Og900 T16 öljyvuotoa
-
- "Viggen"
- Viestit: 683
- Liittynyt: Pe Tammi 09, 2004 07:44
- Paikkakunta: Vaasa
Og900 T16 öljyvuotoa
Olen jo hetken ihmetellyt auton alla maassa olevia merkkauksia. Diagnoosi oli öljyvuoto etupäässä, homma tarkentui viikon mittaan, vuoto tulee moottorista. Laturin sisempi hihna oli ripotellyt öljyä konetilaan, no eihän laturin hihna voi vuotaa öljyä!
Ei muuta kun moottori käyntiin, konepelti auki ja tutkimaan, sehän vuotaa 1 tippa/sekunnissa! Vuoto paikallistui moottoriöljyksi, kampiakselin hihnapyörä on hyvin voideltu, joten oletuksena on, että kampiakselin stefa falskaa vai voiko se olla joku muu paikka?
Moottori on T16 korkeapaineturbo, jolla on ajettu 300tkm vm 1991.
Ei muuta kun moottori käyntiin, konepelti auki ja tutkimaan, sehän vuotaa 1 tippa/sekunnissa! Vuoto paikallistui moottoriöljyksi, kampiakselin hihnapyörä on hyvin voideltu, joten oletuksena on, että kampiakselin stefa falskaa vai voiko se olla joku muu paikka?
Moottori on T16 korkeapaineturbo, jolla on ajettu 300tkm vm 1991.
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23977
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Og900 T16 öljyvuotoa
etupäässä vai takapäässä hi
mut ei siel muuta kohdetta taida olla-
mut ei siel muuta kohdetta taida olla-
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Og900 T16 öljyvuotoa
Jos jakajan alue on kuiva niin kampuran stefaa veikkaisin, yhdessä ässässä vuoti jakajan o- rengas kunnolla ja roiski siitä hihnan mukana...
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23977
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Og900 T16 öljyvuotoa
missä jakaja ja remmit kulkee samassa päässä konetta .
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
-
- "Viggen"
- Viestit: 683
- Liittynyt: Pe Tammi 09, 2004 07:44
- Paikkakunta: Vaasa
Re: Og900 T16 öljyvuotoa
Niin, vuotokohta on kampiakselin hihnapyörän nurkilla, eli moottorin takapäässä, siis lähellä rintapeltiä. Onko tuo stefa vaihdettavissa niin, että moottori on paikallaan autossa?
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23977
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Og900 T16 öljyvuotoa
Kyllä
Ahdasta ainakin tulee olemaan
Ahdasta ainakin tulee olemaan
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Og900 T16 öljyvuotoa
Eikös tuo T16 lohko ole alapään osalta samanlainen, kuin vähempiventtiilinen vapaastihengittäväkin?
Eli tuon vuodon takana voi olla myös öljympumpun kannen tiiviste (kapea kuminen rinkula, joka on paineltu kannessa olevaan monimuotoiseen uraan). Se vaihtuu näppärästi siinä samassa remontissa kampiakselin tiivisteen kanssa, eikä kannattane jättää toista vaihtamatta, mikäli toisen vaihtaa, kun on sen verran vaivalloinen paikka työstää muutenkin.
Itse vaihdoin nuo molemmat eräänä talvena kylmässä tallissa alakautta, auton etupää akselipukeille nostettuna.
Lyhyesti kuvattuna projekti meni näin: Ensin hihnat pois, sitten kampiakselin keskipultti pitkävartisella avaimella startin avulla löysälle (ohje löytyi muistaakseni tältä foorumilta), akunkenkä irti ja kampiakselin hihnapyörä pois paikoiltaan, öljypumpun kannen pultit irti, tiivisteiden vaihto ja sitten kasaus päinvastaisessa järjestyksessä (paitsi kampuran pultti täytyy kiristää lihasvoimalla, koska starttia ei voi pyörittää toiseen suuntaan...)
Jos nyt en aivan väärin muista, niin ei sitä kampuran tiivistettä pysty vaihtamaan tuota öljypumpun kantta avaamatta edes.
--Tuomas
Eli tuon vuodon takana voi olla myös öljympumpun kannen tiiviste (kapea kuminen rinkula, joka on paineltu kannessa olevaan monimuotoiseen uraan). Se vaihtuu näppärästi siinä samassa remontissa kampiakselin tiivisteen kanssa, eikä kannattane jättää toista vaihtamatta, mikäli toisen vaihtaa, kun on sen verran vaivalloinen paikka työstää muutenkin.
Itse vaihdoin nuo molemmat eräänä talvena kylmässä tallissa alakautta, auton etupää akselipukeille nostettuna.
Lyhyesti kuvattuna projekti meni näin: Ensin hihnat pois, sitten kampiakselin keskipultti pitkävartisella avaimella startin avulla löysälle (ohje löytyi muistaakseni tältä foorumilta), akunkenkä irti ja kampiakselin hihnapyörä pois paikoiltaan, öljypumpun kannen pultit irti, tiivisteiden vaihto ja sitten kasaus päinvastaisessa järjestyksessä (paitsi kampuran pultti täytyy kiristää lihasvoimalla, koska starttia ei voi pyörittää toiseen suuntaan...)
Jos nyt en aivan väärin muista, niin ei sitä kampuran tiivistettä pysty vaihtamaan tuota öljypumpun kantta avaamatta edes.
--Tuomas
Re: Og900 T16 öljyvuotoa
juu joskus se tuli hihnapyörän kanssa ulok
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
-
- "Viggen"
- Viestit: 683
- Liittynyt: Pe Tammi 09, 2004 07:44
- Paikkakunta: Vaasa
Re: Og900 T16 öljyvuotoa
Kiitos vastauksista! Ootte rautaa
- Aquamarine99
- "Ruisku"
- Viestit: 102
- Liittynyt: Ma Heinä 31, 2017 22:20
- Paikkakunta: Kokkola
- Viesti:
Re: Og900 T16 öljyvuotoa
Omaan B202 vapariin vaihdatin Saab omamekaanikolla -PETTERI-:n pajalla kyseinen stefa sekä koteloon tuleva tiivisterengas kun vuoti sieltä suunnilta. Kotelon tiiviste mureni käsiin ja stefakin oli parhaat päivänsä nähneet. Itse vaihtotyötä pelkäsin itsekin mutta yllättävän helposti se sujui. Alakautta pääsi suurimpaan osaan pulteista hyvin käsiksi. Autonosturi oli hyvä apu. Pari pulttia hihnapyörän pultti mukaanlukien täytyi aukaista yläkautta. Ei siis todellakaan paha homma näin jälkikäteen ajateltuna.
-
- "Viggen"
- Viestit: 683
- Liittynyt: Pe Tammi 09, 2004 07:44
- Paikkakunta: Vaasa
Re: Og900 T16 öljyvuotoa
Kampiakselin tiivisteet on nyt vaihdettu