Takajouset + iskarit vaihtoon, vinkit esiin kiitos (99 '82)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Takajouset + iskarit vaihtoon, vinkit esiin kiitos (99 '82)

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Eli nyt on flunssa hellittänyt vähän, ja aurinko paistaa, joten eikun hommiin.

Suunnitelma : Uudet iskarit ja vähän entisiä paremman oloiset jouset takapäähän, mutta miten teen homman nopeasti? Vinkkejä, kuvia, mitä ongelmia tulen kohtaamaan?
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
hewidero
"Hölösuu"
Viestit: 1453
Liittynyt: To Touko 22, 2003 15:55
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja hewidero »

Iskari irti, tuenta taka-akselilta irti, jousi pois, uusi tilalle, tuenta taka-akseliin kiinni, iskari ja rengas kiinni ja baanalle 8).
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ite vaihtaisin jousen irroittamalla alatukivarren etupäästä, eli korissa oleva kannatin irroitetaan. Ainaskin satkussa tuo metodi on kaikista nopein ja kivuttomin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Tartteeko koko perä nostaa, vai voiko tehdä "nurkka kerrallaan" ?
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11632
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

lefa42 kirjoitti:Tartteeko koko perä nostaa, vai voiko tehdä "nurkka kerrallaan" ?
Tätä en kommentoi suuntaan tai toiseen, mutta ainakin tarvitset vapaana olevan tunkin tai jousipuristimet jos asennat vakiojousta. Itse jouduin reilu kymmenen vuotta sitten hakemaan naapurista tunkin lainaan, kun auton oma veivitunkki ei riittänyt jousenvaihto-operaatiossa. Ei saanut alatukivarren etupäätä painettua tarpeeksi lähelle niin että olisi saanut pultteja paikalleen. Nuo jouset tosin olivatkin liian pitkät tai jäykät, ja ovat edelleen, menevät vaihtoon tai lyhennykseen piakkoin.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja ecopower »

alatukivarren etupään irrottamalla(KAKS PULTTIA) korista selviät hommasta helpoimalla,ett tarvi mitään jousenpuristimia!
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Mutta kertokaas nyt vielä, onnistuuko kulma kerrallaan, vai tarvisko koko takapää saada ilmaan..

Nimimerkillä vain yksi kunnon hallitunkki.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
qaw
"Saabisti"
Viestit: 1249
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:44
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja qaw »

lefa42 kirjoitti:Mutta kertokaas nyt vielä, onnistuuko kulma kerrallaan, vai tarvisko koko takapää saada ilmaan..

Nimimerkillä vain yksi kunnon hallitunkki.
Onnistuu kulma kerrallaan jos (ja sinulla kun) ei ole vakaajaa. Mutta sen ylimääräisen tunkin tarvitset, jotta saat painettua tukivarren etupään takaisin paikalleen että saat pultit / mutterit (riippuu vuosimallista, tuossa muistaakseni mutterit) kiinni.
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Oolsprait, ja eikun asentamaan (lue=tappelemaan)

Onhan mulla olutta, pari kaveria tulossa, ja huomisaamuksi vihreä trimmattuna, jos valmista ei tule.

Haluis vaan päästä kiireellä kyydittämään toimivan takapään kanssa, kun on nuo ihka-aidot kyttäpenkit kiinni autossa :)

http://koti.mbnet.fi/stefa/82gl/IMG_3823.JPG
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

HAHAA! kello 20:55 paikallista aikaa oli operaatio valmis, eihän tuo ollut alkuunkaan vaikeata, enemmän aikaa meni ihmettelyyn ja tiepölyn pois pesemiseen.. massata täytyis pyöränkotelot uusiks..

Mikään muu ei harmita, kuin se, että en saanut palkinto-olutta ostettua, olin siis hidas :?
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7687
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

lefa42 kirjoitti:Mutta kertokaas nyt vielä, onnistuuko kulma kerrallaan, vai tarvisko koko takapää saada ilmaan..

Nimimerkillä vain yksi kunnon hallitunkki.
Eihän kukaan tee pelkän hallitunkin varassa moisia remppoja, eihän? :D
Yks tunkki kyllä riittää kuhan pukkeja käytössä

Pultit on kyllä helpompi saada kiinni jossei auto ole kovin kallellaan.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

voihan sen koko perän nostaa yhdellä hallitunkilla! siitä pensatankin takaa, tänään viimeksi nostin..
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Homma hoitui seuraavasti :

Järeä hallitunkki takakylkeen, rengas löysälle, auto ylös, rengas pois, mutteria auki, tavarat alas ja pois, uudet tilalle, pikkutunkilla auttaen tavarat ylös, kiristelyä, koko hoito alas ja siirtyminen seuraavalle puolelle.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Jusau

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Hy helevetti lefa, ensimmäiset sakot sain aikanaan kodikkaasti noilla yrjönkestävillä vinyylipenkeillä. Kiitos veitsenkiertämisestä haavoissa :lol:
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Mun mielestäni nuo istuvat tuonne hienosti, kun on nuo sivupahvien päällisetkin samaa ainetta :) Ja ovat ns. lauluporukan kestävää mallia :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin