Hei,
Vaihtelin uuden venttiilikopan tiivisteen koneeseen, ja päätin sitten siinä ohimennen mittoa venttiilivälykset, kun kansi kerran oli jo auki. Koneella on kuitenkin takana jo 430 tuhatta, eikä tietoa onko välyksiä tarkistettu millloin viimeksi (ei ainakaan viimeisten 10 vuoden / 70 tuhannen aikana, joiden osalta auton historia on omassa tiedossa).
Muutoin kaikki näytti oikein hyvältä ja välykset olivat Alfamerin kirjan kertomien ohjearvojen sisällä, paitsi 1. sylinterin pakoventtiili, jonka välys oli vain 0,25mm (Alfamerin mukaan minimiarvo 0,35mm). Venttiilivälyksiähän tuossa säädetään säätölevyjen avulla, mutta jotenkin olen asian niin sisäistänyt, että niillä olisi tarkoitus korjata nimen omaan liian suureksi päässyttä välystä, ei liian pientä.
Ainoa selitys välyksen pienentymiselle lienee, että venttiilin lautanen on kulunut, tai venttiili on syönyt istukkaansa kuopalle niin, että se nousee sulkeutuessaan alkuperäistä ylemmäksi. Ja niin ollen siis venttiili avautuu liian aikaisin ja sulkeutuu myöhässä.
Onko tällaisessa tilanteessa millään tavalla järkevää yrittää korjata tilannetta venttiilin säätölevyjä vaihtamalla - en purkanut venttiilikoneistoa, joten en tarkistanut onko siellä ennestään säätölevyjä, mutta mikäli venttiilejä ei koskaan aiemmin ole tarvinnut säätää, niitä ei kenties ole lainkaan, jolloin niitä ei myöskään voi vähentää tai vaihtaa ohuempiin? Vai kuinka tämä menee, onko siellä paininkupin alla aina auton tehtaalta lähtiessäkin ollut vaihdettavat säätöpalat?
Eli, pitäisikö tästä tehdä sellainen johtopäätös, että ainoa järkevä tapa korjata venttiilivälys on avata kansi ja uusia venttiili, vai kannattaako kuitenkin yrittää säätölevyillä? Ja mistä noita tuohon koneeseen sopivia säätölevyjä saa, Motonetista en ainakaan osaa hakea oikealla hakusanalla -tai sitten niitä ei sieltä ole saatavilla. Marmoritiskin paikka?
--Tuomas
8-tappinen H-kone ja ohjearvot alittava pakoventtiilin välys - säädön vai kansi-/venttiiliremontin paikka?
Re: 8-tappinen H-kone ja ohjearvot alittava pakoventtiilin välys - säädön vai kansi-/venttiiliremontin paikka?
Jos kone käy ja kukkuu niin tuskin kannattaa tehä mitään.
Mutta jos haluaa viimesen päälle hifistellä niin mittaa puristukset. Jos ykkönen on samaa luokkaa muiden kans niin säätölevyt on sitä varten että niillä säädetään välystä kumpaankin suuntaan.
Nokkaakseli pois ja koskee VAIN tuohon 1 pakoon. Siellä on lätkä, mikrometrillä paksuus ja täältä kyseleen n 0,10-0,20 ohuempaa lätkää. Voi sitä koittaa hioakin lasin päällä hiomatahnalla mutta kovaa se on.
Muiden kuppeja ei kannata nostaa ylös, kohta on kupit, lätkät ja remonttimies sekaisin mikä kuuluu minnekin.
Tosi harvoin noista venttiili normiajossa palaa vaikka ois vähän tiukemmallakin välyksellä.
Mutta jos haluaa viimesen päälle hifistellä niin mittaa puristukset. Jos ykkönen on samaa luokkaa muiden kans niin säätölevyt on sitä varten että niillä säädetään välystä kumpaankin suuntaan.
Nokkaakseli pois ja koskee VAIN tuohon 1 pakoon. Siellä on lätkä, mikrometrillä paksuus ja täältä kyseleen n 0,10-0,20 ohuempaa lätkää. Voi sitä koittaa hioakin lasin päällä hiomatahnalla mutta kovaa se on.
Muiden kuppeja ei kannata nostaa ylös, kohta on kupit, lätkät ja remonttimies sekaisin mikä kuuluu minnekin.
Tosi harvoin noista venttiili normiajossa palaa vaikka ois vähän tiukemmallakin välyksellä.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Re: 8-tappinen H-kone ja ohjearvot alittava pakoventtiilin välys - säädön vai kansi-/venttiiliremontin paikka?
Joo, siis kyllä siellä säätölevyt aina on. Yhteen projektiin hioin nauhahiomakoneessa lätkät sopiviksi, kun ei kaikkia löytynyt. Akselin päähän oli sorvattu sopiva tasku, johon lätkä sopii. Eli käsityönä homma tuli tehtyä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01