Hankittu Saab 900 Aero
-
- "Viggen"
- Viestit: 683
- Liittynyt: Pe Tammi 09, 2004 07:44
- Paikkakunta: Vaasa
Hankittu Saab 900 Aero
Minulla on ollut jo pidemmän aikaa haaveena 900 Aero, nyt se on hankittu. Auto on täysin alkuperäisessä kunnossa, se on musta, tumman harmaalla nahkaverhoilulla ja ilmastoinnilla, autolla on ajettu 110.000 km. Selvitin ennen ostoa runkonumeron perusteella mittarilukeman aitoutta, kolmesta paikkaa otin maksullisen kyselyn, missään ei ollut mainintaa, että mittaria olisi ruuvattu, toki kaikki on mahdollista, koska ostin auton Puolasta.
Auto on siis 900 Aero -88 ilman katalysaattoria, Bosch ruiskulla. Auto on ollut Euroopassa, joten ruostetta on hyvin vähän.
Muutamia huomioita/kysymyksiä:
- mistä voi todeta, että auto onko auto machingnumbers, eli runkonumero ja moottorinumero on alkuperäiset
- jalkatilan kumimatoissa ei ole reikiä
- lattiakangasmatto on kuskin kohdalla kuin uusi
- vaihdekepissä on vaihteenvälin lyhennin, toimii hienosti, mutta tarkoitus on alkuperäistää tuo kohta ja myydä vaihteenvälin lyhennin
- kuskin ikkuna yrittää auki kytkintä painettaessa, mutta ei liikahda yhtään -> rasvausta ja herkistelyä
- kuskinpuolen peili on mykkä -> rasvausta ja herkistelyä
- ovien alareunat ovat 100% ruosteettomat
- kori on 100% ruosteeton
- ilmastointi toimii, mutta siinä ei ole sisäilmankiertonappia, eikä läppäsysteemiä konepellin alla
- kun sammuttaa auton kierroslukumittari käy pikaisesti 3000 rpm kohdalla
- apukuskin oven sähkölukko toimii, mutta ovi ei aukea sama juttu takaluukussa -> rasvausta ja osien herkistelyä
- sähköinen kattoluukku toimii, mutta kolahtaa ikävästi kun on avautunut täysin auki -> rasvausta ja osien herkistelyä
- venttiilit nakuttaa myös lämpöisenä, tämä vaatii enemmän tutkimusta
Tässä alkuun ensihuomioita.
Auto on siis 900 Aero -88 ilman katalysaattoria, Bosch ruiskulla. Auto on ollut Euroopassa, joten ruostetta on hyvin vähän.
Muutamia huomioita/kysymyksiä:
- mistä voi todeta, että auto onko auto machingnumbers, eli runkonumero ja moottorinumero on alkuperäiset
- jalkatilan kumimatoissa ei ole reikiä
- lattiakangasmatto on kuskin kohdalla kuin uusi
- vaihdekepissä on vaihteenvälin lyhennin, toimii hienosti, mutta tarkoitus on alkuperäistää tuo kohta ja myydä vaihteenvälin lyhennin
- kuskin ikkuna yrittää auki kytkintä painettaessa, mutta ei liikahda yhtään -> rasvausta ja herkistelyä
- kuskinpuolen peili on mykkä -> rasvausta ja herkistelyä
- ovien alareunat ovat 100% ruosteettomat
- kori on 100% ruosteeton
- ilmastointi toimii, mutta siinä ei ole sisäilmankiertonappia, eikä läppäsysteemiä konepellin alla
- kun sammuttaa auton kierroslukumittari käy pikaisesti 3000 rpm kohdalla
- apukuskin oven sähkölukko toimii, mutta ovi ei aukea sama juttu takaluukussa -> rasvausta ja osien herkistelyä
- sähköinen kattoluukku toimii, mutta kolahtaa ikävästi kun on avautunut täysin auki -> rasvausta ja osien herkistelyä
- venttiilit nakuttaa myös lämpöisenä, tämä vaatii enemmän tutkimusta
Tässä alkuun ensihuomioita.
Re: Hankittu Saab 900 Aero
Onnea hankinnasta!
Saiskos tästä projektitopikin?
Saiskos tästä projektitopikin?
-
- "Viggen"
- Viestit: 683
- Liittynyt: Pe Tammi 09, 2004 07:44
- Paikkakunta: Vaasa
Re: Hankittu Saab 900 Aero
Mikä on projekti topikki?
Re: Hankittu Saab 900 Aero
^viittaisiko tähän alueeseen
viewforum.php?f=29
vaan kait sitä Aeron etenemistä voi tässä ketjussa, kuvailla.
viewforum.php?f=29
vaan kait sitä Aeron etenemistä voi tässä ketjussa, kuvailla.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Re: Hankittu Saab 900 Aero
Jep, onnea ja menestystä myös täältä entiseltä 900Aeron omistajalta. Minulle ei ainakaan ole selvinnyt miten saabilta ainakaan nykyään voisi saada selville matching numbersin.
Jos tuo auton historia on aukoton ja uskottava, niin onhan tuo melkoinen ihme, jos kone on jo vaihdettu noin vähän ajettuun saappiin... Eipä noita ruostettomia og-satkuja enää montaa ole koko maailmassa, joten eihän tuollaisella raaski enää ajaa kuin yhteenä poutapäivänä vuodessa
Eski
Jos tuo auton historia on aukoton ja uskottava, niin onhan tuo melkoinen ihme, jos kone on jo vaihdettu noin vähän ajettuun saappiin... Eipä noita ruostettomia og-satkuja enää montaa ole koko maailmassa, joten eihän tuollaisella raaski enää ajaa kuin yhteenä poutapäivänä vuodessa
Eski
Viimeksi muokannut Eski, Ke Elo 03, 2022 07:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Hankittu Saab 900 Aero
Mielestäni on helpompaa löytää ruosteeton 900/99 kuin 9-3 tai 9-5
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23977
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Hankittu Saab 900 Aero
unta oot nähny ruosteettomasta saabista
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Hankittu Saab 900 Aero
ei välttämäti
ostin kerran 41tkm ajetun kuupan jossa ei ollut mianitsemiasi ruosteita hintaakin tosin oli satakertaisesti normi kuuppaan
onko kukaan kiinnittänyt huomiota espanjassa kadulla kävellessä siihen miten ruoteettomia alustat siellä on? sieltä voisi tehdä ns löydön
ostin kerran 41tkm ajetun kuupan jossa ei ollut mianitsemiasi ruosteita hintaakin tosin oli satakertaisesti normi kuuppaan
onko kukaan kiinnittänyt huomiota espanjassa kadulla kävellessä siihen miten ruoteettomia alustat siellä on? sieltä voisi tehdä ns löydön
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Hankittu Saab 900 Aero
Jep, ulkomailta jossa ei teitä suolata, on mahdollista tehdä upeita löytöjä, mutta eivät ole enää ihan ilmaisia. Jos Suomesta tekee ns. latolöydön ja kyseessä on mikä tahansa vanhempi saappi, niin ruosteettomia ne eivät takuuulla enää ole
Eski
Eski
-
- "Aero"
- Viestit: 339
- Liittynyt: Ke Joulu 04, 2013 13:19
- Paikkakunta: Pori
Re: Hankittu Saab 900 Aero
onnea uudesta hankinnasta!
SEAT Alhambra 2,0 TSI DSG -11
900i Combi Sedan 2.1 A -92
Ex: 9-5 linear Wagon 2.0t A -05
# 6286
900i Combi Sedan 2.1 A -92
Ex: 9-5 linear Wagon 2.0t A -05
# 6286
Re: Hankittu Saab 900 Aero
nythän on ottajan markkinat kun ladollinen kuuppaa ja tavaraa vaihtaa omistajaa ihan tuosta vaan.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
-
- "Viggen"
- Viestit: 683
- Liittynyt: Pe Tammi 09, 2004 07:44
- Paikkakunta: Vaasa
Re: Hankittu Saab 900 Aero
Kiitos viesteistä.
Tänään hain autoon väliaikaiskilvet ja pääsin koeajolle. Ensituntuma on jämäkkä ajettavuus ja hyvät jarrut.
Listalla;
Öljyjen vaihto laatikko ja moottori
Vakkarin kunnostus
Ja jos museorekisteriin haluaa, niin hieman pitää tehdä hommia.
Tänään hain autoon väliaikaiskilvet ja pääsin koeajolle. Ensituntuma on jämäkkä ajettavuus ja hyvät jarrut.
Listalla;
Öljyjen vaihto laatikko ja moottori
Vakkarin kunnostus
Ja jos museorekisteriin haluaa, niin hieman pitää tehdä hommia.
-
- "Viggen"
- Viestit: 683
- Liittynyt: Pe Tammi 09, 2004 07:44
- Paikkakunta: Vaasa
Re: Hankittu Saab 900 Aero
Nyt on Aero rekisteröintikatsastettu.
Katsastusmies ei löytänyt mitään vikaa mistään, euroopassa ollut auto säilyy merkittävästi paremmin kun täällä pohjolassa.
To do listalla on vie pikkuhommaa siellä täällä, isoa kuvaa kun katsoo, niin se on hyvä.
Venttiilien naputus ja pakoputki on seuraavana listalla, keväämmällä.
Katsastusmies ei löytänyt mitään vikaa mistään, euroopassa ollut auto säilyy merkittävästi paremmin kun täällä pohjolassa.
To do listalla on vie pikkuhommaa siellä täällä, isoa kuvaa kun katsoo, niin se on hyvä.
Venttiilien naputus ja pakoputki on seuraavana listalla, keväämmällä.