Og 900 ulisee kiihdyttäessä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Tikkala
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: To Helmi 25, 2021 14:47

Og 900 ulisee kiihdyttäessä

Viesti Kirjoittaja Tikkala »

Elikkäs, kun vauti on yli 80 ja 5 vaihde tuvassa, niin kaasua painettaessa kuuluu etupäästä ulinaa. Alkaa siis tuossa 80 kohdilla ja heti kun jalan nostaa kaasulta ääni loppuu. Myöskään tyhjäkäynnillä ääntä ei kuulu. Onko kyseessä joku pikkujuttu vai pitäisikö olla huolissaan?
spade
"Ruisku"
Viestit: 109
Liittynyt: Ke Loka 24, 2007 15:28
Paikkakunta: Espoo

Re: Og 900 ulisee kiihdyttäessä

Viesti Kirjoittaja spade »

Mahdollisesti ensiövaihteen laakeri, vaihdettavissa kohtuudella, saattaa olla joutuu irroittamaan jäähdyttimen, tai ainakin itse irroitin kun harmittaa ahtaat asennukset.

Tämä nyt todellakin arvailua viasta mutta vitonen ja 80 antoi flashbackin menneisyydestä, samat oli oireet omassani ja faijan 900ogissa
9000CS 2.0t -96
9-3 TurboJubileum 2.0t -02
9-5 Vector 2.3t BioPower -08

Ex: 9-3SS Linear 2.0t -04, 900 -87, 90 5sp -85, 99L 1.85 -74
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23921
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Og 900 ulisee kiihdyttäessä

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Halvin korjaus on vaihtaa 4 lovisen keppi siihen.,tätä kuulemma harrastettiin 90 luvulla ku satkuja oli reilusti vaihtoautomarkkinoilla ja usein perän laakeri ulvoi.

Oisko ajettu liikaa vitosvaihteella matalilla kierroksilla jolloin ei voitelu riitä
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Tikkala
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: To Helmi 25, 2021 14:47

Re: Og 900 ulisee kiihdyttäessä

Viesti Kirjoittaja Tikkala »

Olisikohan kokeilemisen arvoista vaihtaa vaihteistoöljyt? Mitenkäs se -91 vuoden satkussa tapahtuu?
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 951
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Og 900 ulisee kiihdyttäessä

Viesti Kirjoittaja duuduu »

Pohjapropusta vanhat pois ja täyttöpropusta uudet sisään. Täyttöpropussa on mittatikku
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2044
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Og 900 ulisee kiihdyttäessä

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

-91 mallissa ei ole enään pohjaproppua, niin öljyt lasketaan vaihteiston takakansi irroittamalla.

Öljyn vaihto tuskin korjaa asiaa.

Onko laatikon öljy määrä tarkastettu että on nyt riittävästi öljyä?
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
pela
"Turbo"
Viestit: 236
Liittynyt: Ti Marras 15, 2011 10:44

Re: Og 900 ulisee kiihdyttäessä

Viesti Kirjoittaja pela »

vastaavalla oireella omaan ceeppariin vaihdettiin pinjon laakeri ja maksoi mansikkaa...
OG 900i 16v 1989
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988
Avatar
huttuded
"Tuplakaasari"
Viestit: 53
Liittynyt: Ke Syys 11, 2019 18:47
Paikkakunta: Kuopio

Re: Og 900 ulisee kiihdyttäessä

Viesti Kirjoittaja huttuded »

Itsellä korjaantui joskus vaihteistoöljyn vaihdolla. Varmaan alkuperäiset mönjät oli sisällä.
1991 900i 2,1l
defu
"Turbo"
Viestit: 213
Liittynyt: Pe Huhti 30, 2004 15:40
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Og 900 ulisee kiihdyttäessä

Viesti Kirjoittaja defu »

Kymmenisen vuotta sitten silloisessa vm90 turbosatkussa alkoi ulisemaan ensin 5. vaihde 80-90km/h:ssa. Kuukausi siitä alkoi 4. vaihde alkoi ulista.

Seuraava toimenpide olikin sitten laatikon vaihto eli vanha loota pois ja tilalle heitettiin 2.1 vm93 satkusta napattu vaihdelaatikko. Sitten ei enää ulissut. :D
SAAB 9-5 Aero Sedan MY02
Avatar
PM99
"Saabisti"
Viestit: 771
Liittynyt: Ti Tammi 21, 2020 23:04
Paikkakunta: Oulainen

Re: Og 900 ulisee kiihdyttäessä

Viesti Kirjoittaja PM99 »

Onko nuissa ensiövaihteiden yläketjupyörässä olevissa laakereissa ollut tuota ulina vikaa tai muuten vain ongelmia paljon ajetuissa?

Joo -91 ei enää pohjaproppua, vaan suodatin taka kannessa. Saabeihin vaihdettiin niin paljon vääriä öljyjä ilmeisesti jotka "söi" 2-3synkrojen pinnotteet pois. Jonka takia poistivat tyhjennys propun. :) En itse yleensä usko että öljyn vaihto "Korjaa" ongelmaa mutta tietyissä tapauksissa jos öljy on aivan paskaa niin sekin voi helpottaa. Kannattaa varmaan kuitenkin lähestyä sillä mielin että joku laakeri siellä on vaihdon tarpeessa. Yleensä onneksi kuluvimmat laakerit ovat kohtuu helposti vaihdettavissa ilman koko vaihteiston purkua.
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV
spade
"Ruisku"
Viestit: 109
Liittynyt: Ke Loka 24, 2007 15:28
Paikkakunta: Espoo

Re: Og 900 ulisee kiihdyttäessä

Viesti Kirjoittaja spade »

Tuo ensiövaihteen ylälaakeri on suunnitteluvirhe tai ehkä ohjeistusvirhe, eli kuten nalleolut sanoi liian hitaasti ajettiin liian isolla vaihteella jolloin öljykierto ei riittänyt, olisiko juuri kiusaus ajaa jo 80 vitosella tehnyt tuon, ruotsissahan on rajoitukset 70 ja 90 jolloin ongelma voi olla pienempi, vaihteistoon tehtiin jotain muutoksia viimiseisiin malleihin ilmeisesti tämän takia. Viisivaihteinen laatikkohan oli vielä aika uusi juttu 80-luvulla ja jotenkin kai ajateltiin että isoin vaihde silmään kun kiihdytys on hoidettu. Aikaanaan lähivaraosakaupasta sai tuon yläkaakerin hyllystä kun kertoi että saabin laatikko ujeltaa. Nalleoluen korjausjutulle hymyilin pitkään, nerokas korjaus, tuolla voitettiin kyllä aikaa ja saatiin auto myytyä, itsellä kyllä paheni ongelma niin että kolmosellakin jo ujelsi ennenkuin vaihdoin laakerin, toki työnä niin helppo että ei kannata odottaa, konepelti ja jäähdytin pois, kytkinakseli irti ja vaihteiston etukoppa auki ja sitten ensiövaihde onkin jo siinä, viikonloppuna onnistunee
9000CS 2.0t -96
9-3 TurboJubileum 2.0t -02
9-5 Vector 2.3t BioPower -08

Ex: 9-3SS Linear 2.0t -04, 900 -87, 90 5sp -85, 99L 1.85 -74
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2003
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Re: Og 900 ulisee kiihdyttäessä

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

Omat ulisevat laatikot kaikki ovat olleet perälaakeri vikaisia. Muutamaan laatikkoon ne perälaakerit tullut vaihdettua
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
pela
"Turbo"
Viestit: 236
Liittynyt: Ti Marras 15, 2011 10:44

Re: Og 900 ulisee kiihdyttäessä

Viesti Kirjoittaja pela »

Toiveikas Saabisti aloittaa luonnollisesti halvimmasta ja helpoimmasta suunnasta etenemään kohti rikkinäistä laakeria...:)
OG 900i 16v 1989
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2044
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Og 900 ulisee kiihdyttäessä

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

Paljolti käyttäjästä kiinni kuinka vaihteistot kestää.

omista kahdessa og:sa noin 500tkm mittarissa ja vaihteistot kummassakin kunnossa eikä ole avattu.

peräkärryä on kummallakin vedetty paljon.

Laatikossa kun pitää öljyn maksimissa ja vitosvaihdetta ei vedätä, niin melko hyvin vaihteistot kestää.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Avatar
PM99
"Saabisti"
Viestit: 771
Liittynyt: Ti Tammi 21, 2020 23:04
Paikkakunta: Oulainen

Re: Og 900 ulisee kiihdyttäessä

Viesti Kirjoittaja PM99 »

antti.hakamaa kirjoitti:
Pe Elo 06, 2021 12:40
Paljolti käyttäjästä kiinni kuinka vaihteistot kestää.

omista kahdessa og:sa noin 500tkm mittarissa
Juuri näin, meillä 99 430tkm ja auto kuin uusi ja vaihteet eivät uudelle varmasti häpeä, jokin käyttäjä kunnassakin voi olla joskus vikana eikä niinkään laatikossa. :)

Kiitos spade ensiön avaus ohjeista.

Ainakin 3,89 perä ja 6 enska niin huutaa 100kmh kierrokset melko korkealla minusta hieman liikaa kierroksia. Ymmärrän kyllä huonon öljynkierto teorian mutta suurin osa satkun laatikoista on kyllä niin matala välitteisiä että aika paljon niitä on myös kierrätetty kovilla kierroksilla toki sehän ei niinkään kuluta laatikkoa. Meillä on myös kokemuksia rauhallisesti ajettaessa kierrokset 2000rpm ja aina laatikot ovat pysyneet hiljaisina ja hyvin toimineet. Saabissa han on pitkä vaihdekeppi sillä saa hyvin vipuvartta jolla karauttaa kylmänä ehjäkin vaihde. Isäni vaihtaa aina hyvin hennosti 2sormella vaihteita ja kyllä siinä jokin on että kymmeniä saabin laatikoita joilla on vedetty asuntovaunua ym ja ovat toimineet moitteettomasti. :wink:

itsekkin olen kuullut perälaakereista usein puhuttavan ulinan syinä.
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV
Vastaa Viestiin