Sastkun laatikon vaihto

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
koshh
Matalapaineturbo
Viestit: 175
Liittynyt: Ke Tammi 26, 2005 10:49
Paikkakunta: Oravasaari

Sastkun laatikon vaihto

Viesti Kirjoittaja koshh »

Meni sitten laatikko tekemään tempun ja halkas kuoren :evil: Pystyykö laatikon vaihtaa alakautta vai pitääkö nostaa kone pois?
Saab 96 V4 Super -78
Saab 9000 Aero -95 VI**N TCS Steg X Evo
Saab 9000 2.0t -97
Saab 9000 2.0t -97
hewidero
"Hölösuu"
Viestit: 1453
Liittynyt: To Touko 22, 2003 15:55
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja hewidero »

Kone pois.
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7570
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

miten on

Viesti Kirjoittaja mestari »

paukahtiko loota halki 2:lla vedättäessä vai normaali ajossa?
luultavasti oli 5 vaihteinen malli?
koshh
Matalapaineturbo
Viestit: 175
Liittynyt: Ke Tammi 26, 2005 10:49
Paikkakunta: Oravasaari

Viesti Kirjoittaja koshh »

Juu 2:lla vedättäessä pamahti. 5 vaihteinen malli on kyseessä. Kait se on sitten nostettettava kone pois, jos ei kerran alakautta onnistu.
Saab 96 V4 Super -78
Saab 9000 Aero -95 VI**N TCS Steg X Evo
Saab 9000 2.0t -97
Saab 9000 2.0t -97
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Siis moottori+vaihteisto on paketti, joka nostetaan pois konehuoneesta. Tämän jälkeen ne erotetaan toisistaan ja suoritetaan vaihteiston vaihto.

Tässä linkissä on eräs klubitoverimme QAW:n Feeniks saanut ehjän vaihteiston. Ehkä homman juju paljastuu kuvia katselemalla.

http://www.saabismionsairaus.net/galler ... me=albun02
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
koshh
Matalapaineturbo
Viestit: 175
Liittynyt: Ke Tammi 26, 2005 10:49
Paikkakunta: Oravasaari

Viesti Kirjoittaja koshh »

Kyllähän sen oo tienny, että ne on paketti, mutta aattelin vaan että ois mukavempi ottaa se laatikko alakautta pois. Justiinsa sain kaiken kasaan ja nyt joutuu heti purkamaan pois. :evil:

No nyt on nostamista vaille purettu.
Saab 96 V4 Super -78
Saab 9000 Aero -95 VI**N TCS Steg X Evo
Saab 9000 2.0t -97
Saab 9000 2.0t -97
900T16
"Aero"
Viestit: 391
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 18:59
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja 900T16 »

Ja muistathan puristaa kytkimen kasaan ennen koneen nostoa, niin homma sujuu mukavammin! 8)
#2691
9-5 Aero -01
900 CD T16 -85
9000 CDE 2.3TA -96 käyttöluottis
koshh
Matalapaineturbo
Viestit: 175
Liittynyt: Ke Tammi 26, 2005 10:49
Paikkakunta: Oravasaari

Viesti Kirjoittaja koshh »

Koitetaan muistaa, eli unohdetaan tietenkin 8)
Saab 96 V4 Super -78
Saab 9000 Aero -95 VI**N TCS Steg X Evo
Saab 9000 2.0t -97
Saab 9000 2.0t -97
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

900T16 kirjoitti:Ja muistathan puristaa kytkimen kasaan ennen koneen nostoa, niin homma sujuu mukavammin! 8)
Jees, lootaa tuossa ryhdyin itsekin vaihtamaan kaasarisatkuun, ja rupesin tuota kytkinhommaa ihmettelemään. Onko se oikeasti tarpeen tuo kytkimen puristaminen, kun vauhtipyörää tai kytkinpakettia en ajatellut irottaa koneesta? Ilmeisesti on, mutta onko tuo puristaminen sitä varten, että työsylinteri mahtuu pois? Toistaiseksi ängin vanhan tulpanjohdon paineasetelmaa pitämään puristuksissa, riittääkö se? Kytkinakselinhan pitäisi periaatteessa ainakin lähteä "helposti" vetämällä pois ahistamasta laatikon irroitusta, kun ensiövaihteen kotelon avaa.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Jees, lootaa tuossa ryhdyin itsekin vaihtamaan kaasarisatkuun, ja rupesin tuota kytkinhommaa ihmettelemään. Onko se oikeasti tarpeen tuo kytkimen puristaminen, kun vauhtipyörää tai kytkinpakettia en ajatellut irottaa koneesta? vauhtipyörän alla pitäisi olla 2 mutteria. olen itse ne aina jättäny poies ja vuotoa ei ole näkynyt.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Jos nyt tuosta nalleolusen postista ymmärsin, niin laatikon ja koneen liitoksessa on pari pulttia vauhtipyörän takana piilossa? Eli siis vauhtipyörä pitää irroittaa, jos haluaa laatikon ja koneen irti toisistaan? Noh, ihmetellään lisää ensi viikolla, kun saan nosturin käyttöön paketin poisnostamiseksi. Enää ei ole kuin nopeusmittarin vaijerin ja kytkinletkun irroitus, niin voipi nylppästä mosan pois.

Tänään puhdetöinä tulikin sitten hitsattua viime vuonna vielä välttävässä kunnossa ollut vetaritunnelin pohja ja vähän sivupeltiäkin uusiksi. Toisen puolen hitsaus onnistui viime vuonna ilmeisesti ainakin välttävästi, ei vieläkään kukkinut ja pelti oli kovaa 8)
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ei ole vauhtipyörän takana pultteja yleensä ollut. Ei ainaskaan puolessa tusinaa tän ajan kaluston vehkeissä. Ite oon kyllä joka kerta ottanut pois sen kytkimen ennen koneen lootasta irroitusta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

ei riitä tulpanjohto, painuu kasaan..
AMKA16 on ollut kuorittuna parasta siihen mitä olen keksinyt kun on hiukan kovempaa ainetta kuin pelkkä alumiini lanka.

juu ja ehdottomasti kannattaa puristaa se kytkin kasaan, oli sitten kaverilla aika moinen tappelu tuo laatikon irrotus kunnei sitä tehnyt!

en ole itsekään niihin 2 vp takana oleviin pultteihin törmännyt.
itse olen ne kuitenkin sinne sitten lisännyt, kai sekin tuohon laatikkoon hiukan lisää jäykkyyttä tuo.....?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 963
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Jarruputki toimii tuossa asetelman välissä hyvin, jos on liian paksua niin helppo vasaroida litteämmäksi. Kannattaa kyllä ensin taivuttaa pyöreäksi vaikka sopivankokoisen pölkyn ympärille kun ei niin kauhean retvakka ole taipumaan.
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
axtec
"Aero"
Viestit: 489
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 20:50
Paikkakunta: jämsä

Viesti Kirjoittaja axtec »

laturin hihna on aika sopivan paksuinen tuohon asetelman väliin.
Vastaa Viestiin