900 og ilmastointi DIY

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Hietalahti
"Viggen"
Viestit: 684
Liittynyt: Pe Tammi 09, 2004 07:44
Paikkakunta: Vaasa

900 og ilmastointi DIY

Viesti Kirjoittaja Hietalahti »

Miten olisi toteutettavissa og 900:een ilmastointi?
Onko joku miettinyt / kokeillut ottaa kylmälaukun (12V) jäähdytyselementti irti ja integroida se autoon? Se asennettaisiin ilman sisääntulokanavaan, samaan paikkaan kun alkuperäisjäähdyttimen kenno. Kondenssivesi poistuu kuten alkuperäisasennuksessakin. Suurin haaste varmaan on, että laite on tehoton, mutta eipä tuo kokeilu hirveästi kustantaisi. Veljet, mitä ajatuksia tämä herättää?
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: 900 og ilmastointi DIY

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Jaa kylmälaukun peltier jäähdyttämään? Unohda... Suljettu muutaman litran "kylmä"laukku joka saadaan ehkä 15 asteiseks sisältä vs auton puhallinkanava, jonka läpi menee tuhansia litroja ilmaa tunnis...
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Hietalahti
"Viggen"
Viestit: 684
Liittynyt: Pe Tammi 09, 2004 07:44
Paikkakunta: Vaasa

Re: 900 og ilmastointi DIY

Viesti Kirjoittaja Hietalahti »

Tuota tehottomuutta mietin eniten.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23921
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 900 og ilmastointi DIY

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

ihme ranetusta..

aika viileetä se työntää ku satasta lykkää menemään.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Baas900
"Viggen"
Viestit: 573
Liittynyt: Ti Maalis 29, 2005 21:49

Re: 900 og ilmastointi DIY

Viesti Kirjoittaja Baas900 »

Kylmäkalleja raitisilmakoteloon, ja vaihtelee niitä levikkeellä 15km välein. :mrgreen:
Hietalahti
"Viggen"
Viestit: 684
Liittynyt: Pe Tammi 09, 2004 07:44
Paikkakunta: Vaasa

Re: 900 og ilmastointi DIY

Viesti Kirjoittaja Hietalahti »

Hyviä ideoita pukkaa! Jos peltier on tehoton, niin minkä kylmäpatterin tonne ranettais, joka viilenee 12V;lla?
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23921
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 900 og ilmastointi DIY

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

eiköhän paras ratkaisu oo asentaa alkuperäinen ilmastointi
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3521
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: 900 og ilmastointi DIY

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Räppänät auki vauhdissa, tulpat korviin ja joku kauluri kaulaan, että pää kääntyy vielä seuraavana päivänä. Lienee se tehokkain. Ilmahan pitää saada liikkumaan, joten joku propelli sitä kierrättämään oman kierron lisäksi, tupakkasytkään liitettynä. Tulee ainakin feikkifiilis, jos ei jakaus ja psyyke kestä suhinaa satasessa ikkunat auki.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 900 og ilmastointi DIY

Viesti Kirjoittaja AZP »

Helpointa vaihtaa sellaiseen autoon jossa kylmästöinti jo on :D

Tosin jos haluaa pysyä OG-satkukuskina niin haastetta riittää tässäkin vaihtoehdossa :mrgreen:

Eikös nää autojen ilmastoinnit ole kylmäteholtaan luokkaa muutama kilowatti? Eli jos sen haluat sähköisenä toteuttaa 12 voltin järjestelmästä, niin ottotehoa varmaan luokkaa kilowatti, jolloin virtaa menisi luokkaa 100A.

Tietenkin noi oikeat ilmastoinnit on mitoitettu siten että sen 70-asteiseksi helteessä kuumentuneen auton saa muutamassa minuutissa viileäksi. Vähän mukavampaa saa kyllä jo sillä että autossa on hieman ulkoilmaa viileämpi ja kosteus poistuu sisäilmasta. Kunnon tummennukset ikkunoihin, auton säilytys ennen ajoa aina kellaritallissa ja peltier-elementti kanavaan, niin menee jo paljon mukavammin kuin kaikki akkunat auki ajaen.

