Seossäätö k-jetronic

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Saba900
"Tuplakaasari"
Viestit: 62
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 19:04
Paikkakunta: Nurmijärvi

Seossäätö k-jetronic

Viesti Kirjoittaja Saba900 »

Auto on 900T8 Mikä on toimiva CO arvo?
Kumpaan suuntaan seosruuvia käännetään jos haluaa rikkaammalle ja kuinka herkästi säätö vaikuttaa?
CO arvo on tällä hetkellä 0,6 ja auto nykii johtuuko mahd. seoksista?
Saab 9-5
JugiBoy
"Viggen"
Viestit: 627
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 17:03
Paikkakunta: Piikkiö

Viesti Kirjoittaja JugiBoy »

Tolla arvolla ei kyllä voikaan toimia. Kyllä se Co saa olla luokkaa 2,5 ainakin.Säätö on tosi herkkä. Ei tarvi kiertää kierroskaupalla. Suuntia en kyllä enää muista ja eihän sitä nyt näppituntumalta kannata kiertääkään. Tarkoitan kun on mittarissa kiinni, niin suunnan hokaa kyllä helposti.
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
kh900t8
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: La Joulu 20, 2003 11:06
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja kh900t8 »

Myötäpäivään kiertämällä menee rikkaammalle. Kyllä niitä pystyy korvakuuloltakin säätämäään ainakin paremmaksi mitä tuo arvo nyt on! :)
#1833
9-5 Aero vm.2000
96 -75 (pr)
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Jees, aika niukasti saa soppaa nyt 8venttiiliseksi vanhaksi koneeksi.
Pääsitkö ongelmitta katsastuksesta läpi. Ite jouduin säätää kerran seosta rikkaammalle koska liian laihasta seoksesta johtuen joku toinen arvo alkaa nousta(en muista mikä).
Kyllä tuota seosta itse rikastaisin sinne hylkäysrajan lähelle(ei vaikuta silminnähden polttoaineen kulutukseen).
Sopiava arvo lähellä 2.5:ttä. Itse säädän katsastuksen jälkeen sinne 4-5 paikkeille.
Seosruuvia sisään kiertämällä saat rikkaampaa seosta. 10-15min saa jo aikaan reilun muutoksen.


EDIT: nopeeta porukkaa kirjottaan....... :lol:
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
Kipe_9000
"Viggen"
Viestit: 663
Liittynyt: Ti Syys 30, 2003 13:07
Paikkakunta: Forssa(Jokioinen)

Viesti Kirjoittaja Kipe_9000 »

Kyllä sen hyvällä säkällä saa korvakuulollakin paikalle...pakko mainostaa :lol:

Yks tuttu pyysi apua, kun olivat säätäneet seokset katsastusta varten jossain liikkeessä ja katsastuksen jälkeen oli ollut heti reissu 200km päähän ja takas. Kiros kun auto ei kulje mihkään ja löpöä kuluu.

No matkalla otin tarvittavan määrän alipaineletkua, kun ei kuulemma ikinä vaihdettu ja arvaus osu oikeaan. Yksi letku oli halki mukavasti alapuolelta ja toinen juuresta aikasta hyvin murteilla. Näiden vaihdon jälkeen seokset oli sitten rikkaalla ja korvakuulolla paikalle periaatteella =>kun kävi suurinta tyhjäkäyntiä ja siitä ihan ina laihalle päin.

Kävi tarkastamassa seuraavalla viikolla ja olivat ollu ihan ok (en nyt muista arvoja) Mutta kyllä se sokeekin kana joskus siemenen löytää :?
saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
J-ani
"Aero"
Viestit: 463
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 15:22

Viesti Kirjoittaja J-ani »

Mulla on ollut säädetynä 3,5 CO ja hyvin on pelannu. Tosin tuolla minun vehkeelläni on taipumus rikastua pikkuhiljaa. Täytys käydä taas säätämässä pienemmälle kun lievästi tuntuu suurimmalla vaihteella kaasupohjassa "tukehtumista" ja bensan kulutus on hieman kasvanut.
#1890
alustar
"Turbo"
Viestit: 285
Liittynyt: Ma Tammi 03, 2005 15:19
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja alustar »

CO 1,5% ja pelaa loistavasti, teippi kartiossa jolloin täydellä kuormalla riittää eväs, sillon CO 5-6%
SAAB 99 -83 GL
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

alustar kirjoitti:CO 1,5% ja pelaa loistavasti, teippi kartiossa jolloin täydellä kuormalla riittää eväs, sillon CO 5-6%
Onko sulla kuvaa tuosta teippauksesta. Oot näemmä penkittänyt kun on täyskaasuseokset selvillä. K-jetiksi aika hyvältä kuulosta, omalla kartiolla ja kilon ahdoilla seos laihenee koko kiihdytyksen ajan.
Mistä alkaen olet teipannut kartiota ts. oletko luottanut kartion omiin muotoihin ja laittanut teippiä sinne täydenkaasun alueelle....
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
alustar
"Turbo"
Viestit: 285
Liittynyt: Ma Tammi 03, 2005 15:19
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja alustar »

e0000333 kirjoitti:
alustar kirjoitti:CO 1,5% ja pelaa loistavasti, teippi kartiossa jolloin täydellä kuormalla riittää eväs, sillon CO 5-6%
Onko sulla kuvaa tuosta teippauksesta. Oot näemmä penkittänyt kun on täyskaasuseokset selvillä. K-jetiksi aika hyvältä kuulosta, omalla kartiolla ja kilon ahdoilla seos laihenee koko kiihdytyksen ajan.
Mistä alkaen olet teipannut kartiota ts. oletko luottanut kartion omiin muotoihin ja laittanut teippiä sinne täydenkaasun alueelle....
Yritän ehtiä huomenissa laittaa kuvan tänne. Teippiä ei ole kuin se n.2-3 cm ylimmän ja keskimmäisen kartion välissä.
SAAB 99 -83 GL
mikkox9x
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: Su Heinä 23, 2006 15:04
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Seossäätö k-jetronic

Viesti Kirjoittaja mikkox9x »

Miten seokset säädetään 8v katissa? Se reikä on ilmeisesti tuossa niitattu umpeen, voiko sen porata auki ja tehä seossäädön samalla tavalla kuin katittomassa? Eli ilmeisesti korvakuulolta niin, että ensin säädetään rikkaalle niin paljon, että käy huonosti, kohta muistiin ja sama laihalle päin, sitte säädetään siihen keskelle? Voiko tuon tehdä auton käydessä(muuten vaikeaa/mahdotonta?)? Korjausoppaassa muistaakseni varoitukset että voi rikkoa, jotain ja ilmeisesti auto ainakin saattaa sammua kun tekee tuota säätöä?

Ohjauspaineenvettiili pitäs vaihtaa ja sen takia seokset säätää.
EX 9000 CD 2.0l turbo USA -91
EX 900i 2d 8v -89
Morphing
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Ke Loka 11, 2006 04:31

Re: Seossäätö k-jetronic

Viesti Kirjoittaja Morphing »

mikkox9x kirjoitti:Miten seokset säädetään 8v katissa? Se reikä on ilmeisesti tuossa niitattu umpeen, voiko sen porata auki ja tehä seossäädön samalla tavalla kuin katittomassa? Eli ilmeisesti korvakuulolta niin, että ensin säädetään rikkaalle niin paljon, että käy huonosti, kohta muistiin ja sama laihalle päin, sitte säädetään siihen keskelle? Voiko tuon tehdä auton käydessä(muuten vaikeaa/mahdotonta?)? Korjausoppaassa muistaakseni varoitukset että voi rikkoa, jotain ja ilmeisesti auto ainakin saattaa sammua kun tekee tuota säätöä?

Ohjauspaineenvettiili pitäs vaihtaa ja sen takia seokset säätää.
Lue tosta hieman apuja.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=100277

Voi sen porailla auki ja ruuvailla suuntaan jos toiseen mutta varsinaisesti sillä ei säädetä mitään muuta kuin se että jakaja on sellaisella alueella että tahtiventtiili toimii 50/50% suhteella. Varsinainen säätö siis tapahtuu lambdan
mukaan ECU:n kautta jossa ei mitään ruuvattavaa löydy kiinteitä vastuksia muuttamalla varmaan säätöä pystyisi muuttamaan vaan ohjeita en ainakaan minä ole löytänyt.

Sinänsä jos ohjauspaineventtiili vaihdetaan uuteen toimivaan niin mitään säätöä ei tarvitse tehdä.Paras tapa olisi katsoa skoopilla lambda-anturista
antaako se nättiä 50/50 pulssia. Ilmeisesti nokkakulma mittarilla mittaamalla
tahtiventtiilin yli 45 astetta jotain suuntaa toiminnasta saa.(45 astetta lambda
anturi irti kytkettynä. Kytkettynä pitäisi alkaa seilaamaan en ole itse kokeillut
Joten pienellä varauksella)

Vähän sekavasti selitetty :oops: Mutta pähkinänkuoressa ei kannata ensimmäiseksi alkaa seosruuviin kajoamaan. Alipaineletkut stendis sun muut
ensin satavarmasti kuntoon.Oskiloskooppi olisi kova sana mittauksissa kaikilla vaan moista vekotinta ei löydy. Nokkakulma mittarilla ilmeisesti saisi tosiaan jotain mittailtua.

Tuolta jotain K-Jettiin
http://www.classicsaab.net/library.html
Hidas sivusto ja joidenkin linkkien lataus täyttä tuskaa ovat kyllä toimivia.
900i -90
mikkox9x
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: Su Heinä 23, 2006 15:04
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Seossäätö k-jetronic

Viesti Kirjoittaja mikkox9x »

Ok kiitos selvä homma. Ei tarvi tähän hätään mitään säädellä siis, kun mitä luutavammin seokset kohdillaan ja ne nykimis ja käynnistymisongelmatkin löytyy muualta kuin seossäädöistä.
EX 9000 CD 2.0l turbo USA -91
EX 900i 2d 8v -89
Vastaa Viestiin