Apua Saab 900S / Turbo S tunnistukseen

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
defu
"Turbo"
Viestit: 213
Liittynyt: Pe Huhti 30, 2004 15:40
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Apua 900S tunnistukseen

Viesti Kirjoittaja defu »

TurboSaab98 kirjoitti:
Su Kesä 28, 2020 23:03
Saab 900S 1990. Täytyisi saada jotenkin selvitettyä mikä tämä kyseinen auto on alunperin ollut.
Tilannetta sekoittaa:
- Vuosimalli (1991 virallinen vuosi jolloin 900S tuli markkinoille), toki tuotanto alkoi jo kesällä/syksyllä 1990 ja tämä onkin 1990/09 rekisteröity auto.
- Autossa on välijäähy, joka ei ilmeisesti kuulu perus 900S vaan siihen Aeron korvanneeseen Turbo S malliin?
- "Papereissa" lukee, että olisi 175hv
- Muuten aika ns. Karvalakki eli kangas sisusta, mutta vakionopeudensäädin löytyy. Ei esim sähköikkunoita/peilejä/ilmastointia.

Jos joku harrastaja jolla on OG 900 Viistokeulien nippelitiedot hallussa voisi vähän avata asiaa niin olisi todella kiva. Olen ymmärtänyt, että näitä "harvinaisempia" viistokeulia olisi juurikin 900S ja 900 Turbo S, mutta jostain olen kuullut, että olisi myös 900 Turbo.

Itse veikkaan oman auton kohdalla, että jollain on ollut 900S jota on halunnut lähteä virittämään ja ostanut jostain välijäähyt yms
Löytyykö autosta korisarja? jos löytyy, niin ovipahvien sisällä pitäisi olla paperilappunen, josta pitäisi selvitä onko korisarja laitettu tehtaalla vai jälkiasennettu myöhemmin. Tämä lappu löytyy oman satkun kuskin oven sisältä, josta löytyy tietoja väristä, varusteista ja korisarjasta.

Entä löytyykö mittaristosta turbomittaria? 900S:ssa sitä ei ole, täyspaineturboissa taas on.
SAAB 9-5 Aero Sedan MY02
TurboSaab98
"Ruisku"
Viestit: 141
Liittynyt: To Maalis 19, 2020 20:22

Re: Apua 900S tunnistukseen

Viesti Kirjoittaja TurboSaab98 »

defu kirjoitti:
Pe Heinä 03, 2020 15:09
TurboSaab98 kirjoitti:
Su Kesä 28, 2020 23:03
Saab 900S 1990. Täytyisi saada jotenkin selvitettyä mikä tämä kyseinen auto on alunperin ollut.
Tilannetta sekoittaa:
- Vuosimalli (1991 virallinen vuosi jolloin 900S tuli markkinoille), toki tuotanto alkoi jo kesällä/syksyllä 1990 ja tämä onkin 1990/09 rekisteröity auto.
- Autossa on välijäähy, joka ei ilmeisesti kuulu perus 900S vaan siihen Aeron korvanneeseen Turbo S malliin?
- "Papereissa" lukee, että olisi 175hv
- Muuten aika ns. Karvalakki eli kangas sisusta, mutta vakionopeudensäädin löytyy. Ei esim sähköikkunoita/peilejä/ilmastointia.

Jos joku harrastaja jolla on OG 900 Viistokeulien nippelitiedot hallussa voisi vähän avata asiaa niin olisi todella kiva. Olen ymmärtänyt, että näitä "harvinaisempia" viistokeulia olisi juurikin 900S ja 900 Turbo S, mutta jostain olen kuullut, että olisi myös 900 Turbo.

Itse veikkaan oman auton kohdalla, että jollain on ollut 900S jota on halunnut lähteä virittämään ja ostanut jostain välijäähyt yms
Löytyykö autosta korisarja? jos löytyy, niin ovipahvien sisällä pitäisi olla paperilappunen, josta pitäisi selvitä onko korisarja laitettu tehtaalla vai jälkiasennettu myöhemmin. Tämä lappu löytyy oman satkun kuskin oven sisältä, josta löytyy tietoja väristä, varusteista ja korisarjasta.

Entä löytyykö mittaristosta turbomittaria? 900S:ssa sitä ei ole, täyspaineturboissa taas on.
----------------------
Ei ole korisarjaa eikä turbomittaria :/
2001 Saab 9-3 B235 E85 Biopower - Stage 3
1990 Saab 900S B202L

2004 Saab 9-5 B235R Aero Wagon
defu
"Turbo"
Viestit: 213
Liittynyt: Pe Huhti 30, 2004 15:40
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Apua Saab 900S / Turbo S tunnistukseen

Viesti Kirjoittaja defu »

Auto on voinut olla tehtaalta lähtiessä ollut matalapaine ja sitten joku on laittanut IC:n ja nostellut ahdot 0.75 ja näin auto sama kuin täyspaineinen turbo malli. Turbomittarin puuttuminen mittaristosta tukee tätä vaihtoehtoa.
SAAB 9-5 Aero Sedan MY02
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6438
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Apua Saab 900S / Turbo S tunnistukseen

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, itsekin olen aikanaan yhden OG900 ässän päivittänyt orkkiskuulerilla ja ahtoja nostamalla täyspaineiseksi.

Myös mittariston voi vaihtaa aika helposti, kuten olen tehnyt nykyiseen kolkkiin, joka on ollut alun perin 154hv matalapaine, mutta siihen on vaihdettu myös Aeron nahkasisustus, puskurit ja takasiipi. Se on myös muutoskatsastettu hieman yli Aeron tehoiseksi... VIN-koodilla kuitenkin pääsee jäljille auton alkuperäisestä formaatista. Näiden vanhojen romujen kansa on mahdollista, että joku on tehnyt niihin päivityksiä ja muutoksia :twisted:

Eski
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2149
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Apua 900S tunnistukseen

Viesti Kirjoittaja anv »

Kupari kirjoitti:
Pe Heinä 03, 2020 14:24
Ennenvanhaan katsoivat takaluukusta myös varoituskolmion olemassaolon....
Ja jos oli koukku, piti olla kaks kolmiota. Kerran haetutti kotoa toisen.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Re: Apua Saab 900S / Turbo S tunnistukseen

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

Mielenkiintoista, auton on VIN-koodin perusteella täyspaineturbo, mutta mittaristossa ei ole ahtomittaria eikä löydy APC:ta. Toki tuo on voitu poistaa ja mittaristo vaihtaa jos alkuperäinen on hajonnut. Sähkölasien puute vähän ihmetyttää, mutta ei ole loppupeleissä tainnut olla paljoakaan noita vakiovarusteita perus turboissa, ja onhan niitä varmaan halutessaan voinut poiskin ruksia jos on ollut oikein puristinen tilaaja.

Kartiomallin ilmansuodatin ei ole alkuperäinen.
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
TurboSaab98
"Ruisku"
Viestit: 141
Liittynyt: To Maalis 19, 2020 20:22

Re: Apua Saab 900S / Turbo S tunnistukseen

Viesti Kirjoittaja TurboSaab98 »

En tiedä voiko VIN numeroa muokata/vaihtaa jotenki laillisesti/laittomasti. Haluaisin uskoa että kyseessä Turbo S, mutta ei vaan pysty uskomaan vaikka VIN niin väittää. Jotenki niin outo koko auto.
2001 Saab 9-3 B235 E85 Biopower - Stage 3
1990 Saab 900S B202L

2004 Saab 9-5 B235R Aero Wagon
Baas900
"Viggen"
Viestit: 575
Liittynyt: Ti Maalis 29, 2005 21:49

Re: Apua Saab 900S / Turbo S tunnistukseen

Viesti Kirjoittaja Baas900 »

Mikä on kilpi, niin josko joku harrastaja tuntee entisekseen?
TurboSaab98
"Ruisku"
Viestit: 141
Liittynyt: To Maalis 19, 2020 20:22

Re: Apua Saab 900S / Turbo S tunnistukseen

Viesti Kirjoittaja TurboSaab98 »

Baas900 kirjoitti:
Su Heinä 05, 2020 20:40
Mikä on kilpi, niin josko joku harrastaja tuntee entisekseen?
Yhden edellisistä omistajista löysin juuri tänään ja hän kertoi itse laittaneensa välijäähyn, ahtoputket ja nostanut 0,4bar --> 0,7bar sekä katsastaneen 2017, jolloin viimeksi juuri katsastettu. Hän oli aina pitänyt autoa ihan matalapaineturboisena jonka sitten viritti. Tämä auttoi paljon, mutta ei kyllä vieläkään selitä tuota VIN numeron kertomaa.
2001 Saab 9-3 B235 E85 Biopower - Stage 3
1990 Saab 900S B202L

