OG900 kaasari, ruisku vai turbo

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Snabe
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ma Syys 07, 2020 21:54

OG900 kaasari, ruisku vai turbo

Viesti Kirjoittaja Snabe »

Otsikossa kymysys. Pääasiassa kyllä mietin, että jos hyvä turbo tulee vastaan niin onko syytä olla hankkimatta. Minkälaisia huolia ja huonoja puolia turbossa olisi?
Snabe
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ma Syys 07, 2020 21:54

Re: OG900 kaasari, ruisku vai turbo

Viesti Kirjoittaja Snabe »

Noita muutaman tonnin turboja näkee välillä myynnissä
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23967
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: OG900 kaasari, ruisku vai turbo

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

uusia alkuperäisiä ahtimia ei liene helpolla saatavissa--

siksi kaasari tai perus tylsä ruisku lienee.... parempi....
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
3374
Matalapaineturbo
Viestit: 161
Liittynyt: Su Kesä 24, 2007 18:51
Paikkakunta: Nokia

Re: OG900 kaasari, ruisku vai turbo

Viesti Kirjoittaja 3374 »

nalleolut kirjoitti:
Su Heinä 18, 2021 18:50
uusia alkuperäisiä ahtimia ei liene helpolla saatavissa--

siksi kaasari tai perus tylsä ruisku lienee.... parempi....
Eiköhän ne ahtimet ole aika kestäviä, omalla ajettu 430tkm eikä juuri minkäänlaista välystä tunnu.
9-5 Aero Wagon A -03
aero
-
Viestit: 8667
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: OG900 kaasari, ruisku vai turbo

Viesti Kirjoittaja aero »

Snabe kirjoitti:
Su Heinä 18, 2021 18:38
Otsikossa kymysys.
Se, mikä itseäsi eniten miellyttää. Harrasteita tai ainakin harrastamista vaativia nää kaikki on, harrastamisen nyanssit vähän eroaa. Tietty jos on kiire, niin rajaavana tekijänä on vielä tarjolla oleva valikoima
Snabe kirjoitti:
Su Heinä 18, 2021 18:38
Pääasiassa kyllä mietin, että jos hyvä turbo tulee vastaan niin onko syytä olla hankkimatta. Minkälaisia huolia ja huonoja puolia turbossa olisi?
Ei ole syytä olla hankimatta, etenkään jos OG900 on kuitenkin hankintalistalla.

Hyviä: enemmän voimaa, miellyttävämpi moottori käytökseltään, usein (ei aina!) myös paremmat varusteet.
Huonoja: no, se turbo on liikkuvia osia sisältävä väpytin, joten kyllähän sillä on vähintään teoreettinen mahdollisuus hajota ja siltä kannalta lisää osaltaan hieman jännitystä siitä, että koska auto hajoaa. Mutta ei sitä etenkään harrasteessa pelätä kannata, ei se niin jännä väpytin ole.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: OG900 kaasari, ruisku vai turbo

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Ollut 8v ruiskuja ja kaksi matalapaineista 16v turboa, 16v.vaparista ei omistamisen kokemusta.
Olennaisin on aina og900 korin ja pohjan kunto oli millä koneella tahansa, hyväpeltinen vapari on parempi käyttöautoksi hankintana kuin huonopeltinen turbo.

Nuo turbot oli lopulta helppoja ja yllättävän halpojakin ylläpitää vaikka maine muunmerkkisten ihmisten joukossa ei niin hyvä ole. Mm ahtimet oli orkkis molemmissa ja toinen yli 400tkm ja toinen liki 500tkm kun lähtivät vielä eteenpäin täysin käyttöautoiksikin.

Turbo vakionakin 150hv oli itsellekin parempi peräkärriä vetäessa ja ohituksetkin paljon helpompia edelliseen 8v 115hv verrattuna, tehoiltaan sitten 16v 2.0 ja 2.1 pyörii noitten välissä ja jos olisi tuolloin ollut ok hinta/laatutasolta olisin voinut turbon sijaan niihin kallistua.

Nykyhintoja en ole kurkkinut. Nuo molemmat S olivat tuolloin kun 10v ja 8v sitten ostin juuri leimatut ja todella halpoja. Olivat yli 350tkm rullattuja niin karsi ostajia tuolloin rankasti, toisesta muistaakseni 750€ ja toisesta vara-autoksi hommatun mutta lopulta ajoon päätyneestä 620€ maksoin. Vaparia 16v korilta vastaavassa kunnossa juuri leimattuna ei tyrkyllä alle 750€ tuolloin kohdalle osunut.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: OG900 kaasari, ruisku vai turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Huolia tai huonoja puolia ehkä on eniten se touhutonnin pitäminen tilillä. Turbo on isoin kulu, jos sen joutuu uusimaan. Viimekädessä vaikeinta on minulle ollut pitää näpit irti virittämisestä. Eli pystytkö ajamaan vakiolla turbolla, kun tiedät että siitä voisi vielä vähän ottaa lisää tehoa/vääntöä ulos? Kaikki muut turbon tuomat jutut ovat olleet plussaa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7459
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: OG900 kaasari, ruisku vai turbo

Viesti Kirjoittaja mestari »

Jo aikoinaan 90 luvulla sanottiin että kaasari mallilla ajaa pitemmät jälet :D pitänee vissiin vieläkin paikkaansa meinaan jos ei halua joka vuosi nuohota konepellin alla :mrgreen:
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
jefreitteri
"Viggen"
Viestit: 598
Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 07:57

Re: OG900 kaasari, ruisku vai turbo

Viesti Kirjoittaja jefreitteri »

Turbo tietenkin. Ei se kaasarivehkeillä ajelu autuaaksi tee. Ja ei se turboahdin ole mitään rakettitiedettä.
keisari
"Aero"
Viestit: 381
Liittynyt: Ma Tammi 21, 2008 19:16

Re: OG900 kaasari, ruisku vai turbo

Viesti Kirjoittaja keisari »

Samaa mieltä. TURBO TIETENKIN, en tiedä monesko mulla on menossa mutta sanotaan 10enes turbo OG 900.
Vesijäähdytteisen turbon tulon jälkeen en ole kuin yhdestä korjauttnut turbon, maksoi 2017 vuonna 200 e.
Mutta mieltymyksiä on monia ja jos tänään ostaa OG 900 turbon niin sillä pitää ajaa se vasta hauskaa onkin 8O :lol:
Kotona on aina kauhee narina jos OG on vapaa että kuka sillä saa ajaa :mrgreen:
Keisarilla uusia vaatteita....
NG 9-5 Aero Isolohko XWD aut., 9-5 Aero aut. -06(toiseksi vanhim. pojan),9-3 autm.XWD FARKKU -09, 9-3 TTID FARKKU -08 (nuorimman pojan), BMW G 310 GS sekä BMW G 310 R
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7459
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: OG900 kaasari, ruisku vai turbo

Viesti Kirjoittaja mestari »

jefreitteri kirjoitti:
Ti Syys 07, 2021 14:04
Turbo tietenkin. Ei se kaasarivehkeillä ajelu autuaaksi tee. Ja ei se turboahdin ole mitään rakettitiedettä.
tottakai ja vielä viritetty :D mutta jos haluaa vaan ajella ilman remontteja ja huolia ninnin :idea:
kaasari saabin ja ruiskusaabin konepellit kun hitsaa kiinni ja aloittaa kestotestin kummalla ajaa pitemmät jälet niin olis kiva kattoa mikä oli loppulos vielä 20 luvullakin :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
jefreitteri
"Viggen"
Viestit: 598
Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 07:57

Re: OG900 kaasari, ruisku vai turbo

Viesti Kirjoittaja jefreitteri »

mestari kirjoitti:
Ti Syys 07, 2021 20:30
jefreitteri kirjoitti:
Ti Syys 07, 2021 14:04
Turbo tietenkin. Ei se kaasarivehkeillä ajelu autuaaksi tee. Ja ei se turboahdin ole mitään rakettitiedettä.
tottakai ja vielä viritetty :D mutta jos haluaa vaan ajella ilman remontteja ja huolia ninnin :idea:
kaasari saabin ja ruiskusaabin konepellit kun hitsaa kiinni ja aloittaa kestotestin kummalla ajaa pitemmät jälet niin olis kiva kattoa mikä oli loppulos vielä 20 luvullakin :D
Ei kai niitä ruiskun osia tai turboa tarvitse joka viikko olla vaihtamassa.

Mutta mikä se ratkaiseva ero sitten on? Jos ahdin pitää vaihtaa 300tkm kohdalla niin eikös sillä uudella ahtimella aja toiset 300tkm? Mitenkäs polttoaineen kulutus?

Kyllä sillä turbolla ajamisen riemu on kuitenkin lähes korvaamaton. :D
Jorppe
"Viggen"
Viestit: 673
Liittynyt: Ke Tammi 21, 2004 00:07
Paikkakunta: Kajaani

Re: OG900 kaasari, ruisku vai turbo

Viesti Kirjoittaja Jorppe »

mestari kirjoitti:
Ti Syys 07, 2021 11:16
Jo aikoinaan 90 luvulla sanottiin että kaasari mallilla ajaa pitemmät jälet :D pitänee vissiin vieläkin paikkaansa meinaan jos ei halua joka vuosi nuohota konepellin alla :mrgreen:
Monen monta huoletonta kilometriä ja vuotta on kaasari-Satkulla ajeltu ilman tekniikkapuolen remppoja. Viimeisin meni korin lahoamisen myötä tekniikanluovuttajaksi liki 400tkm ajettuna.
Jäsen #3551

Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7459
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: OG900 kaasari, ruisku vai turbo

Viesti Kirjoittaja mestari »

Jorppe kirjoitti:
Ke Syys 08, 2021 18:21
mestari kirjoitti:
Ti Syys 07, 2021 11:16
Jo aikoinaan 90 luvulla sanottiin että kaasari mallilla ajaa pitemmät jälet :D pitänee vissiin vieläkin paikkaansa meinaan jos ei halua joka vuosi nuohota konepellin alla :mrgreen:
Monen monta huoletonta kilometriä ja vuotta on kaasari-Satkulla ajeltu ilman tekniikkapuolen remppoja. Viimeisin meni korin lahoamisen myötä tekniikanluovuttajaksi liki 400tkm ajettuna.
ja luultavasti et ole joutunut sitä tonnia pitämään tilllä jemmassa autoa varten :mrgreen:
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Jorppe
"Viggen"
Viestit: 673
Liittynyt: Ke Tammi 21, 2004 00:07
Paikkakunta: Kajaani

Re: OG900 kaasari, ruisku vai turbo

Viesti Kirjoittaja Jorppe »

mestari kirjoitti:
Ke Syys 08, 2021 18:34
Jorppe kirjoitti:
Ke Syys 08, 2021 18:21
mestari kirjoitti:
Ti Syys 07, 2021 11:16
Jo aikoinaan 90 luvulla sanottiin että kaasari mallilla ajaa pitemmät jälet :D pitänee vissiin vieläkin paikkaansa meinaan jos ei halua joka vuosi nuohota konepellin alla :mrgreen:
Monen monta huoletonta kilometriä ja vuotta on kaasari-Satkulla ajeltu ilman tekniikkapuolen remppoja. Viimeisin meni korin lahoamisen myötä tekniikanluovuttajaksi liki 400tkm ajettuna.
ja luultavasti et ole joutunut sitä tonnia pitämään tilllä jemmassa autoa varten :mrgreen:
No ei joutunu kaasari-Satkun kanssa :lol:
Jäsen #3551

Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Vastaa Viestiin