OG900 kylmäkäynnistys js termostaatti ongelmat

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
Villesimila
"Ruisku"
Viestit: 132
Liittynyt: Ti Elo 06, 2013 20:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: OG900 kylmäkäynnistys js termostaatti ongelmat

Viesti Kirjoittaja Villesimila »

Kupari kirjoitti:
Pe Marras 12, 2021 14:19
On molemmille oma anturi. Käyntiin siis vaikuttaa vain ruiskuanturi joka on imusarjassa, sähköliitin päässä pitäs hyvin näkyä. Noita antureita on erilaisia ainakin vapari / turbo ja ne erottaa jo väristä liittimen päässä.
Motonet tarjoa samaa sinistä orkkis Boshilaista, joka näkyy tuolla imusarjassa mutta on T16 moottorille, liekö sama kuitenkin.

Tarkoitin tuohon termostaatti ”vikaan”, että voisiko olla vika viisarin anturissa.
Käyttis: Volvo S60 Classic -09
Harraste: Saab 9000i -87

EX: 900 -89, 9-5 -06, 900 GLs -84, NG9-5 -11, 9000 Aero -96, 9-5 Aero -00, 9-5 Aero -00, 9-5 Griffin -10, 9-5 Aero -04, 9-3 Aero Cabriolet -09, 9-3 Aero XWD -08, 9000 CDE 2,0t -97, 9-3 2.0T SE -01
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23921
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: OG900 kylmäkäynnistys js termostaatti ongelmat

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

vika voi olla myös viisarissa
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3877
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: OG900 kylmäkäynnistys js termostaatti ongelmat

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Og900 ostanut vain turbovehkeeseen ja juurikin tuo orkkis bosch sinisen, sama sininen anturi on nykyisessä -93 tonnarissakin.. Vapareista og900 googlasin niin sama pitäisi vaparissakin olla. Aito bosch kalliimpi mutta varmempi sillä laatuhan maksaa aina vähän enemmän.
Samalla putsaa ja tarkistaa liittimen sekä juuresta johtojen kunnon. Putsaamalla hapettumat yleensä aina vähän parantunut ja yhden anturin og900 ja yhden tuohon tonnariin vain joutunut vaihtamaan puhtaan vian takia

Jos viisari roikkuu niin kuten nalleolut jo mainitsi viisaria ja termarikopan anturia tsekata. Omissa og900/9000 samoja juttuja ollut kuin ruiskuanturilla eli hapettymaa ja huonoja löysiä liittimiä sekä liittimen juuresta murtunutta johtoa ollut useissa. Kahteen uusinut anturinkin, toisessa turhaan kun johto oli poikki. Roikkuva neula ( korjauksena kiristetään) on tonnareissa tyyppivika, og900 kohdalla ei tuota ongelmaa mulla missään ollut.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1059
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: OG900 kylmäkäynnistys js termostaatti ongelmat

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Mittaa se anturi kylmänä niin pääset jyväle onko vika siinä. Bentleyn bibliasta löytyy tämmönen taulukko:
°C/vastus ohmia (+-10%)
-20/14000
-10/9000
0/5800
10/3800
15/3000
20/2600
25/2000
30/1700
80/320
Jos se lämpömittarin näyttämä epäilyttää niin anturi on melkeinpä viimänen mikä siinä systeemissä pettää. Termostaatti vaihtoon, lohkostaki nesteet ulos, kunnon huuhtelu ja huolellinen ilmaus (mikä satkussa onnistuu aika helposti) jos ei ole tietoa koska viimeksi vaihettu. Ja luonnollisesti nämä Kuparin vinkit sinne anturipuolelle. Ja kannattaa se satkunki mittarin mutteri tarkistaa, vaatii vain vähän sorminäppäryyttä.
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Avatar
Villesimila
"Ruisku"
Viestit: 132
Liittynyt: Ti Elo 06, 2013 20:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: OG900 kylmäkäynnistys js termostaatti ongelmat

Viesti Kirjoittaja Villesimila »

Henri S kirjoitti:
La Marras 13, 2021 03:03
Mittaa se anturi kylmänä niin pääset jyväle onko vika siinä. Bentleyn bibliasta löytyy tämmönen taulukko:
°C/vastus ohmia (+-10%)
-20/14000
-10/9000
0/5800
10/3800
15/3000
20/2600
25/2000
30/1700
80/320
Jos se lämpömittarin näyttämä epäilyttää niin anturi on melkeinpä viimänen mikä siinä systeemissä pettää. Termostaatti vaihtoon, lohkostaki nesteet ulos, kunnon huuhtelu ja huolellinen ilmaus (mikä satkussa onnistuu aika helposti) jos ei ole tietoa koska viimeksi vaihettu. Ja luonnollisesti nämä Kuparin vinkit sinne anturipuolelle. Ja kannattaa se satkunki mittarin mutteri tarkistaa, vaatii vain vähän sorminäppäryyttä.
Kerkesin jo eilen ostamaan kummatkin anturit. Tänään jähdytysnesteet ulos, uudet sisälle ja ilmaus. Josko sillä tokenisi..
Käyttis: Volvo S60 Classic -09
Harraste: Saab 9000i -87

EX: 900 -89, 9-5 -06, 900 GLs -84, NG9-5 -11, 9000 Aero -96, 9-5 Aero -00, 9-5 Aero -00, 9-5 Griffin -10, 9-5 Aero -04, 9-3 Aero Cabriolet -09, 9-3 Aero XWD -08, 9000 CDE 2,0t -97, 9-3 2.0T SE -01
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3877
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: OG900 kylmäkäynnistys js termostaatti ongelmat

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Kuten Henri S mainitsi niin kannattaa tehdä litku pois, huuhtelua pyörittämällä koneessa ja sitten uudet litkut.

Yksi ruiskuanturi on ollut paksun ruskean töhnäkerroksen peitossa, samaa töhnää tuli järjestelmää pari kertaa huuhtoen tyhjennyksessä ulos. Putsasin anturin pinnan, uusin termarin ja lämmöt nousi sekä piti, puolilämpimänä käyntisekoilut loppui.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Avatar
Villesimila
"Ruisku"
Viestit: 132
Liittynyt: Ti Elo 06, 2013 20:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: OG900 kylmäkäynnistys js termostaatti ongelmat

Viesti Kirjoittaja Villesimila »

Kupari kirjoitti:
Ma Marras 15, 2021 17:03
Kuten Henri S mainitsi niin kannattaa tehdä litku pois, huuhtelua pyörittämällä koneessa ja sitten uudet litkut.

Yksi ruiskuanturi on ollut paksun ruskean töhnäkerroksen peitossa, samaa töhnää tuli järjestelmää pari kertaa huuhtoen tyhjennyksessä ulos. Putsasin anturin pinnan, uusin termarin ja lämmöt nousi sekä piti, puolilämpimänä käyntisekoilut loppui.
Vaihdoin tänään normaalisti kaikki nesteet ilman mitään puhdistusaineita, eikä mitään vaikutusta. Lämpötila-anturit vaihdettiin kanssa, Boschilainen imusarjaan ja tarvike viisarille. Tarvike näytti koko ajan, että lämmöt olisi 20 asteen hujakoilla, orkkis takas paikoilleen ja viisari liikkuu normaalisti. Pitää toi koko järjestelmän putsaus tehdä viikonloppuna, josko se sillä tokenisi.

Missä tämä ruiskun anturi sijaitsee?

Putsasin tänään tyjäkäyntisuuttimen kärjen, joka oli aika raskaan ruskean töhnän peitossa. Putsaus ei käynnistyvyyteen vaikuttanut millään tavalla ainakaan toistaiseksi. En tosin kokeillut auto kylmänä käyntiin, eli voi olla että putsaus on auttanut.

Voiko uudemmasta satkusta (-91) ottaa sen pyöreän muotoisen Bosch tyhjäkäyntimoottorin nykyisen vanhanmallisen suipon tilalle?
Viimeksi muokannut Villesimila, Ti Marras 16, 2021 00:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Käyttis: Volvo S60 Classic -09
Harraste: Saab 9000i -87

EX: 900 -89, 9-5 -06, 900 GLs -84, NG9-5 -11, 9000 Aero -96, 9-5 Aero -00, 9-5 Aero -00, 9-5 Griffin -10, 9-5 Aero -04, 9-3 Aero Cabriolet -09, 9-3 Aero XWD -08, 9000 CDE 2,0t -97, 9-3 2.0T SE -01
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3877
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: OG900 kylmäkäynnistys js termostaatti ongelmat

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Ruiskun lämpötila-anturi on juuri se sininen bosch keskellä imusarjaa, eli olet jo vaihtanut sen.
Moottorin lämpötilan mukaan tuo siis säätää polttoaineen ruiskutusta.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Avatar
Villesimila
"Ruisku"
Viestit: 132
Liittynyt: Ti Elo 06, 2013 20:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: OG900 kylmäkäynnistys js termostaatti ongelmat

Viesti Kirjoittaja Villesimila »

Tänään kävi huonosti, edellä oleva auto ajoi punaisia päin ja alkoi äkillisesti pakittamaan taakse päin pois risteyksestä. Osui minua keulaan ja lukkopelti otti osumaa. Kolme tuntia ja lukkopelti vaihdettu uuteen, nyt kelpaa taas.

Samalla käytin puhdistusaineet järjestelmässä, sen jälkeen pelkät vedet sisään ja kunnolla lämpimäksi käytön jälkeen ulos. Nyt uudet nesteet sisällä, neula nousee nyt selvästi nopeammin ylös ja pysyy lämmöt paremmin. Ei ihan mitä olisin toivonut. Lämmöt on siinä puoli neljässä, kello kolmen sijaan.
Käyttis: Volvo S60 Classic -09
Harraste: Saab 9000i -87

EX: 900 -89, 9-5 -06, 900 GLs -84, NG9-5 -11, 9000 Aero -96, 9-5 Aero -00, 9-5 Aero -00, 9-5 Griffin -10, 9-5 Aero -04, 9-3 Aero Cabriolet -09, 9-3 Aero XWD -08, 9000 CDE 2,0t -97, 9-3 2.0T SE -01
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7439
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: OG900 kylmäkäynnistys js termostaatti ongelmat

Viesti Kirjoittaja mestari »

saitko paljonko mania kolarista?
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
Villesimila
"Ruisku"
Viestit: 132
Liittynyt: Ti Elo 06, 2013 20:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: OG900 kylmäkäynnistys js termostaatti ongelmat

Viesti Kirjoittaja Villesimila »

mestari kirjoitti:
Ke Marras 17, 2021 10:00
saitko paljonko mania kolarista?
En ole saanu vielä mitään, kolari tapahtu 24 tuntia sitten. Eiköhän sieltä jokin pieni kertakorvaus summa tule, tiedä sitten minkä perusteella he sen hinnoittelevat.
Käyttis: Volvo S60 Classic -09
Harraste: Saab 9000i -87

EX: 900 -89, 9-5 -06, 900 GLs -84, NG9-5 -11, 9000 Aero -96, 9-5 Aero -00, 9-5 Aero -00, 9-5 Griffin -10, 9-5 Aero -04, 9-3 Aero Cabriolet -09, 9-3 Aero XWD -08, 9000 CDE 2,0t -97, 9-3 2.0T SE -01
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7439
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: OG900 kylmäkäynnistys js termostaatti ongelmat

Viesti Kirjoittaja mestari »

vaurion perustella yleensä mitä nyt ei taida olla enää olemassa :mrgreen:
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
Villesimila
"Ruisku"
Viestit: 132
Liittynyt: Ti Elo 06, 2013 20:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: OG900 kylmäkäynnistys js termostaatti ongelmat

Viesti Kirjoittaja Villesimila »

mestari kirjoitti:
Ke Marras 17, 2021 13:17
vaurion perustella yleensä mitä nyt ei taida olla enää olemassa :mrgreen:
Mulla on onneksi tallessa kuvat vaurioista ja vaurioituneet osat. Oli pakko vaihtaa heti, olis menny muuten yöunet :D
Käyttis: Volvo S60 Classic -09
Harraste: Saab 9000i -87

EX: 900 -89, 9-5 -06, 900 GLs -84, NG9-5 -11, 9000 Aero -96, 9-5 Aero -00, 9-5 Aero -00, 9-5 Griffin -10, 9-5 Aero -04, 9-3 Aero Cabriolet -09, 9-3 Aero XWD -08, 9000 CDE 2,0t -97, 9-3 2.0T SE -01
Avatar
Villesimila
"Ruisku"
Viestit: 132
Liittynyt: Ti Elo 06, 2013 20:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: OG900 kylmäkäynnistys js termostaatti ongelmat

Viesti Kirjoittaja Villesimila »

Pari viikkoa on tullu autolla nyt taas ajettua. Kylmäkäynnistys vika ei ole vielä selvinnyt. Käynnistyy ongelmitta kuitenkin ensimmäisellä yrityksellä, mutta ei syötä enempää ainetta että kävisi korkeammilla kierroksilla sen hetken. Roikottaa myös noita lämpöjä vanhaan tuttuun tapaan, varsinkin nyt kun on ollut noita kympin pakkasia. Lämpöä on kuitenkin piisannut kabiinissa.

Missä on vika? :D

Lapin reissu on tulossa tuossa muutaman viikon kuluttua, jotta saisi siihen mennessä auton reissukuntoon..
Viimeksi muokannut Villesimila, Ma Marras 29, 2021 14:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Käyttis: Volvo S60 Classic -09
Harraste: Saab 9000i -87

EX: 900 -89, 9-5 -06, 900 GLs -84, NG9-5 -11, 9000 Aero -96, 9-5 Aero -00, 9-5 Aero -00, 9-5 Griffin -10, 9-5 Aero -04, 9-3 Aero Cabriolet -09, 9-3 Aero XWD -08, 9000 CDE 2,0t -97, 9-3 2.0T SE -01
Repolainen
"Aero"
Viestit: 338
Liittynyt: Ke Joulu 04, 2013 13:19
Paikkakunta: Pori

Re: OG900 kylmäkäynnistys js termostaatti ongelmat

Viesti Kirjoittaja Repolainen »

Pahvia keulille... :roll:

Ei vaan, seuraan koska itsellä myös roikkuu siinä kello neljässä viisari eikä tahdo lämmöt nousta näillä pakkasilla.

Täytyy asentaa toi saab091 joka odottaa tallissa ni jo alkaa tarkenemaan. :lol:
SEAT Alhambra 2,0 TSI DSG -11
900i Combi Sedan 2.1 A -92
Ex: 9-5 linear Wagon 2.0t A -05

# 6286
Vastaa Viestiin