Remontissa vaihdettavia osia

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
huttuded
"Tuplakaasari"
Viestit: 53
Liittynyt: Ke Syys 11, 2019 18:47
Paikkakunta: Kuopio

Remontissa vaihdettavia osia

Viesti Kirjoittaja huttuded »

Kesäloma vihdoin koitti ja olisi suunnitelmissa remontoida Suabbia, jotta rakas käyttöpeli saisi pitkän ja arvokkaan elämän.

Ainoat "viat" tällä hetkellä ovat, että kampiakselin stefasta ja virranjakajan akselista vuotaa öljyä. Ennen näiden vuotojen alkamista, öljyä tuntui silti katoavan melko paljon, eli sitä palaa. Jäähdytysnestettäkin vuotaa parista paikkaa ja pakoputki vuotaa jostain kohtaa ennen katalysaattoria, pörinä on melko kova ja ohjaamoon tulee hyvät tuoksut. Ajattelin että on ehkä parasta käyttää konetta irti ja vaihtaa samalla useampiakin osia. Autolla on ajettu nyt hieman yli 180tkm. Mitä kaikkea näillä kilometreillä kannattaisi mahdollisesti ennaltaehkäisevänä toimena vaihtaa?

Tällä hetkellä ostoslistalla on:
-Kytkinpaketti (pääsylinteri vaihdettu n. vuosi sitten, kannattaako työsylinteri vaihtaa?)
-Venttiilivarren kumit
-Suuttimien O-renkaat
-Alipaineletkut
-Kampiakselin stefa(t)
-Virranjakajan akselin tiiviste

Kannattaako esimerkiksi polttoainepumppua vaihtaa? Siitä ei mielestäni kuulu mitään ylimääräisiä ääniä, mutta olen ajanut noin 20tkm viinalla, joten se on luultavasti tehnyt hieman tavallista enemmän töitä. Vanhojen lankojen perusteella Walbro on ainoa oikea merkki tälle. Jarrujen kunto pitää vielä tutkia ja katsoa onko siellä tarvetta vaihtaa mitään. Tukkeutuuko katalysaattori ajan kanssa? Entäs jakoketju ja kannentiiviste? Onko näitä ylipäätään kovin järkevä vaihtaa ilman niiden oireiluja. Ja kuinka hyvin arvioisitte kansirempan onnistuvan henkilöltä, jolla pysyy juuri ja juuri työkalut kädessä? Hoonauksen ja hiomisen jätän kyllä mielelläni ammattilaiselle.

Kaikkea muutakin pientä löytyy, kuten pakkivalon toimimattomuus (vika vaihdekepin kytkimessä), ja vilkkujen viiksi ei pysy paikallaan.
1991 900i 2,1l
petromies
"Viggen"
Viestit: 575
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: Remontissa vaihdettavia osia

Viesti Kirjoittaja petromies »

Stefat voi vaihtaa kone paikallaan. Mitäpä sitä toimivia osia turhaan vaihtaa. Korjailet vuodot ja seuraat öljynkulutusta. Jos yli litra / 2000 km niin jotain pielessä. Joko venttiilivarren kumit kovat tai mäntien öljynpaluureiät tukossa. Kumpikaan homma ei onnistu ilman jonkinlaista korjauskokemusta.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Remontissa vaihdettavia osia

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kilometrien puolesta ei tuo kaipaa muuta, kun kovaa ajoa. Öljynkulutus kannattaa oikeasti kirjata vaikka lunttilappuun. Siitä se näkemys alkaa muodostua, tarvitseeko tehdä isompaa vai pienempää. Perushommia mie tekisin ensin. Nesteiden vaihdot, etenkin jarruneste jää monilla tekemättä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Kimde
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ke Kesä 17, 2020 05:59

Re: Remontissa vaihdettavia osia

Viesti Kirjoittaja Kimde »

Moi,

Minulla on itse asiassa sama kysymys pyörinyt mielessä, eli mitä osia on järkevää vaihtaa moottorin irroituksen yhteydessä?

Voisin siis tuoda tähän samaan lankaan oman harrasteauton (2,1l 16V b212I). Itse olen aloitteleva Saabisti ja tämän yksilön kunnostus on tarkoitus aloittaa moottorista. Autolla on ajettu n.290000 km ja öljyvuotoa esiintyy useammassa kohdassa, epäselvää vielä missä kaikkialla. Tarkoitus on siis vaihtaa ainakin kaikki vuotavat tiivisteet ja samalla puunata moottoritila puhtaaksi kun kone on irti, joten jokatapauksessa otan koneen irti. Myös outoa moottorin sammuilua esiintyi viime kesänä, sellaisissa tilanteissa kun auton liike pysähtyi esim. risteykseen saapuessa. Tämänkin haluaisin saada kuntoon samalla. Muuten kone toiminut mielestäni hyvin.

Kompaten siis alkuperäistä postaajaa; mitä kaikkea kannattaa vaihtaa/tarkastaa/säätää moottorista irroituksen yhteydessä näillä kilometreillä? Langan aloittajalla olikin jo esimerkki ostoslistasta. Itse ajattelin myös jakoketjun/kannentiivisteen vaihtoa tässä kohtaa. Kannen ajattelin viedä huoltoon/putsaukseen ammattilaiselle, mutta kannattaako alakerralle tehdä jotain?

