Etujarrusatulat OG-900 vm -87

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
korpijaakko
"Viggen"
Viestit: 525
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
Paikkakunta: Kuopio

Re: Etujarrusatulat OG-900 vm -87

Viesti Kirjoittaja korpijaakko »

pitää paikkansa...pitää polkea ihan kunnolla...ja aika kauan....
.semmonen vartti
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO KE, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: Etujarrusatulat OG-900 vm -87

Viesti Kirjoittaja kostape »

Kiitos neuvosta. Ja varmasti tehostinkin lisää painetta ja jarrun sisäistä voimaa. Taidanpa kokeilla tänään.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: Etujarrusatulat OG-900 vm -87

Viesti Kirjoittaja kostape »

Kävin katsastuksessa ja hylky tuli seisontajarrun heikon toiminnan vuoksi. Pitää kai jatkaa etsiskelyä. Vaihtoehtona on uuden tiivistesarjan hankinta ja jarrusylinterikomponentin tiivisteiden vaihdon opettelu. Tarjontaa näytti olevan ainakin ulkomailla, mutta saattaa olla useampienkin valmistajien sylintereihin, jotka voivat olla erilaisia. Ostamani tehdaskunnostettu taitaa olla Girlingin.
Hyviä neuvoja tarpeen edelleen??
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7459
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Etujarrusatulat OG-900 vm -87

Viesti Kirjoittaja mestari »

tuliko ajettua ne ns sisään ennen leimalle menoa?
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
PM99
"Saabisti"
Viestit: 776
Liittynyt: Ti Tammi 21, 2020 23:04
Paikkakunta: Oulainen

Re: Etujarrusatulat OG-900 vm -87

Viesti Kirjoittaja PM99 »

Seisontajarrun teho on vastannut meillä etukäsijarrullisissa käyttöjarruntehoa.
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23970
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Etujarrusatulat OG-900 vm -87

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Tätä kun lukee ni taidan jemmata syvemmälle vähän ajetut orggis satulat .hi
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: Etujarrusatulat OG-900 vm -87

Viesti Kirjoittaja kostape »

Kyllä minä kiihdyttelin ja jarruttelin 15 minuuttia että puhdistui jarrulevyt ennen tarkastukseen menoa.
Olen vahvasti sitä mieltä että vika on ollut korjausverstaalla, säästääkseen aikaa eivät ole purkaneet sylinteriasennelmaa ( koska ei mitään vuotojen jälkiä tms). Ja toisaalta kun on vanhalla ajeltu vähän ja rauhallisesti niin jarrupalat ovat kuluneet vain vähän ja sylinteriasennelman liikkeet ovat olleet hyvin pienet.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: Etujarrusatulat OG-900 vm -87

Viesti Kirjoittaja kostape »

Olen sillä ajellut ehkä 100 km ja polkenut jarruakin, mutta seisontajarru uudemmassa etusatulassa ei ole parantunut. Eilen hain purkaamosta vanhan satulan jota on nyt purkanut. Näytti normaalilta purkuosalta mutta sisältä on sekin jumissa . Satula on vuoden 1985 ysikympistä. Kirjojen mukaan hyvin samanlainen kuin 900:ssa. Jumissa olo tarkoittaa että sisempi mäntä ei työkalulla kiertynyt eli perussäätö ei toiminut. Nyt se on aika pitkälle purettu ja toiminnan teoriaa mietin. Jarrupalojen tukijousi antaa hieman välystä niin että levy mahtuvat pyörimään kun jarru vapautetaan niin välystä näyttää noin 0,5 mm syntyvän. Entäs sitten kun palat kuluvat lisää eikä kukaan ole säätökalulla mäntää kiertämässä, miten se paloja painava mäntä kiertyy siinä kierteisen karan päällä. Ei siellä näy mitään pyöritysmoottoria olevan palojen kulumisen kompensoimiseen.

Taidan tilata uuden tiivistesarjan ja jatkaa mietintää ja harjoitusta. Mäntien ja sylinterin pinnoissa on hieman ikäänkuin ruostejälkiä ja sen seurauksena osat eivät purkaessakaan liikkuneet kuin voimaa käyttämällä.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7459
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Etujarrusatulat OG-900 vm -87

Viesti Kirjoittaja mestari »

sen epäsuoraan vaikuttavan männän kiertyminenhän on pakko ohjattua, meinaan jos orkkis lelut on inessä. huomioidaan korj srj ostes että ne käpärin 2 eri paksuuttaa olevat o rinksit ei tule mukana vaan haet ne mallin tai dimensioiden mukaan kaupasta ja älä unohda kertoa täällä niintä kokoja

mikäli ne satulan tiivisteet on ehjät niin tuskin korj srj osto on pakollisen akuutti. :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
petromies
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: Etujarrusatulat OG-900 vm -87

Viesti Kirjoittaja petromies »

Se säädön toiminta on aina ollut vähän mysteeri. Mutta ei kai se mäntä normikäytössä pyöri vaan sylinterin sisällä oleva jengamekanismi ottaa löysät pois ja huolehtii että läsijarrumekanismi on tarpeeksi iholla. Ihan selvä liike siinä männässä tuntuu käsijarruvipua väännettäessä jos kaikki on ok. Käsijarru jumittaa kun se vääntötanko ruostuu sylinterin sisäänmenokohdasta.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11485
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Etujarrusatulat OG-900 vm -87

Viesti Kirjoittaja jus »

Käsijarru ei säädy normaalin ajon aikana jarrutellessa kohdalleen. Pitää polkea poljinta paikallaan ollessa niin, että penkin kiinnitykset ovat kovilla. Seisaaltaan polkemalla toinen jalka maassa saa jarrupolkimen varren taipumaan kohti kaasupoljinta, siksi pitää polkea istuen. :D
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: Etujarrusatulat OG-900 vm -87

Viesti Kirjoittaja kostape »

Olen taas purkanut ja puhdistellut osia ja ohjekirjan piirroksia katsellen yrittänyt ymmärtää miten seisontajarrun automaattisen säädön pitäisi toimia. Ensiömännän sisällä on se kierteillä varustettu kara jonka päällä on se ensiömäntä jonka pitäisi kiertymällä liikkua jarrupalojen kulumista vastaavasti.
Käsijarrun vivun liikkeen pitäisi tappinsa avulla kiertää toisiomäntää ja kierrekaraa niin että ensiömäntä liikkuu jarrupaloihin päin ja jarrutus tapahtuu käsijarrulla.

Jalkajarrun nestepaine tulee sylinteriin ensiömännän kohdalle ja leviää koko sylinteriin ja painaa ensiömäntää päin jarrulevyä ja vastakkaista toisiomäntää päin jarrusatulan runkolevyä.

Ensiömännän paikka sen kierrekaran päällä ratkaisee jarrupalojen ja jarrulevyn etäisyyden toisistaan. Etäisyyttä voi säätää kiertämällä ensiömäntää levynpuoleisesta päästä. Korjauskirja väittää että tilaa saa paksummille uusille jarrupaloille kiertämällä mäntää myötäpäivään. Pöydälläni olevassa tapauksessa pitäisi kiertää vastapäivään jotta turha välys pienenisi. Mutta miten tuo käsijarruvivun lyhyt liike riittää jarruttamisen syntyyn. Riittää jos levyn ja palojen väli on pieni ja jos jotenkin liike siirtyy nestepaineeksi.

Sitä tässä ihmettelen edelleen. Purkamassani satulassa sylinterin mäntien liikettä ri ollut koska ne olivat jumissa. Onkohan syynä ollut vesitipat jarrunesteessä.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11485
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Etujarrusatulat OG-900 vm -87

Viesti Kirjoittaja jus »

Käsijarruvipu kiertää toisiomännän sisällä olevaa kiekkoa, josss on kolmessa kiilamaisessa urassa kuulat. Kiertoliike käsijarruvivussa muuttuu näin mäntien välisen tangon työntöliikkeeksi ja käsijarruvivun kääntyessä jarrupalat puristavat jarrulevyä. Edellyttäen, että työntötanko on ensiömäntää pyörittämällä ja ensiömännän sisällä olevan automaattisäätömekanismin säädetty tarpeeksi lähelle niin, että kiekkojen & kuulien aikaansaaman liikkeen pituus ylettyy levittämään mäntiä.

Kuva
Viimeksi muokannut jus, Ma Joulu 04, 2023 18:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: Etujarrusatulat OG-900 vm -87

Viesti Kirjoittaja kostape »

Korjaus ei ole onnistunut. Kävin välillä jo hakemassa vm-85:n purkuosan, vaihtokelpoinen se tuntuu olevan vm-87 kanssa. Jopa niin pitkälle samanlainen että siinäkään seisontajarru ei ole suostunut toimimaan. Taas tuntuu siltä että seisontajarruja käytetään liian vähän ja sylinterien liike on kovin heikkoa pölyn ym kertymisen takia. Ajattelin kunnostaa tuosta purkuosasta mutta ei taida onnistua. Sain auki käsijarrun vivun mekanismin, siellä oli sisällä kuulakupit ja kolme kuulaa sekä likaista vaseliinia. Olen yrittänyt herkistää mutta ei siitä pienestä vivusta synny kunnollista liikettä keskitapille ja jarrupalojen puristukseen.
Kun mäntien liike oli hyvin jäykkää avasin männät uudelleen ja kokeilin niiden sovitusta sylinteriin ilman tiivisteitä, kyllä mahtui liikkumaan. Puhdistin tiivisteiden urat ja laitoin uudet tiivisteet ja taas mäntien liike on raskasta, niin ettei se käsijarrun kuulasysteemi näytä jaksavan liikuttaa. Vai onko jarruneste liian huonoa voiteluainetta.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7459
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Etujarrusatulat OG-900 vm -87

Viesti Kirjoittaja mestari »

yleensähän on jo vuosikymmeniä käytetty jarrurasvaa asennuksen helpottamiseksi ja liukumisen varmistamiseksi
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Vastaa Viestiin