Og 900 sisäkatto puhdistus
-
- "Viggen"
- Viestit: 683
- Liittynyt: Pe Tammi 09, 2004 07:44
- Paikkakunta: Vaasa
Og 900 sisäkatto puhdistus
Nyt on kangas poistettu katosta.
Miten olette poistaneet n.2mm paksun nöyhtäkerroksen katosta? Katto on menossa verhoomoon, millä aineella olette puhdistaneet katon ennen liimausta?
Miten olette poistaneet n.2mm paksun nöyhtäkerroksen katosta? Katto on menossa verhoomoon, millä aineella olette puhdistaneet katon ennen liimausta?
Re: Og 900 sisäkatto puhdistus
80 santapaperin kanssa varovasti hiomalla, ja niitä kohtia joissa oli murtumaa, vahvistin liimaamalla paperia erikeeperillä.
#2260
96V4 projekti
96V4 projekti
-
- "Viggen"
- Viestit: 683
- Liittynyt: Pe Tammi 09, 2004 07:44
- Paikkakunta: Vaasa
Re: Og 900 sisäkatto puhdistus
Kiitos, tarkennatko vielä mitä paperia?
Re: Og 900 sisäkatto puhdistus
kävisikö siihen rakennuksella käytetty ilmansulkupaperi jossa se lasikuitu verkko vahvistus, luulis kestävän
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Og 900 sisäkatto puhdistus
Ihan tavallista ruskeaa pakkauspaperia, ohutta sellaista.
#2260
96V4 projekti
96V4 projekti
-
- "Viggen"
- Viestit: 683
- Liittynyt: Pe Tammi 09, 2004 07:44
- Paikkakunta: Vaasa
Re: Og 900 sisäkatto puhdistus
Kiitos neuvoista, korjaukset tehtiin laminoimalla ohutta pakkauspahvia kerroksittain.
- maverick999
- "Turbo"
- Viestit: 244
- Liittynyt: Ti Joulu 29, 2020 12:32
- Paikkakunta: Rauma
Re: Og 900 sisäkatto puhdistus
Itse otin suoraan imurilla. Lähti vaahtomuovin jämät ja pahvi jäi.
Juuri nyt ei SAABia
Re: Og 900 sisäkatto puhdistus
Pitääpä osallistua hiukan tähän keskusteluun? Kun tuota pohjaa puhdistaa, niin on huomioitava kumpi katon runko on kysymyksessä? Runkoja on kahdenlaisia, muistaakseni vuoteen -86 asti keltainen lasivilla-puriste, tätä ei kannata kovin imuroida. Sitten tämä vihreä ”paperi- tai sellu-puristeinen runko on helpompi puhdistettava. Tätä voi hiukan varoen imuroidakin, Itse tein puhdistukset 80:pin santapaperilla ja loput imurilla.
Kokeilin monenlaisia liimavahvistuksia? Oman näkemyksen mukaan vaihtoehdoista, paperituista tai”äidin vanhan lakanakangas-suikale”, parempi on tämä lakanakangastuki liimattuna kosteuden kestävällä liimalla.
Jos tuo kattorunko on kovasti kärsinyt, niin yksi vaihtoehto on maalata koko kattorunko. Olen kokeillut myös tämän, nimenomaan tuohon lasivilla-puristeeseen ja se toimii. Maalin on oltava sellainen, että se kestää tuon kattoverhoilun liiman. Itse käytin kattoverhoilun liimaukseen 3M 08080 liimaa sen takia, että liiman lämmön kestävyys on luokkaa 85-90 astetta.
Kokeilin monenlaisia liimavahvistuksia? Oman näkemyksen mukaan vaihtoehdoista, paperituista tai”äidin vanhan lakanakangas-suikale”, parempi on tämä lakanakangastuki liimattuna kosteuden kestävällä liimalla.
Jos tuo kattorunko on kovasti kärsinyt, niin yksi vaihtoehto on maalata koko kattorunko. Olen kokeillut myös tämän, nimenomaan tuohon lasivilla-puristeeseen ja se toimii. Maalin on oltava sellainen, että se kestää tuon kattoverhoilun liiman. Itse käytin kattoverhoilun liimaukseen 3M 08080 liimaa sen takia, että liiman lämmön kestävyys on luokkaa 85-90 astetta.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23999
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Og 900 sisäkatto puhdistus
iso peukku.. mulla on tuossa projekti saab 99 2d mallissa maalattu katto.. liekkö ei oo rahat riittäny verhoiluun mut ihan siisti valkoinen tuokin on.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
-
- "Kaasari"
- Viestit: 28
- Liittynyt: Su Heinä 27, 2014 19:49
Re: Og 900 sisäkatto puhdistus
Pannaampa lusikka soppaan ja hämmennetään, eli rojektikertomus:
Tein -83 99:n 4-d, kattoverhouksen uudistuksen jossa tuskaa tuotti eniten katon saaminen ulos autosta, eikä sekään loppujen lopuksi ollut kovin kummoinen juttu. Katon mukana ulos tuli kattopeltiin tehtaalla liimatut ja vuosien aikana irronneet äänenvaimennuslevyt. Nämä liimasin takaisin peltiin kiinni.
Kattoverhouksen irtirepimisen jälkeen aloin kaapia superlonia maalinpoistoterällä (semmoinen millä talon seinästä irroitetaan maalinrippeet) ja koitin karkeaa hiekkapaperia myös. No, homma tuntu kovin pitkästyttävältä ja kuten yllä kerrottu niin tämänikäisessä autossa on lasivillasta muotoonpuristettu sisäkattorunko niin sain idean polttaa pois pehmikkeen jäänteet. Kosaniin/tohoon tulet ja parin minuutin päästä superlonin nokijämät leijailivat vienosti tallinlattialle. Helppoa!
Toki lasivillaan jäi melko tasainen muovinen pisarapinta. Tämä ei yllättäen kuitenkaan haitannut jatkotoimia. Kevyt hionta ja puhdistus paineilmalla ja imurilla.
Seuraavaksi sitten lasikuitupakkelilla murtuneet (jo aiemmin) ja pehmeät kohdat kitaten sekä hioen normaaliin tapaan. Pohjustuksen tein ylimaalaamalla 2-k uretaanimaalilla kahteen kertaan. Nyt ei enää hirveästi sulaneet muovipallerot pinnassa erottuneet.
Uuden kattoverhouksen liimasin samalla sprayliimalla kuin ristos tuossa ylhäällä kertoi. Se liima olikin projektin kallein osuus prosentuaalisesti vaikka kunnon alennukset sainkin. Siveltävä liima olisi ollut hinnaltaan murto-osa nuista kilikaleista. Kankaan liimaus eteni vakaasti ja rauhallisesti, olihan intoa ja energiaa jäänyt vanhan kankaan poistosta. Lopputulos on mielestäni ihan onnistunut, sulamisjäänteitä ei näy eikä tunnu kankaan läpi.
Pari pientä ryppyä jäi. Toinen C-pilarin nurkkaan ja toinen aurinkolipan kiinnityksen syvennyksen reunaan. Näitäkään ei olisi tullut jos olisi ollut käytössä välikädet, joista Konsta Pylkkänenkin mietiskeli aikoinaan.
Ja vielä semmoinen juttu tixotrooppisten liimojen käyttäjille, että sekoittakaa liima kunnolla ennen sivelyä, helpottaa työtä huomattavasti. Ai niin; sanoisin että tärkeimmät työkalut olivat kertakäyttösormikkaat, sekä nitriili- että puuvillatyyppiset.
Voi taivas kun tuli pitkä sepustus...
Tein -83 99:n 4-d, kattoverhouksen uudistuksen jossa tuskaa tuotti eniten katon saaminen ulos autosta, eikä sekään loppujen lopuksi ollut kovin kummoinen juttu. Katon mukana ulos tuli kattopeltiin tehtaalla liimatut ja vuosien aikana irronneet äänenvaimennuslevyt. Nämä liimasin takaisin peltiin kiinni.
Kattoverhouksen irtirepimisen jälkeen aloin kaapia superlonia maalinpoistoterällä (semmoinen millä talon seinästä irroitetaan maalinrippeet) ja koitin karkeaa hiekkapaperia myös. No, homma tuntu kovin pitkästyttävältä ja kuten yllä kerrottu niin tämänikäisessä autossa on lasivillasta muotoonpuristettu sisäkattorunko niin sain idean polttaa pois pehmikkeen jäänteet. Kosaniin/tohoon tulet ja parin minuutin päästä superlonin nokijämät leijailivat vienosti tallinlattialle. Helppoa!
Toki lasivillaan jäi melko tasainen muovinen pisarapinta. Tämä ei yllättäen kuitenkaan haitannut jatkotoimia. Kevyt hionta ja puhdistus paineilmalla ja imurilla.
Seuraavaksi sitten lasikuitupakkelilla murtuneet (jo aiemmin) ja pehmeät kohdat kitaten sekä hioen normaaliin tapaan. Pohjustuksen tein ylimaalaamalla 2-k uretaanimaalilla kahteen kertaan. Nyt ei enää hirveästi sulaneet muovipallerot pinnassa erottuneet.
Uuden kattoverhouksen liimasin samalla sprayliimalla kuin ristos tuossa ylhäällä kertoi. Se liima olikin projektin kallein osuus prosentuaalisesti vaikka kunnon alennukset sainkin. Siveltävä liima olisi ollut hinnaltaan murto-osa nuista kilikaleista. Kankaan liimaus eteni vakaasti ja rauhallisesti, olihan intoa ja energiaa jäänyt vanhan kankaan poistosta. Lopputulos on mielestäni ihan onnistunut, sulamisjäänteitä ei näy eikä tunnu kankaan läpi.
Pari pientä ryppyä jäi. Toinen C-pilarin nurkkaan ja toinen aurinkolipan kiinnityksen syvennyksen reunaan. Näitäkään ei olisi tullut jos olisi ollut käytössä välikädet, joista Konsta Pylkkänenkin mietiskeli aikoinaan.
Ja vielä semmoinen juttu tixotrooppisten liimojen käyttäjille, että sekoittakaa liima kunnolla ennen sivelyä, helpottaa työtä huomattavasti. Ai niin; sanoisin että tärkeimmät työkalut olivat kertakäyttösormikkaat, sekä nitriili- että puuvillatyyppiset.
Voi taivas kun tuli pitkä sepustus...
-
- "Viggen"
- Viestit: 683
- Liittynyt: Pe Tammi 09, 2004 07:44
- Paikkakunta: Vaasa
Re: Og 900 sisäkatto puhdistus
Katto on 90- vuosimallin og 900. Katto on puhdistettu nöyhdästä. Katon pinnassa on kauttaaltaan ja paljon pieniä mustia laikkuja n. 1mm kokoisia. Mitä noille olisi syytä tehdä vai saako jättää?
Re: Og 900 sisäkatto puhdistus
Missä porukka on teettänyt 900 sisäkattojen uudelleenverhoiluja?
Mulla aikeissa yrittää saada oma museorekisteriin, kun on alkuperäiskuntoinen ja säilytetty 30v. tallissa, jolloin pysynyt hyvänä. Ainoa asia on tuo kattoverhoilun repsottaminen, jota olen tukenut nuppineuloilla. Tämä olisi varmasti syytä laittaa kuntoon, ennen kuin alan hakemaan lausuntoa.
Jos tiedätte tekijöitä, jotka tekee asian ns. avaimet käteen projektina, niin otan kiitollisena vastaan. Jos tiedätte myös mitä maksaa niin saa kertoa.
Kiitos!
Mulla aikeissa yrittää saada oma museorekisteriin, kun on alkuperäiskuntoinen ja säilytetty 30v. tallissa, jolloin pysynyt hyvänä. Ainoa asia on tuo kattoverhoilun repsottaminen, jota olen tukenut nuppineuloilla. Tämä olisi varmasti syytä laittaa kuntoon, ennen kuin alan hakemaan lausuntoa.
Jos tiedätte tekijöitä, jotka tekee asian ns. avaimet käteen projektina, niin otan kiitollisena vastaan. Jos tiedätte myös mitä maksaa niin saa kertoa.
Kiitos!
Re: Og 900 sisäkatto puhdistus
Missä päin Suomea?eskooo kirjoitti: ↑Ke Huhti 21, 2021 09:03Missä porukka on teettänyt 900 sisäkattojen uudelleenverhoiluja?
Mulla aikeissa yrittää saada oma museorekisteriin, kun on alkuperäiskuntoinen ja säilytetty 30v. tallissa, jolloin pysynyt hyvänä. Ainoa asia on tuo kattoverhoilun repsottaminen, jota olen tukenut nuppineuloilla. Tämä olisi varmasti syytä laittaa kuntoon, ennen kuin alan hakemaan lausuntoa.
Jos tiedätte tekijöitä, jotka tekee asian ns. avaimet käteen projektina, niin otan kiitollisena vastaan. Jos tiedätte myös mitä maksaa niin saa kertoa.
Kiitos!
#5342
2*OG900 3D, Mach I, CLS 320,CLK 320, C43 AMG, SL 500, SEC 560, 220 Sb, 240 KGT
2*OG900 3D, Mach I, CLS 320,CLK 320, C43 AMG, SL 500, SEC 560, 220 Sb, 240 KGT
Re: Og 900 sisäkatto puhdistus
Periaatteessa PKS / Etelä-Suomi tai Satakunta.
Re: Og 900 sisäkatto puhdistus
#5342
2*OG900 3D, Mach I, CLS 320,CLK 320, C43 AMG, SL 500, SEC 560, 220 Sb, 240 KGT
2*OG900 3D, Mach I, CLS 320,CLK 320, C43 AMG, SL 500, SEC 560, 220 Sb, 240 KGT