tiiviste asiaa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
jarkar
"Viggen"
Viestit: 508
Liittynyt: Su Loka 29, 2006 12:08
Paikkakunta: Härmä

tiiviste asiaa

Viesti Kirjoittaja jarkar »

Potilas -82, mistä löytyis kaksiovisen 99.Ikkunan huulitiivisteen, saako sitä metritavarana
vai meneekö purkaamo puolelle?
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23921
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: tiiviste asiaa

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Sivu ikkunoiden?
Täältä vapautuu ku kerkeää vaihtamaan avattavat
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11476
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: tiiviste asiaa

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
jarkar
"Viggen"
Viestit: 508
Liittynyt: Su Loka 29, 2006 12:08
Paikkakunta: Härmä

Re: tiiviste asiaa

Viesti Kirjoittaja jarkar »

Kyseinen 99 ostin purkaamosta, on entinen petro jossa moottori on vaihdettu.Petro kalut riisuttu pois.
Laatikko on viisivaihteinen ,eikös petroolit ollut nelivaihteisia?
mukaan sain toisen mittariston jossa on kierrosmittari
.Ajattelin vaihtaa kierrosmittariston kellon tilalle.
Mistä varvimittari ottaa virran? Laturista?? vai onko jokin anturi?
Avatar
PM99
"Saabisti"
Viestit: 771
Liittynyt: Ti Tammi 21, 2020 23:04
Paikkakunta: Oulainen

Re: tiiviste asiaa

Viesti Kirjoittaja PM99 »

jarkar kirjoitti:
Ma Helmi 15, 2021 22:02
Kyseinen 99 ostin purkaamosta, on entinen petro jossa moottori on vaihdettu.Petro kalut riisuttu pois.
Laatikko on viisivaihteinen ,eikös petroolit ollut nelivaihteisia?
mukaan sain toisen mittariston jossa on kierrosmittari
.Ajattelin vaihtaa kierrosmittariston kellon tilalle.
Mistä varvimittari ottaa virran? Laturista?? vai onko jokin anturi?
Kiinnostaa myös itseäni. 99 Mittaristoja löytyy paljon hyllystä kaikki -83-84.
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23921
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: tiiviste asiaa

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Olikohan vm82 signaalipiuha valmiina ja valot vai ei. Mullakin ois orggis vanhanmallin kiekkamittari 99:siin
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
kimmoa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: tiiviste asiaa

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Kierroslukumittari saa signaalinsa sytytyspuolalta siitä navasta, joka on yhteydessä joko katkojan kärkiin taikka sytytyksen pääteasteeseen.
jarkar
"Viggen"
Viestit: 508
Liittynyt: Su Loka 29, 2006 12:08
Paikkakunta: Härmä

Re: tiiviste asiaa

Viesti Kirjoittaja jarkar »

Kokeilin kiekkamittaria.mittarissa kolme napaa + ja- ja yksi ylimääräinen, +kello
Laitoin plussa + ja miinus - ja kolmas puolan miinukseen kun laittoi virran päälle
niin neula vain heilahti,mitään muuta ei tapahtunut. Onkohan mittari on rikki??
vai vaatiiko jotakin muuta.
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2132
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: tiiviste asiaa

Viesti Kirjoittaja anv »

Jos nyt en ihan väärin muista, tuon aikaiset kiekkamittarit ovat itseasiassa jännitemittareita. Eli plussa plussaan ja miinus maihin. Tämän jälkeen kolmannen johdon kytkentä plussaan pitäisi mittarin näyttää jotain, oliskos ollut 2000RPM. Jos ei, mittari on rikki tai vääränlainen. Omaan 99:iin (MY76) aikanaa laitoin juuri noin. Siinä oli tosin tuo puolan johto jo valmiina mittariston takana.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11476
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: tiiviste asiaa

Viesti Kirjoittaja jus »

Ei kovin tarkkaan kerrottu millaista kierroslukumittaria nyt kokeiltiin, jostain purkaamon 99/90-mittaristosta irrotettua ilmeisesti. Kyllä sellaiselle kierroslukutieto otetaan puolalta tai sytytyksen pääteasteelta.

https://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.p ... 80#p732980

Kytkentäkaavioita:
https://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.p ... 23#p672623
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
jarkar
"Viggen"
Viestit: 508
Liittynyt: Su Loka 29, 2006 12:08
Paikkakunta: Härmä

Re: tiiviste asiaa

Viesti Kirjoittaja jarkar »

jus kirjoitti:
Ma Huhti 05, 2021 11:10
Ei kovin tarkkaan kerrottu millaista kierroslukumittaria nyt kokeiltiin, jostain purkaamon 99/90-mittaristosta irrotettua ilmeisesti. Kyllä sellaiselle kierroslukutieto otetaan puolalta tai sytytyksen pääteasteelta.

https://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.p ... 80#p732980

Kytkentäkaavioita:
https://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.p ... 23#p672623
Auto on -82 Petro alunperin, mutta oli vaihdettu toinen moottori ja laatikko,joka on ilmeisesti uudempi
koska laatikko on 5-vaihteinen, 82vm taisi olla 4-vaihteisia? Toinen mittaristo oli peräluukussa.
pari ylimääräistä kaasuttajakin siellä oli.jos joku tarvitsee.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11476
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: tiiviste asiaa

Viesti Kirjoittaja jus »

Ainakin minun Saab 99 -82 on viisivaihteinen ja vaihteisto on alkuperäinen.

Ja omaan -82-autoon sain uudemmasta 99:stä kierroslukumittarin toimimaan ihan vaan kytkemällä paikalleen, kuten yllä on kuvattu. Saatoin tosin joutua kokeilemaan muutamaa mittaria, tai yhdistelemään osia useammasta, jotta löytyi samoihin kuoriin sekä toimiva kierroslukumittari että pakkasella ajassa pysyvä kello.

Kierroslukumittareissa joskus kärähtää se piirilevyllä oleva pulssimuunnin SAK215 tai sen vieressä oleva vastus.
http://www.jus.liitin.net/saab/99/album ... 215_1.html
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11476
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: tiiviste asiaa

Viesti Kirjoittaja jus »

Aika vanhoja juttuja nyt muistelen, näköjään 17 vuoden takaisia.

https://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?p=38584#38584

En kuitenkaan ole uudestaan sitä kierroslukumittaria vaihtanut. 99:n talvehtimiset on viime vuosina menneet seisonnassa ja ilman akkua, joten kellon pysähtely pakkasella ei ole haitannut.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin