satkun mittari\lämmönsäätöjen valot pimeni
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2083
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
satkun mittari\lämmönsäätöjen valot pimeni
viime viikolla vaihdoin 89 vuosimallin satkuuni mittariston ja lämmön säätö nappien ja tuhkiksen polttimot. tänään ei toimi yksikään näistä valoista. sulake ehjä virta tulee sulakkeelle. mikäköhän mahtaa virran kulussa mättää. säätö vastus mittarissa ehkä onko mennyt jollakin rikki ja kuinka olette todennet sen. täytyy varmaan irrottaa mittari jos mitään muuta vikaa ei löydy.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Pelkkä reostaatin, eli sen säätöpotikan käänteleminen palautti meikäläisen satkussa mittarivalot. Itellä kanssa hävisi valot ja vieläpä pimeänä talviyönä. Olipa hauskaa ajaa näkemättä nopeusmittaria.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vähän OT:ksi, mutta..
900i -84 mittarivalojen vaihto onnistui, käsiin tuli sen session jälkeen vain pari haavaa (kämmenissä olevat paranevat hitaasti). Noin viikko vaihdon jälkeen näyttäisi oikeanpuoleinen olevan jälleen pimeänä. Tietenkin kyseessä voi olla huonosti istuva polttimon istukka, mutta voiko olla arvauksia jostain muusta syystä, mikä polttaisi polttimon?
Re: Vähän OT:ksi, mutta..
Siinä kontaktikalvossa voi olla reikä tai muuten vaan huono kohta. Saattaa olla että valo palaa paremmin kun lamppua ei käännä ihan perille asti kiinni, vaan jättää vähän vajaaksi.petteri75 kirjoitti:Tietenkin kyseessä voi olla huonosti istuva polttimon istukka, mutta voiko olla arvauksia jostain muusta syystä, mikä polttaisi polttimon?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Tuskin mikään on polttanut, ellei polttimossa ole ollut valmistusvirhettä.
Vähän kääntelet polttimon kantaa, pitäisi tulla parempi kontakti ja valon syttyä.
Noita oli joskus kiva vaihtaa päiväsaikaan pihalla.. Mulla oli takki huppuna pään ja mittariston päällä ja sitten käsi kaiutinaukossa.. :-)
Helposti ne mittarivalot sieltä kaiutinaukosta vaihtuu, itseäni ärsyttää huomattavasti enemmän tuuletuksen numiskojen polttimoiden ja fasten belts-valojen vaihto, jos ei jaksa ruveta repimään kojelaudan naamaa irti.
Sieltä radioaukosta kättä sisään, kukin polttimon reikä on eri suuntaan vinossa ja koeta siinä sitten silmät kiinni "sielun silmin" havainnollistaa itsellesi, miten se polttimonpidike pitäisi paikalleen tökätä.. :-) Toki tuokin helpottuu harjoituksen myötä, nyt varmaan menis kymmenessä minuutissa, jos tarvitsisi ryhtyä..
Vähän kääntelet polttimon kantaa, pitäisi tulla parempi kontakti ja valon syttyä.
Noita oli joskus kiva vaihtaa päiväsaikaan pihalla.. Mulla oli takki huppuna pään ja mittariston päällä ja sitten käsi kaiutinaukossa.. :-)
Helposti ne mittarivalot sieltä kaiutinaukosta vaihtuu, itseäni ärsyttää huomattavasti enemmän tuuletuksen numiskojen polttimoiden ja fasten belts-valojen vaihto, jos ei jaksa ruveta repimään kojelaudan naamaa irti.
Sieltä radioaukosta kättä sisään, kukin polttimon reikä on eri suuntaan vinossa ja koeta siinä sitten silmät kiinni "sielun silmin" havainnollistaa itsellesi, miten se polttimonpidike pitäisi paikalleen tökätä.. :-) Toki tuokin helpottuu harjoituksen myötä, nyt varmaan menis kymmenessä minuutissa, jos tarvitsisi ryhtyä..
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Re: Vähän OT:ksi, mutta..
Tuota ei sinänsä tarvi pelätä, silllä se mittariston taustamuovi on saman paksuista koko matkalta. Rohkeasti vaan käännellen ja sopivaa kontaktia etsien.jus kirjoitti:Saattaa olla että valo palaa paremmin kun lamppua ei käännä ihan perille asti kiinni, vaan jättää vähän vajaaksi.
Kokemus on kyllä opettanut, että ennenkuin aletaan mitään ruuvaamaan kiinni, pitää kaikkien polttimoiden toiminta varmasti testata.. :-)
Tonnarin mittarivaloja vaihdellessa hieman piristi, kun viimeistä ruuvia kiristämässä muistin, että enhän ollut testannut lainkaan. (tietysti siellä oli kaksi kantaa huonossa kontaktissa. :-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2083
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
tänään sitten tuli irotettua mittari ja mittailtua ja tutkiskeltua. mittarin liittimeen mittarivaloille tulee jännite ja polttimon kannalle maa. no mittarin piuhat kiinni ja kas kummaa valot pelaa ei muuta kuin vehkeet kasaan. mutta kun illlalla kävin kaupoilla niin kaupasta lähtiessä valot taas pimeänä no kun pääsin kotiin niin kajarin kansi auki ja liitin pois jännite littimeen tulee mutta ei polttimoille saakka. taitaa huomenna olla uus mittarin irroitus edessä. piirikortti kyllä on ehjä mutta se reostatti pitää kyllä tutkia kunnolla
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Mulla kanssa ongelmia vasemman puoleisen polttimon kanssa. Palaa, ei pala, palaa. Aikaisemmin oli löysä, sammui tärinöistä, kun polttimo liikkui. Sain sen kiristettyä, mutta nyt se palaa, kun sitä huvittaa. Kuinka kovaa sitä kantaa pitää oikein vääntää jotta se irtoaa?
Mercedes-Benz S124 E300TD -94
EX:SAAB 9000 CS 2.3-16 Aut. M95 - Paras auto tähän mennessä. Myyty eteenpäin pitkin hampain
EX: SAAB 9000 CS 2.3 16v M92 - Mahtavaa
EX: SAAB 900i 8v Kat M90 - Ei ruovi kuin jäällä, mutta ei ole tarkoituskaan
EX:SAAB 9000 CS 2.3-16 Aut. M95 - Paras auto tähän mennessä. Myyty eteenpäin pitkin hampain
EX: SAAB 9000 CS 2.3 16v M92 - Mahtavaa
EX: SAAB 900i 8v Kat M90 - Ei ruovi kuin jäällä, mutta ei ole tarkoituskaan
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2083
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
nyt mittarin valot toimii taas irroitin mittarin ja mittarista reostaatin putsailin kontaktipintoja. reostaatista en löytänyt vika et kontakti siinä ruuvi liitoksessa oli varmaankin vaan heikko. saa nähdä pelittääkö pitempään.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Mie tuskastuin oman satkun kanssa mittarivalaistuksen temppuiluun ja otin lamput pois, hioin hiomapaperilla kontaktipinnat mittaristosta. Lopuksi vielä viilasin neulaviilalla lampunkannasta mittaristoon vastaavat pinnat kirkkaalle metallille. Eipä tuon jälkeen ole välkkyneet tai vaatineet nyrkin iskua kojelautaan.kt kirjoitti:Mulla kanssa ongelmia vasemman puoleisen polttimon kanssa. Palaa, ei pala, palaa. Aikaisemmin oli löysä, sammui tärinöistä, kun polttimo liikkui. Sain sen kiristettyä, mutta nyt se palaa, kun sitä huvittaa. Kuinka kovaa sitä kantaa pitää oikein vääntää jotta se irtoaa?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01