Venttiilin lyhennys

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
PyryR
Matalapaineturbo
Viestit: 196
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 23:35
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Venttiilin lyhennys

Viesti Kirjoittaja PyryR »

Moro!

Näyttää siltä, että B201 koneen 1. pytyn pakovenan istukkaa on koneistamolla koneistettu sen verran, että ei edes ohuin 1,77 mm säätöpala mahdu väliin. 1,75 mm olisi nyt tarvittava pala, eli kaksi satkua pitäis venttiiliä lyhentää.

Onko noi venttiilien päät karkaistu? Voiko siis esim. hiomalla lyhentää ilman vaaraa venttiilin varren päädyn pehmenemisestä? Voiko ihan käsipelillä hiomapaperilla ottaa pois vai mites te ootte noita pätkineet?
-84 99 GL, -96 ng 900 s, Opel Ampera -12. Edellieset: Fiat Brava s -96, Opel Kadett 2d Sedan -71, -85 og 900i 2d sedan, -89 og 900 16i Combi #6347
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2132
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Venttiilin lyhennys

Viesti Kirjoittaja anv »

Tässä kun raavin noita harmaita aivosoluja, onko tuolla venttiilinvarren lyhentämisellä edes vaikutusta tuohon välykseen. Mielestäni ne venttiilin lukkojen urat määräävät sen jousilautasen korkeuden, jonka päälle siis tuo säätölevy asettuu. Vai puhunko nyt ihan paskaa?
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
PyryR
Matalapaineturbo
Viestit: 196
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 23:35
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Venttiilin lyhennys

Viesti Kirjoittaja PyryR »

Venttiili kiinnittyy lukkokiiloilla jousilautaseen, jonka asento sitten elää säädön mukaan.
-84 99 GL, -96 ng 900 s, Opel Ampera -12. Edellieset: Fiat Brava s -96, Opel Kadett 2d Sedan -71, -85 og 900i 2d sedan, -89 og 900 16i Combi #6347
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Re: Venttiilin lyhennys

Viesti Kirjoittaja rr »

PyryR kirjoitti:
Ke Loka 05, 2022 09:34
Moro!

Näyttää siltä, että B201 koneen 1. pytyn pakovenan istukkaa on koneistamolla koneistettu sen verran, että ei edes ohuin 1,77 mm säätöpala mahdu väliin. 1,75 mm olisi nyt tarvittava pala, eli kaksi satkua pitäis venttiiliä lyhentää.

Onko noi venttiilien päät karkaistu? Voiko siis esim. hiomalla lyhentää ilman vaaraa venttiilin varren päädyn pehmenemisestä? Voiko ihan käsipelillä hiomapaperilla ottaa pois vai mites te ootte noita pätkineet?
Mikset ohenna säätöpalaa sopivasti?
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7439
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Venttiilin lyhennys

Viesti Kirjoittaja mestari »

aikoinaan eräässä korjaamossa asentaja rälläkällä sovitti venan päät ja asiakas lähti iloisesti rallatellen kotiin 8O
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2132
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Venttiilin lyhennys

Viesti Kirjoittaja anv »

rr kirjoitti:
Ke Loka 05, 2022 15:13
PyryR kirjoitti:
Ke Loka 05, 2022 09:34
Moro!

Näyttää siltä, että B201 koneen 1. pytyn pakovenan istukkaa on koneistamolla koneistettu sen verran, että ei edes ohuin 1,77 mm säätöpala mahdu väliin. 1,75 mm olisi nyt tarvittava pala, eli kaksi satkua pitäis venttiiliä lyhentää.

Onko noi venttiilien päät karkaistu? Voiko siis esim. hiomalla lyhentää ilman vaaraa venttiilin varren päädyn pehmenemisestä? Voiko ihan käsipelillä hiomapaperilla ottaa pois vai mites te ootte noita pätkineet?
Mikset ohenna säätöpalaa sopivasti?
Niin joo, gurut pistävät lasin päälle vesihiomapaperin ja sitä vasten säätöpalaa hiomaan.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
KapteeniMahtava
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: Ma Loka 08, 2012 12:35
Paikkakunta: Kokkola

Re: Venttiilin lyhennys

Viesti Kirjoittaja KapteeniMahtava »

PyryR kirjoitti:
Ke Loka 05, 2022 09:34
Moro!

Näyttää siltä, että B201 koneen 1. pytyn pakovenan istukkaa on koneistamolla koneistettu sen verran, että ei edes ohuin 1,77 mm säätöpala mahdu väliin. 1,75 mm olisi nyt tarvittava pala, eli kaksi satkua pitäis venttiiliä lyhentää.

Onko noi venttiilien päät karkaistu? Voiko siis esim. hiomalla lyhentää ilman vaaraa venttiilin varren päädyn pehmenemisestä? Voiko ihan käsipelillä hiomapaperilla ottaa pois vai mites te ootte noita pätkineet?
Vie venttiili koneistamolle lyhennettäväksi, maksaa 5-10e. Lyhentää venttiiliä sen verran että mahtuu isompi säätöpala väliin, ei tarvitse seuraavalla kerralla olla uudestaan venttiiliä lyhentämässä.
Saab 900i 2.1 16v Combi Coupe
BMW R100 scrämbleri - 79
BMW K1 -92
BMW K1300R
#8359
KapteeniMahtava
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: Ma Loka 08, 2012 12:35
Paikkakunta: Kokkola

Re: Venttiilin lyhennys

Viesti Kirjoittaja KapteeniMahtava »

anv kirjoitti:
Ke Loka 05, 2022 10:53
Tässä kun raavin noita harmaita aivosoluja, onko tuolla venttiilinvarren lyhentämisellä edes vaikutusta tuohon välykseen. Mielestäni ne venttiilin lukkojen urat määräävät sen jousilautasen korkeuden, jonka päälle siis tuo säätölevy asettuu. Vai puhunko nyt ihan paskaa?
Säätöpaloilla säädetään venttiilin ja nokka-akselin välistä rakoa.
Lukkourat on lukkopaloja varten, jotka pitää venttiilin jousessa kiinni. Ei vaikuta korkeuteen.
Saab 900i 2.1 16v Combi Coupe
BMW R100 scrämbleri - 79
BMW K1 -92
BMW K1300R
#8359
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2132
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Venttiilin lyhennys

Viesti Kirjoittaja anv »

KapteeniMahtava kirjoitti:
To Loka 06, 2022 07:20
anv kirjoitti:
Ke Loka 05, 2022 10:53
Tässä kun raavin noita harmaita aivosoluja, onko tuolla venttiilinvarren lyhentämisellä edes vaikutusta tuohon välykseen. Mielestäni ne venttiilin lukkojen urat määräävät sen jousilautasen korkeuden, jonka päälle siis tuo säätölevy asettuu. Vai puhunko nyt ihan paskaa?
Säätöpaloilla säädetään venttiilin ja nokka-akselin välistä rakoa.
Lukkourat on lukkopaloja varten, jotka pitää venttiilin jousessa kiinni. Ei vaikuta korkeuteen.
Väittäisin että ei. Säätöpalat tulevat jousilautasen ja nokka-akselin väliin, eivät suoraan venttiilin päähän, vai?
Lukkourat lukkopaloja varten joo, mutta ne eivät ole kiinni venttiilinjousessa, vaan tuossa jousilautasessa ja venttiilinvarressa.
-> jolloin venttiilinvarren päätä vasten ei itseasiassa koske mikään eikä sen lyhentämisellä ole merkitystä.

Noh, pitäisi nähdä joko halkileikattu kuva tai osat kädessä jotta voisi varmentaa tämän.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
KapteeniMahtava
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: Ma Loka 08, 2012 12:35
Paikkakunta: Kokkola

Re: Venttiilin lyhennys

Viesti Kirjoittaja KapteeniMahtava »

anv kirjoitti:
To Loka 06, 2022 13:04
KapteeniMahtava kirjoitti:
To Loka 06, 2022 07:20
anv kirjoitti:
Ke Loka 05, 2022 10:53
Tässä kun raavin noita harmaita aivosoluja, onko tuolla venttiilinvarren lyhentämisellä edes vaikutusta tuohon välykseen. Mielestäni ne venttiilin lukkojen urat määräävät sen jousilautasen korkeuden, jonka päälle siis tuo säätölevy asettuu. Vai puhunko nyt ihan paskaa?
Säätöpaloilla säädetään venttiilin ja nokka-akselin välistä rakoa.
Lukkourat on lukkopaloja varten, jotka pitää venttiilin jousessa kiinni. Ei vaikuta korkeuteen.
Väittäisin että ei. Säätöpalat tulevat jousilautasen ja nokka-akselin väliin, eivät suoraan venttiilin päähän, vai?
Lukkourat lukkopaloja varten joo, mutta ne eivät ole kiinni venttiilinjousessa, vaan tuossa jousilautasessa ja venttiilinvarressa.
-> jolloin venttiilinvarren päätä vasten ei itseasiassa koske mikään eikä sen lyhentämisellä ole merkitystä.

Noh, pitäisi nähdä joko halkileikattu kuva tai osat kädessä jotta voisi varmentaa tämän.
Paininkuppi painaa venttiilin päätä. Jos venttiililautasta painaa lähtee venttiilin lukkopalat irti.
B201 koneessa taitaa olla shimmipalat paininkupin alla..
Saab 900i 2.1 16v Combi Coupe
BMW R100 scrämbleri - 79
BMW K1 -92
BMW K1300R
#8359
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3101
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Venttiilin lyhennys

Viesti Kirjoittaja V-M »

Kuppi/painin kohta painaa venttiiliä, ei ventiilin lautasta. Venttiilin päästä voi hioa tarvittavan määrän ihan vaikka hiomakoneella ja sitten silottaa sen hiomapaperilla (esim 1000 ja öljyllä).
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Re: Venttiilin lyhennys

Viesti Kirjoittaja rr »

V-M kirjoitti:
To Loka 06, 2022 14:10
Kuppi/painin kohta painaa venttiiliä, ei ventiilin lautasta. Venttiilin päästä voi hioa tarvittavan määrän ihan vaikka hiomakoneella ja sitten silottaa sen hiomapaperilla (esim 1000 ja öljyllä).
Paljon helpompaa on mitata säätöpalan paksuus keskeltä ja hioa tasaisemmalta puolelta tarvittava määrä. On kokeiltu.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Avatar
PM99
"Saabisti"
Viestit: 771
Liittynyt: Ti Tammi 21, 2020 23:04
Paikkakunta: Oulainen

Re: Venttiilin lyhennys

Viesti Kirjoittaja PM99 »

Samat kokemukset, säätöpalat on helppo hioa eikä helpolla liikaa lähde.
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2132
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Venttiilin lyhennys

Viesti Kirjoittaja anv »

KapteeniMahtava kirjoitti:
To Loka 06, 2022 13:35
anv kirjoitti:
To Loka 06, 2022 13:04
KapteeniMahtava kirjoitti:
To Loka 06, 2022 07:20


Säätöpaloilla säädetään venttiilin ja nokka-akselin välistä rakoa.
Lukkourat on lukkopaloja varten, jotka pitää venttiilin jousessa kiinni. Ei vaikuta korkeuteen.
Väittäisin että ei. Säätöpalat tulevat jousilautasen ja nokka-akselin väliin, eivät suoraan venttiilin päähän, vai?
Lukkourat lukkopaloja varten joo, mutta ne eivät ole kiinni venttiilinjousessa, vaan tuossa jousilautasessa ja venttiilinvarressa.
-> jolloin venttiilinvarren päätä vasten ei itseasiassa koske mikään eikä sen lyhentämisellä ole merkitystä.

Noh, pitäisi nähdä joko halkileikattu kuva tai osat kädessä jotta voisi varmentaa tämän.
Paininkuppi painaa venttiilin päätä. Jos venttiililautasta painaa lähtee venttiilin lukkopalat irti.
B201 koneessa taitaa olla shimmipalat paininkupin alla..
Joo, näin sen täytyi tietysti olla...
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Avatar
rossnach
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Su Touko 21, 2017 13:25
Paikkakunta: Tampere

Re: Venttiilin lyhennys

Viesti Kirjoittaja rossnach »

.
Viimeksi muokannut rossnach, Ti Marras 15, 2022 19:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-Og 900 -90 3d m104 projekti
-Og 900 -93 3d 16v holset hx35
-Og 900 -86 2d turbo
Vastaa Viestiin