Etujarrusatulat OG-900 vm -87

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Etujarrusatulat OG-900 vm -87

Viesti Kirjoittaja kostape »

Olen asentanut ennenkin muutamia ns. tehdaskorjattuja jarrusatuloita. Hyvin ovat toimineet kunnes nyt noin 4 vuotta sitten asennetusta vaihto-osasta ei enää löytynyt käsijarrua. Vaikutti siltä että sylinterien sisällä olevat kiertyvät osat, joiden pitäisi itsestään säätää välystä eivät liikkuneet normaalisti vaan seisontajarrun lepoasento oli jumittunut kauaksi jarrutuksesta. Kokeilin kiertää sylinterin sisäosaa erikoistyökalulla mutta ei se helpolla liikkunut, tuskin jarrutuspaine riittää palojen kulumista korvaavaan säätöön.
Vein satulan kauppaan ja tilasin uuden tehdaskorjatun, näytti olevan heikosta niitä tarjolla. Sain kauniiksi puunatun ja tänään asensin. Ajojarru tuntuu normaalilta, mutta seisontajarrussa on samaa sisäistä jäykkyyttä säätymisen suhteen kuin tuossa edellisessa ostamassani. Kokeilin lopuksi kiertää sisäosaa työkalulla, mutta ei siinä kunnolla toimineet edes työkalun tarvitsemat reiät. Ja hieman kiertyi mutta ei niin kuin olen aikaisemmin tottunut seisontajarruja säädellessä.

Herää kysymyksiä. Onko vain huonoimpia korjauspajoja jäljellä ja kunnollisista osista puutetta?
Mistä saisi toimivan oikean etupyörän jarrusatulan?
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7439
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Etujarrusatulat OG-900 vm -87

Viesti Kirjoittaja mestari »

tere kyse siis og satkun satulasta edessä jossa käsijarru. ostit siis uuden tehdaskorjatun vai mikä ei toimi. voiko sen viedä takaisin ja vaihtaa.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: Etujarrusatulat OG-900 vm -87

Viesti Kirjoittaja kostape »

Olen ollut samassa tilanteessa kaksi kertaa ennenkin. Etujarrusatulassa käsijarrun toiminta ei säädy niinkuin pitäisi itsestään. Jostakin kirjasta aikanaan luin että jalkajarrun nestepaine työntää jarrunmäntää päin jarrulevyä ja samalla kiertää sitä mäntää palojen kulumista vastaavalla tavalla. Kun sitten jarrutus päättyy ja paine loppuu jarrupalat vapautuvat hieman ja jarrulevy pyörii vapaasti.
Männän perusasetusta voi tehdä kiertämällä erikoisavaimella mäntää irroittamalla sisemmän palan ja työkalu mahtuu rakoon ja sillä voi kiertää mäntää.

Nämä viimeksi kokemani ovat sellaisia että jarru ei säädy nestepaineen vaikutuksesta. Ja työkalulla kiertäenkin tuntuu niin kova vastus että jarrusylinterin sisällä on jotain vikaa. Siinä vanhassa korjausohjeessa varoitettiin purkamasta satulaa ja sylinterisysteemiä koska siinä on useita rikkoutumiselle herkkiä tiivisteitä ym osia.

Oma arvaukseni on että tehdaskorjattujen satuloiden kysyntä on nyt niin pientä, että jotkut valmistajat ovat luopuneet korjaamisesta, toiset asentavat ja myyvät loppuja ja huonoja osistaan koottuja satuloita.

Käsijarrun vaijerit tuntuvat toimivilta, mutta satulassa olevan vivun liike lyhenee ja huononee jos palojen kulumista vastaavaa säätöä ei tapahdu.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7439
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Etujarrusatulat OG-900 vm -87

Viesti Kirjoittaja mestari »

Ok ja sitten kysymykseen vielä vastaus
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: Etujarrusatulat OG-900 vm -87

Viesti Kirjoittaja kostape »

En ole vielä luovuttanut, minulla on halkileikkauskuva satulasta sylintereineen, yritän kuvitella sen toimintaa ja keksiä mikä jumittaa niin että on raskas kiertää eli säätyä.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11476
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Etujarrusatulat OG-900 vm -87

Viesti Kirjoittaja jus »

Voisikohan se männän kiertäminen tuntua raskaalta vaan siksi, että tiiviste on kuiva. Toisaalta, männän pyörittämisellä tehdään vain esisäätö, ja loput poljinta polkemalla. Polkemalla säätyessä pyörii eri kohdasta kuin mäntää pyörittämällä, joten suorilta en tuomitsisi satulaa kelvottomaksi.

Ei sieltä satulan sisäkaluista mitään silmille hyppää, vaikka sen purkaisikin. Juuri ostetun satulan purkamista toki joutuu toisenkin kerran harkitsemaan.

Kuvia ja korjaamokäsikirjan sivuja aiheesta:
http://www.jus.liitin.net/saab/99/album ... index.html
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7439
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Etujarrusatulat OG-900 vm -87

Viesti Kirjoittaja mestari »

Niin kompataan edellistä.purkaa ja laittaa varmasalvaa nin että liukuu kunnolla.mikäli ei vieläkään skulaa kannattaa tarkistaa dimensiot osista
Viimeksi muokannut mestari, Pe Heinä 15, 2022 17:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: Etujarrusatulat OG-900 vm -87

Viesti Kirjoittaja kostape »

Kiitoksia neuvoista. Olen jatkanut harjoitusta, irroitin satulan ja yritin sitä herkistää. Edelleen minusta tuntuu että sisemmän männän kiertyminen erikoisavaimella on paljon raskaampaa kuin edellisissä projekteissa, kiertelin sitä hieman edestakaisin. Lisäksi ne liuku-urat missä sylinteriasennelman säädön aikan pitää päästä liikkumaan olivat tiukat ikään kuin olisivat saaneet aiemmin vasaran iskuja. Tasoittelin reunoja viilalla ja raaputtelin maalia , nyt löytyy korjauskirjassa mainitut 0,1 - 0,3 mm välystä.

Sisällä seisovan auton ajojarrut lukittuvat tehokkaasti mutta näistä seisontaetujarruista toinen ei vieläkään toimi. Laittelen etusatulan taas takaisin ja kokeilen syntyykö nestepaineella minkäänlaista säätöliikettä satulaan. Korjausohjekirjan mukaan pitäisi säätyä kun vuorotellen painelee ja ajojarrua ja ruuvailee seisontajarrun mäntää ja vaijereita.

Alkoi jo harmittaa kun tuli mieleen että eipä vuonna 1957 Kauhavalla Lentosotakonekoulun apimekaanikkokurssilla mitään puhuttu näistä jarruista, vaan Saab Safireista.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7439
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Etujarrusatulat OG-900 vm -87

Viesti Kirjoittaja mestari »

entäpä kun pännää viilapenkissä satulan mäntää sisään ja samalla käänrtää käsijarruvivusta tuntuuko rengasavaimesssa liikettä millä mäntää kikotat
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: Etujarrusatulat OG-900 vm -87

Viesti Kirjoittaja kostape »

Tänään viimeksi ihmettelin sitä kun se käsijarruvipu on irtonaisen tuntuinen vaikka osat siellä sisällä ovat jäykästi liikkuvia. Vivun päässä oleva akselitappi on lähes kokonaan painettuna reikäänsä sylinterikappaleen takapäädyssä. Vipu liikkuu helposti ikäänkuin sillä ei olisi yhteyttä niihin sisäisiin kiertyviin osiin. akselitapista on ulkona ehkä noin 7 mm eikä painu syvemmälle, ajattelin että kai se voi ja kuuluukin olla niin.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: Etujarrusatulat OG-900 vm -87

Viesti Kirjoittaja kostape »

Jarruremontti on edelleen kesken, eilen palautin mielestäni viallisen jarrysatulan ja sain tilalle uuden. Vanhan vikana oli se että seisontajarrun vivun liike ei aiheuttanut mitään liikettä männälle. Herää kysymys että eikö jarruvivun tappi ole kytkeytynyt sisämäntää painavaan levyyn. Ja männän kiertäminen säätötarkoituksessa oli hyvin raskasta, erikoistyökalu oli rikkoutua.
Uusi satula on tarkkaan edellisen näköinen, hitsaussaumoista päätellen samaa sarjaa palautetun kanssa. Myymälän tiskillä vaikutti siltä että seisontajarrun vipu hieman liikutti sylinteriä. Mutta ei enää autoon asennettuna!
Olen ilmannut ja pumpannut, ajojarru toimii hyvin mutta seisontajarru ei suostu toimimaan, on kuin vivulla ei olisi yhteyttä mäntäsysteemiin.

Satulan runko-osa on hieman suurpiirteisesti tehty verrattuna alkuperäisiin, heräsi jopa ajatus että jos seisontajarrun vivun tappi ei ole kunnolla kosketuksessa männässä olevan tapin päässä olevaan vääntölevyyn.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: Etujarrusatulat OG-900 vm -87

Viesti Kirjoittaja kostape »

No nyt olen puuhaillut sen uuden vaihto-osan kanssa. Kokemukseni on että se on täsmälleen samanlainen kuin edellinenkin tehdaskorjattu vaihto-osa. Kokeilin ennen asennusta seisontajarrun vivusta toimintaa, niin mäntä liikkui juuri ja juuri havaittavasti noin puoli milliä. Asennuksen jälkeen ei mitään parempaa ollut nähtävissä. Yhtä huono kuin se edellinenkin ja samanlainen, peruslevyäkin vahvistettu hitsaamalla toinen levy päälle. Ja oletan että korjaajat eivät ole mäntiä esiin kaivaneet eikä herkistäneet, siitähän olisi lisää vaivaa ja tarvittaisiin uusia tiivisteitä, ehkä sylinterin hoonaamistakin. Ja mistä niitä tiivisteitä saisi?

Pitää ruveta kyselemään muualta, Ruotsista ja Saksasta ym. Jos löytyisi pätevämpiä korjaajia?

Tämähän on osa yleistä tämän ajan ongelmaa. Väki vanhenee niin wanhojen autojen osaavat korjaajat ja varaosapuolen miehetkin, samaan aikaan harrastajien määrä vähenee, samoin autojen ja kun osien kysyntä laskee niin tarjonta pienenee. Eikä uusia korjaajia kouluteta kun tarve on pieni eikä nuorisoa kiinnosta kun korjaamojen pihoilla jonottaa uudempaakin kalustoa.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11476
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Etujarrusatulat OG-900 vm -87

Viesti Kirjoittaja jus »

Oletko kokeillut painaa männän takaisin sisään sen jälkeen, kun käsijarruvivusta olet yhden kerran saanut havaittua jarrutusvaikutusta? Vai odotatko, että satulan käsijarruvipua pumppaamalla mäntä tulisi yhä ulommas ja ulommas?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: Etujarrusatulat OG-900 vm -87

Viesti Kirjoittaja kostape »

Olen säätänyt käsijarrun vivut korjauskirjojen mukaan, joten liikevaraa on mutta liikettä ei tapahdu sylintereissä. Vaikka olen pumpannut jalkapolkimella ohjeitten mukaan käsijarruvivun eri asennoissa.
Tulkintani on että se sisempi mäntä liikahtaa vain sen verran kuin viimeksi käytössä on tarvittu eli ei edes milliäkään, ja jumiutunut siihen eikä satulan paineet pysty sitä siirtämään niin että puskua menisi ulommalle jarrupalalle asti.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11476
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Etujarrusatulat OG-900 vm -87

Viesti Kirjoittaja jus »

Oman kokemukseni mukaan polkemalla käsijarrun loppuun säätäminen vaatii huomattavan paljon voimakkaampaa polkemista kuin ajon aikana voimakkainkaan jarrutus.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin