Uusi OG 900 omistaja kyselee

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
TLinden
Matalapaineturbo
Viestit: 157
Liittynyt: La Heinä 19, 2014 08:49

Re: Uusi OG 900 omistaja kyselee

Viesti Kirjoittaja TLinden »

Onko kukaan modifioinut perus-900i:hin kierroslukumittaria? Aika työmää muuten purkaa tuo kojelauta, 240 Volvossa mittariston vaihto on paljon pienempi homma aikanaan... Volvossa myös kellollisen mittariston vaihto kierroslukumittarilliseen oli todella helppoa, kierroslukimittarin takana oli valmis abiko, johon vain johto puolalta kiinni. Myöskin mittariston kytkennät ovat ihan samat kierroslukumittarillisessa ja ilman. Saabissa homma onkin tehty vähän toisella tapaa.

Näemmä siis pitää mennä vaikeimman mahdollisen kautta, vai olisiko pitänyt hankkia mittaristo jostain tietystä vuosimallista?

Autoni tosiaan on -90 ja hankkimani mittaristo on valmistettu -86. Merkkivalojen järjestys oli ihan erilainen samoin nopeusmittarin vaijerin kiinnityksessä eroja. Kokeilin huvikseni, että vaihdoin vain tuon kierroslukumittari+kello-osion piirilevyprintteineen auton alkuperäiseen mittaristoon, mutta lopputuloksena on, että latauksen ja öljynpaineen merkkivalot eivät syty, eikä tuntunut kierroslukumittarissakaan olevan eloa.

Nyt on projekti siinä vaiheessa, että olen vaihtamassa alkuperäisen mittariston kellopuolen piirilevyprintin tuohon kierroslukumittarin taakse, näin menee kaikki merkkivalojen kytkennät ok, PAITSI, että kierroslukumittarin takana ei taas ole paikkaa kahdelle merkkivalolle, eli täytyy porata pari reikää. Sitten vähän johdotusta ja juottelua, että saan kellolle käyttöjännitteen.

Kierroslukumittarin kohdalla on printissä +,1,-. Eli saan varmaan kierroslukumittarin sitten pelittämään, kun rakentelen sille johdotuksen niin, että + ja - tietenkin +12v ja maatto ja tuohon 1:seen sitten johto puolalta?

Vai olisiko homma mennyt ihan suit sait, jos olisinkin hankkinut vm -90 kierroslukumittarillisen mittariston?

TLinden
Matalapaineturbo
Viestit: 157
Liittynyt: La Heinä 19, 2014 08:49

Re: Uusi OG 900 omistaja kyselee

Viesti Kirjoittaja TLinden »

Aika nero on ollut :saab:-insinööri. Projekti osoittautui lopulta mahdottomaksi.

Tai no, jos kävisi läpi kaikki mittariston kytkennät ja rakentaisi liittimet uusiksi ja pitäisi tuon vanhemman vuosimallin mittariston nopeusmittarin käytössä, niin voisi onnistua, jos mittaristo vielä olisi ehjä. Nyt on jo niin palasina, ettei tämäkään onnistu. Ehkä pitää elää ilman kiekkamittaria tai katsoa, josko uudemman vuosimallin mittaristo olisi autoni kanssa paremmin yhteensopiva.

Eli sitten vaan pistämään kojelauta suurella työllä taas takaisin kasaan, kun motivaatiota riittää. :( Hyvänä motivaattorina poistin eilen muut autot liikennekäytöstä ja viikonloppuna pitäisi tehdä varaosanhakureissu, niin täytyy tämä nyt jaksaa jossain vaiheessa kasata.

Miten siis lopulta kävi: rakentelin itse liittimen kierroslukumittarin taakse ja testasin toiminnan 1:nen puolaan ja +12 v ja maa, ja kyllähän tuo toimi ja näytti kierrokset ihan oikein. Kuitenkaan mittaria ei pystynyt järkevästi sovittamaan vanhaan mittaristoon. Se, että porasin puuttuvat reiät latauksen ja öljynpaineen merkkivaloille ei auttanut, kun vaatisi jyrsimistä laitteilla, millaisia en omista, luonnollisesti pelkkään pyöreään reikään, johon on veistetty pienet pykälät, eli merkkivalopolttimoita saa kiinni, kun alkuperäisessä reiässä on vielä se kaksitasoinen upotus lisäksi. Myöskin kierroslukumittari on paljon korkeampi kuin kello eli kellollisen mittarin printattupiirilevy on liian pieni, toinen vilkun merkkivalo pitäsi jättää pois käytöstä ja siltikään printti ei ylety kunnolla mittariston liittimeen asti. Sahailin kierroslukumittarin takaa muoveja pois, mutta siellä tulee jo pari kondensaattoria vastaan, mitkä ovat tiellä. Lisäksi tässä -86 mittaristossa ei tuntunut kello toimivan, kun sitä testasin, oli jumissa - no lopulta tuossa sahailuoperaatiossa katkesi kellon tuntiviisarikin, kun epähuomiossa ilmeisesti osui johonkin. :oops:

