Saab ei pysy käynnissä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
petromies
"Viggen"
Viestit: 575
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: Saan ei pysy käynnissä

Viesti Kirjoittaja petromies »

Ja kun tuohon nyt laittaa ne johdot, pitää TIEtää missä kohti pyörijä on kun 1sylinterissä on sytytys. Merkkiviiva jakajan reunassa.
Siitä sitten sytytysjärjestyksen mukaan johdot oikeaan järjestykseen 1342 pyörijän pyörimissuunnan mukaan. 1sylinteri on takimmaisin.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
petromies
"Viggen"
Viestit: 575
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: Saan ei pysy käynnissä

Viesti Kirjoittaja petromies »

Eikös se ole sama laittaa se vanha toimiva paketti kansi+johdot takasi
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
SameSaab
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: To Tammi 02, 2020 16:25

Re: Saan ei pysy käynnissä

Viesti Kirjoittaja SameSaab »

Kyllä kaikki oli ihan oikein. Mistä saisin uuden ilmamäärämassa mittarin? Vai voiko se mennä rikki heti jo startatessa? Jos siis oletetaan, että jotain öljyä tms menny sinne. Ei sitä ole sen operaation jälkeen kertaakaan saatu oikein käyntiin? Eikat nuo niin herkkiä ole?

Mun numero on 0442082244. Voi suoraankin ottaa yhteyttä jos on haluja auttaa. Mulla loppuu nyt keinot. Olen tilannut kaasuläppätunnistimen, nakutusanturin uudet. Ei tosin tee mieli vikaa etsiä uusimalla yksitellen kaikki mahdolliset osat. Sytytys on Ok! Se tarkistettiin. Venttiilikoppa irti jne.
SameSaab
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: To Tammi 02, 2020 16:25

Re: Saan ei pysy käynnissä

Viesti Kirjoittaja SameSaab »

Laitan kun taas kerkeän niin vanhan johtosarjan ja kannen takas. Eli ykkös sylinteri takimmaisin? Tänne ei voi edes kuvia laittaa jotta voisin teillä tarkistuttaa. Johdot on niin kuten aina ollu eikä 1 ole takimmaisena vaan edestä päin katsottuna vasemmalla ylhäällä.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23919
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Saan ei pysy käynnissä

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

kyllä voi . lataat esim aijaa.com ja sieltä linkki-- tuossa alhaalla lukee esikatselu se kätevä ennenkuin painaa lähetä ..

aika usein ku tekee remonttia ja homma menee ns.reisille kannattaa palata omia jälkiä takasinpäin ja etsiä syy miksi .
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
SameSaab
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: To Tammi 02, 2020 16:25

Re: Saan ei pysy käynnissä

Viesti Kirjoittaja SameSaab »

Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23919
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Saan ei pysy käynnissä

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

olikso kuvaa siitä irto liittimestä josta haastelit jossain kohtaa
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
SameSaab
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: To Tammi 02, 2020 16:25

Re: Saan ei pysy käynnissä

Viesti Kirjoittaja SameSaab »

Käytin sitä tänään näkösällä ja laitoin takas. Se tulee samassa paketissa massamittarin- ja kaasuläppätunnistimen piuhan kanssa. Erkani paketista samoin kun kaasuläppätunnistimenkin. Oli vedetty nippusiteellä kiinni siihen samaan nippuun ihan kuin ”talteen”. Ei se ole voinut olla missään kiinni. Ei yltäis mihinkää. Liekö joku varapiuha jollekin ylimääräiselle toiminnolle.
SameSaab
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: To Tammi 02, 2020 16:25

Re: Saan ei pysy käynnissä

Viesti Kirjoittaja SameSaab »

Eli se on nyt siellä alla piilossa josta ei saa kuvaa otettua. Letkua yms tiellä.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7537
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Saan ei pysy käynnissä

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

1.Ykkös Pytyn tulppa irti ( ottaa kaikki niin on helpompi pyörittää )
2.Ruuvari reikään tms..ja pyörittämällä kokeilee milloin mäntä on yläkuolokohdassa. ( sellainen ruuvari joka ei holahda tulpan reiästä sisälle kokonaan )
3.Katso vauhtipyörältä onko ajoitusmerkki nollassa, jos ei ole niin pyöritä niin että on, ja samalla pitää sen ykkösmännän olla yläkuolokohdassaan.
4.Nyt virranjakajan pyörijän pitää osoittaa 1 sylinterille, ja jos näin on, niin perusasetus on nyt tehty.
5.Tarkempi ajoitus esim strobovalolla.

Kuva
Katso myös että keskipako ennakkosäätäjän jouset ovat myös paikallaan.
Kuvassa näkyy kello seitsemässä lovi johon virranjakajan kansi suojamuoveineen kohdistetaan.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
SameSaab
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: To Tammi 02, 2020 16:25

Re: Saan ei pysy käynnissä

Viesti Kirjoittaja SameSaab »

Okei! Teimme operaation jossa pyöritimme ajoitusmerkin nollakohtaan ja silloin oli myös nokka-akselisen lovet ketjun hammasrattaiden kolojen kohdalla. Onko tämä sama asia?
SameSaab
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: To Tammi 02, 2020 16:25

Re: Saan ei pysy käynnissä

Viesti Kirjoittaja SameSaab »

Eli avattiin toki venttiilikoppa jotta sen onnistu tehdä. Vaihdoin samalla tiivisteet.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11475
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saan ei pysy käynnissä

Viesti Kirjoittaja jus »

Jos tässä yhteydessä ei ole muutettu virranjakajan asentoa syliterinkanteen nähden, eli kajottu sytytysennakon säätöön, ei pitäisi olla tarpeellista miettiä ajoituksia noin perinpohjaisesti.

9000CD23T:n kuvassa kello 12 kohdalla on virranjakajan kuoren reunassa merkki, jonka kohdalla pyörijän tulee suunnilleen olla, kun vauhtipyörän merkki on nollassa joka toisella kierroksella. Tai nokka-akseleiden merkit pukkien merkkien kanssa kohdakkain. Virranjakajan kansi paikalleen niin, että kuvassa kello 19 kohdalla olevan kolon kohdalle tulee kannessa oleva pykälä. Ykkössylinterin johto tulee virranjakajan kanteen siihen ykkössylinterin merkin kohdalle.

Kuvassa on jokin ihan muu kuin 16V jakaja, sovella tarpeen mukaan.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
SameSaab
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: To Tammi 02, 2020 16:25

Re: Saan ei pysy käynnissä

Viesti Kirjoittaja SameSaab »

Mutta onko tämä kaikki tarpeen jos virranjakajaan ei ole koskettu millään tavalla ennen vikaa ja katsottu, että vauhtipyörän nollakohta on merkissä ja nokka-akselien lovet on hammasrattaiden kohdalla yhtä aikaa? Virranjakajan kansi on oikein päin(eihän se edes kohtuudella mene toisin päin) ja johdot on oikeassa asennossa. Voiko se pyöriä johon ei ole myöskään koskettu olla itsekseen päin persettä?
SameSaab
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: To Tammi 02, 2020 16:25

Re: Saan ei pysy käynnissä

Viesti Kirjoittaja SameSaab »

Kyllä se vika on jossakin muussa kuin sytytyksessä. Ja koko ongelma tuli, kun olin kopeloinut moottorinsuodatinta ja ilmamassamittaria. Tai sitten mun tekemiset ei liity mitenkään ko. asiaan ja ihan sattuman kautta jokin osa ei ole kestänyt talven seisomista lämpimässä tallissa.
Vastaa Viestiin