2004 Saab 9-5 B235R Aero Wagon
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2003
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Re: Apua Saab 900S / Turbo S tunnistukseen

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

Kyllä se selittää. Mulla oli ja joskus tuollainen -90 ässä mikä oli ihan numeroilla täyspaine vaikka olikin ässä ja pitääkin muuten nykyinen ässä katsoa onko sekin noin. Mootttorinumero meni siinä täyspaine turbolla
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
TurboSaab98
"Ruisku"
Viestit: 141
Liittynyt: To Maalis 19, 2020 20:22

Re: Apua Saab 900S / Turbo S tunnistukseen

Viesti Kirjoittaja TurboSaab98 »

Jamppa kirjoitti:
Ke Heinä 08, 2020 13:36
Kyllä se selittää. Mulla oli ja joskus tuollainen -90 ässä mikä oli ihan numeroilla täyspaine vaikka olikin ässä ja pitääkin muuten nykyinen ässä katsoa onko sekin noin. Mootttorinumero meni siinä täyspaine turbolla
Mikäs siitä autosta sitten tekee alkuperäisen täyspaineturbon ellei VIN numero? Tällä logiikalla mikä tahansa OG 900 voidaan julistaa täyspaineturboksi laittamalla vaan tarvittava tekniikka autoon. Jos kyseinen auto on tehtaalta lähtenyt edellämainituissa viesteissäni kuvaamassa karvalakki kuosissa nii on kyllä kieltämättä vähä outoa miksi on sitte kuitenki ilmoitettu täyspaineiseksi 🤔
2001 Saab 9-3 B235 E85 Biopower - Stage 3
1990 Saab 900S B202L

2004 Saab 9-5 B235R Aero Wagon
marvi
"Aero"
Viestit: 427
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 12:40
Paikkakunta: LeNpäälä

Re: Apua Saab 900S / Turbo S tunnistukseen

Viesti Kirjoittaja marvi »

Eikö tuossa nyt ole kyse vain siitä että syksyllä -90 ei ole jostain syystä ole ollut omia merkkejä VIN-koodissa matalapaineturboa varten. Tehtaan ja kokoonpanon kannalta tuo on kuitenkin ollut kokonaisuutena varmaan lähempänä täyspaineturboa kuin karvalakkia. Tekniikkahan on kuitenkin 16 v ja turbo, loput erot täyspaineen kanssa periaatteessa pelkkiä varusteita.
In Memoriam: 900i ´86, 900S ´90 RE85, 900S ´91,9000i ´96 RE85 ja 9000CSE 2.0t ´95 RE85, 9000CSE Jubileum 2.3T ´97 RE85
TurboSaab98
"Ruisku"
Viestit: 141
Liittynyt: To Maalis 19, 2020 20:22

Re: Apua Saab 900S / Turbo S tunnistukseen

Viesti Kirjoittaja TurboSaab98 »

marvi kirjoitti:
To Heinä 09, 2020 13:24
Eikö tuossa nyt ole kyse vain siitä että syksyllä -90 ei ole jostain syystä ole ollut omia merkkejä VIN-koodissa matalapaineturboa varten. Tehtaan ja kokoonpanon kannalta tuo on kuitenkin ollut kokonaisuutena varmaan lähempänä täyspaineturboa kuin karvalakkia. Tekniikkahan on kuitenkin 16 v ja turbo, loput erot täyspaineen kanssa periaatteessa pelkkiä varusteita.
Kuulostaa järkevältä
2001 Saab 9-3 B235 E85 Biopower - Stage 3
1990 Saab 900S B202L

2004 Saab 9-5 B235R Aero Wagon
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Apua Saab 900S / Turbo S tunnistukseen

Viesti Kirjoittaja aero »

Sehän se muuten on. Ässähän peri kasitappisen moottorikirjaimen (S) VIN-koodissa, joten vähintään lie pitänyt olla varma kasitappien valmistamisen loppumisesta ennen ässän ässätystä. Äkkiseltään voisi kuvitella, että idea tähän perintään on tullutkin vähän jälkikäteen, ässähän on samaa teholuokkaa T8:n kanssa, käytännössä aika suora korvaaja.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Apua Saab 900S / Turbo S tunnistukseen

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Otteen kilovatit ainakin kertoo, millä tehoilla se on kilvitetty.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin