Og 900 sähköikkunat

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Hietalahti
"Viggen"
Viestit: 684
Liittynyt: Pe Tammi 09, 2004 07:44
Paikkakunta: Vaasa

Og 900 sähköikkunat

Viesti Kirjoittaja Hietalahti »

Käykö og 900 4 ovisen etuovien sähköikkunamekanismit 3 ovisen etuoviin? :roll:
defu
"Turbo"
Viestit: 213
Liittynyt: Pe Huhti 30, 2004 15:40
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Og 900 sähköikkunat

Viesti Kirjoittaja defu »

Ainakin varaosanumerot on eriävät osilla. Ovetkin taitavat olla sedaneissa ja combeissa eri mittaiset, näin ollen myös ikkunalasien mitat eroavat toisistaan luultavasti.
SAAB 9-5 Aero Sedan MY02
nuorempinykänen
"Turbo"
Viestit: 228
Liittynyt: La Marras 05, 2016 16:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Og 900 sähköikkunat

Viesti Kirjoittaja nuorempinykänen »

Juu 3-ovisen ovet on huomattavasti pidemmät ku 4d:n
"Jag har en Saab" på finska "Olen mieleltäni sairas, en saa julkisesta terveydenhuollosta apua ja nyt pihani on täynnä autoja"
8 kpl Saabeja (tällä hetkellä)
Hietalahti
"Viggen"
Viestit: 684
Liittynyt: Pe Tammi 09, 2004 07:44
Paikkakunta: Vaasa

Re: Og 900 sähköikkunat

Viesti Kirjoittaja Hietalahti »

Joo, lasit on erikokoisia. Mietin moottoria ja muuta mekaanista osaa, jos ne sopisi.
defu
"Turbo"
Viestit: 213
Liittynyt: Pe Huhti 30, 2004 15:40
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Og 900 sähköikkunat

Viesti Kirjoittaja defu »

Ainakin moottorit käy ristiin satkujen vuosimallista riippumatta EPC:n mukaan. Kaikissa sama osanumero. Ao. kuvassa kuskinpuolen moottorien koodit.

Kuva
SAAB 9-5 Aero Sedan MY02
Repolainen
"Aero"
Viestit: 338
Liittynyt: Ke Joulu 04, 2013 13:19
Paikkakunta: Pori

Re: Og 900 sähköikkunat

Viesti Kirjoittaja Repolainen »

Onko sedan ja Combi sedan ikkunoissa eroa?
SEAT Alhambra 2,0 TSI DSG -11
900i Combi Sedan 2.1 A -92
Ex: 9-5 linear Wagon 2.0t A -05

# 6286
Hietalahti
"Viggen"
Viestit: 684
Liittynyt: Pe Tammi 09, 2004 07:44
Paikkakunta: Vaasa

Re: Og 900 sähköikkunat

Viesti Kirjoittaja Hietalahti »

Eli homma onnistuu ottamalla 3d satkusta veivimekanismi pois ja laittaa moottori paikoilleen? Sähkömoottori on 5d satkun etuovista.
Predatori
"Aero"
Viestit: 492
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2011 13:41
Paikkakunta: kuopio

Re: Og 900 sähköikkunat

Viesti Kirjoittaja Predatori »

Mä vaihdoin kuskin ikkunaan veivi ikkunan. Sähkö ikkunat ovat talvella niin surkeat. Kuskin puolelta ei kumpikaan lasi auennut pakkasella ennen kuin sai auton lämpiimään. Auto oli kuin akvaario siihen asti. Ikkunat niin huurussa. Puhdistin ja voitelin kaikki systeemit, mutta eipä auta kun moottorit ovat väsyneitä. Sen tiedän että taka ja etulasien moottorit käy ristiin. OG 900S mulla
Saab 900S-91 Autom
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
Hietalahti
"Viggen"
Viestit: 684
Liittynyt: Pe Tammi 09, 2004 07:44
Paikkakunta: Vaasa

Re: Og 900 sähköikkunat

Viesti Kirjoittaja Hietalahti »

Kiitos infosta, tyyppivika että moottorit väsyy. Purkaminen, puhdistus ja rasvaus auttaa.
Hietalahti
"Viggen"
Viestit: 684
Liittynyt: Pe Tammi 09, 2004 07:44
Paikkakunta: Vaasa

Re: Og 900 sähköikkunat

Viesti Kirjoittaja Hietalahti »

Löysin edullisesti pelkät moottorit, siis vain moottorit, ei mitään muuta. Ne on 5d satkun sähköikkunoista. Palatakseni kysymykseen, riittäkö kun moottorin heittaa paikoilleen ja purkaa veivimekanismit pois, niin se on siinä? Niin ja tietysti johdot.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11475
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Og 900 sähköikkunat

Viesti Kirjoittaja jus »

Joudut vaihtamaan koko lasinnostimen. Veiviversiossa ei ole paikkaa moottorille.
https://fixmysaab.com/900_repair/window ... &nointro=1
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
jkuisma
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: Ti Heinä 22, 2003 12:59
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Og 900 sähköikkunat

Viesti Kirjoittaja jkuisma »

Ne mekaaniset "ikkunahissit" on tokikin erilaiset veivi- ja sähköikkunoiden kesken, eli et voi vaihtaa veivimekaniikkaan sähkömoottoreita! Sähköversion moottori tulee eri paikkaan (oven sisään, alemmas) siinä missä käsiveivin ratas on mekanismin yläosassa.

Hissimekanismi on tosi helppo herkistellä, etenkin kun se on irti autosta. Ruosteenirroitusspraytä kaikkiin liikkuviin laakerointeihin ja sitten kunnolla kosteudenkestävää voiteluaineitta kaikkiin liukuihin. Herkistävä vaikutus on hirmuinen ja useimmiten ihan tää riittää huolloksi.

Tarvittaessa myös moottorin pystyy purkamaan osiksi. Siellä jäykistyy ja kuivuu lähinnä hammasvälitystä voiteleva rasva.

Koska nuo etu- ja takamoottorit käy ristiin - ja osa on sama kaikissa vuosimalleissa - noista on ihan hyvin tarjontaa. Kannattaa kääntyä ebayn puoleen jos kotimaasta vaikea löytää (Suomi oli veivi-ikkunoiden päämarkkina-alue, haha!)

Vikaa voi olla myös vanhoissa sähköikkunan kytkimissä: niissä kontaktikärjet hiiltyy ja sen myötä eivät anna täyttä virtaa lasimoottoreille ja siksi toiminta takkuaa. Ainakin vanhemman malliset kytkimet sai purettua ja puhdistettua - uudempien vuosimallien kaikki kytkimet samaan pakettiin integroivaa systeemiä en ole purkanut. Toinen vaihtoehto on virittää siihen väliin releet.
Jäsen #745 - 900 TurboS vm. 1993: museorekisterissä sekä 900 TurboS cabriolet vm. 1994: viimeisiä valmistettuja, museointi 2024. http://www.kuisma.net/saabcabrio/
Vastaa Viestiin