Ikkuna - ja jousikysymyksiä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Ikkuna - ja jousikysymyksiä

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Elikäs nyt on molemmissa autossa alustan kanssa ongelmia, ja päädyin ratkaisuun, että tuo '75 L saa käytettyjä osia, kun on vähemmällä ajolla ja enemmän fiilistely, kuin kuljetuspeli.

Mutta nyt tarvis saada tuohon '82 luottopeliin alusta kuntoon, takaa ottaa välillä pohjiin ainakin ronalien ja korkeampien kumien kanssa, ja kuitenkin tuo on mun työjuhtani, eli sais olla vakaa ja hieman kuormaa kestävä.

Millaisia "järeämpiä" takajousia noihin saa, millaiset etujouset kannattaisi moisten kanssa hankkia, ja mitkä iskarit, halvallahan kaikki pitäisi saada, mutten mitään pilipaliosia halua laittaa, kun vaivan joutuu näkemään, että ne vaihtaa?

EDIT: en siis hae madallusta ainakaan takapäähän, koska tämän tästä luukussa kulkee painoa, ja haluan silti että auto on ajettavissa, myöskin maavara on tällaiselle metsässä asuvalle tärkeä asia :)

Niin, ja mitä kaikkea muuta tulisi vaihtaa samalla, kun osia irroittelen, jousilautaset ainakin, onko jotain muuta, iskareiden kiinnikkeet ovat kunnossa..

EDIT: mikä on näppärin tapa irroittaa purettavasta autosta ikkunat talteen, leikata tiivisteet puukolla kahtia kenties?
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
saba2,1
"Aero"
Viestit: 459
Liittynyt: Ma Elo 23, 2004 22:56
Paikkakunta: Helsinki/Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja saba2,1 »

Itselle tilasin joskus kolme vuotta sitten tohon uudempaan satkuun Vallilan takomolta jäykistetyt takajouset. Oli mielestäni edulliset(hintaa en enää muista) ja sai muistaakseni 8O itse valita miten paljon jäykemmät, kai myös pituudenkin. :)
-900i2,1-92, käyttis: Vo**o v40 D3 Summum aut.
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Mahtaako olla teetettynä hirveästi kalliimmat verrattuna tuollaiseen hyllystä löytyvään osaan? :roll:
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 963
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Ikkuna - ja jousikysymyksiä

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

EDIT: mikä on näppärin tapa irroittaa purettavasta autosta ikkunat talteen, leikata tiivisteet puukolla kahtia kenties?
Itse olen ainakin leikannut... Puukolla vaan niin läheltä lasia kuin mahdollista.
saba2,1
"Aero"
Viestit: 459
Liittynyt: Ma Elo 23, 2004 22:56
Paikkakunta: Helsinki/Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja saba2,1 »

Mahtaako olla teetettynä hirveästi kalliimmat verrattuna tuollaiseen hyllystä löytyvään osaan? icon_rolleyes.gif
No muistaakseni oli sillai, et kalliimpi kuin halvimmat jouset tarvikeliikkeestä, mutta taas halvempi, kuin jotkin toiset jouset.. En yhtään muista hintaa ja toisaalta on saattanut muuttuakin, mutta kysäise niiltä, niin sittenhän tiedät.. :) Näyttää löytyvän netistäkin sivut, muttei hintoja
-900i2,1-92, käyttis: Vo**o v40 D3 Summum aut.
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: Ikkuna - ja jousikysymyksiä

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

lordofgreed kirjoitti:
EDIT: mikä on näppärin tapa irroittaa purettavasta autosta ikkunat talteen, leikata tiivisteet puukolla kahtia kenties?
Itse olen ainakin leikannut... Puukolla vaan niin läheltä lasia kuin mahdollista.
Eipä ole tähän mennessä koskaan tarvinnut tiivisteitä tuhota.kampea parilla ruuvimeisselillä varovasti,niin sieltä ne putkahtaa.
xjford
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Pe Helmi 11, 2005 15:03
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja xjford »

lefa42 kirjoitti:Mahtaako olla teetettynä hirveästi kalliimmat verrattuna tuollaiseen hyllystä löytyvään osaan? :roll:
turussa ainakin autojousi niminen paja painaa jousia haluttuun pituuteen ja jäykkyyteen oli 30€kpl tai pari. en nyt muista kumpi :oops:
saab 900 turbo -80 kesäauto
jaguar xj6 -79 kesäauto
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Täytynee tutkia asiaa tarkemmin, jos vaikka saisi tuon valkoisen siihen uskoon, kun se vielä syksyllä oli (kuljetin 360km tietokoneroinaa, auto oli lastattu kuskinpenkkiä lukuunottamatta kattoa myöten täyteen, ja oli yhtä nautintoa) :)
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8221
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Tässä yksi suositus joka kestää kuormaamista, on hyvä ajaa, vakaa ja siistin näköinen:

1. Lesjöforsin tai Kilenin madallusjouset (ovat muuten samasta pajasta Ruotsista :D )
2. Eteen KYB Excel-G kaksiputkikaasuvaimennin
3. Taakse Sachs Advantage yksiputkikaasuvaimennin
4. Renkaiksi 185/65R15 tai 195/60R15 renkaat
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja ecopower »

laitas vanhojen taka jousien kumpaankin päähän 10mm kumia! 8O
Vanhan saabin ryhti, ajettavuus ja kuormattavuus korjaantuu kertaheitolla!mikä parasta hinta pari euroa ja alle tunnin työllä :!:
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Kuulostaa hyvältä, mutta onko ihan "patenttiratkaisu" vai aiheuttaako tuo jotain riskejä minkään suhteen.. halvaksi ainakin tulisi, ei tarvi hankkia kuin iskarit.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja ecopower »

ei minkäänlaisia riskejä ja turhaa vaihdat edes iskareita(jos ei ihan paskana)!
kokeile ,varmaan huomaat positiivisen yllätyksen kuinka halvalla käyttö saabin ominaisuudet paranee! :wink:
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Kerropas vielä hieman tarkemmin, että mihin väliin ja missä muodossa, onko kuvia / piirrosta, tai tarkempaa selitystä, etten vaan ala käyttämään mielikuvitustani, lähinnä mielessäni liikkuu 10mm kumikiekot jousien kuopissa..
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja ecopower »

eli 5mm roiskeläppä kumia "kärkkäiseltä"(tavaratalo ylivieskassa)100*400 suikale,maksaa noin 2 euroa!
TARVIKKEET HANKITTU eli töihin:
takajouset pois,jousien päissä on tehtaan jälililtä kummassakin päässä vaimennin kumikiekko! niiden mukaan leikkaat kumpaankin päähän kaks "kiekkoa"lisää!sitten vaan paketti kasaan ja koikalle!!!!
saattaa hymyilyttää uskomaton ajoelämys! :wink:
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Asia selvä, kiitän vinkistä ja kokeilen :)
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Vastaa Viestiin