Tuplakaasutin topic

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Kalmiston Janne
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: Su Marras 01, 2020 21:42
Paikkakunta: Rovaniemi

Tuplakaasutin topic

Viesti Kirjoittaja Kalmiston Janne »

Eli 99-900 GLs kaasuttimet ja niiden erot B ja H moottorien välillä, mallimerkintä erot jne.jne.
Itsellä on tuolla tallessa tuplat, imusarja vaikuttaa olevan H moottorista ilman EGR ja kaasareina on mustakorkkiset 150CD, kuitenkin olen esm satkuissa nähnyt EGR ja sinisillä vaimenninmännän korkeilla olevat miltei aina paikoillaan. Mustakorkkisetkin näkyy olevan neulasta säädettävät, mutta kysymys kuuluukin että onko B ja H moottorin mustakorkkisilla soppaneulassa eroa ja jos on niin miksi? Entäs sini ja mustakorkkisten fyysiset eroavaisuudet. Muistaakseni jossain korjausoppaassa oli myös tuplien säädöstä.

Kesäautoksi pyrkivä Noppa voisi saada itselleen tuplat =) , mielestäni Saab ei harrastanut erilaisia nokkia tuplien kanssa, kuten Volvo aikoinaan.
Needle B26694
Product No: B5EQ
Name: Needle B26694 -80 -82 900gls

Needle B25311
Needle B25311
Product No: B5EJ
Name: Needle B25311 -77 99
Kävimpä kattelemassa Burlen;in sivulta että onhan siellä eri neulat, joten onkos tuo B5EJ sitten aina tossa mustakorkkisessa, rebuild kit oli hieman alta 90£ parille, huoltosarjat 40£ tienoille ja neulat 15£. Sinällään tommonen muuttuvakurkkuinen on kiitollinen entisöintikohde kun siinä ei hirveesti ole kaikenlaisia kanavia jotka menee aikaa myöten tukkoon.
petromies
"Viggen"
Viestit: 575
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: Tuplakaasutin topic

Viesti Kirjoittaja petromies »

Korkkien väreistä sen enempää ymmärtämättä näyttäs että tuo alempi neula vm 77 asti, eli neula kiinteä, seoksen säätö kohokammion pohjassa seosputken korkeutta muuttamalla.
78> seossäätö neulalla.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Kalmiston Janne
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: Su Marras 01, 2020 21:42
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Tuplakaasutin topic

Viesti Kirjoittaja Kalmiston Janne »

No niin, nyt katsottu että on uudemmat neulat, nyt sitten purku ja puhdistus, jos näyttää kelvolliselta niin aletaanpa tilaileen osia ja tiivisteitä.
petromies
"Viggen"
Viestit: 575
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: Tuplakaasutin topic

Viesti Kirjoittaja petromies »

Tuosta ei oikein käy selville mihin ollaan rakentamassa. 99 H moottoria ei ole tehty kaksoiskaasuttimilla. 900 paketti käynee jos vesiletkut passaa.

Edit: jaa olihan tuossa näemmä, että 99 keulaa laitetaan.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Vastaa Viestiin