Etujarrusatulat OG-900 vm -87

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: Etujarrusatulat OG-900 vm -87

Viesti Kirjoittaja kostape »

Näiden kokeilujen jälkeen olen sitä mieltä että männän liikke sylinterissä tapahtuu ajojarrun hydraulipaineen voimalla. Käsijarruvivulla tapahtuu vain pientä säätöliikettä jarrupalojen kulumista vastaavasti. Ja ajojarrutukseen tarvittava jarrupaloja puristava voima tulee ensiömännän takana vaikuttavasta hydraulipaineesta kun poljinta painetaan.

Käsijarruvivun liike on lyhyt ja niiden kolmen kuulan iskunpituus samoin, ei niillä suuria asennonmuutoksia saa aikaan. Ensiömännän pitää olla hipomisasennossa jarrupaloihin nähden, muuten käsijarrusysteemin liike ei riitä seisontajarrun tehotoimintaan.

Jatkan kokeiluja suurella poljinvoimalla, jos se auttaisi puristamaan liiat välykset pois seisontajarrusysteemistä.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: Etujarrusatulat OG-900 vm -87

Viesti Kirjoittaja kostape »

Kokeilut ovat jatkuneet. Löysin maaseutuvarastostakin etujarrun osia. Ainoa oikeanpuoleinen oli jostakin purkuautosta ja karmean näköinen. Mitään toimintakuntoon viittaavaa ei ollut havaittavissa, sain sen palasiksi ja löytyi mustaa likaa sylintereiden sisältä mikä varmaankin syynä jumiutumiseen. Yritin puhdistaa ja herkistää mutta se pieni käsijarruvipu ei toimi. Yritän vielä sekoittamalla parhaita palasia kolmesta satulasta. Ongelma on edelleen että käsijarruvipu ei synnytä paloja puristavaa liikettä.

Surkea tilanne että parempia korjausohjeita ei ole. Tilasin jo toiselta kauppiaalta lisää yhden kunnostetun jarrusatulan. saa nähdä koska tulee ja kuinka toimiva on.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7437
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Etujarrusatulat OG-900 vm -87

Viesti Kirjoittaja mestari »

viilapenkissä jos mäntää vastustaa rengasraudalla ja samalla kätevällä ranneliikkeellä kääntää käsijarrun vipua pitäisi liike tuntua rengasrautaa pitelevässä lapasessa.
mikäli del monte mies sanoo yes pitäisi satulan toimia autossakin
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: Etujarrusatulat OG-900 vm -87

Viesti Kirjoittaja kostape »

Olen jatkanut tätä harrastusta mutta en juuri edistynyt. Ajojarrua löytyy mutta ei seisontajarrua. Tänään hävisi kaikki jarrut kun ilmeisesti pääsylinteri kyllästyi projektiin eikä painetta satulaan saakka tullut, ilmattua kyllä sain.
Noista aikaisemmista kommenteista ja neuvoista sanoisin, että jotta seisontajarru toimisi niin välykset pitää olla pois ja nestetäyttö satulan sylinterissä ja jarrupalat paikoillaan ilman isompia välyksiä. Muuten satulan käsijarruvivun liike ei riitä välysten poistoon ja varsinaiseen palojen puristamiseen.

Satuin löytämään ohuen korjausohjekirjan, jossa näitä jarruja selvitetään lyhyesti mutta melko selkeästi suomeksi.
Huomenna pitää mennä varaosakauppaan kyselemään pääsylinterin tiivistesarjaa. Auto on vähän ajettu 150 000 km mutta 35 vuotta vanha joten voi joku tiivistekin pettänyt.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: Etujarrusatulat OG-900 vm -87

Viesti Kirjoittaja kostape »

Nyt on taas uusi haastava tilanne. Sain ulkomailta tehdaskunnostetun satulan. Mutta kun aloitin työn niin huomasin että pääsylinteri ei kehitä normaalia jarrunesteen painetta, joten taitaa olla tiivisteitä rikki, ehkä menneet noissa aiemmissa polkemisvaiheissa. Irroitin pääsylinterin mutta se onkin erilainen kuin esim. Haynesin korjauskirjassa. Lisähuomautuksissa toteavat että vuonna 1987 pääsylinterin malli on muuttunut yksinkertaisemmaksi teräsputkesta hitsatuksi, mutta että purkaminen ja kokoaminen onnistuu valurautaisen ohjeilla. Mutta ei vaan täällä, ei purkaudu koska ei ole keinoa miten mäntien liikkeen rajoittimen saa purettua. Pois vedettävää tappia ei ole vaan koko pääsylinteri on kokoontungettu ja päähän puristettu tiukka tulppa, jonka reiästä polkimen puristus menee sisään.
Onko kokemusta mitä pitäisi tehdä?
Sopiiko paikalle se valurautainen pääsylinteri jos sellainen sattuu löytymään?
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
korpijaakko
"Viggen"
Viestit: 524
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
Paikkakunta: Kuopio

Re: Etujarrusatulat OG-900 vm -87

Viesti Kirjoittaja korpijaakko »

Joskus olen sipaissut kuluneesta satulasta vivun takapuolelta rälläkällä pari milliä pois. Se vipu kun törmää siihen satulanrunkoon kun on vaijerilla vedetty täysin taakse. Tällä lailla olen saanut mäntään lisää kieroliikettä ja jarrun pitämään...Katsastin valkoisen viipan tänään käsijarru piti niukinnaukin ja leima tuli...olin ihan varma ettei pidä tarpeeksi, mutta piti.
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO KE, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7437
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Etujarrusatulat OG-900 vm -87

Viesti Kirjoittaja mestari »

jep joskus itsekin miettinyt että onko se tappi suhteessa siihen vipuun optimaalissa asennossa vai voisiko sitä vähän kääntää että ottaisi napakammin
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Vastaa Viestiin