OG900 kylmäkäynnistys js termostaatti ongelmat

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
Villesimila
"Ruisku"
Viestit: 132
Liittynyt: Ti Elo 06, 2013 20:06
Paikkakunta: Helsinki

OG900 kylmäkäynnistys js termostaatti ongelmat

Viesti Kirjoittaja Villesimila »

Heippa,

Minulla on ollut satkussa sellainen omituinen vika, että jos auto seisoo yön yli ja aamulla lähtee liikenteeseen, niin auto ei normaaliin tapaan nosta kylmäkäynnistyksen ajaksi kierroksia siihen 1200-1300 kierrokseen. Jos en avita kaasulla, niin kierrokset on niin matalalla että auto meinaa sammua. Lämpimänä ei ole mitään ongelmia ja auto käy tyhjäkäyntiä ongelmitta. Alipainepuoli on kunnossa, voisiko vika liittyä johonkin tyhjäkäynti anturiin/suuttimeen?

Toinen asia myös askarruttaa. Olen vaihtanut autoo kaksi termostaattia, joista viimeisin on alkuperäinen. Lämmöt jää 60-70 asteen kohdalle jos on liikenteessä ja jos antaa seistä paikallaan pidempään niin nostaa vaateriin, jonka jälkeen flekti käynnistyy normaalisti kun termostaatti aukeaa. Missä voisi olla vika, olen koittanut ilmausnipan kautta ilmata järjestelmää muutamaan otteeseen ja sieltä tulee aina tasainen suihku. Voiko viallinen paisuntasäiliön korkki oirella näin?

Kiitos jo etukäteen vastauksista! :D
Käyttis: Volvo S60 Classic -09
Harraste: Saab 9000i -87

EX: 900 -89, 9-5 -06, 900 GLs -84, NG9-5 -11, 9000 Aero -96, 9-5 Aero -00, 9-5 Aero -00, 9-5 Griffin -10, 9-5 Aero -04, 9-3 Aero Cabriolet -09, 9-3 Aero XWD -08, 9000 CDE 2,0t -97, 9-3 2.0T SE -01
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7437
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: OG900 kylmäkäynnistys js termostaatti ongelmat

Viesti Kirjoittaja mestari »

gm merkkinen termari oli kerran ostettuna jo riki voip olla taaskin :D
kyseessä siis luulltavasti ruisku 8I?
haku napilla löytyy muutama täsmä mitattava kohde jotka voi omatoimisesti tarkastaa
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
PM99
"Saabisti"
Viestit: 771
Liittynyt: Ti Tammi 21, 2020 23:04
Paikkakunta: Oulainen

Re: OG900 kylmäkäynnistys js termostaatti ongelmat

Viesti Kirjoittaja PM99 »

Jos i8 lisäilmaventtiili ei aukea kylmänä joka aiheuttaa sen ettei kierrokset nouse, itselläni lämpimänä noin 850rpm ja kylmänä nostaa sinne tonnin hujakoille muistaakseni. Lisäilmaventtiilin letkun irroittaa näkee kylmänä onko se kiinni sitä voi hieman meisselillä liikutella ja kokeilla liikkuuko, jos liikkuu niin venttiilin kylessä on mutteri jonka löysäämällä voi hieman liikuttaa venttiiliä auki päin ja lukita siihen ja sitten kokeilee nouseeko kylmänä kierrokset. Toivottavasti tästä on jotain apua :) itselle jouduin tämän säätämään. aiheesta löytyy ihan hyvin tietoa kun osaa etsiä parhaimmat vinkit. Jos taas on 16 venttiilinen sen kylmäkäyntiin löytyy haku toiminnolla myös ohjeita.
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV
Avatar
Villesimila
"Ruisku"
Viestit: 132
Liittynyt: Ti Elo 06, 2013 20:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: OG900 kylmäkäynnistys js termostaatti ongelmat

Viesti Kirjoittaja Villesimila »

Tosiaan, satku on -89 i16 ilman katalysaattoria. Olin ostanut Motonetistä tarvikkeen pari kuukautta sitten ja se oli saman merkkinen kuin tämä ”Saab Original”, joku M-kirjaimella alkava merkki taisi olla.
Käyttis: Volvo S60 Classic -09
Harraste: Saab 9000i -87

EX: 900 -89, 9-5 -06, 900 GLs -84, NG9-5 -11, 9000 Aero -96, 9-5 Aero -00, 9-5 Aero -00, 9-5 Griffin -10, 9-5 Aero -04, 9-3 Aero Cabriolet -09, 9-3 Aero XWD -08, 9000 CDE 2,0t -97, 9-3 2.0T SE -01
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3875
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: OG900 kylmäkäynnistys js termostaatti ongelmat

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Se motonetin myymä tarvike Motorad ei ollut itselläni aikoinaan 900 ässään kokeillessa ollut täsmälleen samanlainen kuin orkkis saabin paketin Motorad. Vertaili vietekkäin vanha orkkis ja tarvike niin eron laadussakin näki hyvin. Hain silloin marmorilta orkkiksen niin alkoi taas toimia kuten pitääkin.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Avatar
Villesimila
"Ruisku"
Viestit: 132
Liittynyt: Ti Elo 06, 2013 20:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: OG900 kylmäkäynnistys js termostaatti ongelmat

Viesti Kirjoittaja Villesimila »

Kupari kirjoitti:
Ti Marras 02, 2021 22:07
Se motonetin myymä tarvike Motorad ei ollut itselläni aikoinaan 900 ässään kokeillessa ollut täsmälleen samanlainen kuin orkkis saabin paketin Motorad. Vertaili vietekkäin vanha orkkis ja tarvike niin eron laadussakin näki hyvin. Hain silloin marmorilta orkkiksen niin alkoi taas toimia kuten pitääkin.
Merkki oli joo Motorad. Vertailin termareita toisiinsa ja olivat täysin samanlaisia, ei eroavaisuuksia.
Käyttis: Volvo S60 Classic -09
Harraste: Saab 9000i -87

EX: 900 -89, 9-5 -06, 900 GLs -84, NG9-5 -11, 9000 Aero -96, 9-5 Aero -00, 9-5 Aero -00, 9-5 Griffin -10, 9-5 Aero -04, 9-3 Aero Cabriolet -09, 9-3 Aero XWD -08, 9000 CDE 2,0t -97, 9-3 2.0T SE -01
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7437
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: OG900 kylmäkäynnistys js termostaatti ongelmat

Viesti Kirjoittaja mestari »

nyt viimeisimpien vertailevaa tutkimusta tehneiden arviot ovat vähän kaukana toisistaan :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Re: OG900 kylmäkäynnistys js termostaatti ongelmat

Viesti Kirjoittaja rr »

Lisäilmaventtiili jumittaa. Samanlainen, kuin i8 mallissa.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23919
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: OG900 kylmäkäynnistys js termostaatti ongelmat

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

rr kirjoitti:
La Marras 06, 2021 08:54
Lisäilmaventtiili jumittaa. Samanlainen, kuin i8 mallissa.
Epäilen .
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1059
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: OG900 kylmäkäynnistys js termostaatti ongelmat

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Ruiskun lämpötila-anturi vois olla yks tarkistettava, vaikka yleismittarilla mitaten. Sen lisäilmaluistin voi katsoa ihan silmällä kun ottaa letkun pois toisesta päästä. Onko autossasi ylimääränen bensan suutin kylmäkäynnistyksiä varten? Pitäs olla siinä kaasuläppärungossa, jos on.
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Avatar
Villesimila
"Ruisku"
Viestit: 132
Liittynyt: Ti Elo 06, 2013 20:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: OG900 kylmäkäynnistys js termostaatti ongelmat

Viesti Kirjoittaja Villesimila »

Henri S kirjoitti:
Ma Marras 08, 2021 13:26
Ruiskun lämpötila-anturi vois olla yks tarkistettava, vaikka yleismittarilla mitaten. Sen lisäilmaluistin voi katsoa ihan silmällä kun ottaa letkun pois toisesta päästä. Onko autossasi ylimääränen bensan suutin kylmäkäynnistyksiä varten? Pitäs olla siinä kaasuläppärungossa, jos on.
On käynyt myös mielessä lämpötila-anturi. Lisäilmaluistin putsasin kesällä ihan perus brake cleanerilla, mutta täytyy se vielä tarkistaa. Se bensa suutin taitaa olla sellainen sininen pitkula imusarjan päällä, jossa on sähköliitin toisessa päässä?
Käyttis: Volvo S60 Classic -09
Harraste: Saab 9000i -87

EX: 900 -89, 9-5 -06, 900 GLs -84, NG9-5 -11, 9000 Aero -96, 9-5 Aero -00, 9-5 Aero -00, 9-5 Griffin -10, 9-5 Aero -04, 9-3 Aero Cabriolet -09, 9-3 Aero XWD -08, 9000 CDE 2,0t -97, 9-3 2.0T SE -01
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23919
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: OG900 kylmäkäynnistys js termostaatti ongelmat

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

imusarjan suuttimia olis pussillinen uusia. oon myyny volvo ja bmw harrastajille niitä .
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
Villesimila
"Ruisku"
Viestit: 132
Liittynyt: Ti Elo 06, 2013 20:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: OG900 kylmäkäynnistys js termostaatti ongelmat

Viesti Kirjoittaja Villesimila »

Henri S kirjoitti:
Ma Marras 08, 2021 13:26
Ruiskun lämpötila-anturi vois olla yks tarkistettava, vaikka yleismittarilla mitaten. Sen lisäilmaluistin voi katsoa ihan silmällä kun ottaa letkun pois toisesta päästä. Onko autossasi ylimääränen bensan suutin kylmäkäynnistyksiä varten? Pitäs olla siinä kaasuläppärungossa, jos on.
Onko lämpötilan-antureita useampaa, eli ruiskulle eri ja viisarille toinen?
Käyttis: Volvo S60 Classic -09
Harraste: Saab 9000i -87

EX: 900 -89, 9-5 -06, 900 GLs -84, NG9-5 -11, 9000 Aero -96, 9-5 Aero -00, 9-5 Aero -00, 9-5 Griffin -10, 9-5 Aero -04, 9-3 Aero Cabriolet -09, 9-3 Aero XWD -08, 9000 CDE 2,0t -97, 9-3 2.0T SE -01
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3875
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: OG900 kylmäkäynnistys js termostaatti ongelmat

Viesti Kirjoittaja Kupari »

On molemmille oma anturi. Käyntiin siis vaikuttaa vain ruiskuanturi joka on imusarjassa, sähköliitin päässä pitäs hyvin näkyä. Noita antureita on erilaisia ainakin vapari / turbo ja ne erottaa jo väristä liittimen päässä.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23919
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: OG900 kylmäkäynnistys js termostaatti ongelmat

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

just näin.. imusarjas kyttää lohkoa . termarikopas viisari ja läppäkotelos lisäruisku.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Vastaa Viestiin