Mystinen putki -86 900 konetilassa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
sasrajan
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ma Syys 13, 2021 22:36
Paikkakunta: Kajaani

Mystinen putki -86 900 konetilassa

Viesti Kirjoittaja sasrajan »

1986 8-tappisessa ahtamattomassa kaasariysisatasessa konetilassa on melkos haperoitunut vaihtokuntoinen putki, jonka tarkoitusta ja nimeä en löydä millään mistään.
Kuvat linkin päässä. Mikä, ja minkälaista putkea tilalle?
https://imgur.com/a/MXl3uIk
Kiitos!
Viimeksi muokannut sasrajan, Su Syys 11, 2022 15:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nuori Saabisti
Ensimmäinen ja nykyinen auto
2000 Saab 9-5 2.3t.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11486
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mystinen putki -85 900 konetilassa

Viesti Kirjoittaja jus »

Imuilman esilämmitys, kylmällä säällä termostaattiohjattu läppä kääntää imuilman oton imemään pakosarjan luota.

Onkohan tuo lähellekään:
https://m.motonet.fi/fi/tuote/457060/Al ... itariputki

Jotta putkella olisi mitään virkaa, sen läppää kääntävän termostaattiohjauksen on oltava kunnossa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2146
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Mystinen putki -85 900 konetilassa

Viesti Kirjoittaja anv »

Ja jos sulla on ilmanputsarikotelona sellainen "ämpäri", tuon esilämmityksen on syytä toimia. Nimimerkillä 7 senttiä jäätä putsarikotelon pohjalla, huohotus tukossa ja kaikki koneen paperitiivisteet pullahtaneet ulos.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Avatar
sasrajan
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ma Syys 13, 2021 22:36
Paikkakunta: Kajaani

Re: Mystinen putki -85 900 konetilassa

Viesti Kirjoittaja sasrajan »

jus kirjoitti:
Su Syys 11, 2022 13:47
Imuilman esilämmitys, kylmällä säällä termostaattiohjattu läppä kääntää imuilman oton imemään pakosarjan luota.

Onkohan tuo lähellekään:
https://m.motonet.fi/fi/tuote/457060/Al ... itariputki

Jotta putkella olisi mitään virkaa, sen läppää kääntävän termostaattiohjauksen on oltava kunnossa.
Kiitos! Mites termostaattiohjauksen toimivuus taas varmistetaan?
anv kirjoitti:
Su Syys 11, 2022 13:57
Ja jos sulla on ilmanputsarikotelona sellainen "ämpäri", tuon esilämmityksen on syytä toimia. Nimimerkillä 7 senttiä jäätä putsarikotelon pohjalla, huohotus tukossa ja kaikki koneen paperitiivisteet pullahtaneet ulos.
Joo. Pitää hommata kuntoon.
Nuori Saabisti
Ensimmäinen ja nykyinen auto
2000 Saab 9-5 2.3t.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11486
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mystinen putki -85 900 konetilassa

Viesti Kirjoittaja jus »

Tuo taitaa olla jo uudemmalla alipaineohjatulla läpällä, kun vanhemmissa läppää käänsi vaijeri.

Kaasuttimelle ilmansuodattimelta menevän haitariputken alapinnalla on bi-metallijousen ohjaama venttiili, joka säätelee ennen ilmansuodatinta olevalle läpälle menvää alipainetta. Kuuluu toimia niin, että kun bi-metalliventtiilin ohi kulkema ilma on alle +20 C, ilma otetaan pakosarjalta. Ja yli +30 asteessa otetaan suoraan ulkoilmaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
sasrajan
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ma Syys 13, 2021 22:36
Paikkakunta: Kajaani

Re: Mystinen putki -85 900 konetilassa

Viesti Kirjoittaja sasrajan »

jus kirjoitti:
Su Syys 11, 2022 15:00
Tuo taitaa olla jo uudemmalla alipaineohjatulla läpällä, kun vanhemmissa läppää käänsi vaijeri.

Kaasuttimelle ilmansuodattimelta menevän haitariputken alapinnalla on bi-metallijousen ohjaama venttiili, joka säätelee ennen ilmansuodatinta olevalle läpälle menvää alipainetta. Kuuluu toimia niin, että kun bi-metalliventtiilin ohi kulkema ilma on alle +20 C, ilma otetaan pakosarjalta. Ja yli +30 asteessa otetaan suoraan ulkoilmaa.
Hopsista, siis auto on -86, aivopieru. Onko kyse siis nyt alipainelaitteistolla varustetusta koneesta?
Nuori Saabisti
Ensimmäinen ja nykyinen auto
2000 Saab 9-5 2.3t.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11486
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mystinen putki -86 900 konetilassa

Viesti Kirjoittaja jus »

Eiköhän se parhaiten selviä tutkimalla meneekö läpälle vaijeri vai alipaineletku.

Se alkuperäinen putki voi olla virranjakajan alta kulkiessaan tuplaseinämäinen ja muotoon puristettu. Vanhaa putkea voi ehkä saada tekohengitettyä alumiiniteipillä, jos tavoitteena on saada vain toiminta säilytettyä eikä alkuperäisyys.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
sasrajan
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ma Syys 13, 2021 22:36
Paikkakunta: Kajaani

Re: Mystinen putki -86 900 konetilassa

Viesti Kirjoittaja sasrajan »

jus kirjoitti:
Su Syys 11, 2022 15:39
Eiköhän se parhaiten selviä tutkimalla meneekö läpälle vaijeri vai alipaineletku.

Se alkuperäinen putki voi olla virranjakajan alta kulkiessaan tuplaseinämäinen ja muotoon puristettu. Vanhaa putkea voi ehkä saada tekohengitettyä alumiiniteipillä, jos tavoitteena on saada vain toiminta säilytettyä eikä alkuperäisyys.
Jees, kiitos paljon avusta!
Nuori Saabisti
Ensimmäinen ja nykyinen auto
2000 Saab 9-5 2.3t.
Vastaa Viestiin