Og 900 sähköikkunat
-
- "Viggen"
- Viestit: 683
- Liittynyt: Pe Tammi 09, 2004 07:44
- Paikkakunta: Vaasa
Og 900 sähköikkunat
Käykö og 900 4 ovisen etuovien sähköikkunamekanismit 3 ovisen etuoviin?
Re: Og 900 sähköikkunat
Ainakin varaosanumerot on eriävät osilla. Ovetkin taitavat olla sedaneissa ja combeissa eri mittaiset, näin ollen myös ikkunalasien mitat eroavat toisistaan luultavasti.
SAAB 9-5 Aero Sedan MY02
-
- "Turbo"
- Viestit: 228
- Liittynyt: La Marras 05, 2016 16:45
- Paikkakunta: Oulu
Re: Og 900 sähköikkunat
Juu 3-ovisen ovet on huomattavasti pidemmät ku 4d:n
"Jag har en Saab" på finska "Olen mieleltäni sairas, en saa julkisesta terveydenhuollosta apua ja nyt pihani on täynnä autoja"
8 kpl Saabeja (tällä hetkellä)
8 kpl Saabeja (tällä hetkellä)
-
- "Viggen"
- Viestit: 683
- Liittynyt: Pe Tammi 09, 2004 07:44
- Paikkakunta: Vaasa
Re: Og 900 sähköikkunat
Joo, lasit on erikokoisia. Mietin moottoria ja muuta mekaanista osaa, jos ne sopisi.
Re: Og 900 sähköikkunat
Ainakin moottorit käy ristiin satkujen vuosimallista riippumatta EPC:n mukaan. Kaikissa sama osanumero. Ao. kuvassa kuskinpuolen moottorien koodit.
SAAB 9-5 Aero Sedan MY02
-
- "Aero"
- Viestit: 340
- Liittynyt: Ke Joulu 04, 2013 13:19
- Paikkakunta: Pori
Re: Og 900 sähköikkunat
Onko sedan ja Combi sedan ikkunoissa eroa?
SEAT Alhambra 2,0 TSI DSG -11
900i Combi Sedan 2.1 A -92
Ex: 9-5 linear Wagon 2.0t A -05
# 6286
900i Combi Sedan 2.1 A -92
Ex: 9-5 linear Wagon 2.0t A -05
# 6286
-
- "Viggen"
- Viestit: 683
- Liittynyt: Pe Tammi 09, 2004 07:44
- Paikkakunta: Vaasa
Re: Og 900 sähköikkunat
Eli homma onnistuu ottamalla 3d satkusta veivimekanismi pois ja laittaa moottori paikoilleen? Sähkömoottori on 5d satkun etuovista.
Re: Og 900 sähköikkunat
Mä vaihdoin kuskin ikkunaan veivi ikkunan. Sähkö ikkunat ovat talvella niin surkeat. Kuskin puolelta ei kumpikaan lasi auennut pakkasella ennen kuin sai auton lämpiimään. Auto oli kuin akvaario siihen asti. Ikkunat niin huurussa. Puhdistin ja voitelin kaikki systeemit, mutta eipä auta kun moottorit ovat väsyneitä. Sen tiedän että taka ja etulasien moottorit käy ristiin. OG 900S mulla
Saab 900S-91 Autom
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
-
- "Viggen"
- Viestit: 683
- Liittynyt: Pe Tammi 09, 2004 07:44
- Paikkakunta: Vaasa
Re: Og 900 sähköikkunat
Kiitos infosta, tyyppivika että moottorit väsyy. Purkaminen, puhdistus ja rasvaus auttaa.
-
- "Viggen"
- Viestit: 683
- Liittynyt: Pe Tammi 09, 2004 07:44
- Paikkakunta: Vaasa
Re: Og 900 sähköikkunat
Löysin edullisesti pelkät moottorit, siis vain moottorit, ei mitään muuta. Ne on 5d satkun sähköikkunoista. Palatakseni kysymykseen, riittäkö kun moottorin heittaa paikoilleen ja purkaa veivimekanismit pois, niin se on siinä? Niin ja tietysti johdot.
Re: Og 900 sähköikkunat
Joudut vaihtamaan koko lasinnostimen. Veiviversiossa ei ole paikkaa moottorille.
https://fixmysaab.com/900_repair/window ... &nointro=1
https://fixmysaab.com/900_repair/window ... &nointro=1
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Og 900 sähköikkunat
Ne mekaaniset "ikkunahissit" on tokikin erilaiset veivi- ja sähköikkunoiden kesken, eli et voi vaihtaa veivimekaniikkaan sähkömoottoreita! Sähköversion moottori tulee eri paikkaan (oven sisään, alemmas) siinä missä käsiveivin ratas on mekanismin yläosassa.
Hissimekanismi on tosi helppo herkistellä, etenkin kun se on irti autosta. Ruosteenirroitusspraytä kaikkiin liikkuviin laakerointeihin ja sitten kunnolla kosteudenkestävää voiteluaineitta kaikkiin liukuihin. Herkistävä vaikutus on hirmuinen ja useimmiten ihan tää riittää huolloksi.
Tarvittaessa myös moottorin pystyy purkamaan osiksi. Siellä jäykistyy ja kuivuu lähinnä hammasvälitystä voiteleva rasva.
Koska nuo etu- ja takamoottorit käy ristiin - ja osa on sama kaikissa vuosimalleissa - noista on ihan hyvin tarjontaa. Kannattaa kääntyä ebayn puoleen jos kotimaasta vaikea löytää (Suomi oli veivi-ikkunoiden päämarkkina-alue, haha!)
Vikaa voi olla myös vanhoissa sähköikkunan kytkimissä: niissä kontaktikärjet hiiltyy ja sen myötä eivät anna täyttä virtaa lasimoottoreille ja siksi toiminta takkuaa. Ainakin vanhemman malliset kytkimet sai purettua ja puhdistettua - uudempien vuosimallien kaikki kytkimet samaan pakettiin integroivaa systeemiä en ole purkanut. Toinen vaihtoehto on virittää siihen väliin releet.
Hissimekanismi on tosi helppo herkistellä, etenkin kun se on irti autosta. Ruosteenirroitusspraytä kaikkiin liikkuviin laakerointeihin ja sitten kunnolla kosteudenkestävää voiteluaineitta kaikkiin liukuihin. Herkistävä vaikutus on hirmuinen ja useimmiten ihan tää riittää huolloksi.
Tarvittaessa myös moottorin pystyy purkamaan osiksi. Siellä jäykistyy ja kuivuu lähinnä hammasvälitystä voiteleva rasva.
Koska nuo etu- ja takamoottorit käy ristiin - ja osa on sama kaikissa vuosimalleissa - noista on ihan hyvin tarjontaa. Kannattaa kääntyä ebayn puoleen jos kotimaasta vaikea löytää (Suomi oli veivi-ikkunoiden päämarkkina-alue, haha!)
Vikaa voi olla myös vanhoissa sähköikkunan kytkimissä: niissä kontaktikärjet hiiltyy ja sen myötä eivät anna täyttä virtaa lasimoottoreille ja siksi toiminta takkuaa. Ainakin vanhemman malliset kytkimet sai purettua ja puhdistettua - uudempien vuosimallien kaikki kytkimet samaan pakettiin integroivaa systeemiä en ole purkanut. Toinen vaihtoehto on virittää siihen väliin releet.
Jäsen #745 - 900 TurboS vm. 1993: museorekisterissä sekä 900 TurboS cabriolet vm. 1994: viimeisiä valmistettuja, museointi 2024. http://www.kuisma.net/saabcabrio/