'87 kaasarimalli ja kierroslukumittarin lisäys paneeliin, vikapaikkoja?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
tmerila
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: La Kesä 03, 2006 00:49
Paikkakunta: Oulu

'87 kaasarimalli ja kierroslukumittarin lisäys paneeliin, vikapaikkoja?

Viesti Kirjoittaja tmerila »

Hei,

Tuli sisäpuhallinremontti eteen, joten päätin samalla hoitaa toisenkin kojelaudan purkamista edellyttävän homman pois alta. Eli vaihtaa jo ammoin käymästä lakanneen kellon tilalle varaosapaneelista kierroslukumittarin.

Auto siis karvalakkikaasari vm. '87 ja varaosamittariston luovuttaja muistaakseni '85 vuosimallin iivari. Liitännät vaikuttavat yhteensopivilta ja vaihto-operaation jälkeen kaikki muu (jopa kello!) toimii, mutta kierroslukumittari vain ei värähdäkään.

Täältä löytyneiden ohjeiden ja Alfamerin kirjan kytkiskaavion pohjalta olen yrittänyt ongelmaa haarukoida, että edes saisin jonkunlaisen varmuuden siitä, onko tuo varaosamittari viallinen, vai onko ongelma johdotuksessa. Sen olen jo saanut mitattua, että TSI-pistokkeen reiän 5 ja mittaristonpuoleisen liittimen 11 välillä on yhteys, joten ainakin johto sulakerasialta mittarille lie kunnossa. Mutta siitä sytytysyksikölle kytkentöjen kulku onkin täysi mysteeri. Koska sytytys toimii, ei liene mahdollista ettei yksiköltä (kaaviossa komponentti 146) lainkaan signaalia tulisi, mutta matkalle se voisi jäädä. Johtojen tarkan kulkureitin lisäksi on täysi mysteeriö, mikä on komponentti numerolla 147 - siihen pitäisi kaavio mukaan mennä johto sytytysyksiköltä, ja lähteä jatko TSI-liittimelle / kierroslukumittarille. Alfamerin kirjassa vain ei ole numerolle 147 mitään selitystä, joten en tiedä lainkaan mitä etsin. Ko. osassa siis pitäisi olla kaavion mukaan kytkennät 15, 31, TD0 ja TD1 ... mutta mikä ja missä se on?

Jos tuon osan kykenen löytämään ja viattomaksi toteamaan jollain tavalla, jäljelle ei jää oikein muuta vaihtoehtoa kuin se, että itse kierrosmittari on viallinen, vai voiko tuo sytytysyksikkö hajota niin, että sieltä ei tule pulssia vaikka sytytys toimii?

--Tuomas
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11475
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: '87 kaasarimalli ja kierroslukumittarin lisäys paneeliin, vikapaikkoja?

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
tmerila
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: La Kesä 03, 2006 00:49
Paikkakunta: Oulu

Re: '87 kaasarimalli ja kierroslukumittarin lisäys paneeliin, vikapaikkoja?

Viesti Kirjoittaja tmerila »

Kiitoksia, tuon sytytyspulssivahvistimen ajattelinkin olevan kyseessä, ja sellaisen paikasta on sulakekotelon kannessa merkintäkin. Paikassa kuitenkin näyttäisi olevan kytkettynä aivan tavallinen Boschin valmistama rele, se ei siis lie oikea komponentti lainkaan?

--Tuomas
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11475
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: '87 kaasarimalli ja kierroslukumittarin lisäys paneeliin, vikapaikkoja?

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
tmerila
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: La Kesä 03, 2006 00:49
Paikkakunta: Oulu

Re: '87 kaasarimalli ja kierroslukumittarin lisäys paneeliin, vikapaikkoja?

Viesti Kirjoittaja tmerila »

Kiitoksia! MItä ilmeisimmin tuo vahvistin on kierroslukumittarille välttämätön, ainakaan pelkällä hyppylangalla mittari ei värähdäkään (ja tuon paikalla olleen releen olisi myös pitänyt toimittaa hyppylangan virkaa). Kaasarimallissa kun ei ole tuolle osalle mitään käyttöä normaalisti, tuota oikeaa komponenttia ei varmaan ole autossa koskaan ollutkaan.

Ei näemmä kuulu Motonetin valikoimaan yhteensopivaa osaa, vaan jospa sen jostain löytäisi lähempää, ettei tarvitsisi ihan ulkomailta alkaa tilailemaan.

Nyt pitänee vaan pistää kojelauta kasaan, ja toivoa että mittarin toimimattomuus on vain tuosta kiinni, ettei sitä joudu uudelleen aukomaan... vielä pitäis ennen kasausta keksiä mistä kaikkialta se alaosa on kiinni, kun haluaisin päästä teippaamaan sivuikkunoiden puhallusputket kasaan, näkyvät olevan melko riekaleina siellä alempana ja irti paikoiltaankin ...

--Tuomas
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11475
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: '87 kaasarimalli ja kierroslukumittarin lisäys paneeliin, vikapaikkoja?

Viesti Kirjoittaja jus »

Kojetaulun muovit eivät kestä kovin montaa avaamista ja kokoamista. Jos ei ole ihan pakko saada autoa tänään kokoon, yrittäisin selvittää sen kierroslukumittarin tilanteen ensiksi. Tai vähintäänkin kurkkaisin sen mittarin sisälle ja varmistaisin ettei näy kärähtäneitä komponentteja.
http://www.jus.liitin.net/saab/99/album/RPM/index.html

Sekin lienee mahdollista, että 87-autosi sytytyspääteaste ei anna oikeanlaista kierroslukutietoa, sellaista, jota 85-mittari ymmärtäisi.

Tai oletko varmistanut, että vuosimalleissa 85 ja 87 kierroslukumittarille tulevat johdotukset mittarin taustan johdinkalvossa ovat samanlaiset, ts. että mittarin piirilevylle tulee plussa, miinus ja kierroslukupulssi perille oikeisiin kohtiin? Tutkitko liitinten yhteensopivuuden vain mekaanisesti vai myös kytkentäjärjestyksen?

Jotain vuosimallieroja mittariston johdotuksissa on täällä raportoitu ainakin merkkivalojen osalta.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
tmerila
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: La Kesä 03, 2006 00:49
Paikkakunta: Oulu

Re: '87 kaasarimalli ja kierroslukumittarin lisäys paneeliin, vikapaikkoja?

Viesti Kirjoittaja tmerila »

Juu, mittaripaneeli on johdinten osalta tarkistettu ja todettu numeroinniltaan yhteneväksi. Koska halusin säilyttää auton alkuperäisen matkamittarilukeman ilman suurempaa säätämistä, vaihdoin mittaristosta siis ainoastaan tuon kierroslukumittarin puoleisen osan taustakalvoineen - vaihtomittaristossa oli tosin mittarivalojen kirkkaussäätimelle (eli mittariston toiselle laidalle) menevä osa johdinmuovista jossain vaiheessa kärähtänyt, eli liikaa virtaa oli siitä kulkenut tai jokin paikka ollut oikosulussa. MIttarivalot kumminkin toimivat, joten johtimet kunnossa niiltäkin osin - ja muutoin kalvo näyttää ehjältä (mittailinkin johtimia niiltä osin, kuin kontakteihin pääsi jostain käsiksi).

Mitään kovin suurta eroahan noissa mittaristoissa ei ole edes valmistusajankohdan osalta ... '87:n alkuperäisen mittaritaulun osat on leimattu tehtaalla '86 ja '85:sta peräisin olevan '85, ja liitinten osalta olivat myös täysin yhteneviä (pl. se, että alkuperäisessä oli vain kello eikä kierroslukumittaria, eli kierrosmittarin liitinnasta 11 oli kytkemättä mihinkään). Voihan se olla, että mittarissa on kuitenkin sisäisesti jotain eroa tai voi se hyvinkin olla jopa vikaantunutkin, siitä on jo kymmenkunta vuotta kun kävin sen yhdestä purkuautosta irrottelemassa...

Liikkeelle auto ois tarkoitus saada aamuksi, vaan eipä se sitä kojelaudan etumaskia välttämättä ajoa varten kaipaa...

--Tuomas
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: '87 kaasarimalli ja kierroslukumittarin lisäys paneeliin, vikapaikkoja?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Lähtisikö pelaamaan, jos kytkee mittarille menevän signaalijohdon puolan miinukselle? Näinhän periaatteessa tarvikemittarit kytketään. Signaali on myös vahvempi takuulla.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
tmerila
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: La Kesä 03, 2006 00:49
Paikkakunta: Oulu

Re: '87 kaasarimalli ja kierroslukumittarin lisäys paneeliin, vikapaikkoja?

Viesti Kirjoittaja tmerila »

Uskaltaisiko tuota kokeilla vailla suurempaa pelkoa mittarin rikkoutumisesta (mikäli se ei ole jo valmiiksi rikki)? Autossahan on tarra, jossa varoitetaan suurtehosytytysjärjestelmästä ja vaarallisesta jännitteestä myös järjestelmän heikommalla puolella, joten siellä saattaa ehkä olla ehkä tarjolla jotain muuta kuin tuo normaali vajaa 15 volttia, mahtaneeko mittari kestää sitä?

Muutoinhan olisin toki jo testannut tuon normaalireitinkin tarvikemittarilla, jos sattuisi sellainen (tai mikä tahansa irrallaan oleva kierrosmittari) olemaan, vaan eipä ole semmoista nyt.

--Tuomas
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11475
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: '87 kaasarimalli ja kierroslukumittarin lisäys paneeliin, vikapaikkoja?

Viesti Kirjoittaja jus »

Ainakin 900 -85:ssa kierroslukumittari on uskallettu tehtaalla kytkeä suoraan puolan miinukseen.

Aiemmissa viesteissäsi mainitsit jotain hyppylangasta pulssivahvistimen tilalla, mutta et tarkemmin kuvaillut kytkentääsi. Ajattelin kuitenkin sitä lukiessani, että olit jo kokeillut suoraan puolalta - unohdin, että 87-autossa tuohon kohtaan tulee sytytyspääteasteen eri liittimeltä kuin mistä puolan miinukselle menee.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
tmerila
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: La Kesä 03, 2006 00:49
Paikkakunta: Oulu

Re: '87 kaasarimalli ja kierroslukumittarin lisäys paneeliin, vikapaikkoja?

Viesti Kirjoittaja tmerila »

Niin, hyppylangalla tarkoitin tuon pulssivahvistimen nastakantojen TD0 ja TDJ yhdistämistä suoraan sulakerasialla. Tosiaan tuo ko. paikassa paikoillaan ollut perusrele tekee täysin saman, mikäli toimii (eli sulkeutuu kun jännitenastalle tulee jännite), mutta ei millään tavoin vahvista signaalia.

Periaatteessa siis tässä saattaisi uskaltaa koettaa vaihtoehtoa, että hyppylangoittaisi puolalta miinuslähdön tuohon TDJ-nastaan sulakerasiassa? Tuo "suuretehosytytys" kai on tullut satkuun vuosimallien '85 ja '87 välillä, eli vanhemmassa ei ilmeisesti ole mitään tuollaisia kummallisia virityksiä ollutkaan...

--Tuomas
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: '87 kaasarimalli ja kierroslukumittarin lisäys paneeliin, vikapaikkoja?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Sillä se selviää, kokeilemalla. Mielestäni se on oikea ratkaisu.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
tmerila
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: La Kesä 03, 2006 00:49
Paikkakunta: Oulu

Re: '87 kaasarimalli ja kierroslukumittarin lisäys paneeliin, vikapaikkoja?

Viesti Kirjoittaja tmerila »

Kokeiltavahan se oli, ensin varmistin yleismittarilla, ettei ainakaan se näytä mitään järkyttäviä jännitelukemia, ja kun lukema näytti olevan turvallisissa rajoissa (ei kuitenkaan pyöreä nollakaan), vedin suoran johdon puolalta sulakerasialle signaalivahvistinpaikan TD-J -liittimeen. Valitettavasti lopputulos oli sama, kuin kaikissa aiemmissakin kokeiluissa - eli mitään ei tapahtunut.

Eli kyllä lienee niin, että tuo signaalinvahvistin on välttämätön kapine, tai tuo kierroslukumittarini on rikki.

--Tuomas
tmerila
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: La Kesä 03, 2006 00:49
Paikkakunta: Oulu

Re: '87 kaasarimalli ja kierroslukumittarin lisäys paneeliin, vikapaikkoja?

Viesti Kirjoittaja tmerila »

Jos jollakulla sattuu tuo kyseinen signaalinvahvistin 9518481 lojumaan varaston perällä ylimääräisenä, olisin varsin kiinnostunut sellaisen hankkimaan. Ei ainakaan helpolla näyttäisi kotimaan markkinoilta löytyvän, enkä välttämättä haluaisi alkaa tuota ulkomailtakaan erikseen tilaamaan, kun toimituskulut lienevät helposti suuremmat kuin itse osan hinta...

--Tuomas
EkiFarmaaja
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: La Kesä 24, 2017 10:56

Re: '87 kaasarimalli ja kierroslukumittarin lisäys paneeliin, vikapaikkoja?

Viesti Kirjoittaja EkiFarmaaja »

Saitko kiekkamittaria toimimaan? Itsellä oli suunnitelmissa laittaa -89 kaasari satkuun kiekkamittarilla oleva mittaristo.
Vastaa Viestiin