Kaasutin- ja ruiskukoneen erot

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
TLinden
Matalapaineturbo
Viestit: 197
Liittynyt: La Heinä 19, 2014 08:49

Kaasutin- ja ruiskukoneen erot

Viesti Kirjoittaja TLinden »

Omistan 900i:n vm 1990 ja 900i 16v vm 1991, molemmilla ajettu nelisensataatuhatta. Nyt tuli tilaisuus purkaa varaosia aikanaan kolaroidusta ja romunkeräykseen lähdössä olevasta -87 kaasutinmallista, historia hyvin tiedossa, kun olut vain yhdellä omistajalla. Siinä olisi lähes puolet vähemmän ajettu moottori. Kysymys kuuluukin, onko tuota kaasutinkonetta mahdollista asentaa ruiskukoneen tilalle tietenkin niin, että ruiskun siirtää ruiskukoneesta siihen, vai onko lohkossa tai kannessa jotain merkittäviä eroja? Entä miten kytkinkopan kanssa, kun tuo kaasutinauto on nelivaihteisella laatikolla?

Tarkoitus olisi purkaa mahdollisimman paljon omiin autoihin soveltuvia osia, mutta moottorin kanssa mietin, maksaako laisinkaan vaivaa. Ja liekö apulaitteetkin tuossa erilaisia. En siis ole purkuautoon vielä tarkemmin tutustunut, sijaitsee vajaan 100 km päässä.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23921
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Kaasutin- ja ruiskukoneen erot

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

eli miksi moinen operaatio jos vanhassa ei ole vikaa???

mitä muutokseen tuleee ni kannenhan joutuu vaihtamaan päikseen..samalla tekee kanteen täyden remontin ...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
TLinden
Matalapaineturbo
Viestit: 197
Liittynyt: La Heinä 19, 2014 08:49

Re: Kaasutin- ja ruiskukoneen erot

Viesti Kirjoittaja TLinden »

Sulo Vilenin periaatteen mukaan, kun ilmaiseksi on mahdollista tuo kaasutinversion kone purkaa pois. Eli en ole toki vaihtamassa ehjän koneen tilalle, ehjät saavat pyöriä autoissa niin kauan kuin toimivat ongelmitta, mutta ei kai ole haittaa purkaa tuota konetta varastoon siltä varalta, että tarve joskus tulee? Eli käytännössä siis pelkkä alakerta käy. Mutta kannattaako sen vuoksi nähdä vaiva purkaa kone talteen... siinä se tärkein kysymys. Sellaisenaan kun tuota konetta ei saa näihin kattivehkeisiin asentaa.
Uteip
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: Ke Syys 19, 2018 20:53
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kaasutin- ja ruiskukoneen erot

Viesti Kirjoittaja Uteip »

Kaasarikone k-jetillä pelaa ihan mallikkaasti sellaisenaan, siis vain imusarja vaihdettuna. Jotain pientä eroahan noissa kansissa taisi olla, natriumtäytteiset venttiilit ja vähän hengittävämpi taisi i8 kansi periaatteessa olla. Turbomalliin poljettavaksi kukaan tuskin kasivenaista enää laittaa, joten kaasarikannella pärjää kyllä. Kuustoistavenaisen lohkon eroista kasivenaisen lohkoon en ole perillä, joten lohkon hyödyntämiseen 16 venaisen kannen alla en sano mitään.

Eli jos talossa on kasivenainen ruisku niin talteen vaan kaasarikone. Vaihtoon en ehkä lähtisi ainakaan sellaisenaan jos ei pakottavaa tarvetta ole vain vähäisempien kilsojen tähden, mutta tuon kun talvi-iltoina purkaa ja kokoaa uusilla tiivisteillä venttiilit läpättynä niin porsimuksen iskiessä on sitten illassa käytännössä uusi vaihtomoottori autossa.

Olettaen siis, että tuo -90 on kasiventtiilinen.
Ex:Saab 90i -86, (Micra -99, Punto -02)
TLinden
Matalapaineturbo
Viestit: 197
Liittynyt: La Heinä 19, 2014 08:49

Re: Kaasutin- ja ruiskukoneen erot

Viesti Kirjoittaja TLinden »

Kyllä, 1990 vuosimallin 900i on nimenomaan 8v ja K-Jetronic. Täytyypä siis purkaa kone talteen.
TLinden
Matalapaineturbo
Viestit: 197
Liittynyt: La Heinä 19, 2014 08:49

Re: Kaasutin- ja ruiskukoneen erot

Viesti Kirjoittaja TLinden »

Niin ilmeisesti kuitenkin näillä koneilla normaalisti ajaa paljon enemmän, mitä kori kestää? Vaimon lähisuvussa oli lähemmäs 600tkm ajettu -89 900 kaasaritekniikalla ja siinä ei koneessa ollut muuta vikaa kuin öljynkulutus. Valitettavasti omistaja päätti kuitenkin viedä tuon romuttamolle, eikä antanut eikä myynyt eteenpäin. Oli uutena sen ostanut. Korissa kyllä alkoi olla jo enemmänkin sanomista, mutta katsastus oli vielä voimassa.
Uteip
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: Ke Syys 19, 2018 20:53
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kaasutin- ja ruiskukoneen erot

Viesti Kirjoittaja Uteip »

TLinden kirjoitti:
Ti Heinä 27, 2021 21:16
Niin ilmeisesti kuitenkin näillä koneilla normaalisti ajaa paljon enemmän, mitä kori kestää? Vaimon lähisuvussa oli lähemmäs 600tkm ajettu -89 900 kaasaritekniikalla ja siinä ei koneessa ollut muuta vikaa kuin öljynkulutus. Valitettavasti omistaja päätti kuitenkin viedä tuon romuttamolle, eikä antanut eikä myynyt eteenpäin. Oli uutena sen ostanut. Korissa kyllä alkoi olla jo enemmänkin sanomista, mutta katsastus oli vielä voimassa.
No sehän on asenteesta kiinni, korinhan hitsaa vaikka kolme kertaa uusiksi pala palalta, mutta kun kansi napsahtaa halki on sen korjaajat vähemmistössä. Peruskoneen kestävyyshän näissä on ihan kelvollista luokkaa, mutta jossain vaiheessa alkaa reviirin merkkaus ja tällöin on kivempi vaihtaa sinne se valmiiski kunnostettu yksilö varastosta kuin alkaa pakon edessä koneremppaan. Oiottuakin tulee vähemmän kun kiire ei ole. Eli jos tilaa on varastossa niin ilman muuta talteen, kaasarikoneen nosto kun ei kovin työläs temppu ole, vielä kun raadosta voi tarvittaessa katkaista vaihteensiirtäjän korin puolelta ja availla jumiutuneen kiilan paremmassa asennossa.
Ex:Saab 90i -86, (Micra -99, Punto -02)
TLinden
Matalapaineturbo
Viestit: 197
Liittynyt: La Heinä 19, 2014 08:49

Re: Kaasutin- ja ruiskukoneen erot

Viesti Kirjoittaja TLinden »

On tätä 8v version koria sen verran hitsailtu, että katsastusmies onnitteli, ettei tällä kertaa hitsaamaan joudu. Menee vain yläpallo ja vuotava bensansuodatin vaihtoon tällä kertaa. Edellisessä katsastuksessa petti oikean takaiskarin yläpäästä ja oli pohjassakin muutama reikä ja sitten ilmeisesti kanssa tunnettu peruspaikka vetoakselien tietämillä. Tietysti etulokasuojien alareunat myös hapertuivat käsiin, uutta peltiä nyt tilalla.
Vastaa Viestiin