900 moottorin vaihto

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Joopajoos
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Pe Syys 04, 2020 17:57

900 moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja Joopajoos »

Minkälainen homma vaihtaa t16 turbo kone turbottomaan? Miten sähköt?
skipper
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Pe Loka 27, 2006 17:10

Re: 900 moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja skipper »

Moro.
Kone sinällään mekaanisesti ei ole murhe.
Nyt pitää olla ymmärystä sähkökaaviosta!
Ei ole pahajuttu kun ajatuksella perehtyy. Sanoisin että noinpäin on helpompi, koska johtosarjassa on tuohon uudempaan viritykseen kaikki johdot.
Nyt haet kytkentäkaavat netistä kumpaankin ja vertailet niitä.
Itse tein toisinpäin, eli vakio/turbo. Ja vakio/2,1l.
korpijaakko
"Viggen"
Viestit: 525
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
Paikkakunta: Kuopio

Re: 900 moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja korpijaakko »

miks...
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO KE, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
skipper
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Pe Loka 27, 2006 17:10

Re: 900 moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja skipper »

Miks?
Aika oli sellainen että jos oli tuotu..kaukaa, piti olla perus kaasarikone, ilman ABS juttuja, turbosta ei ollut puhettakaan. Itse en ole tuollaista muutoskatsastusta tehnyt.
Hietalahti
"Viggen"
Viestit: 683
Liittynyt: Pe Tammi 09, 2004 07:44
Paikkakunta: Vaasa

Re: 900 moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja Hietalahti »

Rohkeesti vaan koneen vaihtoon! Jos auto on vapari, tee siitä turbo.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7461
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 900 moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja mestari »

Hietalahti kirjoitti:
Pe Loka 09, 2020 23:39
Rohkeesti vaan koneen vaihtoon! Jos auto on vapari, tee siitä turbo.
jos ymmärsin oikein niin turbosta tehdään kaasarimalli
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23976
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 900 moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

tehdään vaihtokauppaa mä von vaihtaa kaasaritekniikka saabin turbo versioon. säästät aikaa .. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
skipper
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Pe Loka 27, 2006 17:10

Re: 900 moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja skipper »

nalleolut kirjoitti:
La Loka 10, 2020 15:27
tehdään vaihtokauppaa mä von vaihtaa kaasaritekniikka saabin turbo versioon. säästät aikaa .. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Lueppa aloitus.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23976
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 900 moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Niin kaveri haluaa vaihtaa turbo koneen turbottomaan ..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 900 moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ruiskukoneen 16-venttiilisenä kai laitat? Kyllä se I 16 toimii T16 sähköillä. Ei minusta mikään mahdoton juttu. Turbo koneessa on imusarjan alla naukutusanturi, sitä ei sitten enää tarvitse ja samoin syylärin luona oleva magneettiventtiili on turha kapine. Sen voi raksia pois, jos sellainen siellä on. Näin siis menee, jos on Bosch. Lucas - ruiskun kanssa en ole ihan varma tuosta nakutustunnistimesta.

Pakoputken kanssa joudut kyllä askartelemaan. Periaatteessa koko pakoputkisto on erilainen vaparissa. Toki sen saat rakennettua turbonkin putkeen, mutta melua tulee tyhjästä.

Kyllähän se turbomosa kannattaisi vaan sepitellä kuntoon. Minäkin aikanaan vaihdoin tuplakaasari B-koneen H-koneiseen turboon ja oli aina hymy perseessä asti, kun ajelin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11485
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900 moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja jus »

Nakutusanturia on kyllä ollut i16:n sytytysjärjestelmä EZK:ssa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 900 moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Arvelin, että vaihtaa vain moottorin. Ei ruiskua. Parempihan siitä tulisi, jos vaihtaa ruiskunkin. Vielä parempi kun ei vaihda konetta vaan korjaa sen. 8)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin