Satkun hihnojen ulina

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Landersson
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ma Heinä 29, 2019 18:03
Paikkakunta: Järvenpää

Satkun hihnojen ulina

Viesti Kirjoittaja Landersson »

Elikkäs satkun hihnat pitävät moottorin kierroksista riippuvaa jatkuvaa ininää/ulinaa, joka voimistuu jos hihnoja kiristää lisää. Ääni lakkaa muutamaksi sekunniksi jos hihnoihin tiputtaa nestettä, ja se ei reagoi laturin kuormitukseen, eikä moottorin lämpötilaan.

Tähän mennessä on yritetty ratkaisuksi vaihtaa:
-hihnat
-laturin sisuskalut ja kiinnityspuslat
-vesipumppu
-kampiakselin hihnapyörä

Autossa ei ole ohjaustehostinta eikä ilmastointia, joten muita hihnalaitteita ei ole. Olisiko jollakulla kokemusta vastaavasta tai tietoa millä pääsisi kyseisestä äänestä eroon?
9-3 -01
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23977
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Satkun hihnojen ulina

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

kulkeeko hihna varmasti suoraa linjaa??

aika usein ne uudet puslat ei auta laturin jalassa ja kiristys pahentaa tilannetta.

omaan projektiin oon varannu kiinteän laturin jalan joita eräs klubilainen muinoin tehtaili.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Landersson
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ma Heinä 29, 2019 18:03
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Satkun hihnojen ulina

Viesti Kirjoittaja Landersson »

nalleolut kirjoitti:
Ti Loka 20, 2020 17:57
kulkeeko hihna varmasti suoraa linjaa??

aika usein ne uudet puslat ei auta laturin jalassa ja kiristys pahentaa tilannetta.

omaan projektiin oon varannu kiinteän laturin jalan joita eräs klubilainen muinoin tehtaili.
Kyllä ne mielestäni kulkevat suoraan, ja olen myös kokeillut painaa laturia eri suuntiin, mutta ei tunnu vaikuttavan asiaan
9-3 -01
tmerila
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: La Kesä 03, 2006 00:49
Paikkakunta: Oulu

Re: Satkun hihnojen ulina

Viesti Kirjoittaja tmerila »

Ainakin mulla tuo ulina johtuu nimen omaan laturin vinoudesta. Viime kesänä uusin puslat, ja tilanne parani väliaikaisesti, mutta silti toinen hihna pyrki kylmänä usein luistelemaan hiukan eli hihnojen kireys ei ollut tasainen... tämän luisto-ongelman korjaaminen kiristämällä hihnoja hiukan lisää palautti alkuperäisen ongelman, eli laturi on uusista puslista huolimatta taas hiukan vinossa ja hihnat viheltävät.

Eli eiköhän ongelma laturin linjauksesta löydy lopulta - puslien jälkeen vaihtoon voisi mennä vaikka koko jalka, mikäli jostain onnistuu uuden löytämään, jos vaikka sillä korjaantuisi? Tämä ainakin on siis oma jatkosuunnitelma, jahka asiaan malttaa taas paneutua.

--Tuomas
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Satkun hihnojen ulina

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

99:ssä ja 90:ssä sama h-kone ja melkein taitaa sama laturikin olla, mutta yhdellä hihnalla. Tyly konsti olisi laittaa vain yksi hihna sinne. Pikkusen kireämmällä joutuu pitämään...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2148
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Satkun hihnojen ulina

Viesti Kirjoittaja anv »

Joo, sama ongelma oli täälläkin aikanaan ohjaustehostimellisessa. Muistaakseni uusilla puslilla piti hakea sellainen kireys että laturi pysyi juuri ja juuri linjassa. Liian kireällä väänsi vinoon ja liian löysällä luisti.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Darco
"Turbo"
Viestit: 225
Liittynyt: Su Huhti 25, 2010 21:21

Re: Satkun hihnojen ulina

Viesti Kirjoittaja Darco »

pohjaako hihna/hihnat jollain hihnapyörällä?
petromies
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: Satkun hihnojen ulina

Viesti Kirjoittaja petromies »

Joku hämärä muistikuva että niissä jäähd.siivissä tai pyörässä oli railo joka aiheutti kitinää. Näkyi muistaakseni ruostejuovana.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
kimmoa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: Satkun hihnojen ulina

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

nalleolut kirjoitti:
Ti Loka 20, 2020 17:57
kulkeeko hihna varmasti suoraa linjaa??

aika usein ne uudet puslat ei auta laturin jalassa ja kiristys pahentaa tilannetta.

omaan projektiin oon varannu kiinteän laturin jalan joita eräs klubilainen muinoin tehtaili.

Se muinoin noita tehtaillut on sitten tehnyt havainnon, että jos laittaa sen kovan jalan mutta jättää siihen kiristysrautaan kumipuslat niin repii ajan myötä murtuman siihen jalkaan, kun laturi pääsee kumin pelivaran verran tärisemään ja metallin väsyminen aiheuttaa murtuman. Eli kestää kunnolla vain jos laitat myös kiristysraudan lohkon päähän kovat puslat.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23977
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Satkun hihnojen ulina

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

oisko kuvaa toteutuksesta..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
vfr
"Hölösuu"
Viestit: 2032
Liittynyt: Ti Marras 04, 2008 21:06
Paikkakunta: veikkola

Re: Satkun hihnojen ulina

Viesti Kirjoittaja vfr »

Kannattaa laittaa laatuhihnat, motonet yrittää välillä tyrkyttää jotain saatanan hihnoja mitkä on kivikovia muovin tuntuisia vaikkakin merkkipaketissa😭
Saab OG9-5 AERO -00 harraste auto
Volvo V90 -17 käyttis
kimmoa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: Satkun hihnojen ulina

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

nalleolut kirjoitti:
Pe Loka 30, 2020 15:00
oisko kuvaa toteutuksesta..
En ole rakentanut, enkä saanut kuvaa asiakkaalta mutta jos irroitat kiristysraudan ja katsot päässä olevia kumipuslia, niin ei liene liian vaikea homma visualisoida niiden tilalle metallipuslat tiukalla sovitteella.
Kalmiston Janne
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: Su Marras 01, 2020 21:42
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Satkun hihnojen ulina

Viesti Kirjoittaja Kalmiston Janne »

Onkohan hihnat samasta putkesta leikattu, Volvosta tuttu homma että ajetaan ensin eri kokoa olevilla tarvike hihnoilla ja kun kyllästytään kitinään otetaan toinen hihna pois. Seuraava uhri yrittää laittaa uudet hihnat, ja kitinä jatkuu, ostetaan merkkiliikkeestä uudet ja ei mitään vaikutusta, tosi asiassa olisi pitänyt vaihtaa hihnapyörät ja hihnat.
Vastaa Viestiin