Saab 900i -87 lukkopesä-/vaihteisto-ongelmia

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
p.rautio
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Ma Joulu 14, 2015 16:29

Re: Saab 900i -87 lukkopesä-/vaihteisto-ongelmia

Viesti Kirjoittaja p.rautio »

jus kirjoitti:
Pe Huhti 24, 2020 13:41
Ei releen korvaaminen hyppylangalla voi aiheuttaa epätasaista käyntiä.
Kuten aiemmin mainittua niin moottori lähti aiemmin käyntiin moitteettomalla käyntiäänellä rele paikallaan, kunhan riittävästi veivasi. Ainoastaan käynnistymisonnistumisprosentti parani nyt (saattoi olla myös sattumaa ja plaseboa). Hmm, eli siis rele ei ole syypää.
Olisiko bensapumppu tulossa tiensä päähän, ei jaksa kunnolla nostaa paineita silloin, kun jännite on alentunut siksi, että käynnistyksen aikana starttimoottori haukkaa paljon virtaa?
Tämä lienee mahdollista, polttoaineensyötön suodattim(i)en vaihto oli jo tuossa aiemmin mielessä. Asiaa netistä tutkittuani pumpun päässä oleva suodatin on pumppuun sisäänrakennettu joten lienee kätevintä korvata sitten koko pumppu. Katson pumpun jännitteen nyt kuitenkin ensin. Kysymys: bensa täytynee lapottaa tankista ennen rassausta, vai onko tuolla sulkuventtiiliä?
Kylmäkäynnistykseen vaikuttaa lämpöaikakytkimenkin toiminta - onko sitä tarkistettu?
Ei ole - tarkistetaan (hyvät ohjeet löytyikin tästä langasta viewtopic.php?t=62427)

p.rautio
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Ma Joulu 14, 2015 16:29

Re: Saab 900i -87 lukkopesä-/vaihteisto-ongelmia

Viesti Kirjoittaja p.rautio »

No niin. Työt saatiin vihdoin etenemään, ja kyse olikin virtalukon pohjan kytkennöistä. Pyörittelyn jälkeen auto käynnistyy. Hyvä homma siis.

Seuraavana listalla oli vesipumpun vaihto, sillä olin havainnut siinä vuodon jo aiemmin. Yllättävää kuitenkin oli että vuotokohtia löytyi toinenkin pienen kaivelun jälkeen. Ohessa kuva:

Kuva

Jumalauta! Jäähdytysnesteen tyhjennysruuvin ja lohkolämmittimen kiinnitysosaanhan on syntynyt nopealla tahdilla oikea linnunkolo. Auto on ollut mulla nyt reilun vuoden, ja silloin se lähti itselle ilman havaittavia vuotoja. Onkohan siis aikanaan paikattu jollain jesariratkaisulla. Nestettä pitävän osan etsintään siis, turha tuota on alkaa hitsailemaan...

Vastaa Viestiin