Kansipultin koko 2.1 koneessa vm-92?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
vahajub
"Viggen"
Viestit: 558
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 13:25
Paikkakunta: KUOPIO

Kansipultin koko 2.1 koneessa vm-92?

Viesti Kirjoittaja vahajub »

Moro!

Minkä paksuiset pultit tuossa 2.1 koneessa kun korjausoppaan kannen kiritys ohjeessa antaa eri ohjeet erikokoisille pulteille nuo oli M12, 15 ja 17?
Kansipahvi puhkuu hiukan etureunasta eikä sotke nesteitä niin meinasin kokeilla kiriä noita, olisko antaa hyvä vinkkejä tuohon kiristelyyn :D
Kiitos!
Jäsen 4448
Saab 9-5 2.0A sedan-99
Saab 900 2.1i 3D -92
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11487
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kansipultin koko 2.1 koneessa vm-92?

Viesti Kirjoittaja jus »

Varmaan pitäisi kirjaa lukea kannetiivisteen kohdalta eikä yleisten kiristysmomenttien kohdalta.

Kuva
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
vahajub
"Viggen"
Viestit: 558
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 13:25
Paikkakunta: KUOPIO

Re: Kansipultin koko 2.1 koneessa vm-92?

Viesti Kirjoittaja vahajub »

Kiitos kovasti :D
Jäsen 4448
Saab 9-5 2.0A sedan-99
Saab 900 2.1i 3D -92
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11487
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kansipultin koko 2.1 koneessa vm-92?

Viesti Kirjoittaja jus »

Tuo ohjehan on uuden kannentiivisteen asentamisen yhteydessä käytettäväksi. Jälkikiristys varmaankin menisi niin, että kukin pultti kuvan mukaisessa järjestyksessä yksitellen löysätään ja sama pultti heti kiristetään uudelleen tuohon ensimmäisen vaiheen 60 Nm. Sitten sama homma kaikille muille pulteille kuvan mukaisessa järjestyksessä. Sitten sama homma kaikille pulteille 80 Nm kuvan mukaisessa järjesteyksessä. Ja lopuksi kulmakiristys 90 astetta kaikille pulteille kuvan mukaisessa järjestyksessä.

Mutta jos vaan haluaa momenttiavaimella tunnustella niitä pultteja, ei ole korjaamokirjoissa ainakaan annettuna mitään lopullista momenttia, joka pulteissa pitäisi olla tuon kulmakiristyksen jälkeen.

Jos ei halua löysäillä mitään, varmista vaan, että ne kulmassa olevat pultit on yhtä tiukassa kuin keskellä olevat. Eli kokeilee miten tiukalle pitää momenttiavaimen säätö ruuvata, että saa pultin nro 1 väännössä momenttiavaimen naksahtamaan ja käyttää sitten sitä momenttiavaimen asetusta muiden pulttien kireyden tarkistamiseen. Epätarkkaa, mutta ehkä johtaa siihen, että löysällä ollut pultti päätyy kireämmälle.

Foorumilla on muutamia aiempiakin viestiketjuja kannenpulttien jälkikiristämisestä/tarkistamisesta.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
vahajub
"Viggen"
Viestit: 558
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 13:25
Paikkakunta: KUOPIO

Re: Kansipultin koko 2.1 koneessa vm-92?

Viesti Kirjoittaja vahajub »

No olipa loistava täydennys kysymykseeni, kiitos!
Jäsen 4448
Saab 9-5 2.0A sedan-99
Saab 900 2.1i 3D -92
Avatar
vahajub
"Viggen"
Viestit: 558
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 13:25
Paikkakunta: KUOPIO

Re: Kansipultin koko 2.1 koneessa vm-92?

Viesti Kirjoittaja vahajub »

No moro :D

Kannenpultit oli ok ja näyttäisi että kannentiiviste on kunnossa ja moottoriöljy oli valunut virranjakajan akselin välistä just sopivasti että näytti kannentiivistevialta mut pakoputki pärpättää silti eli jatkotutkimuksia tulossa :D
Jäsen 4448
Saab 9-5 2.0A sedan-99
Saab 900 2.1i 3D -92
Vastaa Viestiin