Tulipahan oppirahat maksettua, ei onneksi montaa kymppiä, mutta aikaa paloi senkin edestä. Ja nytpä alkoi raekuuro, joten ei tuolla ulkona viitsi kojelautaa vielä kasailla.

MUTTA sitä vastausta odottelen, että onko olemassakaan kierroslukumittarillista mittaristoa, mikä ilman tällaisia modifikaatioita sopii -90 vuosimallin 900i:hin? -86 mittaristo oli päällepäin sinällään oikean näköinen (kierroslukumittarissa värit ja ECON-teksti, mitä vanhemmissa ei ole), mutta merkkivalojen toisenlainen konfiguraatio todellakin pilasi homman. Tietääkö kukaan, onko uudemmissa vuosimalleissa ero 900i ja 900i16 mittaristoissa ollut pienempi niin, että sellainen mittaristo kävisi suoraan kiinni ja korkeintaan tarvitsisi itse rakentaa kierroslukumittarin taakse liitin? Vai onko auton johtosarja kytketty niin, että mittari toimisi jo suoraan? Puolan -1 napaanhan on kyllä johto konetilassa kytketty, mutta en tiedä, päätyykö mittaristolle asti vai minne menee.

TLinden
Matalapaineturbo
Viestit: 157
Liittynyt: La Heinä 19, 2014 08:49

Re: Uusi OG 900 omistaja kyselee

Viesti Kirjoittaja TLinden »

Olisi pitänyt aiemmin tutkia foorumia tarkemmin:
viewtopic.php?t=17108

Eli uudemman vuosimallin mittaristosta otettu kierroslukumittari toiminee ok ja lähtee todennäköisesti jopa toimimaan heittämällä ilman liittimien ja johdotusten kanssa pelailua.

Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6456
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Uusi OG 900 omistaja kyselee

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Itse vaihdoin MY89 satkuun toisesta samanikäisestä koko mittariston kierroslukumittareineen päivineen, ja oli täysin plug and play. Sen sijaan uudemmassa, MY92 satkussa oli mittaristossa eroja jo varoitusvalojen paikoissa yms.

Eli kannattaa hankkia ainakin parin vuoden tarkkuudella (veikkaisin luokkaa 88-90 tai 91) samanikäinen mittaristo. :D

Ja kyllä, kojelauta on suurin piirtein niin monimutkaisesti kasattu kuin mahdollista. Nimimerkillä mittarivaloja pimeänä ja mittarilukema jäi viimeksi korjaamatta :mrgreen:
#5168 | SAAB 900c Combi Coupé '89 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08

anv
"Hölösuu"
Viestit: 1291
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Uusi OG 900 omistaja kyselee

Viesti Kirjoittaja anv »

Ja kannattaa muistaa että nimenomaan tuo MY90 900i on ainoa vuosimalli ko. tyyppiä (K-jet + katti + lambda jne). Tarina kertoo että luonnostaan epätasaisen tyhjäkäynnin vuoksi jättivät tuon kiekkamittarin pois.

Tuo on muuten ainoa omistamani auto, jossa haettiin lääkettä pahaan nykimiseen lähes vuosi. Merkkiliike nosti kädet pystyy, seuraavaksi paikallinen huippuautosähkökorjaamo otti tuon haasteeksi. Nykiminen oli todella pahaa. Moottori vuoroin veti, vuoroin jarrutti noin sekunnin sykleissä. Päästöt ok, kaikki muutkin mitattavat jutut ok. Vaihdettiin lopulta lambda ja vika poistui. No, poistui ja poistui, ainahan tuo vähän hummasi pienillä kierroksilla.
Antti
Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-BMW K1200S

TLinden
Matalapaineturbo
Viestit: 157
Liittynyt: La Heinä 19, 2014 08:49

Re: Uusi OG 900 omistaja kyselee

Viesti Kirjoittaja TLinden »

Nyt on oikeanlainen kierroslukumittari paikoillaan ja hyvin toimii. En tiedä, onko tämä auto sitten poikkeusyksilö, mutta erittäin tasaisesti käy tyhjäkäyntiä. Takana kuitenkin 30 vuotta ja 382 tkm ajoa, niin jospa toimisi vielä tästä eteenpäinkin. Ainoa käyntiin liittyvä ongelma on kylmäkäynnistys kylmemmissä lämpötiloissa ilman lohkolämmitintä. Saa sahata käyntiin ja kauan, noin 15-20 s ja käyntiin lähtee. Kaasuun ei saa koskea, muuten ei käynnisty tai jos kaasua antaa heti käynnistymisen jälkeen, niin sammuu. Tämä siis vain kylmäkäynnistyksessä sopivassa lämpötilassa, lohkolämmittimen kanssa käynnistyy välittömästi, samoin lämpimänä, kuumana ja myös kylmänä, kun ulkona on lämpötila useampia plusasteita. Vai onkohan tässäkin samanlailla kuin 240 Volvon K-Jetronicissa, että kylmäkäynnistykselle on oma rikastussuuttimensa? Jospa siinä olisi sitten vikaa.

Ohjekirjan mukaan tosiaan kierroslukumittari pitäisi tässä olla, vain jos mallimerkintä on pelkkä 900 tai 900c, niin silloin se puuttuu. Toisaalta sain mittariston ja muita osia klubilaiselta, jolla oli lähemmäs 20 varaosa-autoa kauniissa rivissä ja yksi oli juuri samanlainen 900i lambdalla ja katilla ja sen mittaristossa kierroslukumittari oli. Tämä ostamani mittaristo taas on 16v mallista, mutta sillähän ei mitään merkitystä toimivuuteen ole. Olisikohan siis ollut, että alkupään K-Jetronic-lambda-kat-malleissa on ollut mittari ja sitten jätetty pois, jos asiakkaat ovat valittaneet epätasaisesta tyhjäkäynnistä?

Oli myös puhetta osia ostaessani vakionopeussäätimestä. Autossa, josta mittaristo irroitettiin, oli sellainen ollut, kun nopeusmittarin takana oli kiinni vakionopeussäätimen liitin. Mutta liikkuuko näitä lisävarusteita vielä paljon käytettynä? Asennus tähän vuosimalliin suht simppeli, kunhan ehjä säädin tulisi sopivaan hintaan vastaan.

TLinden
Matalapaineturbo
Viestit: 157
Liittynyt: La Heinä 19, 2014 08:49

Re: Uusi OG 900 omistaja kyselee

Viesti Kirjoittaja TLinden »

Vihoviimeistä hommaa. Kojelauta kasassa vihdoin, mutta vilkkunuoli vasemmalle ei vilku mittaristossa ja kello ei käy.

Voiko näissä olla sellainen yleinen ongelma, että kun kello on tarpeeksi kauan pois käytöstä, niin jää jumiin ja lakkaa käymästä? Muilla merkeillä tällaista on ollut ja kellosepän mukaan on yleistä jopa rannekelloissa. Kun oli viallinen kello myös siinä sopimattomassa mittaristossa.

On tuota manattu.

Vilkkunuoli oikealle vilkkuu normaalisti. Moneen kertaan irroitin ja laitoin polttimon mittariston takana kiinni uudelleen (onneksi mahtuu siitä kauittimen reiästä operoimaan) ja vaihdoin sen toiseenkin. Ei merkitystä. Kontaktienkin pitäisi olla ok. Paha oli tuolta nyt alkaa vielä mittailemaan, tuleeko sinne jännitettä ollenkaan.

Vai voiko mittaristossa olla joku muu katkos, mikä vaikuttaisi myös siihen, ettei kello käy? Onko vilkun merkkivalolla ja kellolla esim. yhteinen maa? Muut merkkivalot mittaristossa kyllä toimivat niin kuin pitääkin ja samoin kierroslukumittari.

anv
"Hölösuu"
Viestit: 1291
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Uusi OG 900 omistaja kyselee

Viesti Kirjoittaja anv »

TLinden kirjoitti:
La Huhti 04, 2020 19:42
Nyt on oikeanlainen kierroslukumittari paikoillaan ja hyvin toimii. En tiedä, onko tämä auto sitten poikkeusyksilö, mutta erittäin tasaisesti käy tyhjäkäyntiä. Takana kuitenkin 30 vuotta ja 382 tkm ajoa, niin jospa toimisi vielä tästä eteenpäinkin. Ainoa käyntiin liittyvä ongelma on kylmäkäynnistys kylmemmissä lämpötiloissa ilman lohkolämmitintä. Saa sahata käyntiin ja kauan, noin 15-20 s ja käyntiin lähtee. Kaasuun ei saa koskea, muuten ei käynnisty tai jos kaasua antaa heti käynnistymisen jälkeen, niin sammuu. Tämä siis vain kylmäkäynnistyksessä sopivassa lämpötilassa, lohkolämmittimen kanssa käynnistyy välittömästi, samoin lämpimänä, kuumana ja myös kylmänä, kun ulkona on lämpötila useampia plusasteita. Vai onkohan tässäkin samanlailla kuin 240 Volvon K-Jetronicissa, että kylmäkäynnistykselle on oma rikastussuuttimensa? Jospa siinä olisi sitten vikaa.
Mun vastaavassa oli myös kylmäkäynnistysongelma, mutta aivan erilainen. Lähti kuin palmun alta käyntiin joka ikinen kerta olosuhteista riippumatta. Mutta, jos sen erehtyi ns. stumppaamaan, uudelleen käynnistäminen olikin sitten oma proseduurinsa. Kaasu lähes pohjaan ja piiiitkällä startilla lähti. Edes tuntikausien lämmittäminen roikassa ei ratkaissut tilannetta.

Toinen aika veikeä vika iski tuohon myös. Kesken ajon sammui kuin saunalyhty, tietysti autoa ajoi silloinen vaimoni. Piti sitten käväistä kolleegan kanssa hinaamassa se autosähkökorjaamolle. Soittivat iltapäivällä että auto on kunnossa. Oli sytkävahvistin hajonnut. Mutta kun menin sitä hakemaan esitteli myös aika erikoisen näköisen virranjakajan pyörijän. Siitä oli nokka ikäänkuin kipinätyöstetty täysin poikki. Nokka roikkui langansäikeiden varassa kiinni rungossa. Jakajan kansi oli myös vähän kolhiintunut sisäpuolelta. Eipä ollut ennen vastaavaa nähnyt tai kuullut, enkä kyllä minäkään vielä tähän päivään mennessä.

Jos en ihan väärin muista, niin siinä on erillinen rikastussuutin kylmäkäynnistystä varten.
Antti
Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-BMW K1200S

TLinden
Matalapaineturbo
Viestit: 157
Liittynyt: La Heinä 19, 2014 08:49

Re: Uusi OG 900 omistaja kyselee

Viesti Kirjoittaja TLinden »

Ja eihän tässä nyt toimi mittarivalotkaan ja "FASTEN BELTS" pysyy kanssa pimeänä. Täytyy purkaa kojelauta siis uudelleen. :evil:

Voisikohan tuosta löytyä syy myös siihen vasemman vilkun merkkivalon toimimattomuuteen...

TLinden
Matalapaineturbo
Viestit: 157
Liittynyt: La Heinä 19, 2014 08:49

Re: Uusi OG 900 omistaja kyselee

Viesti Kirjoittaja TLinden »

Ilmeisesti kukaan ei niin tarkkaan muista ulkoa näiden kytkentäkaavioita, että osaisi kommentoida ongelmaani?

No, täytyy yrittää tässä lähipäivänä purkaa ja tutkia. Tänään ajettu 60 km lenkki, tankattu ja samalla myös tankkiin polttoainejärjestelmän puhdistusainetta. Tuskin tuo suuttimille ja bensapumpulle pahaakaan tekee. Kylmäkäynnistykseen tuskin auttaa. Lämpimänä tämä käynnistyy uskomattoman hyvin, välittömästi käyntiin, kun vähän kone ehti pyörähtää, moni uudempi auto starttaa kauemmin.

Virtalukko ja takavalon lasi ovat vielä vaihtamatta. Ilmanputsarikotelo on pannallaan nyt kiinni ja imutorvi myös paikoillaan. Käytetyn kiinnityspannan pultti oli niin pahasti ruostunut, että katkesi väännettäessä ja piti porata pois. No, onpahan nyt sitten uusi ruosteeton pultti tilalla.

Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 10692
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uusi OG 900 omistaja kyselee

Viesti Kirjoittaja jus »

Ei ole sama maadoituspiste vilkun merkkivalolla ja turvavyön merkkivalolla.
http://jouppi.fi/saab/Electrical/Saab%2 ... 98-199.pdf

Mittariston johdinkelmuissa on joskus katkos. Saa korjattua esim. juottamalla siihen kelmuun vilkun merkkivalon vedon reitille tai päätepisteiden välille rinnalle irtojohdon, ei tarvitse yrittää löytää katkosta.

Saisikohan turvavyön merkkivalon vaihdettua radion aukon kautta? Toki jos otattaa mittariston merkkivalokorjauksen vuoksi vielä mittariston pöydälle, niin samallahan sen turvavyön polttimonkin saa vaihdettua kojetaulun naaman ollessa taas irti.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00

TLinden
Matalapaineturbo
Viestit: 157
Liittynyt: La Heinä 19, 2014 08:49

Re: Uusi OG 900 omistaja kyselee

Viesti Kirjoittaja TLinden »

On tuo mittaristo joka tapauksessa otettava pöydälle, kun kello ei käy. Löysin jo vinkin vaihtaa siinä olevat kaksi kondensaattoria. Pitää myös katsoa, ovatko rattaat jumissa.

Se on tosiaan outoa, että kaikki valot pimeinä, vaikka toimivat ennen kojelauden purkua, siis mittariston taustavalo toimi, kun vaihdoin sinne polttimot jo aiemmin kaiuttimen aukosta ja FASTEN BELTS paloi kanssa, lämmityslaitteen säätimet taas olivat pimeinä, mutta hätävilkun ja tuulilasinlämmittimen takana paloivat valot (ja ne muuten itse asiassa palavat edelleen, mikään muu ei). Voihan tietysti olla, että mittaristovalojen kirkkaudensäätöpotikka on rikkoutunut, vaikka aiemmin toimi tai sitten tuossa "uudessa" mittaristonpuolikkaassa on joku kosketushäiriö tuon kohdalla (vaihdoin säätöpotikan kyllä siitä vanhasta mittaristonpuolikkaasta, kun kerran oli todistetusti ehjä). Ellei sitten olisikin sulake palanut. No, on tässä aikaa tutkiskella ja myös juotella hyppylankoja mittariston taakse, jos on tosiaan folio poikki sieltä vilkun polttimolta.

Ja kiitos linkistä, hyvä ottaakin tuo PDF talteen.

TLinden
Matalapaineturbo
Viestit: 157
Liittynyt: La Heinä 19, 2014 08:49

Re: Uusi OG 900 omistaja kyselee

Viesti Kirjoittaja TLinden »

Ja pahus kun meni työtä hukkaan

Sain ostettua virtalukon ja koko alumiinisen mysteeriön, missä se on kiinni sisältäen virtalukon pohjan ja pakkilukkosysteemin. Omassa kun tosiaan avain irtoaa lukosta missä asennossa vain, eikä pakkikaan lukitiu lukkoasennossa paikoilleen. No, virtalukon lukkopesän väljyyden lisäksi tosiaan se pakin lukitseva pilpanen oli palasina. Siinä syy vikaan.

Ostamani varaosa oli kuitenkin vääränlainen kun oli nelivaihteisesta autosta peräisin. On vaihdettu paikoilleen, mutta pakin lukitseva pilpanen on liian lyhyt ja myöskään vitoselle ei pysty nyt vaihtamaan ilman että kepissä nostaa sitä lenssiä nupin alapuolella eli sitä mitä normaalisti tarvitaan vain pakille kytkettäessä.

Varmistan kuitenkin eli tämmöinen ero on olemassa, kun kerta ei toimi sitten millään? Osan myynyt klubilainen kauppaa tehdessä sanoi , ettei eroa pitäisi olla.

Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 10692
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uusi OG 900 omistaja kyselee

Viesti Kirjoittaja jus »

Ero on siinä muovisessa pohjassa joka on keppikonsolin alla ruuveilla kiinnitettynä.

Pakkilukon vipstaakit ovat samat vaihteiden määrästä riippumatta. Pitää vaan säätää tanko oikein, jotta pakkilukko ylettyy toimimaan:
http://townsendimports.com/Web/transmis ... dj.htm#900
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00

TLinden
Matalapaineturbo
Viestit: 157
Liittynyt: La Heinä 19, 2014 08:49

Re: Uusi OG 900 omistaja kyselee

Viesti Kirjoittaja TLinden »

Eli olisikohan joku seppä säätänyt vaihteensiirrintä joskus aiemmin pakkilukon ollessa jo rikki... Nimittäin se muovinen pohjaosa ei edes tullut nelivahteisesta puretun varaosan mukana, vaan koko ajan oli käytössä auton alkuperäinen viisivaihteinen versio. No, täytynee purkaa uudelleen ja kokeilla säätämistä, aika pienestä on kiinni se pakkilukon vipu, endoskoppilla katsottuna vipu kun tulee tosi lähelle, muttei ihan riitä lukitsemaan keppiä. Jospa vitonen alkaisi säädön jälkeen myös toimia.

Oli muuten ne erikoismutterit todella heikosti kiinni ja yksi oli jo kokonaan irronnut. Millä lie työkalulla tätä auottu ja varsinkin kiristetty aiemmin.

Vastaa Viestiin