Sillä lähtölämpötilalla on oikeasti tosi paljon merkitystä, eli ilmastoimattomallakin autolla pärjää Suomen oloissa yllättävän hyvin, jos pääsee aina lähtemään viileällä autolla liikkeelle.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
jkuisma
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: Ti Heinä 22, 2003 12:59
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: 900 og ilmastointi DIY

Viesti Kirjoittaja jkuisma »

Saab 900:aan on autoista "helpoimmasta päästä" jälkiasentaa ilmastointi. Siinä ei montaa tuntia nokka tuhise ja oikeastaan puskuria kummempaa ei tartte purkaa irti, kaikki asennukset sähkönappuloita lukuunottamatta tulee moottoritilaan. Osia löytyy aika hyvin, saa uutena tarvikkeenakin melkein kaikkea. Toki hintaa tulee satasia, jos ei tonnin verran.

Tuo jäähdytysteho tosiaan... Ei onnistu riittävä teho sähkötoimisena. Uusissa autoissa on sähkökäyttöisiä ilmastointikompuroita mutta teholuokka on tosiaan kilowatteja.
Jäsen #745 - 900 TurboS vm. 1993: museorekisterissä sekä 900 TurboS cabriolet vm. 1994: viimeisiä valmistettuja, museointi 2024. http://www.kuisma.net/saabcabrio/
Hietalahti
"Viggen"
Viestit: 684
Liittynyt: Pe Tammi 09, 2004 07:44
Paikkakunta: Vaasa

Re: 900 og ilmastointi DIY

Viesti Kirjoittaja Hietalahti »

Laitoin tuloilmakammioon 3 kylmäkallea, tämä toimii 2h, vaikka ilma on +25C.
Ilmasuulakkeista tulee viileää ilmaa ohjaamoon, ei kuitenkaan voida puhua kylmästä ilmasta.
Avatar
PM99
"Saabisti"
Viestit: 771
Liittynyt: Ti Tammi 21, 2020 23:04
Paikkakunta: Oulainen

Re: 900 og ilmastointi DIY

Viesti Kirjoittaja PM99 »

Muistaakseni saab klubin vhs arkistosta korjaamovideot osiolla näkyi video jossa asennettiin jälkikäteen ilmastointi satkuun. Oli mielenkiintoinen video.
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV
Hietalahti
"Viggen"
Viestit: 684
Liittynyt: Pe Tammi 09, 2004 07:44
Paikkakunta: Vaasa

Re: 900 og ilmastointi DIY

Viesti Kirjoittaja Hietalahti »

Haluaisin kehittää sähköllä toimivan kylmäkennon, joka mahtuu tuloilmakammioon. Tarvittava sähköenergia saataisiin generaattorista, joka olisi ilmastoinnin kompressorin paikalla. Ohjaamossa olisi alkuperäisellä paikalla kytkin, josta ilmastointi pannaan päälle.
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: 900 og ilmastointi DIY

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

https://www.electricaircon.com/products ... compressor

Mitään en kylmätekniikasta ymmärrä, mut kai sille joku syy on, että perinteisellä lauhdutin+höyrystin -kombolla toimii kaikki jääkaapeista sähköautoihin :roll: Ja myös ne kylmälaukut, joilla saa sisällön kylmäksi eikä vain boostattua kylmäkallen vaikutusta hieman pidemmälle...
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: 900 og ilmastointi DIY

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

https://www.ebay.com/itm/372697365456?h ... SwwD1gMx1F

Ja tietty jos tykkää harrastaa, niin pianko tollasen rakentaa ja vesikierto sitte keulalle et saa lämmön pois. Mut edelleen epäilen, ettei ton teho piisaa kun miettii millasta ilmamäärää sen läpi pusketaan ilman sisäilman kiertoa.

Toisaalta tommosen kokeilu on "halpaa" jos on valmiiks joku iso akku josta imeä virtaa. Ja kai harrastajalla vanha syyläriki löytyy omasta takaa? Kiertovesipumppu sit viä tietty päälle.

Jos toimii, niin ettii jostain orkkiskennon sinne raikkarikoteloon ja vesikierrolla siihen kylmäpuoli.

Nois kiinapaskois on vaan ne mainospuheet vikana. Jos noiden kuvan karvojen läpi imasee 48A, niin taitaa johto sulaa :D
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Vastaa Viestiin