Uusi OG 900 omistaja kyselee

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
TLinden
Matalapaineturbo
Viestit: 155
Liittynyt: La Heinä 19, 2014 08:49

Re: Uusi OG 900 omistaja kyselee

Viesti Kirjoittaja TLinden »

Onneksi omistan pakokaasuanalysaattorin, niin pystyy ennen katsastusta tutkimaan päästöjä ja tekemään säätöjä. Toki ilmeisesti ei ole tämän kanssa säätäminen yhtä yksinkertaista kuin mallissa ilman lambdaa?

Voisikohan korkeat kierrokset tyhjäkäynnillä johtua sellaisesta, että seos olisi säädetty mahdollisimman laihalle, että menee katsastuksessa läpi ja sitten katsastuksen jälkeen vain nostettu tyhjäkäynti korkealle? K-Jetronic-Volvon kanssa aikanaan tuttu temppu.

antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2001
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Uusi OG 900 omistaja kyselee

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

Ennen kuin kajoat säätöihin tarkasta kaikki mahdolliset paikat imuvuotojen osalta ja omassa vastaavassa oli yksi noista termostaattikotelon antureista rikki mikä sekoitti käyntiä. tätä 8v katillista ei voi seoksen osalta säätää pakokaasupäästöistä, vaan se säädettiin olikohan pulssisuhdettamittaamalla jostain johdosta. säätöjen ei pitäisi kyllä itsestään juurikaan muuttua eli kannattaa tarkastaa kaikki mahdollinen ensin.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900i 2,1 -93 3d (ka) 9-3sc 1.8t Biopower -08 (ka) ja 90 -85(oe) #1918

pela
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Ti Marras 15, 2011 10:44

Re: Uusi OG 900 omistaja kyselee

Viesti Kirjoittaja pela »

Voi olla että auuo on laitettu myyntiin tämäntyyppisen ongelman vuoksi. Mulla itselläni on tavallinen K-jet satku ja se toimii parhaiten kun CO on noin 2% tasolla. Nyt jos täma auto pitäisi säätää vähäpäästöisen auton tasolle niin voi arvioida että se ei todennäköisesti toimisi kovin hyvin.
Korotetun tyhjäkäynnin joutuu pudottamaan ainakin katsastuksen ajaksi alas jos leiman haluaa saada. Mittaukset kertoo sitten lisää.
OG 900i 16v 1989
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988

Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 10659
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uusi OG 900 omistaja kyselee

Viesti Kirjoittaja jus »

http://townsendimports.com/Web/engine_f ... s84pg6.htm

Kosketuskulmamittari soveltuu pulssisuhteen mittaukseen. Tuolta saa sivu kerrallaan selattua aiheeseen liittyvää dokumentaatiota eteenpäin.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00

TLinden
Matalapaineturbo
Viestit: 155
Liittynyt: La Heinä 19, 2014 08:49

Re: Uusi OG 900 omistaja kyselee

Viesti Kirjoittaja TLinden »

En usko, että autoa on kuitenkaan myyty sen puolesta, että päästöissä ongelmia. Tai kuka tietää, viimeisen parin vuoden aikana on ollut todella monta omistajaa ja kiertänyt kolmen eri autokaupan kautta. Trafin tiedot kertovat kuitenkin, että tämä on yleensä mennyt ensimmäisellä kertaa aina katsastuksesta läpi, paria poikkeusta lukuunottamatta ja nekin ovat olleet vähän kaemmin aikaa sitten.

Se, jolta auton ostin, oli ostanut tämän väliakaiseksi autokseen, kun hänen omansa varastettiin ja piti jotenkin päästä Lapista kotiin. Ei tällä oikeastaan mitään muuta kyllä ajanutkaan, mutta monen sadan kilometrin matkan toimi kuulemma hyvin. Ja kyllähän tällä hyvä ajaa onkin, käynnissä huomiota herättää vain tuo korkea tyhjäkäynti tällä hetkellä. No, huomenna olen viisaampi.

Olisikohan tämä järkevä hankinta tuon ruiskun vuoksi?
https://satl.fi/kauppa/tuotteet/kirjat/k-jetronic/

peltla
"Turbo"
Viestit: 228
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 18:44
Paikkakunta: Vääksy

Re: Uusi OG 900 omistaja kyselee

Viesti Kirjoittaja peltla »

Tuolta tuo löytyy. Meillä oli aikoinaan tuollainen 8v kat.
viewtopic.php?p=1176954#p1176954

TLinden
Matalapaineturbo
Viestit: 155
Liittynyt: La Heinä 19, 2014 08:49

Re: Uusi OG 900 omistaja kyselee

Viesti Kirjoittaja TLinden »

Päästöt olivat erinomaiset. CO luokkaa 0.01 ja HC 2. Lambdakin toimi kuten pitääkin eli päästöistä menisi heittämällä läpi, nyt kun tyhjäkäynnin kierroksia sääti vähän alaspäin.

Pohjassa on vakiopaikoissa hitsattavaa edessä noin neljässä paikassa. Joku on hävittänyt ilmansuodatinkotelon kiinnituspannan. Pakoputkea piti hitsata kahdesta paikkaa ja vaihtaa kumikiinnikkeet. Öljynpaineanturi oli rikki ja meni vaihtoon. Oikeanpuoleisen ulomman vetonivelen kumi on rikki ja naputus tulee nivelestä. Vasen takaiskunvaimennin vuotaa. Renkaista yksi ei olekaan Marshal vaan kiinalainen Leo. Vasen etujarruletku alkaisi olla vaihtokunnossa.

Virtalukko on rikki, avain lähtee irti joka asennossa ja joka tilanteessa.

TLinden
Matalapaineturbo
Viestit: 155
Liittynyt: La Heinä 19, 2014 08:49

Re: Uusi OG 900 omistaja kyselee

Viesti Kirjoittaja TLinden »

Onkohan näissä keskuslukituksessa jokin vakiovika vai johtuneeko vain auton 30v iästä? Nimittäin välillä toimii ja välillä ei. Ja kun ei toimi, niin saattaa yhtäkkiä ajossa kuulua napsahdus kaikista ovista kertoen, että ne todennäköisesti menevät taas kaikki ajon jälkeen keskukslukituksella lukkoon, avatessa taas sitten joko aukeavat kaikki tai sitten pelkkä kuskin ovi.
Viimeksi muokannut TLinden, Su Maalis 22, 2020 15:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
nalleolut
"Hanki elämä"
Viestit: 19571
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Uusi OG 900 omistaja kyselee

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

ehkä kannattaa kaivaa rele esille ja laittaa kolvi kuumaksi.

löytyy polvisuojan alta vänkärin jalkatilasta
#1171 klubin jäsen
työlki ellää mut kaupal rikastuu
045-2698659

mestari
"Hölösuu"
Viestit: 5151
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Uusi OG 900 omistaja kyselee

Viesti Kirjoittaja mestari »

ja olikos niin että polvisuojan irroitus vaatii keskikonsolin irroituksen, tuhkakupin jne että polvisuojan saa pois edestä vai saiko sen vaikka kätevällä ranneliikkeellä sieltä koukattua, ? irroituksesta on niin pitkä aika että saatan sekoittaa sen muuhun purkamiseen :mrgreen:
saab,96,99,90,900,9000,rabeneic binetta de luxe,fordson major,fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165, olympia maamosa,nuffield 10/60,vesioinas

Avatar
nalleolut
"Hanki elämä"
Viestit: 19571
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Uusi OG 900 omistaja kyselee

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

eiköhän sen kokenu runk eiku notkee ranteinen saa kaivettua ilmankin.. ehkä vaatii sen ilmakanavan löysäämistä eiku sekoitanko minäkin ..
#1171 klubin jäsen
työlki ellää mut kaupal rikastuu
045-2698659

Henri S
"Hirsch"
Viestit: 794
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Uusi OG 900 omistaja kyselee

