900 T16 APC ahto-ongelmaa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Sumzi
"Aero"
Viestit: 317
Liittynyt: Pe Kesä 12, 2009 12:36
Paikkakunta: Vantaa

900 T16 APC ahto-ongelmaa

Viesti Kirjoittaja Sumzi »

Kertokaapas nyt viisaammat mitä olen unohtanut.

Vuoden -84 T16 missä harmaa APC-boxi takapenkin alla.
Boxista oikeat potikat säädetty omaan maun mukaan ahtojen nostoa ajatellen, kuskin polvisuojan takaa ylipainekatkaisijan letku tulpattu sekä nyt vielä tänään sen johdot irroitettu ja laitettu yhteen.
EDELLEEN jos lähtee matalilla kierroksilla kaasu pohjassa vetämään, niin ahdot nousee hetkellisesti "peakkaa", jolloin tekee fuel cutin.
Kakkosvaihteella pystyy vielä hyvin vetämään ja ahtomittari pysyy siinä punaisen alueen alkupäässä mihin olen potikat säätänyt.

Miksi tämä laitos kuitenkin edelleen tekee fuel cuttia vaikka siitä on periaatteessa ylipainekatkaisija poistettu fyysisesti kokonaan?
Mitä pitäisi vielä säätää tai mitä poistaa/muokata jotta ei huomioi tätä kevyttä ahtopaineiden hetkellistä nousua, peakkaamista?

APC on tarkoitus pitää eli sitä ei olla poistamassa.
Autossa ei siis ole lambdaa, kaikki sytkäosat on uutta ja bensansaanti on kyllä riittävää.

Kiitos vastauksistanne etukäteen!
|#4178
|Saab 95L -76
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 900 T16 APC ahto-ongelmaa

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Oletko peruspaineen mitannut? Se voisi olla puolet maksimipaineesta noin niin kun persvakiolla. Jos ei toteudu paine, niin lisäjousilla pitäs korjata. Kellon jännitys on hyvä olla muutama milli, silmämääräisesti puolet akselin paksuutta, mikä on siinä hukkaportin vivussa. Kelloa kiristämällä alhainen paine ei todennäköisesti korjaudu, jos siinä on ongelmaa (jousi väsynyt) . Sit kun tuon saat kuntoon, säädä purkista uudelleen se ahtojen nousunopeus.

Aikanaan säädin/rakensin ylipainekytkimestä ahtojen maksimirajan seuraavasti. Painemittarin ja paineilman kanssa säätelin ruuveista sopivan hysteresin kytkimen toimintaan. Sitten katkaisin toisen APC :n magneettiventtiilin johdon ja kytkin painekytkimen siihen väliin ja letkun tietenkin imusarjaan. Näin tehtynä siis kytkin esti APC:tä ohjaamasta yli, mutta toisaalta se muuten ohjasi täysin normaalisti ahtoja. :wink:

Ps. Ja vaihda tehopuola, niin ei pätki sytytys kipinän heikkoudesta. viewtopic.php?p=942201#p942201
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Sumzi
"Aero"
Viestit: 317
Liittynyt: Pe Kesä 12, 2009 12:36
Paikkakunta: Vantaa

Re: 900 T16 APC ahto-ongelmaa

Viesti Kirjoittaja Sumzi »

Kiitoksia pitkästä ja hyvästä vastauksesta!

Peruspaine kuitenkin on oikea ja muutenkin tarkastanut osat että ei ole mekaanista vikaa tms.
Nythän asia siis on niin että nimenomaan haluaisin sen että ahdot on sen mitä olen säätänyt, mutta kun edelleen tekee sitä fuel cuttia.

:!: Mistä muusta kuin siitä ylipainekatkaisijasta se haistaa sen ahtopaineen ja sitä kautta tekee sen fuel cutin?

Jos nakuttaisi niin laskisi paineita mankkuvenan kautta, mutta nakuttamista ei kuitenkaan varmasti etanolilla synny vielä kun AFR-arvot on hyvät.
Sytytyksestäkään ei johdu koska silloin se prötäisi. Aiemmin ollut toisella Satkulla se ongelma.
Katkaisee tosiaan polttoaineen hetkeksi juuri kun ahdot nousee sinne karvan reiluun 1bar:iin.
|#4178
|Saab 95L -76
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 900 T16 APC ahto-ongelmaa

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ei siellä ole mitään elintä joka katkaisisi polttoaineen syötön, koska olet eliminoinut painekytkimen. Kipinä ei sytytä seosta ja siksi nykäisee. Ylipäätäänkin laiha seos vaatii paremman kipinän. Kysynkin onko käytössä seos mittaria? Näkisi kyykähtääkö seos laihalle piikissä? Jos puolassa ei riitä puhti, sen saat selville pienentämällä sytytystulppien kärkiväliä. Jos auttaa, silloin pitää saada järeämpi puola.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11487
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900 T16 APC ahto-ongelmaa

Viesti Kirjoittaja jus »

Painekatkaisijahan on kahdella letkulla, oletko tunnistanut osat oikein?

http://900aero.com/main/tech_main_apcteo.htm
Pressure guard tuolla sivulla.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Sumzi
"Aero"
Viestit: 317
Liittynyt: Pe Kesä 12, 2009 12:36
Paikkakunta: Vantaa

Re: 900 T16 APC ahto-ongelmaa

Viesti Kirjoittaja Sumzi »

Juu prkl huomasin eilen että siellä olikin VIELÄ YKSI sen yllä piilossa! Nyt on ne piuhat laitettu kiinni eikä enää tee fuel cuttia. Se toinen on siis Charge Air Absolute Pressure Sensor. On ollut nyt kokonaan irti ja silti moitteetta toiminut. Pitää kyllä se laittaa takaisin :lol:

Kiitos kaikille! Tulipa typerä olo kun ei sitä huomannut siellä ylempänä piilossa..
|#4178
|Saab 95L -76
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 900 T16 APC ahto-ongelmaa

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Oma virheeni oli olettaa että et ole kajonnut paineanturiin. :facepalm_man:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin