Kampiakselin stefan vaihto

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
mara81
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Ke Kesä 02, 2004 18:47
Paikkakunta: Helsinki

Kampiakselin stefan vaihto

Viesti Kirjoittaja mara81 »

Joutuuko kampiakselin stefan vaihossa irroittamaan moottorin ja edelleen kampiakselin. Hihnapyörän juuri on aika öljyisen näköinen. Ilmeisesti sieltä vuotaa jonkin verran öljyä...
tUrpoEinari
"Viggen"
Viestit: 626
Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
Paikkakunta: Ulvila

Re: Kampiakselin stefan vaihto

Viesti Kirjoittaja tUrpoEinari »

mara81 kirjoitti:Joutuuko kampiakselin stefan vaihossa irroittamaan moottorin ja edelleen kampiakselin. Hihnapyörän juuri on aika öljyisen näköinen. Ilmeisesti sieltä vuotaa jonkin verran öljyä...
Ei tartte irrottaa jos kyseessä OG900.
99/90 on sitten jo vaikea tapaus.(Ei kuitenkaan kampiakselia)
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
JugiBoy
"Viggen"
Viestit: 627
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 17:03
Paikkakunta: Piikkiö

Viesti Kirjoittaja JugiBoy »

Ei tarvi irrottaa konetta eikä pumppuakaan. Hihnapyörä veks ja sitä ennen tietty hihnat. Sit sopivan kokosella messelillä kampeat stefan irti. Uuden saa paikoillen varovasti pikku vasaralla reunoista ympäriinsä naputtelemalla tai sitten tarkotusta vartavasten tehdyllä työkalulla.Stefaan kannatta sormella pyöräyttää valmiiksi vähän öljyä, ettei kihnaa kuivana ekan käynnistyksen aikana. Voihan sen pumpun tietysti irrottaa ja tehdä työn pöydälläkin.
Toisaalta voi olla parempikin ottaa pumppu irti. Tulis vaan samalla vaihdettua se iso o-rengaskin. On varmaan kanssa jo aika koppura.
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Se hihnapyörän pultin avaaminen voi olla hankalaa, jos ei ole tarpeeksi siroa ja samalla vahvaa vääntövartta hylsyyn. Tulipellin ja hihnapyörän välissä on ahdasta. Uusi tiiviste kannattaa ostaa saabilta, siinä tiivisteessa on huuli eri kohdassa, eli ideana on huulen tuleminen uuteen kohtaan hihnapyörän tiivistepintaa. Vanhan tiivisteen kuluttaman ura kohdalla se uusi tiiviste ei pidä ja kestä niin hyvin, kuin uudessa kohtaa. Saman voi toki tehdä "tarvike"-tiivisteelläkin asentamalla sen ulommas, kuin mihin se normaalisti pysähtyisi. 2-3mm ero riittää.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

Siinä täytyy poistaa ilmastoinnin hihnapyörä, jos sellainen on ja sitten avata avainvälin 30 mm mutteri, joka on ahtaassa paikassa, ja kireällä, ohjekiristysmomentti on 19 kpm, kuulemma usein todella tiukassa avata.
Sinne olen tehnyt erikoisavaimen, laikalla madallettu hylsy, joka on hitsattu noin metriseen lattarautaan. toinen saapisti kun pitää sitä paikallaan ja toinen starttaa auton niin aukeaa helpoiten väittävät alan miehet (ei kokemusta). Muutoin joutuisi pitämään jostain vastaan .
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Joo o-renkaan vuodon näin omastani jo konehuoneesta katsellessa.
Osta siis ö-pumpun o-rengas myös, se vuotaa kuitenkin.
Saa saabilta
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Vastaa Viestiin