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Keskuslukon aivon saa näkösille kun löysää vänkärin jalkatilasta ilmakanavan päästä ruuvin ja varovasti kanittaa kanavaa alaspäin. Boksi on itsestäänselvällä mekanismilla kanavan päällä kiinni, eli keltapassivoitu metallipanta joka lähtee ottamalla pois. Boksi taas on pannassa jonkinlaisella sokkasysteemillä, muisti on hämärtynyt hänen osaltaan.
Toinen konsti jota itse testasin eräässä tapauksessa on että laittaa jytymmän sulakkeen keskuslukolle ja kääntelee lukkoa eestaas niin kauan että kaikki servot tottelee, sitten oikean kokonen sulake takasin. Servot ja lukkomekanismit likaantuu ajan oloon joka aiheuttaa jumittelua eikä virta välttämättä riitä käyttämään niitä. Tämä sitten ihan omalla vastuulla luonnollisesti, minen ota kantaa jos joku paikka pukkaa savut pihalle :mrgreen:
9-5 Wagon, OG900x2
"Älkää tulko sanomaan mulle etten mie sanonu teile että mitä mie sanoin!"

mestari
"Hölösuu"
Viestit: 5151
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Uusi OG 900 omistaja kyselee

Viesti Kirjoittaja mestari »

nyt alkaa muistumaan tosiaan ruuvi irti ja kanitusta, elsmuamista ja muutama voimasana tosiaan tarvittan myös :D
saab,96,99,90,900,9000,rabeneic binetta de luxe,fordson major,fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165, olympia maamosa,nuffield 10/60,vesioinas

TLinden
Matalapaineturbo
Viestit: 155
Liittynyt: La Heinä 19, 2014 08:49

Re: Uusi OG 900 omistaja kyselee

Viesti Kirjoittaja TLinden »

Vetonivel ja toinen takaiskari vaihdettu eilen. Iskunvaimennin työmaasta tuli mieleen se, kun kaverilla oli vuonna 2000 Saab 900 Turbo -84. Siinä piti iskari palotella rälläkän kanssa, että sai irti. Omassa oli rälläköitävä yläpään mutterit pois ja alapääkin on todella kovassa. Kaasulla lämmittelykään ei oikein auttanut. Lisäksi uutta vaimenninta ei meinannut alapäästä saada ollenkaan paikoilleen, hieman rälläkkää tarvittiin siinäkin. Toisen puolen iskari jäi vaihtamatta, kun vanhassa ei vikaa ja tuntuivat pultit olevan kovemmassa kuin ensimmäisessä.

Vetonivel oikealle vaihtui vähän helpommin, mutta joku oli etuiskarin kiinnitykseen vääntänyt väkisin vääränlaisen mutterin - tässä näkyy olevan tuumakierre. Siinä menikin aikaa, että löytyi sopiva kierrepakka kierteen uusimiseen ja sitten taas sopiva ehkä tuumakierteinen mutteri. Jospa nyt kuitenkin pysyisi.

Saa nähdä, mitä vielä on tämän kanssa edessä. Nyt tuntuu kaikki toimivan hyvin, toki vielä se virtalukko vaihdettava ja samoin toinen takavalo. Pakoputki vieläkin kolisee välillä pohjaa vasten, mutta on semmoinen hitsaamalla kokoon räpelletty kokonaisuus. Ehkä putken uusinta edessä jossain vaiheessa. Joku torvelo oli vain mennyt katin takaa hitsaamaan putket yhteeen ja aikamoinen pääskysenpesä siellä olikin - ja silti vuoti. On nyt korjattu, mutta putken vaihtaminen aikanaan ei tule olemaan mukavaa....

mestari
"Hölösuu"
Viestit: 5151
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Uusi OG 900 omistaja kyselee

Viesti Kirjoittaja mestari »

tuli mieleen kaveri kertoi että tallin nurkassa on puoli kuutiota iskareita pitäs mennä stekkaamaan mutta olisko kenelläkää esim gabriel, monroe yms numeroita saabin käyviä niin osaisi ottaa sivuun
luulen että hinta ei muodostune ongelmaksi :D
luonnolisesti jos johonkin muuhun mekkiin haluaa niin ilmoita numerosarja
saab,96,99,90,900,9000,rabeneic binetta de luxe,fordson major,fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165, olympia maamosa,nuffield 10/60,vesioinas

Vastaa Viestiin