Seossäätö k-jetronic
Seossäätö k-jetronic
Auto on 900T8 Mikä on toimiva CO arvo?
Kumpaan suuntaan seosruuvia käännetään jos haluaa rikkaammalle ja kuinka herkästi säätö vaikuttaa?
CO arvo on tällä hetkellä 0,6 ja auto nykii johtuuko mahd. seoksista?
Kumpaan suuntaan seosruuvia käännetään jos haluaa rikkaammalle ja kuinka herkästi säätö vaikuttaa?
CO arvo on tällä hetkellä 0,6 ja auto nykii johtuuko mahd. seoksista?
Saab 9-5
Tolla arvolla ei kyllä voikaan toimia. Kyllä se Co saa olla luokkaa 2,5 ainakin.Säätö on tosi herkkä. Ei tarvi kiertää kierroskaupalla. Suuntia en kyllä enää muista ja eihän sitä nyt näppituntumalta kannata kiertääkään. Tarkoitan kun on mittarissa kiinni, niin suunnan hokaa kyllä helposti.
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
Jees, aika niukasti saa soppaa nyt 8venttiiliseksi vanhaksi koneeksi.
Pääsitkö ongelmitta katsastuksesta läpi. Ite jouduin säätää kerran seosta rikkaammalle koska liian laihasta seoksesta johtuen joku toinen arvo alkaa nousta(en muista mikä).
Kyllä tuota seosta itse rikastaisin sinne hylkäysrajan lähelle(ei vaikuta silminnähden polttoaineen kulutukseen).
Sopiava arvo lähellä 2.5:ttä. Itse säädän katsastuksen jälkeen sinne 4-5 paikkeille.
Seosruuvia sisään kiertämällä saat rikkaampaa seosta. 10-15min saa jo aikaan reilun muutoksen.
EDIT: nopeeta porukkaa kirjottaan.......
Pääsitkö ongelmitta katsastuksesta läpi. Ite jouduin säätää kerran seosta rikkaammalle koska liian laihasta seoksesta johtuen joku toinen arvo alkaa nousta(en muista mikä).
Kyllä tuota seosta itse rikastaisin sinne hylkäysrajan lähelle(ei vaikuta silminnähden polttoaineen kulutukseen).
Sopiava arvo lähellä 2.5:ttä. Itse säädän katsastuksen jälkeen sinne 4-5 paikkeille.
Seosruuvia sisään kiertämällä saat rikkaampaa seosta. 10-15min saa jo aikaan reilun muutoksen.
EDIT: nopeeta porukkaa kirjottaan.......
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
#1814
Kyllä sen hyvällä säkällä saa korvakuulollakin paikalle...pakko mainostaa
Yks tuttu pyysi apua, kun olivat säätäneet seokset katsastusta varten jossain liikkeessä ja katsastuksen jälkeen oli ollut heti reissu 200km päähän ja takas. Kiros kun auto ei kulje mihkään ja löpöä kuluu.
No matkalla otin tarvittavan määrän alipaineletkua, kun ei kuulemma ikinä vaihdettu ja arvaus osu oikeaan. Yksi letku oli halki mukavasti alapuolelta ja toinen juuresta aikasta hyvin murteilla. Näiden vaihdon jälkeen seokset oli sitten rikkaalla ja korvakuulolla paikalle periaatteella =>kun kävi suurinta tyhjäkäyntiä ja siitä ihan ina laihalle päin.
Kävi tarkastamassa seuraavalla viikolla ja olivat ollu ihan ok (en nyt muista arvoja) Mutta kyllä se sokeekin kana joskus siemenen löytää
Yks tuttu pyysi apua, kun olivat säätäneet seokset katsastusta varten jossain liikkeessä ja katsastuksen jälkeen oli ollut heti reissu 200km päähän ja takas. Kiros kun auto ei kulje mihkään ja löpöä kuluu.
No matkalla otin tarvittavan määrän alipaineletkua, kun ei kuulemma ikinä vaihdettu ja arvaus osu oikeaan. Yksi letku oli halki mukavasti alapuolelta ja toinen juuresta aikasta hyvin murteilla. Näiden vaihdon jälkeen seokset oli sitten rikkaalla ja korvakuulolla paikalle periaatteella =>kun kävi suurinta tyhjäkäyntiä ja siitä ihan ina laihalle päin.
Kävi tarkastamassa seuraavalla viikolla ja olivat ollu ihan ok (en nyt muista arvoja) Mutta kyllä se sokeekin kana joskus siemenen löytää
saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
Onko sulla kuvaa tuosta teippauksesta. Oot näemmä penkittänyt kun on täyskaasuseokset selvillä. K-jetiksi aika hyvältä kuulosta, omalla kartiolla ja kilon ahdoilla seos laihenee koko kiihdytyksen ajan.alustar kirjoitti:CO 1,5% ja pelaa loistavasti, teippi kartiossa jolloin täydellä kuormalla riittää eväs, sillon CO 5-6%
Mistä alkaen olet teipannut kartiota ts. oletko luottanut kartion omiin muotoihin ja laittanut teippiä sinne täydenkaasun alueelle....
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
#1814
Yritän ehtiä huomenissa laittaa kuvan tänne. Teippiä ei ole kuin se n.2-3 cm ylimmän ja keskimmäisen kartion välissä.e0000333 kirjoitti:Onko sulla kuvaa tuosta teippauksesta. Oot näemmä penkittänyt kun on täyskaasuseokset selvillä. K-jetiksi aika hyvältä kuulosta, omalla kartiolla ja kilon ahdoilla seos laihenee koko kiihdytyksen ajan.alustar kirjoitti:CO 1,5% ja pelaa loistavasti, teippi kartiossa jolloin täydellä kuormalla riittää eväs, sillon CO 5-6%
Mistä alkaen olet teipannut kartiota ts. oletko luottanut kartion omiin muotoihin ja laittanut teippiä sinne täydenkaasun alueelle....
SAAB 99 -83 GL
Re: Seossäätö k-jetronic
Miten seokset säädetään 8v katissa? Se reikä on ilmeisesti tuossa niitattu umpeen, voiko sen porata auki ja tehä seossäädön samalla tavalla kuin katittomassa? Eli ilmeisesti korvakuulolta niin, että ensin säädetään rikkaalle niin paljon, että käy huonosti, kohta muistiin ja sama laihalle päin, sitte säädetään siihen keskelle? Voiko tuon tehdä auton käydessä(muuten vaikeaa/mahdotonta?)? Korjausoppaassa muistaakseni varoitukset että voi rikkoa, jotain ja ilmeisesti auto ainakin saattaa sammua kun tekee tuota säätöä?
Ohjauspaineenvettiili pitäs vaihtaa ja sen takia seokset säätää.
Ohjauspaineenvettiili pitäs vaihtaa ja sen takia seokset säätää.
EX 9000 CD 2.0l turbo USA -91
EX 900i 2d 8v -89
EX 900i 2d 8v -89
Re: Seossäätö k-jetronic
Lue tosta hieman apuja.mikkox9x kirjoitti:Miten seokset säädetään 8v katissa? Se reikä on ilmeisesti tuossa niitattu umpeen, voiko sen porata auki ja tehä seossäädön samalla tavalla kuin katittomassa? Eli ilmeisesti korvakuulolta niin, että ensin säädetään rikkaalle niin paljon, että käy huonosti, kohta muistiin ja sama laihalle päin, sitte säädetään siihen keskelle? Voiko tuon tehdä auton käydessä(muuten vaikeaa/mahdotonta?)? Korjausoppaassa muistaakseni varoitukset että voi rikkoa, jotain ja ilmeisesti auto ainakin saattaa sammua kun tekee tuota säätöä?
Ohjauspaineenvettiili pitäs vaihtaa ja sen takia seokset säätää.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=100277
Voi sen porailla auki ja ruuvailla suuntaan jos toiseen mutta varsinaisesti sillä ei säädetä mitään muuta kuin se että jakaja on sellaisella alueella että tahtiventtiili toimii 50/50% suhteella. Varsinainen säätö siis tapahtuu lambdan
mukaan ECU:n kautta jossa ei mitään ruuvattavaa löydy kiinteitä vastuksia muuttamalla varmaan säätöä pystyisi muuttamaan vaan ohjeita en ainakaan minä ole löytänyt.
Sinänsä jos ohjauspaineventtiili vaihdetaan uuteen toimivaan niin mitään säätöä ei tarvitse tehdä.Paras tapa olisi katsoa skoopilla lambda-anturista
antaako se nättiä 50/50 pulssia. Ilmeisesti nokkakulma mittarilla mittaamalla
tahtiventtiilin yli 45 astetta jotain suuntaa toiminnasta saa.(45 astetta lambda
anturi irti kytkettynä. Kytkettynä pitäisi alkaa seilaamaan en ole itse kokeillut
Joten pienellä varauksella)
Vähän sekavasti selitetty Mutta pähkinänkuoressa ei kannata ensimmäiseksi alkaa seosruuviin kajoamaan. Alipaineletkut stendis sun muut
ensin satavarmasti kuntoon.Oskiloskooppi olisi kova sana mittauksissa kaikilla vaan moista vekotinta ei löydy. Nokkakulma mittarilla ilmeisesti saisi tosiaan jotain mittailtua.
Tuolta jotain K-Jettiin
http://www.classicsaab.net/library.html
Hidas sivusto ja joidenkin linkkien lataus täyttä tuskaa ovat kyllä toimivia.
900i -90
Re: Seossäätö k-jetronic
Ok kiitos selvä homma. Ei tarvi tähän hätään mitään säädellä siis, kun mitä luutavammin seokset kohdillaan ja ne nykimis ja käynnistymisongelmatkin löytyy muualta kuin seossäädöistä.
EX 9000 CD 2.0l turbo USA -91
EX 900i 2d 8v -89
EX 900i 2d 8v -89