900 -89 käsijarruvaijeri takapyöriin jumittaa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

900 -89 käsijarruvaijeri takapyöriin jumittaa

Viesti Kirjoittaja stara »

käykö uudempi käsijarruvaijeri 92--93 ( jossa säätö on takapenkin alla) vanhemman mallin tilalle? motonetin luettelosta:
900 9.87--91 (2/auto, takapyöriin). . . . . . . . . . . . . 24-2190 14.13 ???
uudempi malli:
900 92--93 Vasen. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24-7163 20.86 ???
900 92--93 Oikea. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24-7164 20.86 ???

onko kokemuksia käsijarruvaijerista takapyöriin, kumpi on syynä yleensä, vaijerin jumitus vai satulan palautusjousen jumitus.
entä pystyykö herkistämään vai kantsiiko sovinnolla ostaa heti uusi.

minulla 89 vaijeri sen verta jumissa , jotta ei palauta ja siksi ei ilmeisesti säätökään toimi, eli sitä säätöä ( 4 mm koloavain) sai kiertää yli kierroksen tyhjät pois.
Näin saa kyllä käsijarrun ottamaan mutta tasaisuuden säätö on vaikeaa.
werther
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: Pe Loka 15, 2004 07:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja werther »

Omassa satkussani on nimenomaan jarrusatula ollut jumissa. Tämä ei tosin poista mahdollisuutta, etteikö vaijerissakin voisi olla ongelmia. Tarkemmin en tiedä kun vein autoni huoltoon, -jossa se on juuri nytkin- ja kävi ilmi, että käsijarruongelma olikin sieltä pienimmästä päästä :(
Saab 9-5 Wagon 2.0t -05
Saab 900S -96 (ex)
Saab 900c -89 (ex)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Molempiin on tullut törmättyä. Satulan toimimisen voi testata helposti. Otat vaijerin pois satulan vivusta. Kun käännät vivusta, sen kuuluu palautua aika jämäkästi taakse. Jos satula alkaa jumimaan, se vipu ei jaksa palautua vaijerin kanssa, eikä ilman.

Satulan jumimis ongelmaa voi hätäapuna toki korjata laittamalla lisäjousen vaijerin ympärille, mutta ei se mikään monivuotinen korjaus ole. Vaijerin jumittaminenhan tapahtuu yleensä talvella jäätymisen muodossa, ellei se ole aivan totaalisen jumissa jo.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1273
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Viesti Kirjoittaja kostape »

Kuullostaa siltä, että käsijarruvaijereiden säännöllinen voitelu on laiminlyöty. Vaijereiden kuormitus on niin vähäinen, että hyvin voideltuina ne kestävät useammankin Saabin eliniän.
Itsellä oli sama ongelma kasastusedän kanssa kun uusi satula jäi laahaamaan kun vaijeri oli liian raskas jousen palautettavaksi. Nostin vajerin etupään ylös, pujotin vaijerin päähän sopivan letkun ja ujutin sisään riittävästi öljyä, tuli lattiakin hyvin voidelluksi, mutta vaijerikin alkoi herkästi toimia.
Käsijarrun säädön suhteen on parasta pysyä ohjeessa: eli n. 1 mm välys satulan vivun ja vastimen välissä. Esim ruuvimeisseli sinne roikkumaan ja sitten toiseen päähän säätömutteria kiristämään, kun meisseli kolahtaa lattiaan on säätö oikein
Houkutus on suuri yrittää löytää jarrutehoa vain vaijeria kiristämällä, mutta silloin kahvan liike jää liian lyhyeksi ja tehottomaksi, ja ilmeisesti myös satulan sisäinen automaattisäätökin (?) jää vaille tarvitsemaansa liikettä.
pentti3.kostamo@gmail.com
045-2502018
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

No ei ole tullut mieleen jotta voitelisi ( mutta ei varmana monelle muullekaan), tuo öljykikka lie hyvä ja samoin tuplajousi väliaikaisratkaisuna.
Noissa ETUkäsijarruissa niitä tuplajousia useinkin näkee.
Vahinko vaan kun se vaijerin pään kumikin on jo ihan riekaleina, siihen olisi viritettävä joku kortonki talveksi, koska uutta kumihaitaria siihen ei kait saane erikseen.
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Og satkussa vaijerin kuori on monasti se heikko kohta.
Siitä sisälle autoon menokohdasta menee poikki kuori.
Sitten tietysti se satulan päässä oleva haitarikumi menee kappaleiksi,siinä kohtaa ei suinkaan helpota nykyajan laatu kumiosissa.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Siinä vaiheessa, kun ne haitarikumit meni riekaleiksi, täytin ne vaseliinilla. Hyvin on vaijerit toimineet tuon jälkeenkin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

On nii pahat paikallaan voidella ja kumihaitaritkin on ihjäävan riekaleina, eikä lie kauaa kuitenkaan herkistettynä toimi. Ikävä jos jäätyvät talvella jumiin.
Korin läpimenokohdasta oli muovisuoja ilmeisesti akselin liikkeestä johtuen murtunut, ehkä siitä ruostunut niin ahtaaksi jotta jumittelee.
uusi on jotain 14 egee kipale motonetissa, vaihdoin molemmat samantien , koska työn osuus on iso hintaan nähden.
Oli niin jumissa jarrun korvassa, jotta taivutin siitä poikki ja sitten vaijerin pihdeillä poikki.
samalla vexlasin uuden jarrulevyn ja kilven ja jopa uuden avainpesän ja avaimen valopolttimen.
Alkoi ainakin kässäri pelittämään.
kari
Vastaa Viestiin