Huono tyhjäkäynti moottoriremontin jälkeen

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Huono tyhjäkäynti moottoriremontin jälkeen

Viesti Kirjoittaja aero »

Mertmi kirjoitti:
Ti Elo 31, 2021 19:34
että yksi imusarjan runneri kuumuu.
Nykyään on muuten ir-mittarilla tai lämpökameralla suhteellisen helppo tsekata, että lämpeekö pako- ja imusarja tasaisesti. Saa tuommoset lämpövuoto-ilmiötkin helposti kiinni ja pääteltyä tarkemmin jo ennenkö alkaa ruuvaamaan.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Huono tyhjäkäynti moottoriremontin jälkeen

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Hyvä vinkki Aerolta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
dappercom
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: Su Heinä 22, 2012 23:27
Paikkakunta: Tampere

Re: Huono tyhjäkäynti moottoriremontin jälkeen

Viesti Kirjoittaja dappercom »

Hyvää pohdintaa. En keksi miten kone olisi voinut väljistyä remontissa, joten en kyllä jaksa uskoa että tuosta ohivuotomittauksesta sittenkään on hyötyä. Kyllä se on se kansi jossa vika on, kuten jo tämän viestiketjun alussa viisaamman sanoivat.

Luulen oikeastaan että tässä vaiheessa järkevin etenemisvaihtoehto on nypätä syypää, eli kansi vain tylysti irti, ja viedä esimerkiksi Tammer-Dieseliin syynättäväksi. Kuitenkin vasta puretut palikat pitäisi lähteä suosiolla, eikä tarvittavat tiivisteetkään mahdottomia maksa. Ainoastaan tympäsee jos/kun pitää uudet kannenpultit taas hommailla.
#7529
Saab 9000 CS 2.3tA 1997 E85
Saab 99 GL 1981
ex: Saab 9-3 Aero 2001 Biopower
Saab 9000 CSE 2.3t 1996
petromies
"Viggen"
Viestit: 575
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: Huono tyhjäkäynti moottoriremontin jälkeen

Viesti Kirjoittaja petromies »

Minun ajatusmaailmassa ohivuotoa on myös venttiilien ohi vuotava puristuspaine. No, maassa maan tavalla.

Ennen hienoja ohivuotomittareita joiden manuaali on viisisivuinen, tehtiin näin.
Otettiin sytytystulppa ja poistettiin siitä pakeliitit ja sisukset. Jäi vain kanta jengoineen. Sitten hommattiin kuormaauton tms pitkä messinkivartinen renkasn venttiili. Kipastiin paikallisen putkimiehen luo jpka juotti venttiilin kiinni tulpanraatoon.

Sitten tulppa moottorista irti, mäntä sytytystahdin yläkuolpkohdan yli hiemsn että venttiilit vielä kiinni. Lukittiin kampiakseli ja mittaustulppa paikalleen ja kompuralla venttiilin kautta psine sylinteriin.
Sittem kuunneltiin, missä suhisi, öljyntäyttökorkissa, pakoputkessa vai kaasuttimessa. Ja sen mukaan vuotoa etsimään.
Jos kone ok se pyrki pyörähtämään.

B koneen venymättömiä
kannenpultejavei tsrvi joka aukasulle uusia.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Huono tyhjäkäynti moottoriremontin jälkeen

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ei siinä menetä kun yhden kannentiivisteen, jos nostaa sen vaan pois. Tiiveyden voit tutkia ottamalla nokka-akselin pois ja kaatamalla bensaa palotiloihin. Ei saa hölähtää bensat kanavaan. Pienempää vuotoa voi etsiä paineilmapistoolin avulla puhaltamalla pako- ja imukanaviin samalla katsoen tuleeko kuplia venttiilin välistä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
korpijaakko
"Viggen"
Viestit: 525
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
Paikkakunta: Kuopio

Re: Huono tyhjäkäynti moottoriremontin jälkeen

Viesti Kirjoittaja korpijaakko »

Just nuin. Ohivuoto mittarilla saa tarkasti selville, missä vika on. Kuuntelemalla selviää mikä venttiili vuotaa. Oisko nyt kumminkin niin että venttiilin välykset on liian tiukalla. Ohivuotoa voi olla paljonkin ja silti kone toimii. Mulla oli vnelkussa ohivuotoja 60 pinnaa..huohotti helvetisti...oli männänrenkaita poikki. Hyvin kulki ajoin neljä talvea. Käyntiin joutu vaan hankamaan pakkasilla kun ei ollu lohkolämpäriä...mut aina lähti. Tämä on siis ihan viime ja toissatalvelta tämä kokemus.

Puristuspainemittari voi antaa hyviä tuloksia vaikka ohivuotoa on 70 prossaa koneessa.

Mulla pyöri vanha b-turbo aikoinaan ihan nättiä tyhjäkäyntiä, vaikka kansi oli kahdesta kohti halki ja ykköspytyn pakoventtiilissä oli reikä. Puristuksia oli tuossa pytyssä muistaakseni kolme ku mittas. Lähti käymää kolmella ja ku lämpes kävi neljällä...vuotaako imisarjan tiiviste ykkös pytyn kohdalta on toinen...menee laihalle tyhjäkäynnillä ja ei toimi...
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO KE, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
Vastaa Viestiin