Vai onko todella niin että myös näillä kilometreillä "parempi antaa olla kun kerta toimii"?
900i 1993
petromies
"Viggen"
Viestit: 575
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: Remontissa vaihdettavia osia

Viesti Kirjoittaja petromies »

Tässä on kolme perusasiaa, paljonko rahaa käytettävissä, paljonko tulee kilometrejä seur. 5v aikana ja tehäänkö näyttely vai käyttöautoa.

Jos rahaa käytössä rajattomasti ni sillohan pelkästä uteliaisuudesta käyttää koneen atomeina ja uusii kaiken kuluneen.
Jos ei, niin sitten pesee moottorin ja oikeasti hakee ne vuotokohdat. Jos vuotaa kannentiivisteen välistä niin se on sitte kansi pois. Jos venttiilikopan välistä ni ei tartte kantta irrottaa, kopan tiiviste vaan uusia jne.
Ja jos näyttää että suurimmat vuodot helppo korjata kone paikallaan, niin paikkaa ne helpoimmalla ja halvimmalla tavalla.
Periaatteessa mitään toimivaa ei kannata ruveta varulta uusimaan jos autolla ajetaan käyttöautona joku 50000 seuraavien vuosien aikana.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7437
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Remontissa vaihdettavia osia

Viesti Kirjoittaja mestari »

ainakin kun pesee painepesurilla konehuoneen huolella ei jää epäselviä vuotokohtia kun pesun jälkeen paineilmalla kuivaa ja kone tulille niin pitäisi alkaa mehimään vakiopaikoista jotka helppo fokusoida omilla silmillä.
sen jälkeen reipas reflektointi ja mylly ylös.
suolistaa se kandee joka tapauksessa, jos kannenpahvia ei ole vielä vaihdettu se mätänee kyllä siitä myöhemminkin. samalla tullaan vaihtaneeksi jakop kopan alueelle tarvittavat tiivisteet.
lootan ja koneen väli tiiviste voi olla joskus vuotokohtana
samalla vaihdetaan /stekataan silmälaakeri kun vp on irti kampuran stefan takia.
jölykello mehii usein.
kun mosa on tantereella kiinnnitetään erikoista huomiota laturi kenollaan olemiseen ja poistetaan väljyydet jalasta.
sammumisesta johtuen tarkistetaan alip letkut ja ehostimen letkun tulo vent koppaan.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Remontissa vaihdettavia osia

Viesti Kirjoittaja aero »

Sitten kun näiden opastusten ja säikäyttelyiden jälkeen vihdoin rohkeaa hommaan ruveta, huomaa melko pian että sen voimapatin hyppyyttäminen OG900:n keulalta pihalla on sen verran inhimillinen homma, ettei sitä kauheesti vituta tehdä uudestaan vaikka parin vuoden päästä uusi vuoto tahi muu tarve löytyisikin.

Se eka kerta vaan jännittää, moottorin irroitus kun kuulostaa isolta hommalta. Rohkeasti kimppuun vaan, niin huomaa että kyllähän tää on ihan ihmisen tehtävissä 8)
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7437
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Remontissa vaihdettavia osia

Viesti Kirjoittaja mestari »

eihän siinä muuta tuskaa ole kuin kartiotappi :mrgreen:
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Remontissa vaihdettavia osia

Viesti Kirjoittaja aero »

Touche! :lol:
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7437
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Remontissa vaihdettavia osia

Viesti Kirjoittaja mestari »

kyllästyin joskun 90 luvun lopulla rautakanki leka hommiiin ja jyrsäsin sellasen erikoistyökalun jolla saa kartiotappin helposti 13mm avainta kääntäen paikaltaan, tosin eipä sitä sen jälkeen paljoa ole tarvittukaan :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23919
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Remontissa vaihdettavia osia

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

se on kyl surkea esitys siis se uudempi kartio tappi vrt vanhempaan.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23919
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Remontissa vaihdettavia osia

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

se on kyl surkea esitys siis se uudempi kartio tappi vrt vanhempaan.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7437
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Remontissa vaihdettavia osia

Viesti Kirjoittaja mestari »

juu yleensä korvasin sen aina vanhalla toimivalla versiolla. :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Kimde
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ke Kesä 17, 2020 05:59

Re: Remontissa vaihdettavia osia

Viesti Kirjoittaja Kimde »

Kiitos kaikille vastauksista jo tässäkohtaa!
Kyseessä siis harrasteauto, joka tarkoitus museoida kun ikää tulee vielä muutama vuosi :D , joten ajot on kohtuu maltillisia. Rahaa tunnetusti ei ole äärettömästi, mutta aikaa sitäkin enemmän. Näillä mennään eteenpäin.
900i 1993
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Remontissa vaihdettavia osia

Viesti Kirjoittaja aero »

Kimde kirjoitti:
Su Helmi 07, 2021 23:54
Rahaa tunnetusti ei ole äärettömästi, mutta aikaa sitäkin enemmän. Näillä mennään eteenpäin.
Lepuutan salkkuani, se voimapaketin pihallakäyttö ottaa tosiaan hetken aikaa, mutta ei ole mikään tekemätön paikka. Tokalla kertaa menee jo helpommin, joten minusta ei kannata säästää kaikkea kerralla tehtäväksi, vaan aloittaa sillä mitä nyt on tarpeen tehdä ja rauhassa katsella etiäppäin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin