Kokemuksia og 900 ABS ja airbag

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2003
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Kokemuksia og 900 ABS ja airbag

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

Moi
Kuinka toimintavarmoja nuo ovat? En ole ikinä missään og:ssa noita omannut.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Avatar
jkuisma
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: Ti Heinä 22, 2003 12:59
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Kokemuksia og 900 ABS ja airbag

Viesti Kirjoittaja jkuisma »

Mulla on molemmat 1994-vuosimallisessa, 1993 Ukissa valmistetussa loppusarjan 900-cabriossa. Kieltämättä OG-900-harrastaminen tuntuu oudolta kun siihen liittyy ohjelmointilaitteella puljaamista. Eli jos ei halua ihan "summamutikassa" ABS- tai tyynyvikoja osia vaihtamalla paikantaa, niin Saabin Tech II testeri on enemmän kuin paikallaan.

Turvatyyny on periaatteessa simppeli kokonaisuus, tyynyn lisäksi ohjausyksikkö ja pari kiihtyvyysanturia. Se on silleen herkkä peli, että reagoi kaikkiin häiriöihin SRS-valoa vilkuttamalla ja ei kerro mitään enempää vikatilanteesta - eikä mahdollista vikakoodin nollaamista - ilman testeriä. Turvatyynylle on oma testeri/resetointikapine mutta helpompi ratkaisu on kytkeä siihenkin Tech II. Vaatii simppelin kaapelisovittimen jonka virittää helposti itse.

Oma tuntuma, näin reilun vuoden ropauskokemuksella: vie harrastamisen 80-luvulta 90-luvulle. Ei vielä tietokoneaikaan ihan... Tech II (halpa kiinakopio kelpaa) on melkein pakollinen ABS:n ja tyynyn kanssa. 250 euroa tuosta about joutuu maksamaan.

Uusia varaosia (kiihtyvyysantureita, pyöräantureita) saa ongelmitta ja esim. ohjausbokseja löytyy purkuosina aika helposti. Melko luotettavia tuntuu itse älyboksit olevan.

Jouko
Jäsen #745 - 900 TurboS vm. 1993: museorekisterissä sekä 900 TurboS cabriolet vm. 1994: viimeisiä valmistettuja, museointi 2024. http://www.kuisma.net/saabcabrio/
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11475
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kokemuksia og 900 ABS ja airbag

Viesti Kirjoittaja jus »

Vai kysyttiinkö kuinka hyvällä varmuudella tyyny 1990-luvun alun tyyny laukeaa kolaritilanteessa 2020-luvulla?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2003
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Re: Kokemuksia og 900 ABS ja airbag

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

Kyllä että onko ne kuinka harvoin vikatilassa
On nimittäin -94 cabrio kiikarissa missä nuo ovat
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
defu
"Turbo"
Viestit: 213
Liittynyt: Pe Huhti 30, 2004 15:40
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Kokemuksia og 900 ABS ja airbag

Viesti Kirjoittaja defu »

Omassa cabbessa airbag valo on jäänyt kerran päälle käynnistyksen jälkeen ja se oli silloin, kun olin ostamassa autoa.
Ostaja sanoi, että se johtuu huonosta akusta ja sen jännitteestä, kun on jännite päässyt seisonnassa laskemaan liian alas ja airbag-järjestelmä heittää vikakoodin siitä. Hiukan kuumotteli moinen, mutta ostin kuitenkin auton pois sieltä ladosta. :D

Testerin päähän auto myöhemmin ja vikakoodin sai kuitattua sillä pois. Sen jälkeen srs-valo toiminut, kuten abs-valokin eli jonkun aikaa päällä, kun käynnistää auton ja sen jälkeen sammuvat. Toimivuudesta tositilanteessa tosin ei varmaa tietoa, selviää sitten mahdollisessa kolarissa, tuleeko sitä tyynyä ratista vai ei.

Jotkut ovat vaihtaneet kokonaan ratin normaaliin rattiin ja poistaneet airbag-järjestelmän käytöstä. Kai tarkoituksena olla yksi vikakohde vähemmän autossa.
SAAB 9-5 Aero Sedan MY02
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Kokemuksia og 900 ABS ja airbag

Viesti Kirjoittaja aero »

defu kirjoitti:
Ke Syys 08, 2021 17:26
Toimivuudesta tositilanteessa tosin ei varmaa tietoa, selviää sitten mahdollisessa kolarissa, tuleeko sitä tyynyä ratista vai ei.
Käännetään näin päin: onko kukaan lukenut uutista, jossa kolaritilanteessa tiettävästi ehjäksi väitetty ilmapallo ei ole lauennut naamalle? Itte en meinaan moista uutista muista nähneeni, mutta ei se tarkoita etteikö niitä olisi voinut olla.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7437
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Kokemuksia og 900 ABS ja airbag

Viesti Kirjoittaja mestari »

en ole lukenut mutta naapuri ajoi puskurin ruttuun renaultilla eikä tyyny lauennut kun ei ollut turvavyö kiinni
naama läsähti tuuliruutuun kyllä.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
PM99
"Saabisti"
Viestit: 771
Liittynyt: Ti Tammi 21, 2020 23:04
Paikkakunta: Oulainen

Re: Kokemuksia og 900 ABS ja airbag

Viesti Kirjoittaja PM99 »

Varmaan ettei airbag löisi ns "vastapalloon"
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV
Uteip
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: Ke Syys 19, 2018 20:53
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kokemuksia og 900 ABS ja airbag

Viesti Kirjoittaja Uteip »

mestari kirjoitti:
Ke Syys 08, 2021 19:33
en ole lukenut mutta naapuri ajoi puskurin ruttuun renaultilla eikä tyyny lauennut kun ei ollut turvavyö kiinni
naama läsähti tuuliruutuun kyllä.
Joo, taitaa olla ihan harkittu ominaisuus, tuossa viimeviikkoisessa ulosajossakaan ei näytä tyynyt lauenneen ja kun sankarit löytyi auton ulkopuolelta ei turvavyön käytöstä liene epäilystä. https://yle.fi/uutiset/3-12082193
Ex:Saab 90i -86, (Micra -99, Punto -02)
Avatar
jkuisma
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: Ti Heinä 22, 2003 12:59
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Kokemuksia og 900 ABS ja airbag

Viesti Kirjoittaja jkuisma »

Joo. Tokihan 900:en loppupään elektroniikka ja turvatekniikka on jo ikääntynyttä. Aikanaan oli valmistajilta ohje, että turvatyynyt tuli vaihtaa... Oliko se 15 vai 20 vuoden jälkeen? Tätä ohjetta ei tietääkseni yksikään valmistaja kuitenkaan ajankohdan täytyttyä noudattanut/kehottanut tyynyjä vaihtamaan. Ei tosiaan taida olla näyttöä siitä, etteikö muutoin ropaamaton ja ehjä tyyny possahtaisi vanhempanakin.

Minä en itte ihan hirveästi ymmärrä sitä, että "puretaan pois" toimivaa tai korjattavissa olevaa tekniikkaa. Mutta tyynynhän saa 900:sta - jos ihan aikuisten oikeasti hauaa - ottaa pois. Auto pitää muutoskatsastaa ja kaikki "airbag" merkinnät poistaa. Se oli lisävaruste, ei osa auton tyyppihyväksyntää. Mutta en mä omastani kyllä poistais, on siitä iso hyöty jos pahoin kolahtaa.

ABS on kanssa aika monimutkainen kokonaisuus mutta kyllä ne sen murheet paikantuu useimmiten pyörätunnistimiin (helppo ja halpa vaihtaa, saa uusina) tai ABS-painevaraajaan "pommiin". Sen saatavuus on ollut heikko, korvikkeita onneksi löytyy, maksaa nekin tosin 250 euroa. Muutoin ABS:ässä kuluvaa on tietysti se pääsylinteri/kokonaisuus. Tylsää se, että siihen ei oikein saa tiivistesarjoja tmv. Se on korkeiden paineiden vuoksi tarkoitettu vaihdettavaksi "kokonaisuutena" ja uusia ei tietenkään tehdä... Onneks on aika luotettava tietääkseni ollut. ABS:ien poispurkaminen... en ole ihan saletti meneekö muutoskatsastuksella mutta se on mekaanisesti aika iso operaatio, sillä mm. takajarruille menee ABS:illisessa 900:ssa vain yksi jarruputki/piiri joka jaetaan akselilla molemmille puolille. Systeemi on siis eri kuin 2-piirisessä tavallisessa satkussa, menisi putkia myöten uusiksi.

On näissä uudemmissa "muitakin kotkotuksia" kuten sähköpenkit, joissa on omat heikot paikkansa. Ruiskukin on viimeisissä Lucas 14.1, josta pystyy lukemaan dataa ja koodailemaan sitä Tech II:lla!

Kaiken sen, mitä ihminen on rakentanut, sen pystyy osaava ihminen korjaamaan. Mulle tää 1994-mallinen on tarjonnut mukavaa lisähaastetta. Tech II on ihan kiva lelu ja sen hankintahinta ei maailmaa kaatanut. Viimeiset, sähkökapinein varustetut satkut on kuitenkin oman mallisarjansa "huipentumia" ja sellaisenaan musta ainutlaatuisia. Ne ei oo enää sitä kaasarisatkujen genreä jossa tarvittiin vain ruuvari ja jakoavain kaikkiin huoltotoimiin...

Jouko
Jäsen #745 - 900 TurboS vm. 1993: museorekisterissä sekä 900 TurboS cabriolet vm. 1994: viimeisiä valmistettuja, museointi 2024. http://www.kuisma.net/saabcabrio/
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2003
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Re: Kokemuksia og 900 ABS ja airbag

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

Tuo tech houkuttaisi hommata, koska se kait käy muihinkin gm autoihin, kuten meillä on C6 vette missä techistä hyötyä.
Tänään saa tietää miten tuon cabrion kanssa käy
Meillä tuossa r129 :ssä on tarrat ovessa koska siihen pitäisi vaihtaa uudet tyynyt.ajankohta mennyt ohi jokunen vuosi sitten
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Vastaa Viestiin