kytkimen ilmaus?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
usvaa putkeen
"Turbo"
Viestit: 274
Liittynyt: La Syys 13, 2003 14:45
Paikkakunta: lohja

kytkimen ilmaus?

Viesti Kirjoittaja usvaa putkeen »

Jos joku gugu kertoisi, miten ilmaus tapahtuu helpoiten. Tossa yritin, mutta poljin on aina vaan löysä. Vika ilmaajassa vai pääsylinterissä?
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja ecopower »

säiliö täyteen,ilmaruuvi auki, hetkeksi kahville tai kaljalle huolehtien ett säiliö ei kerkiä tyhjetä!
kun kalja/ kahvi juotu,ilmaruuvi kiini ja pitäs kytkimen ilmat olla pois! :wink:
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 963
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

En suosittele ilmaamaan "jarrujen tapaan" kytkintä pumppaamalla. Paineilmaa nestesäiliöön ja juoksuttaa nestettä sylinterin läpi. Saattaa saada nesteen juoksemaan pelkästään ilmausruuvin aukaisemalla...
Kerran olen onnistunut "helpoimmalla tavalla" :twisted:
josipan
"Viggen"
Viestit: 587
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 13:10
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja josipan »

isolla polkupyöränpumpulla imetään ilmat pois :lol:
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23978
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

jos ei paineilmaa ole tarjolla niin tippakannulla ilmaruuvin kautta ylöspäin pumppaamalla nestettä. kun kuplinta säiliössä loppuu niin tippakannun liipasinpohjaan ja ruuvi kiinni........ toimii
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11486
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Tai sitten polkupyörän sisäkumitemppu:
http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/kytkin/ ... age42.html
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja ecopower »

miksi se pitää tehä noin vaikeasti,sehän ilmautuu itsekseen kun ilmaruuvi on auki,paitsi tonarissa!! 8O
edelyttäen että pääsylinterin jousi ei ole poikki! :wink:
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

ecopower kirjoitti:miksi se pitää tehä noin vaikeasti,sehän ilmautuu itsekseen kun ilmaruuvi on auki,paitsi tonarissa!! 8O
edelyttäen että pääsylinterin jousi ei ole poikki! :wink:
Sopiva ilmalukko jossain päin järjestelmää, niin eivät nesteet hevin ulos valu.
Pääsylinterin tiivisteiden ja jousen vaihdossa sai ainakin kunnolla pukata painetta säiliöön, että edes vähän pissi ilmausnipasta.
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja ecopower »

Ronska kirjoitti:
ecopower kirjoitti:miksi se pitää tehä noin vaikeasti,sehän ilmautuu itsekseen kun ilmaruuvi on auki,paitsi tonarissa!! 8O
edelyttäen että pääsylinterin jousi ei ole poikki! :wink:
Sopiva ilmalukko jossain päin järjestelmää, niin eivät nesteet hevin ulos valu.
Pääsylinterin tiivisteiden ja jousen vaihdossa sai ainakin kunnolla pukata painetta säiliöön, että edes vähän pissi ilmausnipasta.

mielenkiintoista ettei onnistunut! :?: '

mutta helpoiman kaavan mukaan oon ite ilmannut SATOJA kertoja ongelmitta :wink:
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Meikäläinenkin on törmännyt sellaiseen kytkimeen, ettei ilmaudu pelkällä odottelulla. Hirveät paineet piti kehittää säiliöön, ennenkuin se kytkin ilmautui lopulta. Kytkin kyllä pelaa, mutta epäilyttää se kytkinputken kumiosa. Voisiko se jotenkin estää nesteen virtausta, jos sisukset olisi rikki?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Mertmi kirjoitti:Kytkin kyllä pelaa, mutta epäilyttää se kytkinputken kumiosa. Voisiko se jotenkin estää nesteen virtausta, jos sisukset olisi rikki?
Eikös jossain ollut jotain juttua siitä,
että se hapertunut kumi olisi lähtenyt kävelemään sieltä sisältä
ja tukkinut letkun :?:
usvaa putkeen
"Turbo"
Viestit: 274
Liittynyt: La Syys 13, 2003 14:45
Paikkakunta: lohja

Viesti Kirjoittaja usvaa putkeen »

Mun ongelmat johtu ja sisuskalujen vaihdosta. Nyt toimii, kiitos nalleoluen vinkin. Eli tippakannusysteemi toimi. Toi pumppumetodi ei toiminut, eikä ilmaantuntut pelkästään ilmausruuvin avaamalla ja odottelulla.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Saab-niksi. Jos kytkimen ilmausropusta ei tule painovoimaisesti neste ulos on kytkinputki huono. Jarrunestesäiliön korkki pitää olla sitten auki.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Luca-niksi: jos haluat vauhdittaa kytkimen ilmausoperaatiota, etkä sattumoisin omista ylimääräisiä sisäkumeja, hae vessasta käytetty, käyttämätön, tai puoliksikäytetty vessapaperirulla. aseta rulla jarrunestesäiliön päälle täyttöaukon ympärille; se on kuin mitoitettu siihen. puhalla putken sisälle otsa pulleana. :arrow: johan alkaa tapahtumaan.

nimimerkillä "ekaa kertaa ilmasin kytkimen, vartissa kuntoon."

lisätääs vielä tarkennusta operaatiosta, eli alussahan sieltä porisi ilmaa mukavasti, mutta kun ilmausruuvista alkoi tulla puhdasta nestettä, ajattelin "ny se on valmis".
eikä vaan ollutkaan. piti vielä hurja määrä puhkia ja puhaltaa sitä nestettä ilmausruuvin kautta pois ennen kun kytkin alkoi toimimaan. ekat 10 min tuntui toivottomalta, poljin oli jatkuvasti löysä, sitten yhtäkkiä tuli nopeasti tuntuma. ilmasin juuri sen verran että kytkin nipin napin irroitti kun painoi pohjaan. 60km ajomatkan jälkeen oli ilmautunut itsestään "loput".
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Ahem, kannattaa myös muistaa poistaa paineasetelmaa läjässä pitävä työkalu/viritys jos siellä semmoinen esim. kytkimenvaihdon tms. jäljiltä on, ennen kuin alkaa ilmailemaan :oops: Laskin meinaan lähemmäs litran jarrunestettä ilmausnipan läpi ja kirosin aina vain tunnotonta poljinta, kunnes iski aivomyrsky...vaijeri pois paineasetelmasta ja kappas, heti palasi tunto kykäpolkimeen. Oppia ikä kaikki :oops:
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Vastaa Viestiin