OG900 kylmäkäynnistys js termostaatti ongelmat

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
Villesimila
"Ruisku"
Viestit: 132
Liittynyt: Ti Elo 06, 2013 20:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: OG900 kylmäkäynnistys js termostaatti ongelmat

Viesti Kirjoittaja Villesimila »

Repolainen kirjoitti:
Ma Marras 29, 2021 09:48
Pahvia keulille... :roll:

Ei vaan, seuraan koska itsellä myös roikkuu siinä kello neljässä viisari eikä tahdo lämmöt nousta näillä pakkasilla.

Täytyy asentaa toi saab091 joka odottaa tallissa ni jo alkaa tarkenemaan. :lol:
Eikai nyt satkun keulella tarvitse paffia laittaa.. :D

Binarin lämmittimiä silmäilin juuri ruokatauolla. Tällä kyseisellä autollahan mun ei pitänyt ajaa nyt talvella ollenkaan, joten taidan nyt säästää ne rahat ja asentaa sen sit siihen autoon jolla tulen sit tulevaisuudessa ne talvet ajamaan. Harmillisesti nykyisessä talonyhtiössä ei ole tolppa paikkaa, niin on joutunut kylmilteen aina käynnistämään.
Käyttis: Volvo S60 Classic -09
Harraste: Saab 9000i -87

EX: 900 -89, 9-5 -06, 900 GLs -84, NG9-5 -11, 9000 Aero -96, 9-5 Aero -00, 9-5 Aero -00, 9-5 Griffin -10, 9-5 Aero -04, 9-3 Aero Cabriolet -09, 9-3 Aero XWD -08, 9000 CDE 2,0t -97, 9-3 2.0T SE -01
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7438
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: OG900 kylmäkäynnistys js termostaatti ongelmat

Viesti Kirjoittaja mestari »

mites jos vetelee roikkaa akkunasta autolle, kuten näin tehtävän joskus palokassa, tosin mersuun ja napppaskengillä :mrgreen:
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: OG900 kylmäkäynnistys js termostaatti ongelmat

Viesti Kirjoittaja aero »

Villesimila kirjoitti:
Ma Marras 29, 2021 05:19
Pari viikkoa on tullu autolla nyt taas ajettua. Kylmäkäynnistys vika ei ole vielä selvinnyt. Käynnistyy ongelmitta kuitenkin ensimmäisellä yrityksellä, mutta ei syötä enempää ainetta että kävisi korkeammilla kierroksilla sen hetken. Roikottaa myös noita lämpöjä vanhaan tuttuun tapaan, varsinkin nyt kun on ollut noita kympin pakkasia. Lämpöä on kuitenkin piisannut kabiinissa.
Eikös se korotettu tyhjäkäynti tehdä enempi ilmalla kuin bensalla (toki siä gasoakin tarvitaan, mutta kierroksia ohjataan ilmalla)?

Otahan kylmästartille esiin joko lämpömittari, lämpökamera tai vaikka ihan vaan käsi. Mitattava kohde ylävesiletku, ehkä vielä sieltä syylärin päästä - alkaako se lämmetä samaa tahtia moottorin kanssa vai hörmähtääkö kerralla lämpöseks kun moottori on lämmenny?

Meinaan jos se letku lämpee kylmästä asti, niin sehän tietää sitä että termari falskaa kuin siivilä tulppana ja tarttee uusia. Jos puolestaan se letku hörähtää kerrasta lämpöseks sitte ku moottori on lämmin, niin se on se kohta missä termari aukee. Jos siinä kohtaa lämpömittari roikkuu, niin voi toki erikseen mitata vielä nesteen lämpötilan (tai kattilassa termarin avautumislämpötilan) että onko mittauksesssa vikaa vai aukeeko se termari liian aikasin.

Ehjä satku ei tartte keulapahveja oikeellakaan pakkasella ja täähän on vasta tämmöstä etelämmaalaisten pelottelua tämmöset pikkuset pakkasen irvikuvat. Eihän pihamittari näytä vielä kymppiäkään miinusta, ainakaan täälläpäin. Phyh.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3877
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: OG900 kylmäkäynnistys js termostaatti ongelmat

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Yhdessäkään saabissa ei ole pahvia tarvinnut keulaan vaikka -25/-35 ajellu, viimeksi -73 malliseen carinaan -84 pahvia tarvinnut.
Nesteet kunnossa, syyläri kunnossa ja puhdas, termari kunnossa ja lämmityskenno puhdas niin sisälläkään pitemmässä ajossa millään og900: lla ei talvipalttoota -20 ylikään ei välttämättä edes tarvinnut pitää päällä.
Yhdessä satkussa ei neste kuluneessa huonokuntoisessa syylärissä oikein läpikään kulkenut niin uusin uuteen. Kunto tuossa oli sitä luokkaa ettei huuhdella kuten muissa olen tehnyt edes uskaltanut.

Hollannin tulppaanipakastimeen vaihdoin viikko sitten termarin ja nousi konelämmöt sekä puhaltaa liki kuumaakin jopa sisällekin. Roikkui neula viivan puolitoista alle keskiviivan jossa nyt tiukasti jököttää.
Tonnariin uusin viime talvena kun ei noussut kuin neljännekseen ja oli yllättäen jotain kivikovaa mustaa moskaa välissä niin ei termari edes sulkeutunut kuin osin.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7438
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: OG900 kylmäkäynnistys js termostaatti ongelmat

Viesti Kirjoittaja mestari »

tulikin tuosta mieleen jotta täytyy ottaa pahvia mukaan ja laitella keulille :mrgreen:
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
Villesimila
"Ruisku"
Viestit: 132
Liittynyt: Ti Elo 06, 2013 20:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: OG900 kylmäkäynnistys js termostaatti ongelmat

Viesti Kirjoittaja Villesimila »

Tuli tänään ajeltua -8 asteessa pahvi keulalla. Pitää lämpöjä paremmin, mutta neula silti roikuu puoli neljässä!?
Käyttis: Volvo S60 Classic -09
Harraste: Saab 9000i -87

EX: 900 -89, 9-5 -06, 900 GLs -84, NG9-5 -11, 9000 Aero -96, 9-5 Aero -00, 9-5 Aero -00, 9-5 Griffin -10, 9-5 Aero -04, 9-3 Aero Cabriolet -09, 9-3 Aero XWD -08, 9000 CDE 2,0t -97, 9-3 2.0T SE -01
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7438
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: OG900 kylmäkäynnistys js termostaatti ongelmat

Viesti Kirjoittaja mestari »

juu ei ale gog pahvi riitä , pitänee käydä procarilta hakemassa termostaatti
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
Villesimila
"Ruisku"
Viestit: 132
Liittynyt: Ti Elo 06, 2013 20:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: OG900 kylmäkäynnistys js termostaatti ongelmat

Viesti Kirjoittaja Villesimila »

mestari kirjoitti:
To Joulu 02, 2021 19:33
juu ei ale gog pahvi riitä , pitänee käydä procarilta hakemassa termostaatti
1500km ajettu ”Saab Original” termostaatti on paikallaan. Tuli mieleen, että kuuluuko ton alavesiletkun olla viileä verrattuna ylävesiletkuun, kun autolla on ajettu pidempi siivu?
Käyttis: Volvo S60 Classic -09
Harraste: Saab 9000i -87

EX: 900 -89, 9-5 -06, 900 GLs -84, NG9-5 -11, 9000 Aero -96, 9-5 Aero -00, 9-5 Aero -00, 9-5 Griffin -10, 9-5 Aero -04, 9-3 Aero Cabriolet -09, 9-3 Aero XWD -08, 9000 CDE 2,0t -97, 9-3 2.0T SE -01
Avatar
eegas
"Hölösuu"
Viestit: 1080
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 13:10
Paikkakunta: Kauhava / Lapua / Liperi

Re: OG900 kylmäkäynnistys js termostaatti ongelmat

Viesti Kirjoittaja eegas »

Villesimila kirjoitti:
To Joulu 02, 2021 19:56
1500km ajettu ”Saab Original” termostaatti on paikallaan. Tuli mieleen, että kuuluuko ton alavesiletkun olla viileä verrattuna ylävesiletkuun, kun autolla on ajettu pidempi siivu?
Kyllähän se on viileämpi, kun syylärin kautta tulee, se on syylärin tehtävä jäähdyttää.
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
Avatar
Villesimila
"Ruisku"
Viestit: 132
Liittynyt: Ti Elo 06, 2013 20:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: OG900 kylmäkäynnistys js termostaatti ongelmat

Viesti Kirjoittaja Villesimila »

Lukenut muutamaa keskustelua ja tullut mieleen myös josko viisari olisi vaan löysällä. Koitan tänään kiristää sen, josko se auttaisi tuohon roikkumiseen :D
Käyttis: Volvo S60 Classic -09
Harraste: Saab 9000i -87

EX: 900 -89, 9-5 -06, 900 GLs -84, NG9-5 -11, 9000 Aero -96, 9-5 Aero -00, 9-5 Aero -00, 9-5 Griffin -10, 9-5 Aero -04, 9-3 Aero Cabriolet -09, 9-3 Aero XWD -08, 9000 CDE 2,0t -97, 9-3 2.0T SE -01
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7438
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: OG900 kylmäkäynnistys js termostaatti ongelmat

Viesti Kirjoittaja mestari »

Villesimila kirjoitti:
To Joulu 02, 2021 19:56
mestari kirjoitti:
To Joulu 02, 2021 19:33
juu ei ale gog pahvi riitä , pitänee käydä procarilta hakemassa termostaatti
1500km ajettu ”Saab Original” termostaatti on paikallaan. Tuli mieleen, että kuuluuko ton alavesiletkun olla viileä verrattuna ylävesiletkuun, kun autolla on ajettu pidempi siivu?
juu lämpö tuppaa nousemaan ylöspäin
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: OG900 kylmäkäynnistys js termostaatti ongelmat

Viesti Kirjoittaja aero »

Villesimila kirjoitti:
To Joulu 02, 2021 19:56
1500km ajettu ”Saab Original” termostaatti on paikallaan. Tuli mieleen, että kuuluuko ton alavesiletkun olla viileä verrattuna ylävesiletkuun, kun autolla on ajettu pidempi siivu?
Kyl, lämmin/kuuma neste menee ylävesiletkua pitkin syyläriksi kutsuttuun jäähdyttimeen, jäähtyy siellä ilmavirran toimesta ja palaa viileämpänä takaisin moottoriin alavesiletkua pitkin.
mestari kirjoitti:
Pe Joulu 03, 2021 08:35
juu lämpö tuppaa nousemaan ylöspäin
Väärin. Lämmin ilma tuppaa nousemaan ylöspäin, mutta lämpö sinänsä johtuu ihan just siihen suuntaan, mihin on vastassa pienin terminen vastus. Yhtä komeesti säteilee ja johtuu ylhäältä alas kuin alhaalta ylös, jos ei lämpöenergian itseensä sitouttama materia (kuten se ilma) liiku.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
Villesimila
"Ruisku"
Viestit: 132
Liittynyt: Ti Elo 06, 2013 20:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: OG900 kylmäkäynnistys js termostaatti ongelmat

Viesti Kirjoittaja Villesimila »

Mittariston valoja eilen vaihtaessani kiristin polttoaine- ja lämpömittarin viisareitten ruuvit, samoin kävin kaikki sähköliitokset läpi kontaktispraylla. Nyt viisari pysyy siinä kello kolmessa niin kuin sen kuuluukin, eikä roiku. Vika nyt oli ilmeisestikin johdoissa, tai sitten itse viisarissa :D
Viimeksi muokannut Villesimila, Ti Joulu 07, 2021 22:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Käyttis: Volvo S60 Classic -09
Harraste: Saab 9000i -87

EX: 900 -89, 9-5 -06, 900 GLs -84, NG9-5 -11, 9000 Aero -96, 9-5 Aero -00, 9-5 Aero -00, 9-5 Griffin -10, 9-5 Aero -04, 9-3 Aero Cabriolet -09, 9-3 Aero XWD -08, 9000 CDE 2,0t -97, 9-3 2.0T SE -01
Avatar
PM99
"Saabisti"
Viestit: 771
Liittynyt: Ti Tammi 21, 2020 23:04
Paikkakunta: Oulainen

Re: OG900 kylmäkäynnistys js termostaatti ongelmat

Viesti Kirjoittaja PM99 »

Hienoa! Harvoin nuissa itse mittarissa on muuta vikaa kuin vanhuuden tuomia huonoja kontakteja jotka poistuu omistajan vastuullisella puhdistamisella ja fiksauksella eikä koelaudan tai mittariston hakkaamisella. :)
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV
Avatar
Villesimila
"Ruisku"
Viestit: 132
Liittynyt: Ti Elo 06, 2013 20:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: OG900 kylmäkäynnistys js termostaatti ongelmat

Viesti Kirjoittaja Villesimila »

Samat oireet jatkuu kylmäkäynnistyksen suhteen. Säädin hieman tyhjäkäyntiventtiilin ilmaluistinta ja nyt kylmänä käynnistäessä kierrokset pysyttelee hienosti sen muutaman minuutin tonnissa/hieman yli. Tämän jälkeen laskee sinne 500-600 kierroksen tuntumaan. Hieman lämmettyään tyhjäkäynti on jämptisti 900-950 kierroksessa ja pysyy siinä. Jos auton sammuttaa kuumana ja käynnistää hetken se jälkeen uudestaan, niin kierrokset on matalalla 600-700 kierroksen kieppeillä. Jos lämpimänä käynnistyksen jälkeen auttaa kaasulla ja pitää kierroksia reilu tonnissa kymmenisen sekuntia, niin tyhjäkäynti palaa takaisin normaaliksi.

Ruiskun lämpötilaanturi, alipaineletkut ja ilmansuodatin uusia.

Mikä voisi aiheuttaa tämän?
Käyttis: Volvo S60 Classic -09
Harraste: Saab 9000i -87

EX: 900 -89, 9-5 -06, 900 GLs -84, NG9-5 -11, 9000 Aero -96, 9-5 Aero -00, 9-5 Aero -00, 9-5 Griffin -10, 9-5 Aero -04, 9-3 Aero Cabriolet -09, 9-3 Aero XWD -08, 9000 CDE 2,0t -97, 9-3 2.0T SE -01
Vastaa Viestiin