OG900 GB tykkivanteissa yllättävä ongelma.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 26
- Liittynyt: La Syys 22, 2018 17:56
OG900 GB tykkivanteissa yllättävä ongelma.
Moro,
Ostin jokunen aika sitten -87 satkuuni GB:n tykkivanteet toiselta saabistilta. Ei tullut mieleen koesovittaa niitä vaan ne lähti hiakkapuhallukseen ja siitä maalarille. Nyt sitten sovitin vanteita paikoileen ja aloin ihmettelemään kun vaarnapultit jää kovin vanteen sisään, eivät siis tule "pultin" rei'istä ulos.
Olin etukäteen hommannut Bilteman 33-3303 mutterisarjan ja sitä ei saa kuin kierroksen jos sitäkään kierteille eli ei tule pysymään kiinni.
Kun olin ostanut nämä nyt entisöidyt vanteet, huomasin että naapurikylässä oli myös GB tykit tarjolla, kävin ne ostaan pois. Nyt kun vertasin näitä kahta sarjaa toisiinsa, huomasin että niissä on erilaiset pultin reiät.
Entisöidyissä on reikien halkaisija isompi ja reiän kartio alkaa vanteen pinnasta, siksi vaarnaruuvit jää lähekke vanteen pintaa.
Taas tässä toisessa sarjassa reikien halkaisija on pienempi ja kartio sijaitsee syvemmällä vanteessa, näitä myös koesovitin ja tuntuivat menevän ihan peltivanteen mutterilla hyvin paikoileen.
Kysymys siis kuuluu että saanko nyt näitä entisöityjä tykkejä millään kunnolla kiinni vai joudunko ne myymään pois ja entisöimään sitten nuo toiset.
Lisään tähän muutaman kuvan niin siitä selkiää mistä on kyse.
Tässä näkyy kuinka syvälle vaarna jää.
Tässä kuvassa on vasemmalla normaali peltivanteiden mutteri, keskellä Bilteman ja oikealla miljoonalaatikosta löytämäni holkkimutteri joka olisi varmasti muuten sopiva mutta se on jollain muulla kierteellä joten sitä ei voi Saabissa käyttää.
Tässä näkee kuinka syvällä entisöimättömässä sarjassa tuo kartio on.
Ostin jokunen aika sitten -87 satkuuni GB:n tykkivanteet toiselta saabistilta. Ei tullut mieleen koesovittaa niitä vaan ne lähti hiakkapuhallukseen ja siitä maalarille. Nyt sitten sovitin vanteita paikoileen ja aloin ihmettelemään kun vaarnapultit jää kovin vanteen sisään, eivät siis tule "pultin" rei'istä ulos.
Olin etukäteen hommannut Bilteman 33-3303 mutterisarjan ja sitä ei saa kuin kierroksen jos sitäkään kierteille eli ei tule pysymään kiinni.
Kun olin ostanut nämä nyt entisöidyt vanteet, huomasin että naapurikylässä oli myös GB tykit tarjolla, kävin ne ostaan pois. Nyt kun vertasin näitä kahta sarjaa toisiinsa, huomasin että niissä on erilaiset pultin reiät.
Entisöidyissä on reikien halkaisija isompi ja reiän kartio alkaa vanteen pinnasta, siksi vaarnaruuvit jää lähekke vanteen pintaa.
Taas tässä toisessa sarjassa reikien halkaisija on pienempi ja kartio sijaitsee syvemmällä vanteessa, näitä myös koesovitin ja tuntuivat menevän ihan peltivanteen mutterilla hyvin paikoileen.
Kysymys siis kuuluu että saanko nyt näitä entisöityjä tykkejä millään kunnolla kiinni vai joudunko ne myymään pois ja entisöimään sitten nuo toiset.
Lisään tähän muutaman kuvan niin siitä selkiää mistä on kyse.
Tässä näkyy kuinka syvälle vaarna jää.
Tässä kuvassa on vasemmalla normaali peltivanteiden mutteri, keskellä Bilteman ja oikealla miljoonalaatikosta löytämäni holkkimutteri joka olisi varmasti muuten sopiva mutta se on jollain muulla kierteellä joten sitä ei voi Saabissa käyttää.
Tässä näkee kuinka syvällä entisöimättömässä sarjassa tuo kartio on.
Re: OG900 GB tykkivanteissa yllättävä ongelma.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
-
- "Kaasari"
- Viestit: 26
- Liittynyt: La Syys 22, 2018 17:56
Re: OG900 GB tykkivanteissa yllättävä ongelma.
Kartiot on, noi laipalliset mutterit sopii jalkapallo ja inca vanteisiin.
Re: OG900 GB tykkivanteissa yllättävä ongelma.
Mulla on nopassa samanlaiset tykkivanteet auton omilla kartiomutterilla kiinni.
Kierre joka tulee mutterin sisään jää aika lyhyeksi ehkä noin puoleen väliin kierrereikää
mutta en ole kokenut ongelmana kiinni pysymistä. Putsaa huolellisesti kaulukset ja kierrepinnat+momenttiavaimella kiinni 120Nm
Mutterit eivät ole koskaan jälkikiristyksessä liikkuneet. Jos ulkonäkö on ongelma niin auttaisiko mutterien maalaus?
Kierre joka tulee mutterin sisään jää aika lyhyeksi ehkä noin puoleen väliin kierrereikää
mutta en ole kokenut ongelmana kiinni pysymistä. Putsaa huolellisesti kaulukset ja kierrepinnat+momenttiavaimella kiinni 120Nm
Mutterit eivät ole koskaan jälkikiristyksessä liikkuneet. Jos ulkonäkö on ongelma niin auttaisiko mutterien maalaus?
OG 900i 16v 1989
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988
Re: OG900 GB tykkivanteissa yllättävä ongelma.
Meneekö noi vanteet ihan pohjalle asti autoon?
Meinaan tuossa kuvassa näyttää siltä, että keskireikä on näkyvissä aika pitkälle ja vanne kantaa keskiöstä:
Ihan ehdotonta on, että vanne painuu kunnolla napaa vasten! Missään nimessä ei saa jäädä keskeltä kantamaan, se on turmion tie.
Meinaan tuossa kuvassa näyttää siltä, että keskireikä on näkyvissä aika pitkälle ja vanne kantaa keskiöstä:
Jos ne on tosi vanhat (ysiparin) vanteet, niin voisko ne olla vielä vanhalla keskireiällä, sehän oli pienempi. Tai jos keskireiässä oleva uusi maali on paksu, niin siitäkin voinee kanittaa.
Ihan ehdotonta on, että vanne painuu kunnolla napaa vasten! Missään nimessä ei saa jäädä keskeltä kantamaan, se on turmion tie.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: OG900 GB tykkivanteissa yllättävä ongelma.
Yhdistyykö tuossa kaksi asiaa, tuore maali vanteessa ja tuon GB vanteen ilmeinen ominaisuus jättää normaalit kartiomutterit niin että kierrettä jää käyttämättä:
Mutta jos vanne on navassa asti niin voisiko lopullinen ratkaisu olla sopivampi mutteri http://www.nippelit.fi/1st/html/default ... 1&p_id=247. Tuolla oli ainakin jokunen vaihtoehto mutterista jossa on kartion jatkeena holkki.
Mutta jos vanne on navassa asti niin voisiko lopullinen ratkaisu olla sopivampi mutteri http://www.nippelit.fi/1st/html/default ... 1&p_id=247. Tuolla oli ainakin jokunen vaihtoehto mutterista jossa on kartion jatkeena holkki.
In Memoriam: 900i ´86, 900S ´90 RE85, 900S ´91,9000i ´96 RE85 ja 9000CSE 2.0t ´95 RE85, 9000CSE Jubileum 2.3T ´97 RE85
Re: OG900 GB tykkivanteissa yllättävä ongelma.
Onhan noissa isommat pultinreiätkin, kuin toisissa. Holkilliset kartiomutterit ehdottomasti, jos vaan reikiin mahtuu. Esim http://www.nippelit.fi/1st/html/default ... e=showprod tai
http://www.nippelit.fi/1st/html/default ... e=showprod
http://www.nippelit.fi/1st/html/default ... e=showprod
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
Tech 2 china
Re: OG900 GB tykkivanteissa yllättävä ongelma.
Kysyn tässä välissä mitkä on oikeat mutterit iinkoihin ja jalkapalloihin.
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23999
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: OG900 GB tykkivanteissa yllättävä ongelma.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: OG900 GB tykkivanteissa yllättävä ongelma.
Kyllä täältä ainakin löytyy laippamutterein kiinnitettävät tykit.GeneralLee kirjoitti: ↑Ke Touko 19, 2021 19:16Kartiot on, noi laipalliset mutterit sopii jalkapallo ja inca vanteisiin.
Re: OG900 GB tykkivanteissa yllättävä ongelma.
Kyllä minä sen tiedän mutta mikä se tuossa Nippelin sivulla on.
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23999
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: OG900 GB tykkivanteissa yllättävä ongelma.
Miksi murehtia moisia jos alkuperäiset ok
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: OG900 GB tykkivanteissa yllättävä ongelma.
Meillä oli GB tommoisilla vähän aikaa kiinni, kunnes vaihdettiin peltivanteet Kromisilla pillerikapseleilla kaikkiin satkuihin.
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV