Huono tyhjäkäynti moottoriremontin jälkeen

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
petromies
"Viggen"
Viestit: 575
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: Huono tyhjäkäynti moottoriremontin jälkeen

Viesti Kirjoittaja petromies »

Näin tuon kaasuttimen sivustan tuossa videolla, ei tarvi enää kuvia.
Vanhemmissa kaasareissa oli lämpötilakompensaattorin vieressä semmonen kalvorustinki, joka hoiti saman homman ku solenoidi nyt. Sillä ohjattiin ilmaa, että kaasua löysätessä mäntä nousi parikertaa ylöspäin enneku pääsi tyhkäkäyntiasentoo. Ei ollu tuossa eikä kuulukkaan olla.
Ja jos röpöttää muillaki kaasareilla.
Jos tuo nokka on hiottu virinokaksi..vai miten niitä tehään. Toisen nokan kokeilu ei ihan mahoton homma ole. Tuskin välykset niin paljo heittää ettei kävis toisellaki nokalla säätämättä.
Ja voishan sen ohivuoto/painetestin tässä vaiheessa tehä ku ksikki muu jo kokeiltu.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
dappercom
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: Su Heinä 22, 2012 23:27
Paikkakunta: Tampere

Re: Huono tyhjäkäynti moottoriremontin jälkeen

Viesti Kirjoittaja dappercom »

Nyppäsin tuon kopan auki vielä tarkistelin paikkoja vielä kerran. Varmasti vuotaa taas kun piti vanha tiiviste laittaa mutta vuotakoot.
Otin vähän kuvia myös tälläkertaa muistoksi: https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing
Kuvista näkyy muunmuassa jakomerkit kun kone on pyöritetty vauhtiksen mukaan käyntisuuntaan pyörittämällä 0-merkkiin. Uusi ketju on kylläkin niin timmi ettei ole juurikaan väliä kumpaan suuntaan moottoria pyörittää. Otin myös jotain muita satunnaisia kuvia. Nokka ei kyllä näytä mitenkään modatulta, vaan ihan perus kaasarin vakionokalta.
#7529
Saab 9000 CS 2.3tA 1997 E85
Saab 99 GL 1981
ex: Saab 9-3 Aero 2001 Biopower
Saab 9000 CSE 2.3t 1996
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2003
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Re: Huono tyhjäkäynti moottoriremontin jälkeen

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

Niin oliko tulpanjohdot varmasti kunnossa?
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
dappercom
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: Su Heinä 22, 2012 23:27
Paikkakunta: Tampere

Re: Huono tyhjäkäynti moottoriremontin jälkeen

Viesti Kirjoittaja dappercom »

Uusilla tarvikejohdoilla testattu aiemmin, ja ei vaikutusta.

Nyppäsin tänään tulpat pois:
1: https://drive.google.com/file/d/1SGNGpw ... SMJbn/view
2: https://drive.google.com/file/d/17GE_dc ... aVVoD/view
3: https://drive.google.com/file/d/1qi_7oX ... jnyeI/view
4: https://drive.google.com/file/d/1vcqaYS ... 7wclw/view

Nelosessa siis tapahtuu jotain erilailla kuin muissa. Pitää vielä koettaa kerran parempaa tai uutta tulppaa. Nämä vaihtelin joskus alkukesästä.
#7529
Saab 9000 CS 2.3tA 1997 E85
Saab 99 GL 1981
ex: Saab 9-3 Aero 2001 Biopower
Saab 9000 CSE 2.3t 1996
t16/900i
"Tuplakaasari"
Viestit: 89
Liittynyt: To Heinä 29, 2010 17:24
Paikkakunta: Nakkila

Re: Huono tyhjäkäynti moottoriremontin jälkeen

Viesti Kirjoittaja t16/900i »

Moro

Tarkista venttiilien välykset vielä , ja samalla että jako on varmasti kohdallaan .
Saab, ihmisen tekemä. Sitä pystyy korjaamaan .
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Huono tyhjäkäynti moottoriremontin jälkeen

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

99 - 78:ssa jonka aikoinaan turbotin, oli kummallista käytöstä seoksissa. Siinä oli jostakin mieleni oikusta ollut iän vanha kangaskudospintainen jarrutehosimen letku paikallaan. Kaikkea muuta osaa konehuoneeseen vaihdettiin, mutta ei sitä (esim. kone). Letku oli sisältä ihan murusina ja oli ilmavuotoa reilusti. Kangaskudos oli nätti ja siksi niin hämäävä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Ruiskusaapas
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: Su Loka 02, 2011 20:28
Paikkakunta: Pori

Re: Huono tyhjäkäynti moottoriremontin jälkeen

Viesti Kirjoittaja Ruiskusaapas »

dappercom kirjoitti:
Ti Heinä 27, 2021 09:32
Vika edelleen läsnä. Laite saatiin kuitenkin katsastettua. Lähtötilanne säätöjeni jälkeen oli 8% CO, mutta konttorilla säädettiin 3%:iin. Joskin mittaus oli vähän hankalaa kun arvot hyppi nollan ja säädetyn välillä tuosta pätkivästä tyhjäkäynnistä johtuen. Se että seokset ylipäätään saa säädettyä viittaa minusta siihen, että kaasarissa ei olisi vikaa. Sain kuitenkin hommattua vaihtokaasareita, joskin huonokuntoisia, niin lähinnä päädyin kokeilemaan eri rungolla ja luistilla. Ei vaikutusta, joskin tällä toisella kaasarilla seokset pitää olla lähes täysillä että käy edes jotenkin.

Missä huohotinventtiili voisi olla? Ilmanputsarin päällä on tuo ihmeellinen mulikka johon huohotinletku liitetään. Pikkuletkussa venttiilinkopasta imusarjalle kulkee hurjasti ilmaa
käydessä, mutta oletan sen olevan normaalia toimintaa.
Voiko jako olla pielessä vaikka nokan ratas ja vauhtipyörä ovat tarkasti merkissä?
Voisiko olla venttiilivikaa vaikka puristuspaineet ovat 9-10 bar kaikissa sylintereissä?

Kuka Tampereella osaisi tätä vilkaista? Menee kaikki ajot ohi kun menee koko kesä tätä vikaa selvittäessä.
Ilmeisesti noin uudessa ei ole sitä huohotinventtiiliä ku videoitasi katselin...

Huohotinjärjestelmän tiiviys kannattanee tarkistaa silti... samoin kuin oli mainittu tehostajan letkuista
#5512

Saab 9-5 Aero Wagon MY00
Saab 99, Årets bil 1972
dappercom
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: Su Heinä 22, 2012 23:27
Paikkakunta: Tampere

Re: Huono tyhjäkäynti moottoriremontin jälkeen

Viesti Kirjoittaja dappercom »

Vaihtelin viimeisetkin letkut vielä varmuudeksi. Asentelin kärjettömän sytkänkin (e-spark) että saa kärjet ja konkat poistettua yhtälöstä.

Alan olla varma että ajoitus on pielessä (koska kaikki muu on jo kokeiltu) ja pohdiskelen jotain sukkapuikkomenetelmää jolla saisin ketjun pidettyä kireänä ja mahdollisesti nokkapyörää käännettyä kone paikallaan.

Kysymys vain kuuluu, että mihin suuntaan? :? Ylemmässä viestissäni olevat kuvat näyttävät kun kone on pyöritetty merkkiinsä eikä niistä pysty kyllä yhtään päättelemään. Ehkä ponnettomuus alakierroksilla voisi johtua jäljessä olevasta nokasta?
#7529
Saab 9000 CS 2.3tA 1997 E85
Saab 99 GL 1981
ex: Saab 9-3 Aero 2001 Biopower
Saab 9000 CSE 2.3t 1996
petromies
"Viggen"
Viestit: 575
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: Huono tyhjäkäynti moottoriremontin jälkeen

Viesti Kirjoittaja petromies »

Jos noissa ottamissasi kuvissa vauhtipyörä on 0 merkissä jako on kohdallaan. Nokkapyörällä ei voi ajoitusta säätää. Pitäisi hyppäyttää hampaan verran ja sitten se pielessä vasta on. Kkiristintä ei voi lukita mitenkään.
Edelleen, teetä ohivuototesti, näkee vuotaako venttiili.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Avatar
maverick999
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ti Joulu 29, 2020 12:32
Paikkakunta: Rauma

Re: Huono tyhjäkäynti moottoriremontin jälkeen

Viesti Kirjoittaja maverick999 »

Kannen oikaisujen jälkeen sattaa olla nokan ajoitus pielessä jos siivu otettu pois. En tiedä mitenkä paljon vaikuttaa mutta myöhäiselle se menee.

Bemarin koneeseen tein konerempan yhteydessä nokkapyörään säädön poraamalla vähän isommaksi nokkapyörän pulttien reiät, kampura ja nokka merkkiin (ja tietty varmistus vielä tulpan reiästä) ja sitten pyörästä (”vastapäivään”) kääntämällä ketju kireälle ja pultit kiinni, leveät prikat alle. Varmuudeksi vielä joku kiilaksi reikiin vaikka muut kokeneet sanoivat että pysyy pelkästään pulttien momentilla.

Ei kyllä varmaan ole tästä apua, kun sinulla kai menee merkit muutenkin kohdakkain :?

Voikohan nokka-akseli olla hiottu?

Kaasarin purku/kasausoperaatiossa käynyt jotain?
Juuri nyt ei SAABia
samppa
Matalapaineturbo
Viestit: 193
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 10:29
Paikkakunta: Laukasus

Re: Huono tyhjäkäynti moottoriremontin jälkeen

Viesti Kirjoittaja samppa »

Tulppien kuvista näyttää, että yksi pytty (viimeinen kuva) ei käy kunnolla, koska tulpan eriste on kärjestä tumma, eli se ei lämpene tarpeeksi.
Oletko kokeillut toista virranjakajan kantta?
Eihän niitä vain yhteen pyttyyn vaikuttavia asioita niin monta ole: tulppa, johto, jakajan kansi, venttiilien välykset ja vuodot, männän/sylinterin ohivuoto, imusarjan tiiveys. Kansi ja kannentiivistehän on kunnossa.
dappercom
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: Su Heinä 22, 2012 23:27
Paikkakunta: Tampere

Re: Huono tyhjäkäynti moottoriremontin jälkeen

Viesti Kirjoittaja dappercom »

Pitänee etsiä paja joka tekee mulle ohivuotomittauksen. Luulisi että vuotava venttiili näkyisi myös puristuspainemittauksessa.
Tosiaan tuo nelosen tulppa on tummempi kuin muut. Uutena huomiona myös kannesta nelosen paikkeilta kuuluu kylmänä satunnaista naputusta. Naputtaa pari kertaa, sitten loppuu ja pian naputtaa taas pari kertaa. Ei kovinkaan voimakas ääni ja katoaa melko nopeasti kun kone lämpenee.
Voisikohan jokin venttiili jumittaa niin että ei sulkeudu kunnolla ihan joka kerta? Tällöinhän puristuspainetestissä lukemat olisi silti hyvät, kun mittari muistaa parhaat paineet.
#7529
Saab 9000 CS 2.3tA 1997 E85
Saab 99 GL 1981
ex: Saab 9-3 Aero 2001 Biopower
Saab 9000 CSE 2.3t 1996
kimmoa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: Huono tyhjäkäynti moottoriremontin jälkeen

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Ohivuotomittaus mielestäni kertoo virtauksen sylinteristä moottorin öljytilaan ja siten soveltuisi ainoastaan harvan moottorin mittaamiseen. Korjaa jos olen väärässä mutta jos asia on noin niin ei venttiileistä selviä oikeastaan yhtään mikään sillä. Siinä pitäisi anturoida lisäksi pako- ja imusarja, että niihin katoava virtaus tulisi todennettua.

Jospa vuoto sylinteristä ilmenee vasta kun siellä oleva kaasu on kuumaa, vrt. kokemukseni traktorin moottorista, jonka kirjoitin tämän viestiketjun alkupuolella.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Huono tyhjäkäynti moottoriremontin jälkeen

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Voi siinä venttiili vuotaa. Eräskin ehjänä ostettu kone kävi huonosti ja huomasin, että yksi imusarjan runneri kuumuu. Kansi pois ja oli seeti irronnut kannesta. Oli aika pahaa jälkeä tehnyt venttiilillekin. Tämä oli tosin Peugeot...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7439
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Huono tyhjäkäynti moottoriremontin jälkeen

Viesti Kirjoittaja mestari »

kaikenlaista saattaa löytyä, kerran eräs kaveri valitteli kun kampuran tiiviste vuotaa kun kone on takapäästä märk'ä no kone veke ja ihmetys oli suuri kun ei ollut koko stefaaa siellä :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Vastaa Viestiin