Kampiakselin stefan vaihto
Kampiakselin stefan vaihto
Joutuuko kampiakselin stefan vaihossa irroittamaan moottorin ja edelleen kampiakselin. Hihnapyörän juuri on aika öljyisen näköinen. Ilmeisesti sieltä vuotaa jonkin verran öljyä...
-
- "Viggen"
- Viestit: 626
- Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
- Paikkakunta: Ulvila
Re: Kampiakselin stefan vaihto
Ei tartte irrottaa jos kyseessä OG900.mara81 kirjoitti:Joutuuko kampiakselin stefan vaihossa irroittamaan moottorin ja edelleen kampiakselin. Hihnapyörän juuri on aika öljyisen näköinen. Ilmeisesti sieltä vuotaa jonkin verran öljyä...
99/90 on sitten jo vaikea tapaus.(Ei kuitenkaan kampiakselia)
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Ei tarvi irrottaa konetta eikä pumppuakaan. Hihnapyörä veks ja sitä ennen tietty hihnat. Sit sopivan kokosella messelillä kampeat stefan irti. Uuden saa paikoillen varovasti pikku vasaralla reunoista ympäriinsä naputtelemalla tai sitten tarkotusta vartavasten tehdyllä työkalulla.Stefaan kannatta sormella pyöräyttää valmiiksi vähän öljyä, ettei kihnaa kuivana ekan käynnistyksen aikana. Voihan sen pumpun tietysti irrottaa ja tehdä työn pöydälläkin.
Toisaalta voi olla parempikin ottaa pumppu irti. Tulis vaan samalla vaihdettua se iso o-rengaskin. On varmaan kanssa jo aika koppura.
Toisaalta voi olla parempikin ottaa pumppu irti. Tulis vaan samalla vaihdettua se iso o-rengaskin. On varmaan kanssa jo aika koppura.
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
Se hihnapyörän pultin avaaminen voi olla hankalaa, jos ei ole tarpeeksi siroa ja samalla vahvaa vääntövartta hylsyyn. Tulipellin ja hihnapyörän välissä on ahdasta. Uusi tiiviste kannattaa ostaa saabilta, siinä tiivisteessa on huuli eri kohdassa, eli ideana on huulen tuleminen uuteen kohtaan hihnapyörän tiivistepintaa. Vanhan tiivisteen kuluttaman ura kohdalla se uusi tiiviste ei pidä ja kestä niin hyvin, kuin uudessa kohtaa. Saman voi toki tehdä "tarvike"-tiivisteelläkin asentamalla sen ulommas, kuin mihin se normaalisti pysähtyisi. 2-3mm ero riittää.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Siinä täytyy poistaa ilmastoinnin hihnapyörä, jos sellainen on ja sitten avata avainvälin 30 mm mutteri, joka on ahtaassa paikassa, ja kireällä, ohjekiristysmomentti on 19 kpm, kuulemma usein todella tiukassa avata.
Sinne olen tehnyt erikoisavaimen, laikalla madallettu hylsy, joka on hitsattu noin metriseen lattarautaan. toinen saapisti kun pitää sitä paikallaan ja toinen starttaa auton niin aukeaa helpoiten väittävät alan miehet (ei kokemusta). Muutoin joutuisi pitämään jostain vastaan .
Sinne olen tehnyt erikoisavaimen, laikalla madallettu hylsy, joka on hitsattu noin metriseen lattarautaan. toinen saapisti kun pitää sitä paikallaan ja toinen starttaa auton niin aukeaa helpoiten väittävät alan miehet (ei kokemusta). Muutoin joutuisi pitämään jostain vastaan .