Saab 900i -87 lukkopesä-/vaihteisto-ongelmia

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
p.rautio
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Ma Joulu 14, 2015 16:29

Saab 900i -87 lukkopesä-/vaihteisto-ongelmia

Viesti Kirjoittaja p.rautio »

Terve,

Satku jäi pihaan sillä virta-avain ei käänny keskimmäisestä P-asennosta käynnistysasentoon. Avain ei vaan käänny pidemmälle. Huomasin samalla että avain ei mene täysin pohjaan (melko syvälle silti, noin 5 mm jää lukkopesän ulkopuolelle).

Samalla tuli huomattua että vaihdekeppiä venkslatessa vaihteet menevät sisään ja ulos ilman että kytkimeen koskee lainkaan. Auto on pysäköity ei-niin-hirveän kaltevaan mäkeen, ja tuli myös huomattua että auto ei liiku paikaltaan vaikka jarrut vapauttaa. Näin ollen pohdin että pakki on kytkettynä sillä se täytyy olla silmässä jotta virta-avaimen saa irti, mutta vaihdekeppi ei tavoita kytkettyä vaihdetta. Liekö ongelmaan liittyvä virtalukko sitten syypäänä tai osasyynä.

Satkugurut, kertokaas mistä kannattaisi aloittaa urakka ja millainen painajainen mulla on edessä?

edit: CRC:tä on lorauteltu virtalukkoon ja vaihteistoöljyä, varsin puhtaannäköistä sellaista on max-merkkiin asti

mestari
"Hölösuu"
Viestit: 5245
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Saab 900i -87 lukkopesä-/vaihteisto-ongelmia

Viesti Kirjoittaja mestari »

nyt tuntuu olevan vellit ja puurot sekaisin eli P asento? kytkin?
oliko se nyt automaatti vai manuaali malli
saab,96,99,90,900,9000,rabeneic binetta de luxe,fordson major,fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165, olympia maamosa,nuffield 10/60,vesioinas

nuorempinykänen
Matalapaineturbo
Viestit: 169
Liittynyt: La Marras 05, 2016 16:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 900i -87 lukkopesä-/vaihteisto-ongelmia

Viesti Kirjoittaja nuorempinykänen »

P-asennolla meinataan varmaanki virtalukon asentoa. Eli varmaan sitä ku on virrat päällä? En muista miten ne merkinnät menee ku itellä kulunu aikapäiviä sitten pois
"Jag har en Saab" på finska "Olen mieleltäni sairas, en saa julkisesta terveydenhuollosta apua ja nyt pihani on täynnä autoja"
7 kpl Saabeja (tällä hetkellä)

aero
-
Viestit: 6358
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saab 900i -87 lukkopesä-/vaihteisto-ongelmia

Viesti Kirjoittaja aero »

Sitähän sitä. Mutta vähän on silti epäsymmetriaa.
p.rautio kirjoitti:
La Huhti 04, 2020 14:07
Samalla tuli huomattua että vaihdekeppiä venkslatessa vaihteet menevät sisään ja ulos ilman että kytkimeen koskee lainkaan.

...

Näin ollen pohdin että pakki on kytkettynä sillä se täytyy olla silmässä jotta virta-avaimen saa irti, mutta vaihdekeppi ei tavoita kytkettyä vaihdetta.
Kyllähän se tuntuu kepissä se askin vaste, jos lootassa palikat heiluu. Jos yhteys kepistä lootaan on poikki, tuppaa kepukka heilumaan kuin vapaasti pyörivä soppakauha. Eli miltä se keppi tuntuu, meneekö ne vaihteet sisään vai ei? Jos työntää vaikka kolmosen tupaan, niin keppi ei juur sivusuunnassa liiku jos aski ottaa vastaan - jos aski ei ole vastustamassa, pääsee keppi heilumaan sivusuunnassakin.

Lisäksi, se pakkilukko on muistaakseni yhteydessä nimenomaan kepin päähän keppi-loota -yhteyttä (siinähän se lukkokin on vieressä ja yhteys on mekaaninen), eli jos se lukitsisi pelkän kepin tai askin, olisi lukossa mielestäni nimenomaan keppi tai vaihtoehtoisesti se keppi olisi todella hervoton.

Kyllä mää sanoisin että ongelma on just tasan lukkopesässä, eikä missään muualla. Likaa siellä lie, joko blokkaamassa avaimen liikettä tai jumittamassa muuten. Käytännössä purkamaan lukkosylinteri kouraan ja siitä vielä osiksi tai toimittaa lukkosepälle kunnostettavaksi. CRC:tä (tarkoitetaan varmaan 5-56:sta, CRC:n brändillä on aika montaa ainetta...) tahi muutakaan möhmäättiä en satkun lukkoon kauheasti ruiskuttelisi, kun se lukko on sillai ikävästi pystyyn asennettu että lika pääsee valumaan sinne muttei oikein sieltä pois
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla

p.rautio
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Ma Joulu 14, 2015 16:29

Re: Saab 900i -87 lukkopesä-/vaihteisto-ongelmia

Viesti Kirjoittaja p.rautio »

Kiitoksia vastauksista.
aero kirjoitti:
La Huhti 04, 2020 22:01
Sitähän sitä. Mutta vähän on silti epäsymmetriaa.
p.rautio kirjoitti:
La Huhti 04, 2020 14:07
Samalla tuli huomattua että vaihdekeppiä venkslatessa vaihteet menevät sisään ja ulos ilman että kytkimeen koskee lainkaan.

...

Näin ollen pohdin että pakki on kytkettynä sillä se täytyy olla silmässä jotta virta-avaimen saa irti, mutta vaihdekeppi ei tavoita kytkettyä vaihdetta.
Kyllähän se tuntuu kepissä se askin vaste, jos lootassa palikat heiluu. Jos yhteys kepistä lootaan on poikki, tuppaa kepukka heilumaan kuin vapaasti pyörivä soppakauha. Eli miltä se keppi tuntuu, meneekö ne vaihteet sisään vai ei? Jos työntää vaikka kolmosen tupaan, niin keppi ei juur sivusuunnassa liiku jos aski ottaa vastaan - jos aski ei ole vastustamassa, pääsee keppi heilumaan sivusuunnassakin.
Vaihteet tosiaan menee sisään ja pysyvät sivusuunnassa paikallaan. Keppi ei pyöri vaan on oikeassa linjassaan.
Lisäksi, se pakkilukko on muistaakseni yhteydessä nimenomaan kepin päähän keppi-loota -yhteyttä (siinähän se lukkokin on vieressä ja yhteys on mekaaninen), eli jos se lukitsisi pelkän kepin tai askin, olisi lukossa mielestäni nimenomaan keppi tai vaihtoehtoisesti se keppi olisi todella hervoton.
Jees. Mielenkiintoisuutta vaan aiheuttaa se, että ennen vaihdetta ei saanut keppiä vääntämällä pakilta ulos auton ollessa parkissa, joten nyt mietityttää saako 1. pakkia askista kytkettyä pois 2. muita vaihteita silmään niin että ne pysyvät siellä ajaessa. Ehkä olen vain harhaluuloinen. Mutta tuumataanpa tätä kunhan oon rassannut tuota virtalukkoa.
Kyllä mää sanoisin että ongelma on just tasan lukkopesässä, eikä missään muualla. Likaa siellä lie, joko blokkaamassa avaimen liikettä tai jumittamassa muuten. Käytännössä purkamaan lukkosylinteri kouraan ja siitä vielä osiksi tai toimittaa lukkosepälle kunnostettavaksi. CRC:tä (tarkoitetaan varmaan 5-56:sta, CRC:n brändillä on aika montaa ainetta...) tahi muutakaan möhmäättiä en satkun lukkoon kauheasti ruiskuttelisi, kun se lukko on sillai ikävästi pystyyn asennettu että lika pääsee valumaan sinne muttei oikein sieltä pois
CRC 5-56 oli mitä tuonne suihkuttelin. Töhötän kompuralla paineilmaa ja katsotaan tuleeko mitä lastua ulos. Eikös lukkopesän irroitusprosedyyri ole jotakuinkin näin: 1. keskikonsoli irti 2. kuskin penkki pois 3. lukkopesän irroitus sivusta? Saa korjata/täsmentää jos on sellaista tarvetta.

mestari
"Hölösuu"
Viestit: 5245
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Saab 900i -87 lukkopesä-/vaihteisto-ongelmia

Viesti Kirjoittaja mestari »

melkein lukkopesää fiksatessa ottaisin koko shiti irti lähempään tarkasteluun, mutta jos avainkinjää ylös onko uran pohjalla ille S ? paineilmaa hieman ja sitten uudestaan kokeiua, meinaan jos mitään varkaus vaurio hommaa ei ole taustalla
saab,96,99,90,900,9000,rabeneic binetta de luxe,fordson major,fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165, olympia maamosa,nuffield 10/60,vesioinas

p.rautio
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Ma Joulu 14, 2015 16:29

Re: Saab 900i -87 lukkopesä-/vaihteisto-ongelmia

Viesti Kirjoittaja p.rautio »

mestari kirjoitti:
Su Huhti 05, 2020 10:00
melkein lukkopesää fiksatessa ottaisin koko shiti irti lähempään tarkasteluun, mutta jos avainkinjää ylös onko uran pohjalla ille S ? paineilmaa hieman ja sitten uudestaan kokeiua, meinaan jos mitään varkaus vaurio hommaa ei ole taustalla
Paineilmalla puhdistaessa homma ei selvennyt joten purkamistöiksi meni. Auto on seissyt pari viikkoa omakotitalon pihassa paikallaan kiitos koronakaranteenin, joten ei ole poissuljettu ajatus että joku opportunisti olisi keksinyt fiksun idean koittaa kaapata tämän pelin matkaan.

Purku on nyt tässä vaiheessa: https://imgur.com/a/yI2pgxp

En keksi miten tuon virtalukon kokoonpanon saisi nätisti ulos. Vaihdekepin juuressa on 3 torx-ruuvia jotka kokeilin avata mutta heti alkoi hirvittää kun vaihdekeppi alkoi tulemaan ulos. Ruuvasin takaisin. Voiko kepin ottaa irti ilman seuraamuksia vaihteistolle? Tuleeko ongelmia asentaessa takaisin? Vaihdekepin toisella puolen on vielä 2 kpl noita ärsyttäviä turvamuttereita joista tuon yhden kuvan puolella olleen avasin nakuttamalla vasaralla talttapäämeisseliä mutterin siipeen. Nämä lienee avattava että virtalukkokokoonpano lähtee irti ja alapuolella oleviin ruuveihin pääsee käsiksi jotta koko paketti aukeaa?

mestari
"Hölösuu"
Viestit: 5245
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Saab 900i -87 lukkopesä-/vaihteisto-ongelmia

Viesti Kirjoittaja mestari »

onko tuossa kuvassa muka pakki päällä? onko nyt käynyt vanhanaikainen eli keppiä revitty ja virtalukko jäänyt ns nahnikkaaseen eli nyt rynkytys pakkia takaisin ja sitten virtalukkoa toisella kädellä elsmuten, mikäli ei tule toivottua tulosta niin kepakkorepa irti niilä 3 torx ruuvilla ja sitten ne erikikosmutskut irti kallistus vaemmalle ja niivittää alhaalta ristipäät irti jolloin härdelli erkanee kuin jyvät akanoista.sietäs etsiä lyhyt ristipää kouraan ennen kikottelua :D
saab,96,99,90,900,9000,rabeneic binetta de luxe,fordson major,fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165, olympia maamosa,nuffield 10/60,vesioinas

petromies
"Aero"
Viestit: 355
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: Saab 900i -87 lukkopesä-/vaihteisto-ongelmia

Viesti Kirjoittaja petromies »

Keppi vain rohkeasti irti. Sitten ne keulapään erikousmutterit irti (avaimen saa kun 11mm kuusikulmaisesta hylsystä leikkaa joka toisen sivun pois). Sitten mötikkä kylelleen ja pohjasta muovinen vaihdekepin kiinnitin irti ja osan saa käteen.
Sittenpä metallikotelon ruuvit auki ja saat esiin sen hiusneulajousen joka katkennut ja sekottaa tuon lukituksen toiminnan.

p.rautio
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Ma Joulu 14, 2015 16:29

Re: Saab 900i -87 lukkopesä-/vaihteisto-ongelmia

Viesti Kirjoittaja p.rautio »

Jooh. Virtalukkolootan avattua tuli seuraavaa vastaan:
https://imgur.com/a/shRkVjW

Otin uskoakseni liian järeät otteet käyttöön laatikkoa kääntäessä jotta pääsisin pohjan ruuveihin käsiksi, ja sisältä kuului iloinen kilahdus. Mietin siinä hetken että nytpä taidan olla kusessa, todellisuus paljastui hetken päästä. Ilmeisesti tuo sormella osoittamani "kynsi" joka painaa vaihteistolle/vaihdekepille menevää vartta sekä tuota liitäntää (ei hajua että minkä liitäntä, vaikuttaa tärkeältä. Starttimoottori?) meni poikki. Saattaa tietysti olla että tuo kynsi oli katkennut ennen kuin aloitin urakan ja se vain kilisi sisällä, mutta tiedä häntä. Nyt loppui omat amatöörieväät tilanteen korjaamiseksi, hyviä neuvoja otetaan vastaan...
Keppi vain rohkeasti irti. Sitten ne keulapään erikousmutterit irti (avaimen saa kun 11mm kuusikulmaisesta hylsystä leikkaa joka toisen sivun pois). Sitten mötikkä kylelleen ja pohjasta muovinen vaihdekepin kiinnitin irti ja osan saa käteen.
Sittenpä metallikotelon ruuvit auki ja saat esiin sen hiusneulajousen joka katkennut ja sekottaa tuon lukituksen toiminnan.
Hiusneulajousi löytyi lootan pohjalta, sillä ei liene enää käyttöä. Jos tätä alkaa joskus kasaamaan uudelleen onko uusi kappale tarpeellinen? Onko vippaskonsteja vai pitääkö koirien kanssa ettiä uusi?

Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 10694
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 900i -87 lukkopesä-/vaihteisto-ongelmia

Viesti Kirjoittaja jus »

Helpoin tie tuosta eteenpäin on hankkia ehjä keppikonsoli ehjällä pakilukkoratassysteemillä. Siirrät vaan oman lukkosylinterin siihen, niin säilyy yksiavainjärjestelmä.

Ajamaanhan pystyy ilman pakkilukkoakin, mutta katsastuksessa varmaankin hylätään.

Vaihtoehtoisesti laitat korjaussarjan.
https://portal.orio.com/webapp/wcs/stor ... reId=11901
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00

petromies
"Aero"
Viestit: 355
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: Saab 900i -87 lukkopesä-/vaihteisto-ongelmia

Viesti Kirjoittaja petromies »

Eiköhän se tuo rauta ollu jo valmiiksi poikki, on se pakkilukon rauta. Jostakin kokonainen veres paketti ni pääsee helpommalla
Ja pärjää sitä kahellakin avaimella jos tuossa sylinterissä on häikkää. Ovien sylinterin jo yleensä niin väljiä että pelaa vieraallakin avaimella.

p.rautio
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Ma Joulu 14, 2015 16:29

Re: Saab 900i -87 lukkopesä-/vaihteisto-ongelmia

Viesti Kirjoittaja p.rautio »

Jees. Osa löytyi, meni paikalleen sekä auto lähti liikkeelle.

Probleema: vaihteiden vaihto toimii muuten hyvin mutta vitosvaihde ei mene silmään auton ollessa paikallaan. Ajossa kyllä. Lienee kuitenkin syy sille että katsastuksessa tulee hylky. Selatessani huoltomanuaalia vaihteiden uudelleensäätäminen ei näyttäisi olevan täysin mahdoton homma jos nokan saa pystyyn. Tuo nyt on seuraavaksi listalla, tuleeko mieleen muita vippaskonsteja?

Probleema nro 2: käynnistysmoottori huusi pitkään ennen kuin kone käynnistyi. Lopulta lyhyen ajon jälkeen moottori sammui tuohon kodin lähettyville mutkassa, ohjaustehostimen kytkeytyessä, onneksi tien varteen pystyi jättämään. Vaihdoin tulpat noin 3-4 viikkoa sitten jolloin ajoin yli 1000 km melko yhtä soittoa, välillä sammuttaen auton, silloin ei ollut ongelmaa. Tämän jälkeen satku tosiaan on ollut paikallaan ja pistin nyt akun lataukseen. Pistän tästä uuden langan mikäli akkulataus ei tuota hedelmää ja käynnistyminen prakaa edelleen. Tarkistin maadoitusliitännän syylärin juuresta ja putsasin osat, ei auttanut. Tahdistus-, virranjako- tai ruiskunsäätöongelma?

Avatar
nalleolut
"Hanki elämä"
Viestit: 19752
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Saab 900i -87 lukkopesä-/vaihteisto-ongelmia

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

kepin kohdistus lienee pielessä.

sopiva tappi reikään ja säätö.

mitä tarkoitat ohjaustehostin kytkeyty???
#1171 klubin jäsen
työlki ellää mut kaupal rikastuu
045-2698659

Avatar
eegas
"Hirsch"
Viestit: 813
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 13:10
Paikkakunta: Kauhava / Liperi

Re: Saab 900i -87 lukkopesä-/vaihteisto-ongelmia

Viesti Kirjoittaja eegas »

https://townsendimports.com/Web/transmi ... iftadj.htm
Tuossa on ohjeita kepin säätöön, jos vielä sujuu englannin murre.
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Käyttis: Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07 ja Saab 9-5 2.0t wagon -04
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76 ja Kawasaki ZZR 1100 -93
Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056

Vastaa Viestiin