OG900 Ostaneen opas

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
aero
-
Viestit: 7098
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: OG900 Ostaneen opas

Viesti Kirjoittaja aero »

Onhan ne bensahuurut epäterveellisiä eikä maahan juokseva ainekaan mikään hyvä asia ole kenenkään kannalta (no, bensamyyjä tykännee pankkikortistasi...), joten kyllä sen vuodon paikkaaminen olisi itselläni aika korkealla prioriteetilla.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
PM99
"Turbo"
Viestit: 287
Liittynyt: Ti Tammi 21, 2020 23:04
Paikkakunta: Oulainen

Re: OG900 Ostaneen opas

Viesti Kirjoittaja PM99 »

Predatori kirjoitti:
To Maalis 11, 2021 11:58
Myös hajonnut lambda lisää bensan kulutusta huomattavasti. Voi antaa bensan katkun sisälle. Mitään muita oireita ei välttämättä autossa ole. Lambdan voi testata yleismittarilla. Helppo homma. Sytkäosat kannattaa uusia. Virranjakaja, pyörijä, koppa ja johdot. Ilmanputsarin puhdistus. Imuvuotojen tutkiminen.
Olen lukenut tuosta lamdan mittauksesta mutta ihan yksiselitteisiä neuvoja en ole vielä löytänyt miten se onnistuisi tuossa minun -90 loppuvuoden K Jetronickissa jossa on lamda. Mitään vikaa ei ole toimii erittäin hyvin mutta olisi mukava tietää kun asia kiinnostaa itseäni ja ihan tulevaisuuden varalta. Mistä mitataan, ja miten. Mitkä ovat toimivan arvot ym.
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saabismia suvussa jo 70 luvulta lähtien, Perhepiirissä (Säilössä) kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja ei tuunata tai särkeä.
Predatori
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2011 13:41
Paikkakunta: kuopio

Re: OG900 Ostaneen opas

Viesti Kirjoittaja Predatori »

Yleismittari asentoon 2vdc
2.Mittarin pluspiuha lambdan plussaan.Se jossa kumisuoja.
3.Miinus maihin.
4.Lukeman pitäisi vaihdella kokoajan 0.2-0.7 väliä.
Itsellä viallinen lambda näytti jatkuvasti noin 1.1-1.2 lukemaa.

Tuossa 👆 lambdan mittaus ohjeet
Saab 900S-91 Autom
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
Avatar
PM99
"Turbo"
Viestit: 287
Liittynyt: Ti Tammi 21, 2020 23:04
Paikkakunta: Oulainen

Re: OG900 Ostaneen opas

Viesti Kirjoittaja PM99 »

Predatori kirjoitti:
Su Maalis 14, 2021 22:50
Yleismittari asentoon 2vdc
2.Mittarin pluspiuha lambdan plussaan.Se jossa kumisuoja.
3.Miinus maihin.
4.Lukeman pitäisi vaihdella kokoajan 0.2-0.7 väliä.
Itsellä viallinen lambda näytti jatkuvasti noin 1.1-1.2 lukemaa.

Tuossa 👆 lambdan mittaus ohjeet
Kiitos paljon, tästä on hyötyä tulevaisuudessa. :saab:
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saabismia suvussa jo 70 luvulta lähtien, Perhepiirissä (Säilössä) kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja ei tuunata tai särkeä.
anv
"Hölösuu"
Viestit: 1610
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: OG900 Ostaneen opas

Viesti Kirjoittaja anv »

Ton vuosimallin K-jet on tuon lambdan osalta kettumainen. Itsellä haetutti kauan paha nykiminen, eikä mitkään mittaukset antaneet vikaa mihinkään, myöskään lambdaan. Vika selvisi vasta kun vian ollessa päällä, irroitin käydessä lambdan johdon ja voilaa, vika katosi samantein ja palasi liitettäessä johto takaisin. Helposti irroitettava johtoliitos oli jossain oikean lokasuojan päällä.

Vikana oli siis tuollainen hummaava tyhjäkäynti ja sama myös veto päällä. Ehkä 1-2s taajuudella veto päälle-veto pois -ongelma. Ammattimies kutsui asiaa tuon lambdapiirin värähtelyksi. Lambdan vaihdolla sitten pysyvä korjaus.
Antti
#8459
Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Avatar
PM99
"Turbo"
Viestit: 287
Liittynyt: Ti Tammi 21, 2020 23:04
Paikkakunta: Oulainen

Re: OG900 Ostaneen opas

Viesti Kirjoittaja PM99 »

anv kirjoitti:
Ma Maalis 15, 2021 17:04
Ton vuosimallin K-jet on tuon lambdan osalta kettumainen. Itsellä haetutti kauan paha nykiminen, eikä mitkään mittaukset antaneet vikaa mihinkään, myöskään lambdaan. Vika selvisi vasta kun vian ollessa päällä, irroitin käydessä lambdan johdon ja voilaa, vika katosi samantein ja palasi liitettäessä johto takaisin. Helposti irroitettava johtoliitos oli jossain oikean lokasuojan päällä.

Vikana oli siis tuollainen hummaava tyhjäkäynti ja sama myös veto päällä. Ehkä 1-2s taajuudella veto päälle-veto pois -ongelma. Ammattimies kutsui asiaa tuon lambdapiirin värähtelyksi. Lambdan vaihdolla sitten pysyvä korjaus.
Okei hyvä tietää jatkon varalta.
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saabismia suvussa jo 70 luvulta lähtien, Perhepiirissä (Säilössä) kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja ei tuunata tai särkeä.
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1395
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: OG900 Ostaneen opas

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Predatori kirjoitti:
Su Maalis 14, 2021 22:50
Yleismittari asentoon 2vdc
2.Mittarin pluspiuha lambdan plussaan.Se jossa kumisuoja.
3.Miinus maihin.
4.Lukeman pitäisi vaihdella kokoajan 0.2-0.7 väliä.
Itsellä viallinen lambda näytti jatkuvasti noin 1.1-1.2 lukemaa.

Tuossa 👆 lambdan mittaus ohjeet
Kiitos! Pitää mitata. Missä päin tuo lambda sijaitsee?

Tankista ei taida vuotaa bensaa kuin sen ollessa täynnä. Silti sisällä tuoksahtaa ja kulutus vaikuttaisi suurelta. Tsekataampa siis tuo lammasda.
9000 CSE 2.3t '97 Jubilee | 900i '92 | Passat 4motion 1.9 TDI '03 | Zafira 1.9 CDTI '08
exät: Saab 9-5 2.0t '02 biopower, Saab 9-5 2.3tA '98, Saab 9-3 2.0t T5 '00
anv
"Hölösuu"
Viestit: 1610
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: OG900 Ostaneen opas

Viesti Kirjoittaja anv »

Saabatti kirjoitti:
Ke Maalis 17, 2021 09:49
Predatori kirjoitti:
Su Maalis 14, 2021 22:50
Yleismittari asentoon 2vdc
2.Mittarin pluspiuha lambdan plussaan.Se jossa kumisuoja.
3.Miinus maihin.
4.Lukeman pitäisi vaihdella kokoajan 0.2-0.7 väliä.
Itsellä viallinen lambda näytti jatkuvasti noin 1.1-1.2 lukemaa.

Tuossa 👆 lambdan mittaus ohjeet
Kiitos! Pitää mitata. Missä päin tuo lambda sijaitsee?

Tankista ei taida vuotaa bensaa kuin sen ollessa täynnä. Silti sisällä tuoksahtaa ja kulutus vaikuttaisi suurelta. Tsekataampa siis tuo lammasda.
Pakoputken alkupäässähän tuo törröttää pystyssä. Tuollainen pensanhaju/vuoto viittaisi tankin päällä olevan luukun tiivisteen vuotamiseen. Siis se luukku, jonka alla on pensapumppu.
Antti
#8459
Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1395
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: OG900 Ostaneen opas

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Juu, sieltä se oli märkä tankki täynnä.
9000 CSE 2.3t '97 Jubilee | 900i '92 | Passat 4motion 1.9 TDI '03 | Zafira 1.9 CDTI '08
exät: Saab 9-5 2.0t '02 biopower, Saab 9-5 2.3tA '98, Saab 9-3 2.0t T5 '00
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1395
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: OG900 Ostaneen opas

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Hioin tuossa eilen kynnyksistä hieman pintaruosteita pois ja yllätyksekseni vasemman takalokarin alareunan pelti olikin aivan pehmeää :D :saab: :heart_eyes: .

Silmämääräisesti sivulta tai lokarin sisältä ei näy ihmeemmin vikaa, sen takia en varmaan ostaessa hoksannut. Pohjan puolelta tuo kohta kyllä tosin näyttääkin jo suht rapealta.

Saako näihin korjauspaloja mistään? Mitä hintaluokkaa tuollaisen hitsaus teetettynä ehkä olisi? Ei ole aiemmin hitsattavia ollut missään autossa, niin ei ole oikein käsitystä näistä.
9000 CSE 2.3t '97 Jubilee | 900i '92 | Passat 4motion 1.9 TDI '03 | Zafira 1.9 CDTI '08
exät: Saab 9-5 2.0t '02 biopower, Saab 9-5 2.3tA '98, Saab 9-3 2.0t T5 '00
Predatori
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2011 13:41
Paikkakunta: kuopio

Re: OG900 Ostaneen opas

Viesti Kirjoittaja Predatori »

Taka lokareissahan on tuplapellit. Oletko kääntänyt takapenkin ja katsonut onko sisäpelti puhki ? Perus vika. Kun toinen pelti puhkeaa väliin pääsee kosteutta. Kannattaa kysyä korjauspeltejä varaosa liikkeistä tai motonetistä. Tilaavat Klokkerholmin kautta. Ainakin vetaritunneleihin ja taka iskarien yläpäihin löytyy vielä uusia. Itse ostin etukaariin uutta orkkis peltiä facen kautta harrastajalta. Auttoi huomattavasti työtä. Jouduin hitsauttamaan kolarikorjaamolla. Pahempi puoli maksoi 250e ja parempi 200e. 70e tunti veloitus. Kalliiksi tulee jos on käytettävä virallisella pajalla. Ei kukaan ammattimies hitsaile puoli ilmaiseksi. Paras olisi löytää joku harrastelija hitsaaja ja sopia könttäsumma. Omat kaaret olivat aivsn puhki koko matkalta. Käsillä lähti paloja irti. Ei siis pientä ruosteen alkua.
Saab 900S-91 Autom
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1395
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: OG900 Ostaneen opas

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Kiitos vastauksesta! Tostahan sai suuntaa hinnalle. Pitää kurkata takapenkin alle, kun jaksaa irrotella turvaistuimet :twisted:.

Täytyy nyt vähän miettiä mitä tekee. Vaihtoehdot on kai sit :

a) Alkaa korjauttamaan tuo ja rahaa menee ehkä sit lähes auton hinnan verran ja jos siellä on enemmänkin mätää, niin ehkä enemmänkin.
b) Ajella syyskuulle leiman loppuun asti ja viedä paaliin. Tämä olis kyllä sääli, kun tekniikka tuntuu pelaavan aika hyvin kuitenkin.
c) Yrittää myydä tuo jollekin hitsaustaitoiselle saabistille.

Hmmh.
9000 CSE 2.3t '97 Jubilee | 900i '92 | Passat 4motion 1.9 TDI '03 | Zafira 1.9 CDTI '08
exät: Saab 9-5 2.0t '02 biopower, Saab 9-5 2.3tA '98, Saab 9-3 2.0t T5 '00
Predatori
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2011 13:41
Paikkakunta: kuopio

Re: OG900 Ostaneen opas

Viesti Kirjoittaja Predatori »

Vanha auto tulee kalliiksi jos ei voi itse hitsailla. Haluatko kuulla mitä maksoi vetaritunnelien hitsaus kolarikorjaamolla 😅 ? Kerron silti. 350e puoli. Plus korjauspalat 75e kpl. Rahalla olisi saanut juuri katsastetun japsi auton. Mutta hyvin tehty työ vie aikaa eikä liikkeet tee ilmaiseksi. Moni saabisti vinkui että liian kallista. Se on helppo vinkua kun on itsella korjaamo tason autotalli ja hitsivehkeet. Yritän hitsuuttaa alkavat vauriot hyvissä ajoin rahatilanteen salliessa. Seuraavaksi vuorossa tunkin paikat joissa alkavaa reikää. Taka iskarien yläpäät olisi tehtävä joku kerta. 220e sain hinta arvioksi kumpikin puoli yhteensä. Ei paha minusta. Toki iskarit pitää samalla uusia. Vetaritunnelit on työläin korjattava. Pelti siellä niin erikoisen muotoinen. Ei voi suorasta pellistä tehdä. Pistä ostoilmoitus löytyykö joltain kaariin paloja. Helpottaa hitosti hommaa. Tai ilmottele löytyykö hitsaajaa saabisteista. On paljon harrastelija hitsaajia. Ilmoitusta vain joka paikkaan. Käyttöautossa ei työnjälki ole niin justiinsa minun mielestä.
Saab 900S-91 Autom
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1395
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: OG900 Ostaneen opas

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Hyvää pohdintaa!

Katsoin neuvon mukaisesti sinne takapenkin alle ja ei siellä ollut ruostetta kuin ihan nimeksi, kynnen kokoisella alueella reunoissa niiden pyöreiden reikien ympärillä. Eli onko mulla nyt "vain" toinen kahdesta peltikerroksesta pettänyt...

Katsoin myös konttiin ja irrotin vararenkaan. Kas kummaa, siellähän oli jo paikka pakkelin määrästä päätellen.

Nyt tietysti ruostevainoharhojen lisäännyttyä tuli tutkittua vielä vähän lisää myös moottoritilaa ja sieltä löytyi aika vahvasti ruostumassa olevaa peltiä kohdasta, jossa akkutelineen vieressä pitkittäin kulkeva palkki alkaa.
9000 CSE 2.3t '97 Jubilee | 900i '92 | Passat 4motion 1.9 TDI '03 | Zafira 1.9 CDTI '08
exät: Saab 9-5 2.0t '02 biopower, Saab 9-5 2.3tA '98, Saab 9-3 2.0t T5 '00
repa
"Aero"
Viestit: 321
Liittynyt: La Loka 11, 2003 19:29
Paikkakunta: Salo

Re: OG900 Ostaneen opas

Viesti Kirjoittaja repa »

Näiden satkujen kanssa tuli väännettyä pari vuosikymmentä joten pieni huomio niistä kokemuksista, jos bensaluukun kannessa on ruostetta niin sitä on muuallakin riittävästi.
Tietenkin poikkeukset vahvistavat säännön, sanotaan. Ja on myös tullut vastaan yksilöitä jotka ovat ruostuneet erikoisista, ei niin tavallisista paikoista.
#2260
96V4
Vastaa Viestiin