B-moottorien sarajanumerot?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

B-moottorien sarajanumerot?

Viesti Kirjoittaja lucaf »

hei olisi kiva tietää miltä vuodelta jälkiasennettu b-moottorini on.

valmistusnumero on B20P01 117796 eli sarjanumero on toi jälkimmäinen osa. tiettävästi toi numero on jostain 76-81 välimaastosta, mutta olisi kiva kuulla millaisia moottorin sarjanumeroita on muilla 70-luvun lopun saabien omistajilla. kuka pääsee lähemmäksi omaani :)
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4044
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Vuoden 75 tupliksen moottorin valmistusnumero on B20P01 064897. Mainittakoon, että auton valmistusnumero on 99756003132. Eli ilmeisesti motti on auton alkuperäinen. Huomenna voin tarkistaa 76 Superin valmistusnumeron.

Lainaan postituslistalta:
Korjaamokäsikirjan mukaan B-koneen moottorikoodit menevät näin:

kohdat 1-2, moottorityyppi
B = yksikaasutin
BT = kaksikaasutin
BI = ruisku
BSI = turbo

kohdat 3-4, iskutilavuus
20 = 20 dl

kohdat 5-7, mallimuunnos vientimaan, vuosimallin ja vaihteistotyypin mukaan, kuitenkin
P01 = manuaalivaihteisto, Eurooppa
P02 = automaattivaihteisto, Eurooppa
mihin Ruotsin mallit muodostavat muutaman poikkeuksen

kohdat 8-14, sarjanumero
73-74 päästiin kahdessa vuodessa lukuun 45992.
Mistä näen laatikon numeron?
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Annin tietoja... B20PO1 190020 ja auto on otettu käyttöön heinäkuussa 1980 (jos oikein muistan).
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
MadSpark
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 20:42
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MadSpark »

Hmm... 78 GLs:ssä moottorin numero on BT20P01 030020.

Hieman ihmetyttää noin pieni sarjanumero vai katsoinko sen ihan väärästä kohtaa eli bensapumpun vierestä?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11632
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Minulla olevat korjaamokäsikirjat (M75-) kertovat tuon moottorin juoksevan numeron
alkavan joka mallivuonna uudestaan 000 001:stä.

Siksi ei siis olisi mitenkään ihmeellistä, että jonkun78-mallisen auton moottorinumero on pienempi kuin jonkun 75-mallisen auton.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4044
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Auto: 99766015917
Moottori: BT20P01 009366 :roll:
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

jus: no voe rähmä, ei siis moottorin ikää mahdollisuus kartoittaa. mutta toihan tarkoittaa sitä että tulee päällekäisiä sarjanumeroita.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4044
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Kerronpa oman teoriani piittaamatta (ohjekirjan tekstistä): Eri moottorityyppien (kaasari, tuplakaasari, ruisku ja turbo) valmistusnumerot juoksevat omaa tahtiaan. Ainakin tänne välitettyjen numeroiden perusteella näin voisi olla. Mistä sen vuosiluvun voisi muuten päätellä :roll:
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ei kellään sattuisi olemaan sähköisessä muodossa noita 99:n moottorinumeroiden tulkintoja? B- ja myös H-moottorit kiinnostaisi.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4044
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Pistetäänpä vielä tuon varamoottorin numero, joka on B20P01 084099. Tarina ei kerro, miltä vuodelta moottori on...
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 788
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

jus kirjoitti:Minulla olevat korjaamokäsikirjat (M75-) kertovat tuon moottorin juoksevan numeron
alkavan joka mallivuonna uudestaan 000 001:stä.
Samoin lukee myös minun korjaamokäsikirjassa. Mutta mielestäni tuossa kohtaa on kirjoittajalle tai kääntäjälle tullut virhe. Jos moottorin numerointi alkaisi joka vuosi ykkösestä, niin silloin loogisuuden vuoksi pitäisi eri vuosien moottorit voida erottaa toisistaan. Muutenhan koko sarjanumeroinnin idealta putoaa pohja. Toiseksi esimerkiksi tehtaalta saamieni tietojen mukaan 99:ni (ensirekisteröity 17.4.1975) rungonnumero on 9975 600 5030 ja moottorin B20P01 050953. mihin ihmeeseen Saab olisi pannut vajaassa neljässä kuukaudessa 45 923 moottoria?
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 788
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

Mertmi kirjoitti:Ei kellään sattuisi olemaan sähköisessä muodossa noita 99:n moottorinumeroiden tulkintoja? B- ja myös H-moottorit kiinnostaisi.
H-moottorille korjaamokäsikirja antaa vastaavasti:

kohta 1, moottorityyppi:
B = bensiinimoottori

kohdat 2-3, iskutilavuus:
20 = 20 dl

kohta 4, moottorin malli:
C = yksikaasutin
T = kaksikaasutin
I = ruisku
S = turbo

kohta 5, vaihteiston sovitus
A = automaatti
M = käsikäyttöinen

kohdat 6-7, pakokaasupuhdistusaste:
EU = Eurooppa
SW = Ruotsi
UC = USA

kohdat 8-9, varustemalli:

kohta 10, vuosimalli:
B = 1981
C = 1982 jne.

kohdat 11-16, valmistusnumero:
juokseva numero vuosimallin aikana

Millaista formaattia, Mertmi, tarkoitit?
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Pekka Valtanen kirjoitti:
Millaista formaattia, Mertmi, tarkoitit?
Just tätä formaattia. Kiitoksia tässä vaiheessa. Sattuisiko kellään olemaan tietoa petron merkinnästä? Onko se sama, kuin turbossa?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin