Huono tyhjäkäynti moottoriremontin jälkeen
Huono tyhjäkäynti moottoriremontin jälkeen
Talvella vm. 81 tupliksen B-kone oli irti ja paljon osaa meni uusiksi. Vehkeessä yksi Stromberg ja kärjellinen sytkä. Remontissa tuli muunmuassa kunnostettu vaihtokansi ja uudet jakopään hilppeet. Kaasari myös putsattiin ultraäänipesurissa ja uusittiin tiivisteet.
Kone on nyt onnellisesti kasassa, mutta tasaista tyhjäkäyntiä ei tahdo oikein löytyä millään. Rykii ja tupsuttaa putkesta ja vatkaa niinkuin kävisi kolmella tai kahdella jatkuvasti. Heti kun kaasua antaa niin käy todella hienosti ja ajossa vetää hyvin. Ei myöskään käynnisty ilman kaasua lämpimänä.
Vaihtokannen venttiilinvälykset olivat tiukat ja niiden säätäminen ohjesarvoihin paransi vetoja alakierroksilla. Imuvuotoja olen etsinyt tuloksetta.
Sytkää olen pyöritellyt, mutta sillä ei tunnu olevan vaikutusta vikaan. Aika paljon saa olla ennakkoa (yli 20 astetta tyhjäkäynnillä) että alakierroksilta löytyy potkua, mutta se taitaa olla B-moottorin ominaisuus.
Kaasarista säädin lämpökompensaattorin, kohon korkeuden. Neulan korkeus säädetty perussäätöön, josta rikastettu hieman, jottei nyi tasakaasulla ajaessa.
Jako on kohdallaan. Se on tarkistettu useaan otteeseen. Jakajakin on oikein päin.
Vinkkejä kaivattaisiin, sillä tuntuu että kaikki on jo kokeiltu.
Kone on nyt onnellisesti kasassa, mutta tasaista tyhjäkäyntiä ei tahdo oikein löytyä millään. Rykii ja tupsuttaa putkesta ja vatkaa niinkuin kävisi kolmella tai kahdella jatkuvasti. Heti kun kaasua antaa niin käy todella hienosti ja ajossa vetää hyvin. Ei myöskään käynnisty ilman kaasua lämpimänä.
Vaihtokannen venttiilinvälykset olivat tiukat ja niiden säätäminen ohjesarvoihin paransi vetoja alakierroksilla. Imuvuotoja olen etsinyt tuloksetta.
Sytkää olen pyöritellyt, mutta sillä ei tunnu olevan vaikutusta vikaan. Aika paljon saa olla ennakkoa (yli 20 astetta tyhjäkäynnillä) että alakierroksilta löytyy potkua, mutta se taitaa olla B-moottorin ominaisuus.
Kaasarista säädin lämpökompensaattorin, kohon korkeuden. Neulan korkeus säädetty perussäätöön, josta rikastettu hieman, jottei nyi tasakaasulla ajaessa.
Jako on kohdallaan. Se on tarkistettu useaan otteeseen. Jakajakin on oikein päin.
Vinkkejä kaivattaisiin, sillä tuntuu että kaikki on jo kokeiltu.
#7529
Saab 9000 CS 2.3tA 1997 E85
Saab 99 GL 1981
ex: Saab 9-3 Aero 2001 Biopower
Saab 9000 CSE 2.3t 1996
Saab 9000 CS 2.3tA 1997 E85
Saab 99 GL 1981
ex: Saab 9-3 Aero 2001 Biopower
Saab 9000 CSE 2.3t 1996
Re: Huono tyhjäkäynti moottoriremontin jälkeen
Voitko mennä takuuseen sen kansirempan "laadusta"? Mitäs jos joku venttiili onkin jäänyt vuotamaan? Tämä voi olla kaukaa haettua mutta jos olet täysin varma, että nuo mainitsemasi kohdat on jo katsottu, eikä niissä ole vikaa niin tuo on melkein viimeinen, mitä jää jäljelle.
Haiseeko pakokaasu pistävälle siten, että olisi älyttömän rikkaalla?
Vaikuttaako ryypyn vetäminen päälle mitenkään käyntiin?
Haiseeko pakokaasu pistävälle siten, että olisi älyttömän rikkaalla?
Vaikuttaako ryypyn vetäminen päälle mitenkään käyntiin?
Re: Huono tyhjäkäynti moottoriremontin jälkeen
Harvoinpa tuota voi ihan 100% takuuseen mennä tuosta kansityöstä. Toki sen teki kokenut kaveri, enkä haluaisi epäillä hänen työtään. Puristuspainemittauksella taitaa selvitä jos venttiili vuotaa?
Ei pakokaasu haise mitenkään hirvittävän pistävälle. Ennen venttiilien säätöä roiski bensaakin pakoputkesta, mutta nyt ei enää tee sitä. Ykkössylinterin pakoventtiilin välys oli siis ennen säätöä 0,05 mm.
Ryypyllä toki tyhjäkäyntikierrokset nousevat ja käynti paranee. Jos tarpeeksi vetää niin tukehtuu.
Ei pakokaasu haise mitenkään hirvittävän pistävälle. Ennen venttiilien säätöä roiski bensaakin pakoputkesta, mutta nyt ei enää tee sitä. Ykkössylinterin pakoventtiilin välys oli siis ennen säätöä 0,05 mm.
Ryypyllä toki tyhjäkäyntikierrokset nousevat ja käynti paranee. Jos tarpeeksi vetää niin tukehtuu.
#7529
Saab 9000 CS 2.3tA 1997 E85
Saab 99 GL 1981
ex: Saab 9-3 Aero 2001 Biopower
Saab 9000 CSE 2.3t 1996
Saab 9000 CS 2.3tA 1997 E85
Saab 99 GL 1981
ex: Saab 9-3 Aero 2001 Biopower
Saab 9000 CSE 2.3t 1996
Re: Huono tyhjäkäynti moottoriremontin jälkeen
Eihän luisti tai neula jumita ja luisti kopsahtaa pohjaan asti? Tokeneeko käynti, jos nostaa tyhjäkäyntikierroksia ruuvista vai tarvitseeko aina kaasuttaa?
Re: Huono tyhjäkäynti moottoriremontin jälkeen
Oliko kannessa nokkaakseli paikalleen kasattuna kun tuli kaverilta, ja välys 0,05 vai laitoitko sinä nokan paikalleen ja välys aluksi 0,05
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Re: Huono tyhjäkäynti moottoriremontin jälkeen
^^ Luisti ei tunnu jumittavan. Tyhjäkäyntiruuvihan on käytännössä sama kuin kaasua polkisi, joten kyllähän se silläkin tokenee kun tarpeeksi ruuvaa.
^ Kannessa oli nokka paikallaan, kun sen asentelin.
^ Kannessa oli nokka paikallaan, kun sen asentelin.
#7529
Saab 9000 CS 2.3tA 1997 E85
Saab 99 GL 1981
ex: Saab 9-3 Aero 2001 Biopower
Saab 9000 CSE 2.3t 1996
Saab 9000 CS 2.3tA 1997 E85
Saab 99 GL 1981
ex: Saab 9-3 Aero 2001 Biopower
Saab 9000 CSE 2.3t 1996
Re: Huono tyhjäkäynti moottoriremontin jälkeen
No ei oikein hyvältä vaikuta jos venttiilit jätetty säätämättä. Onko nokkaakseli oikea vaikka eipä ne taija eri malleissa paljoa olla erilaisia
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Re: Huono tyhjäkäynti moottoriremontin jälkeen
Tässä suhteutan nyt omiin kokemuksiini kun ostin traktoriin tuliterän sylinterinkannen jokunen vuosi sitten ja kapistus oli tehtaalta lähtien susi. EIkä voinut valittaakaan kun oli kaverin hyllyssä lojunut sen aikaa jo, että takuut oli ummessa. Venttiileissä oli vikaa siten, että kylmänä toimi ja kävi kaikilla sylintereillä. Kun lämpeni 5min., alkoi käydä kolmella ja puolella ja työnsi pikeä pakoputkesta. Venttiilin säätäminen ei auttanut. Joku ilmiö, että venttiili ehkä taipui lämmettyään tms. En tutkinut sen tarkemmin kun olin siihen mennessä aikani tapellut vaan möin koko romun helvettiin. Elämäni paras päätös.
Tässä voi olla joku vastaava ilmiö. Tai sitten seos on vaan aivan älyttömän laihalla, kun kerran ryyppy auttaa.
Katsopas muuten alipainepumpulla taikka hätätilassa vaikka vaan imemällä että toimiiko virranjakajan alipainesäädin. H-moottorisia sattunut kohdalle useitakin sellaisia, joissa kello on puhki ja saa sieltä ilmaa imusarjaan. Ja ennakonsäätö ei tietenkään toimi. TÄllöin pitää laittaa normaalia enemmän perusennakkoa että käy kunnolla.
Tässä voi olla joku vastaava ilmiö. Tai sitten seos on vaan aivan älyttömän laihalla, kun kerran ryyppy auttaa.
Katsopas muuten alipainepumpulla taikka hätätilassa vaikka vaan imemällä että toimiiko virranjakajan alipainesäädin. H-moottorisia sattunut kohdalle useitakin sellaisia, joissa kello on puhki ja saa sieltä ilmaa imusarjaan. Ja ennakonsäätö ei tietenkään toimi. TÄllöin pitää laittaa normaalia enemmän perusennakkoa että käy kunnolla.
Re: Huono tyhjäkäynti moottoriremontin jälkeen
Kaikki oireet kyllä viittaavat venttiilivikaan, mutta olen halunnut toki poissulkea ensin kaiken muun. Täytyy nyt etsiä käsiini puristuspainemittari jolla toivottavasti selviää, täytyykö kantta alkaa jälleen repimään irti.
Jakajan alipainesäädintä imeskelin jokin aika sitten ja sain varren hievahtamaan hieman. Vaatii kyllä melkoisen imun ennenkuin siellä kunnolla mikään liikkuu.
Jakajan alipainesäädintä imeskelin jokin aika sitten ja sain varren hievahtamaan hieman. Vaatii kyllä melkoisen imun ennenkuin siellä kunnolla mikään liikkuu.
#7529
Saab 9000 CS 2.3tA 1997 E85
Saab 99 GL 1981
ex: Saab 9-3 Aero 2001 Biopower
Saab 9000 CSE 2.3t 1996
Saab 9000 CS 2.3tA 1997 E85
Saab 99 GL 1981
ex: Saab 9-3 Aero 2001 Biopower
Saab 9000 CSE 2.3t 1996
Re: Huono tyhjäkäynti moottoriremontin jälkeen
Ennakon säätö ei toimi
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Re: Huono tyhjäkäynti moottoriremontin jälkeen
Onhan kaasuttinen kalvo varmasti ehjä ja öljyä vaimentimessa, itsellä vaati ryyppyä käydäkseen kun kalvo oli rikki vähän, tosin oli sen verran loppu koko kaasari että ei välttämättä kelpaa edes varoittavaksi esimerkiksi
9000CS 2.0t -96
9-3 TurboJubileum 2.0t -02
9-5 Vector 2.3t BioPower -08
Ex: 9-3SS Linear 2.0t -04, 900 -87, 90 5sp -85, 99L 1.85 -74
9-3 TurboJubileum 2.0t -02
9-5 Vector 2.3t BioPower -08
Ex: 9-3SS Linear 2.0t -04, 900 -87, 90 5sp -85, 99L 1.85 -74
Re: Huono tyhjäkäynti moottoriremontin jälkeen
^^ Kumpi ennakonsäätö? Ennakkoa kyllä tulee lisää kun kierrokset nousee ja alipainesäätimen kalvo ei mielestäni ole rikki.
^ Kalvo on uusi Zenithin korjaussarjasta ja öljyä kyllä on.
^ Kalvo on uusi Zenithin korjaussarjasta ja öljyä kyllä on.
#7529
Saab 9000 CS 2.3tA 1997 E85
Saab 99 GL 1981
ex: Saab 9-3 Aero 2001 Biopower
Saab 9000 CSE 2.3t 1996
Saab 9000 CS 2.3tA 1997 E85
Saab 99 GL 1981
ex: Saab 9-3 Aero 2001 Biopower
Saab 9000 CSE 2.3t 1996
Re: Huono tyhjäkäynti moottoriremontin jälkeen
Minulla ainaki rikkinäinen kaasarin kalvo oireili siten, ettei kulkenut mihinkään. Tyhjäkäyntiä kyllä kävi. Mitä näiden kanssa oon pelannut enemmän tai vähemmän viimeiset 30 vuotta niin tuo viittaa joko superlaihaan seokseen taikka venttiilivikaan. Taikka sitten nokka- ja kampiakselin väärään synkronointiin mutta viestiketjussa aiemmin väitettiin sen asian olevan kunnossa.
20:n asteen ennakko on ihan normaalia näissä: palotilat ovat niin kehnoa suunnittelua, että palaminen on hidasta ja siksi ennakkoa pitää olla paljon ennenkuin moottori käy kunnolla.
20:n asteen ennakko on ihan normaalia näissä: palotilat ovat niin kehnoa suunnittelua, että palaminen on hidasta ja siksi ennakkoa pitää olla paljon ennenkuin moottori käy kunnolla.
Re: Huono tyhjäkäynti moottoriremontin jälkeen
Puristuksissa ei ollut mitään vikaa. Kaikissa sylintereissä paineet olivat 9 - 10 barin välillä. Lämpimänä hieman vähemmän, mutta ei mitään suuria eroja pyttyjen välillä.
Puristuspaineista innostuneena kokeilin vielä muutamaa juttua:
- Säädin taas kerran kärkivälin reiluun 0,4 mm. Ei vaikutusta.
- Kokeilin toisia sytytysjohtoja. Ei vaikutusta.
Allekirjoittanut oli jossain älynväläyksessään käyttänyt paksua moottoriöljyä kaasarissa ATF-öljyn sijaan. Päättelin että se vastaisi ominaisuuksiltaan enemmän tuota aitoa SAE20 kaasariöljyä . En ymmärrä mikä järki tässä oli sillä kaikki Saabin oppaat neuvovat tuota automaattiöljyä käyttämään. Noh, nyt otin luistin taas käteen, kaadoin öljyt pois, säädin neulan taas perussäätöön (tullut pyöritettyä tässä välissä) ja vaihdoin käytetyn, mutta ehjän kalvon, joka oli käytössä ennen kaasarin remonttia. Lopuksi laitoin sisään Mobilin ATF 220:t. Mielestäni tällä oli nyt vaikutusta, sillä nyt koneen saa lämpimänä käyntiin ilman kaasun polkemista. Myös kaasarin karkea seossäätö on nyt mahdollista löytää luistia hieman nostelemalla. Eihän se edelleenkään täydellisesti käy, mutta nyt tupsauttelu on satunnaista eikä hytissä tunnu kaameaa tärinää.
Puristuspaineista innostuneena kokeilin vielä muutamaa juttua:
- Säädin taas kerran kärkivälin reiluun 0,4 mm. Ei vaikutusta.
- Kokeilin toisia sytytysjohtoja. Ei vaikutusta.
Allekirjoittanut oli jossain älynväläyksessään käyttänyt paksua moottoriöljyä kaasarissa ATF-öljyn sijaan. Päättelin että se vastaisi ominaisuuksiltaan enemmän tuota aitoa SAE20 kaasariöljyä . En ymmärrä mikä järki tässä oli sillä kaikki Saabin oppaat neuvovat tuota automaattiöljyä käyttämään. Noh, nyt otin luistin taas käteen, kaadoin öljyt pois, säädin neulan taas perussäätöön (tullut pyöritettyä tässä välissä) ja vaihdoin käytetyn, mutta ehjän kalvon, joka oli käytössä ennen kaasarin remonttia. Lopuksi laitoin sisään Mobilin ATF 220:t. Mielestäni tällä oli nyt vaikutusta, sillä nyt koneen saa lämpimänä käyntiin ilman kaasun polkemista. Myös kaasarin karkea seossäätö on nyt mahdollista löytää luistia hieman nostelemalla. Eihän se edelleenkään täydellisesti käy, mutta nyt tupsauttelu on satunnaista eikä hytissä tunnu kaameaa tärinää.
#7529
Saab 9000 CS 2.3tA 1997 E85
Saab 99 GL 1981
ex: Saab 9-3 Aero 2001 Biopower
Saab 9000 CSE 2.3t 1996
Saab 9000 CS 2.3tA 1997 E85
Saab 99 GL 1981
ex: Saab 9-3 Aero 2001 Biopower
Saab 9000 CSE 2.3t 1996