Takarenkaan auraus ja camber

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Montoya
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2005 13:34
Paikkakunta: Vaasa

Takarenkaan auraus ja camber

Viesti Kirjoittaja Montoya »

Sellanen ongelma olis tuossa satkussa, että oikean puolen takapyörässä on camber-säätö persiillään, myös auraus vähän. Viime kesänä käytin suuntauksessa ja sitä takapäätä ei ilmeisesti voi säätää. Kesän aikana rengas kului ulkopuolelta enemmän ja nyt, kun laitoin sen eteen, niin vetää jonkin verran ulospäin.

Onko muilla ilmennyt vastaavia ongelmia ja voisiko taka-akselin puslien vaihtaminen auttaa tähän?

Onkohan mahdollista, että epätasaisesti kulunut rengas "tasoittuu" loppukesään mennessä?

Renkaina vakio 185-65-15.
9-5 2,3t -03
#2514
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Taka-akselin puslat , kannattaa vaihtaa.
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Käytännössä kieroon mennyttä taka-akselia ei voi sen kummemmin säätää, kuin jollain industrial-tason tunkilla väännellen. En suosittele, eikä korjaamokäsikirjakaan suosittele.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Iskariot
"Hölösuu"
Viestit: 1287
Liittynyt: La Joulu 27, 2003 01:42
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja Iskariot »

Itsellä on hieman samaa probleemaa mutta sellaisessa muodossa että vasemman puoleisen takarenkaan yläreuna on selvästi ulompana kuin alareuna. Takaapäin katsottuna aika surkean näkönen. Viikon päästä olisi tarkoitus aloittaa vikalistan läpikäyminen mutta näin etukäteen kyselen että mikä sielä on mahdollisesti pettänyt? Voiko olla kyse jostakin pienemmästä kokonaisuudesta kuin koko akseli? Napa? Vai tuleeko tässä eteen koko taka-akselin hommaaminen...

Tuossa kerrostaloparkissa auton alla ryömiessä ei ainakaan omaan silmään sattuvaa vamma näkynyt :roll:
#2029 Kari Kutuniva
2002 Saab 9⁵ 2.3t A Vector Wagon BioPower
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Iskariot kirjoitti:Itsellä on hieman samaa probleemaa mutta sellaisessa muodossa että vasemman puoleisen takarenkaan yläreuna on selvästi ulompana kuin alareuna. Takaapäin katsottuna aika surkean näkönen. Viikon päästä olisi tarkoitus aloittaa vikalistan läpikäyminen mutta näin etukäteen kyselen että mikä sielä on mahdollisesti pettänyt? Voiko olla kyse jostakin pienemmästä kokonaisuudesta kuin koko akseli? Napa? Vai tuleeko tässä eteen koko taka-akselin hommaaminen...

Tuossa kerrostaloparkissa auton alla ryömiessä ei ainakaan omaan silmään sattuvaa vamma näkynyt :roll:
Onko toisella puolella samalla rengas suoremmassa?
Tuossahan on suora kiinteä akseli joten mielestäni ei ole muuta mahdollisuutta kuin että akseli olisi kiero.
Esim. nostettu tunkilla suoraan akselista...

Kannattaa etsiä ehdottaman suora alusta ja tehä mittauksia molemmin puolin, esim. vatupassille ja rullamitalla näkee jo aika hyvin onko camberit ees tontilla.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Iskariot kirjoitti:Itsellä on hieman samaa probleemaa mutta sellaisessa muodossa että vasemman puoleisen takarenkaan yläreuna on selvästi ulompana kuin alareuna. Takaapäin katsottuna aika surkean näkönen. Viikon päästä olisi tarkoitus aloittaa vikalistan läpikäyminen mutta näin etukäteen kyselen että mikä sielä on mahdollisesti pettänyt? Voiko olla kyse jostakin pienemmästä kokonaisuudesta kuin koko akseli? Napa? Vai tuleeko tässä eteen koko taka-akselin hommaaminen...

Tuossa kerrostaloparkissa auton alla ryömiessä ei ainakaan omaan silmään sattuvaa vamma näkynyt :roll:
Tällaisessa tapauksessa väittäisin että pito on pettänyt, ja takapää on kohdannut jotain autoa huomattavasti raskaampaa, kuten esimerkiksi kanttikivetystä, jolloin camberkulma on muuttunut, eli jäykkä akseli on taipunut. Tällaisessa tapauksessa mitään kovin näkyvää vauriota ei pitäisi akselistoon tulla, mitä nyt vanne ehkä ottaa reilummin itseensä, mutta niitä nyt vaihtaa...

Korjausta akselille voi esittää samalla periaatteella (esim. lekaa käyttäen), mutta mieluiten tietysti akselia vaihtaen.

Toki on myös mahdollista että laakerointi on pettänyt, mutta tämän pitäisi jo huomata lievähköstä ääntelystä.
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1352
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

aurauksen saa piloille hitsaamalla "koiranluun" väärään kohtaan, kun se kuitenkin jossainvaiheessa ruostuu irti
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Iskariot kirjoitti:Itsellä on hieman samaa probleemaa mutta sellaisessa muodossa että vasemman puoleisen takarenkaan yläreuna on selvästi ulompana kuin alareuna. Takaapäin katsottuna aika surkean näkönen. Viikon päästä olisi tarkoitus aloittaa vikalistan läpikäyminen mutta näin etukäteen kyselen että mikä sielä on mahdollisesti pettänyt? Voiko olla kyse jostakin pienemmästä kokonaisuudesta kuin koko akseli? Napa? Vai tuleeko tässä eteen koko taka-akselin hommaaminen...

Tuossa kerrostaloparkissa auton alla ryömiessä ei ainakaan omaan silmään sattuvaa vamma näkynyt :roll:
Taka-akselin vaihto on ainoa korjaus tommoseen. Sillä on aivan varmasti ajettu kolari, tai sitten sun vanne on niin propeli, että vanne heittää. Sen kyllä huomaisi jo ajossa, ja eihän se aina samaan asentoon sattuisi.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Iskariot
"Hölösuu"
Viestit: 1287
Liittynyt: La Joulu 27, 2003 01:42
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja Iskariot »

Mertmi kirjoitti:Taka-akselin vaihto on ainoa korjaus tommoseen. Sillä on aivan varmasti ajettu kolari, tai sitten sun vanne on niin propeli, että vanne heittää. Sen kyllä huomaisi jo ajossa, ja eihän se aina samaan asentoon sattuisi.
Sehän tuossa parasta onkin että mitään tuollaista ei pari vuotta sitten autoa ostaessa näkynyt vaan huomasin sen tässä talven aikana. Toisen puolen rengas seisoo kyllä ryhdikkäästi oikeassa asennossa. Hämy homma on tämä. Olisko tuo sitten tullut talven aikana mällättyä johonkin kivetykseen sopivasti :roll:
Noh, pittää kaiketi varautua henkisesti (ja taloudellisesti :cry:) taka-akselin hommaamiseen ellei jotain mullistavaa viikon päästä ilmene kun hommaa aletaan setvimään.
#2029 Kari Kutuniva
2002 Saab 9⁵ 2.3t A Vector Wagon BioPower
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tossa katselin EPC:stä taka-akseleita, niin pikaisesti katsottuna 86-89 on omalla koodillaan ja 90-94 omallaan. Toisaalta toi uudempien akseli käy vanhempiin. Koetin tutkailla, miksi uudempien akseli käy vanhempiin, mutta toisinpäin olevaa yhteensopivuutta ei ole suoraan saatavilla. Veikkaukseni on, että ero tulee ABS-jarrujen jarruputkien kiinnityksistä tai jostain vastaavasta pikkuerosta.

Eli, jos sulla ei ole ABS-jarruja, niin voisit katsella taka-akselia 86-93 vm. (-94 akselia tuskin tuleekaan vastaan, kun se vuosimallihan on ainoastaan viimeisissä avomalleissa.)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
weckeri
"Ruisku"
Viestit: 115
Liittynyt: Ma Kesä 16, 2003 22:13
Paikkakunta: Kerava

Auraukset ja Camberit

Viesti Kirjoittaja weckeri »

turkkaki kirjoitti:aurauksen saa piloille hitsaamalla "koiranluun" väärään kohtaan, kun se kuitenkin jossainvaiheessa ruostuu irti
Mitä tarkoitat "koiranluulla"? Pitkittäistä tukivarttako akselilta koriin?
Miten sen väärään kohtaan hitsaus vaikuttaa, eihän se taka-akseli liiku mihinkään etu/takasuunnassa, sehän on nivelöity kiinteästi koriin etupäästään, tukivarren tarkoitus lienee vain estää akselia kiertymästä esim. jarrutuksessa. Korjatkaa jos olen väärässä: :roll:
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Onpa minullakin tuo taka-akseli jonkin verran kierossa, pyöränsuuntauksessa piti käyttää pari kertaa että sai suurinpiirtein kohdalleen, mutta kulkukulma on hitusen vinossa silti. Eipä ole vielä kiinnostanut niin tarkkaan tutkia, että mitä sille tekisi. Yleistä kuitenkin näyttää olevan tämä ongelma..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Auraukset ja Camberit

Viesti Kirjoittaja tetammi »

weckeri kirjoitti:
turkkaki kirjoitti:aurauksen saa piloille hitsaamalla "koiranluun" väärään kohtaan, kun se kuitenkin jossainvaiheessa ruostuu irti
Mitä tarkoitat "koiranluulla"? Pitkittäistä tukivarttako akselilta koriin?
Miten sen väärään kohtaan hitsaus vaikuttaa, eihän se taka-akseli liiku mihinkään etu/takasuunnassa, sehän on nivelöity kiinteästi koriin etupäästään, tukivarren tarkoitus lienee vain estää akselia kiertymästä esim. jarrutuksessa. Korjatkaa jos olen väärässä: :roll:
No ainakin juuri tuo pitkittäistanko on se mikä ruostuu irti että eiköhän siitä ole kyse.
Muuttuuhan akselin paikka hieman pituussuunnas jos toi tulee väärään paikkaan kun alatukivarsihan nivelöityy akseliin akselin alapuolelle mistä on melkein kymmenen senttii akselin keskikohtaan et jos akseli nyt kallistuu liikaa eteen tai taakse niin vinoonhan tuo menee.

Näin ainakin itse tuon kuvittelisin olevan...
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Vastaa Viestiin