900C -88 nopeusmittari

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

900C -88 nopeusmittari

Viesti Kirjoittaja kostape »

Vm -88 900C eli kaasutinmallin nopeusmittarin näyttö on liian optimistinen. Näyttää noin 10 km/h enemmän kuin tienlaidan valvontamittarit. Lisäksi viisarin liike on ajoittain hieman huojuvaa. Mistä mahtaa johtua, onko erilaisia mittareita vai vaihteistoja, Pyörät ovat ne alkuperäiset 175-15.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7439
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 900C -88 nopeusmittari

Viesti Kirjoittaja mestari »

oliko profiili kuitenkin 80? pitäisin satkun mittarinnäyttämää aika tarkkana mitä niillä itse veivannut
jos sulla on 75 profiili voinee heitto tulla siitä
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
PM99
"Saabisti"
Viestit: 771
Liittynyt: Ti Tammi 21, 2020 23:04
Paikkakunta: Oulainen

Re: 900C -88 nopeusmittari

Viesti Kirjoittaja PM99 »

Paljon olen mitannut vanhojen autojen vaijeri mittareita yleensä aina näyttävät liikaa, mutta kaikki satkun mittarit ovat olleet erittäin tarkkoja. Jokuhan siinä on vikana.
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: 900C -88 nopeusmittari

Viesti Kirjoittaja kostape »

Ei löydy syytä renkaista eikä vanteista. Alla olevat renkaat ovat kokoa 185/65-15, ohjekirjan mukaan vaihtoehtoa ovat 175/70-15 ja jopa 195/60-15. Eli vierintäsäde näillä on melko tarkkaan sama koska renkaan poikkileikkaussuhde muuttuu leveyden muuttuessa.

Tulee mieleen kuinka ennen meillä Vanajan tehtaalla sovitettiin mittarin toimintaa automallien voimansiirron mukaan. Kun ostaja halusi poikkeavan välityssuhteen niin vaihteistoon liittyvää nopeusmittarin hammaspyöräparin välitystä muutettiin vastaavasti. Esimerkiksi kun Posti tilasi linja-auton alustoja Lapin pitkille selkosille niin halusivat autoihin nopeammat perävälitykset. Eli kardaanin ja kartiovetopyörän pyöriessä vetoakselit pyörivät nopeammin kuin esim. tavallisissa kuorma-autoissa. Ja vauhtia oli enemmän samoilla moottorin kierrosnopeuksilla.
Sovitus hoidettiin Fullerin vaihdelaatikkoon liitetyllä pienellä hammasvaihteella, joita voitiin koota erilaisilla hammaspyöräpareilla.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23921
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 900C -88 nopeusmittari

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

en luottais maanteiden varrella oleviin näyttötauluihin..

oma gps paras ... esim känny tai murkula...


muistan joskus 15v sitten se näyttötaulu forsssassa... auto , navi ja se taulu näytti kaikki eri lukemaa :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 900C -88 nopeusmittari

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mittari kuluu ja magneetti alkaa hangata kuppiin. Yhden mittarin korjasin laittamalla rungon ruuvien väliin aluslevy, jotta hankausta ei tapahdu.

Ihan varteenotettava juttu olisi etsiä korvaava mittari joka toimii ja pyörittää siihen samat lukemat, kuin vanhassa. Katso, että välityssuhteen numero on sama. Se oli taulussa w= jotain, jos oikein muistan?

Kaikkihan sen tietää, että näihin on tosi helppo vaihtaa mittarilukema. Pienet valkoiset rattaat rullien välissä on ohuella akselilla ja sen voi pakottaa pois paikaltaan. Sitten vaan halutut numerot tauluun ja pinni takaisin paikalleen.

Jos päädyt laittamaan ne aluslevyt, nosta viisari stopparin yli ja laita tauluun tussilla merkki vaikka teippiin kohtaan jossa viisari lepää ilman palautusjousen kireyttä. Sitten voi vivuta viisarin irti esim. kahdella talttapää ruuvarilla. Kun viisari on irti, saa taulun pois ja pääsee käsiksi rungon ruuveihin. Ruuvit vaan löysää, mutta ei irroita. Sitten yksi kerrallaan ne shimit väliin ja takaisin nippuun. Kootessa toki voi sitä viisarin näyttämää korjata, koska taulun laiton jälkeen painetaan viisari akseliin sen merkin mukaan. Shimmaus voi myös vaikuttaa viisarin näyttämään. Sen verran kauan aikaa sitten niitä korjailin, että en muista enää tätä tarkkaan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
kaneali
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 18:33
Paikkakunta: Loviisa

Re: 900C -88 nopeusmittari

Viesti Kirjoittaja kaneali »

Moi
Onko 900 mittari paljon erilainen kuin 99 ?
Jossain täällä foorumin syövereissä ohje kuvineen miten 99 mittarin nikottelu korjataan.
99:n Mittarin sillä korjasin ja taas toimii. Viisaria eikä mittaritaulua ei tarvinnut irroittaa.
t ali
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11476
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900C -88 nopeusmittari

Viesti Kirjoittaja jus »

99:n nopeusmittarin askartelua
https://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=153922

Shimmausta varten ei 99/90:ssä tarvinnut irrottaa viisaria akselista. Puoliskoja toisiinsa kiinnittävät ruuvit sai pyöriteltyä auki kunhan mittaritaulun kiinnitysruuvit vaan irrotti niin että mittaritaulua piti paikallaan enää viisari. 900:ssa mittarin runko on hiukan toisenlainen, mutta yrittäisin silti välttää viisarin irrottamista.

Kuva
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin