OG900 Ostaneen opas

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
maverick999
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ti Joulu 29, 2020 12:32
Paikkakunta: Rauma

Re: OG900 Ostaneen opas

Viesti Kirjoittaja maverick999 »

Saabatti kirjoitti:
Ke Helmi 17, 2021 22:50
Hieno kyllä tuo huoltokirja. 2014 merkintä öljynvaihdosta, 377 tkm ajettu. Seuraava 2019 ja 388 tkm. Nyt mittarissa 393 tkm.
huh, hyvähän ne olis kai vuoden parin välein vaihtaa vaikkei ajakaan paljoa.
Juuri nyt ei SAABia
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: OG900 Ostaneen opas

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Juu, kyllä mä oon vaihtanut vuoden välein Tonnariin, vaikka kilsat ei oo hirveitä parina viime vuonna ollukaan enää.

Mutta siis, onko tietoa sopivista: a) tulpista b) öljystä?

Nuo 1992 ohjekirjan tiedot tuskin on enää kuranttia tavaraa...

EDIT: tulppavastaus tulikin tuonne toiseen ketjuun.
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
nuorempinykänen
"Turbo"
Viestit: 228
Liittynyt: La Marras 05, 2016 16:45
Paikkakunta: Oulu

Re: OG900 Ostaneen opas

Viesti Kirjoittaja nuorempinykänen »

Ite oon käyttäny ihan Teboilin Diamond 5W40 tai Motoxin 5W40. Motox edullisempaa ja ei oo mitään ongelmia ollu. Käytän sitä myös turbotonnarissa ja 280hv 9-3:ssa.
"Jag har en Saab" på finska "Olen mieleltäni sairas, en saa julkisesta terveydenhuollosta apua ja nyt pihani on täynnä autoja"
8 kpl Saabeja (tällä hetkellä)
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7439
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: OG900 Ostaneen opas

Viesti Kirjoittaja mestari »

eikös joku ammattikorkeakoulu tms kerran tehnyt kestotestin joka julkaistiin tm ssä että jölylaadulla ei ole merkitystä kunhan vaihtaa riittävän usein.
olisko ollut joku otaniemen teknillinen koulu tai joku. :?:
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: OG900 Ostaneen opas

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Motoxia ei saa, kun ei oo Motonettiä täällä Koillismaalla. Tätä oon laittanu Opeliin, oisko ihan ok Satkuunkin?
https://www.tokmanni.fi/moottorioljy-5w ... 0941030890

Tuo on isompi pakkaus ku Teboilin öljyissä, niin jää litra lisäysvaraakin :D .
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Baas900
"Viggen"
Viestit: 573
Liittynyt: Ti Maalis 29, 2005 21:49

Re: OG900 Ostaneen opas

Viesti Kirjoittaja Baas900 »

Hyvähän tuo on. Silloin kun tuo satku tuli hihnan päästä valmiina ulos, niin öljyinsinöörit näki vain märkiä päiväunia tämän vuosituhannen öljyistä kaikkine lisäaineineen.
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: OG900 Ostaneen opas

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Alan ymmärtää miksi auton mulle myynyt valitteli kulutusta. N. 140 km ajanu täyteen tankkaamisen jälkeen ja bensamittarin neula roikkuu jo puolessa välissä :D. Alkanu taas Opelilla ajo maittaa.

Tosin tuo taitaa hieman vuotaakin sitä bensaa, kuten tuohon pikakysymysketjuun kirjotin. :saab:
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Avatar
PM99
"Saabisti"
Viestit: 771
Liittynyt: Ti Tammi 21, 2020 23:04
Paikkakunta: Oulainen

Re: OG900 Ostaneen opas

Viesti Kirjoittaja PM99 »

Isälläni aikoinaan 2.1 söi bensaa ilmamassa mittarin takia. Eihän nämä satkut kunnossa ollessaan matka ajossa syö melkeinpä yhtään enempää kuin muutkaan. Kun isän 99 lläkin lapissa käytiin kaikki säädöt kohdallaan 8 pintaan meni. Jopa vähän alle. oma k Jetronic kanssa söi jonkun verran mutta kun koko ruisku paketin kävin läpi suuttimet yms, nyt on hiihtolomaviikolla ajeltu ties kuinka paljo eikä mittari oo värähtänytkään ja kannattaa muistaa ettei tankin tilavuuskaan ole kovin suuri. Noita 2.1 olen nähnyt tosi paljon ajettuja ja muutenkinhan nämä 99 900 90 9000 moottorit on perus koneeltaan tosi lujia. Juuri venttiilikopan tiiviste vaihdettiin veljen 400 000tkm H moottori satkuun ja ketjun kiristin melkein uuden mitoissa ja ei ole kuin öljyjä vaihdettu. :saab:
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: OG900 Ostaneen opas

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Mistä tietää, onko tuo IMM syypää? :) Ei kai se tankki mikään pieni ole sitäpaitsi.
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Avatar
PM99
"Saabisti"
Viestit: 771
Liittynyt: Ti Tammi 21, 2020 23:04
Paikkakunta: Oulainen

Re: OG900 Ostaneen opas

Viesti Kirjoittaja PM99 »

Saabatti kirjoitti:
Ti Maalis 09, 2021 21:06
Mistä tietää, onko tuo IMM syypää? :) Ei kai se tankki mikään pieni ole sitäpaitsi.
Joo oikeassa olet huomasin että autosi on viimeisiä satkuja ja omasta mielestä parhaimpia :) näissä tankin koko taisi olla 68l vanhemmissa hieman pienempiä. En osaa sanoa kuinka se testataan mutta ei sitä tietenkään turhaa kannata vaihtaa kun ei ole ilmainen osa, kannattaa silmäillä aluksi kuitenkin kaikki hyvin kuntoon virranjakaja tulpat, alipaine letkut ja sitten se vuoto josta puhuit, kun auto on ollut sinulla vasta vähän aikaa.
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV
Predatori
"Aero"
Viestit: 492
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2011 13:41
Paikkakunta: kuopio

Re: OG900 Ostaneen opas

Viesti Kirjoittaja Predatori »

Myös hajonnut lambda lisää bensan kulutusta huomattavasti. Voi antaa bensan katkun sisälle. Mitään muita oireita ei välttämättä autossa ole. Lambdan voi testata yleismittarilla. Helppo homma. Sytkäosat kannattaa uusia. Virranjakaja, pyörijä, koppa ja johdot. Ilmanputsarin puhdistus. Imuvuotojen tutkiminen.
Saab 900S-91 Autom
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2132
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: OG900 Ostaneen opas

Viesti Kirjoittaja anv »

Minä sanoisin että ihan ensimmäiseksi mitata tuo kulutus oikeasti. Mittarihan ei koskaan ole kovin tarkka missään autossa tuota tarkoitusta varten. Eli tankki täyteen, kilometrit ylös, ajaa tyhjäksi, uusi tankkaus mielellään samalta pumpulta ja auto samassa asennossa ja lopuksi laskemaan sitten litraa/100km. Omissa saabeissa, joissa on tuo pitkittäin oleva kone+laatikko, kulutus on ollut aina min. 7l/100km pihistellen, normaali matka-ajo kesällä 8l/100km ja kaupungissa ei mahda 10 riittää. Talvi+kaupunki varmaan 11-12l/100km.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Avatar
PM99
"Saabisti"
Viestit: 771
Liittynyt: Ti Tammi 21, 2020 23:04
Paikkakunta: Oulainen

Re: OG900 Ostaneen opas

Viesti Kirjoittaja PM99 »

Molemmat edellä mainitut hyviä neuvoja.
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV
kimmoa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: OG900 Ostaneen opas

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Meillä on vanhemmilla ollut tuollainen 2.1 uudesta asti ja se päätyi hiljan omistukseeni, kun äitimuori tuli järkiinsä ja rupesi ajelemaan Sitikalla. Tuo olisi tarkoitus museoida. Ei tuollainen 2.1 ainakaan niiden käytössä oo pitkilläkään matkahuikosilla mennyt alle 8l/100km. Useimmiten 8.5 jos pidemmällä käy ja pikkupyörityksessä menee helposti kymppi rikki.

Ilmamäärämittari ainakin tuossa autoissa oireili siten, että seos jäi älyttömän laihaksi. Ei ottanut kierroksia, ei vetänyt ja ampui takatulta imusarjaan.

Uusia alkuperäisiä ei enää saa, mutta tarvikeosia on olemassa. Allekirjoittaneella tarvikeosa aiheutti jatkuvan check engine-valon palamisen, mutta sain sitten käsiini käytetyn alkuperäisen, jolla valon sai sammumaan.
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: OG900 Ostaneen opas

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

anv kirjoitti:
To Maalis 11, 2021 15:40
Minä sanoisin että ihan ensimmäiseksi mitata tuo kulutus oikeasti. Mittarihan ei koskaan ole kovin tarkka missään autossa tuota tarkoitusta varten. Eli tankki täyteen, kilometrit ylös, ajaa tyhjäksi, uusi tankkaus mielellään samalta pumpulta ja auto samassa asennossa ja lopuksi laskemaan sitten litraa/100km. Omissa saabeissa, joissa on tuo pitkittäin oleva kone+laatikko, kulutus on ollut aina min. 7l/100km pihistellen, normaali matka-ajo kesällä 8l/100km ja kaupungissa ei mahda 10 riittää. Talvi+kaupunki varmaan 11-12l/100km.
Juu, tankkailen toki täyteen tuon taas jossain vaiheessa ja katsotaan sitten paljonko se kulutus oikeasti on. Mutta jos mittarin lukema on edes suuntaa antava, niin tuohan olisi syönyt reippaasti päälle 20 litraa sadalla tässä kylillä pyöriessä :D. Helvetin kylmähän tässä on toki ollut; iso osa ajoista yli 20C pakkasessa. Katsotaan nyt mitä sieltä tulee. Tonnarista tuttua on n. 12 litran kaupunkikulutus ja sellaista tällekin etukäteen odottelin.

Bensa hieman sisällä kyllä tuoksahtaa, mutta sitä ei ehkä vielä uskalla lambdan syyksi laittaa ennen kuin se pumpun ämpärin vuoto on tukittu. Kuinkahan vaarallista tuolla on ajella... :|
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Vastaa Viestiin